andersb Startet 8.Juni.2013 Del på Facebook Startet 8.Juni.2013 http://www.budstikka.no/nyheter/til-kamp-for-lavere-fart-pa-sjoen-1.7926043 So much for vannsport, og en tur inn for å hente folk på brygga som kommer sent, endel ting var faktisk bedre før, ganske sykt å fremme noe slikt. Begynner nærme seg som vannscooter, kanskje vi må mellom moss/horten for å gå i plan fremover. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 8.Juni.2013 Del på Facebook Svart 8.Juni.2013 Mange steder blir under 150 m fra land uansett men dette forslaget er helt meningsløst Det er flere steder det er helt naturlig å ha høyere hastigheter begrensning på dette er høl i hodet. Hadde håpet kommunen hadde andre ting å holde på med. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
valvolainen Svart 8.Juni.2013 Del på Facebook Svart 8.Juni.2013 (redigert) "Det er litt for mye villmannskjøring mellom øyene i dag. Og du skal ikke ha det travelt på sjøen." "– Turen starter jo når du går om bord i båten, ikke når du er fremme i Middagsbukta." Snakk om å mele for egen kake. Mange har faktisk noen transportetapper til vanns! Trenger ikke være villmannskjøring av den grunn. Villmannskjøring har faktisk ingenting med fartsgrenser å gjøre. Redigert 8.Juni.2013 av valvolainen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skhuds Svart 8.Juni.2013 Del på Facebook Svart 8.Juni.2013 (redigert) Har lest saksfremlegg og forslag til forskrift. Det står ingenting om hvilke fartøy dette gjelder for, motoriserte eller ikke, bortsett fra at sjøfly kan bruke to definerte områder. Det står ingenting om at de da nødvendigvis må bryte fartsbegrensningen, underlig nok. I går holdt jeg 7-8 knop over Holmenfjorden og jgjennom Bjørnerenna innenfor Gåsøya. Hvis både Asker og Bærum vedtar dette, får jeg ikke lenger lov til det. Er det noen som har gode forslag til løsning? Seile med drivanker? Ha motoren i gang i revers? Reve seil slik at det ikke går over 5 knop? Seile som en kløne og sette seilene så dårlig at fremdriften blir begrenset? Blir moro når seilforeningene skal instruere seilerne sine med at de skal seile så fort de kan, men ikke over 5 knop, når de seiler på innenskjærs baner! Her finner dere saken. Redigert 8.Juni.2013 av Skhuds (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ToreSB Svart 8.Juni.2013 Del på Facebook Svart 8.Juni.2013 Jeg var ute i dette området i går. Små raske båter i plan er ikke noe problem. Men idioten i ca 50 fot cabincruiser i halvplan inn mellom borøya og nesøya laget bølger som slo over dekk på seilbåten. Det er slike vi må få bukt med. En regel om 'no wake' som tillater moderate bølger kan kanskje fungere. Vannski eller småbåter i plan lager ikke så stor sjø. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.Juni.2013 Del på Facebook Svart 8.Juni.2013 (redigert) Er det APe styre i Asker og Bærum??.. Dette forslaget kan jo ikke komme fra kommuner med borgerlig flertall, eller hva mener oraklet CB om dette Redigert 8.Juni.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
andersb Svart 8.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2013 (redigert) Jeg var ute i dette området i går. Små raske båter i plan er ikke noe problem. Men idioten i ca 50 fot cabincruiser i halvplan inn mellom borøya og nesøya laget bølger som slo over dekk på seilbåten. Det er slike vi må få bukt med. En regel om 'no wake' som tillater moderate bølger kan kanskje fungere. Vannski eller småbåter i plan lager ikke så stor sjø. 5 knop, med "no wake" hadde nok fungert veldig fint flere steder, f.eks. middagsbukta hadde dette vært fint. Har ikke vært i plan innaskjærs siste 5 turene og bare loffet rundt i 4-5 knop, men selv 40 og 50 fotere i halvplan plager meg ikke nevneverdig, har ikke noe inventar som ikke sitter bom, skal sies at båten min vel ikke er av de minste, men har tura mye rundt i 12-13 foter som båt nr 2 ganske lenge, og sleit ikke spesielt da heller med sjø fra andre båter. Den eneste gangen jeg har blitt sjenert av dette er i middagsbukta. Har lest saksfremlegg og forslag til forskrift. Det står ingenting om hvilke fartøy dette gjelder for, motoriserte eller ikke, bortsett fra at sjøfly kan bruke to definerte områder. Det står ingenting om at de da nødvendigvis må bryte fartsbegrensningen, underlig nok. I går holdt jeg 7-8 knop over Holmenfjorden og jgjennom Bjørnerenna innenfor Gåsøya. Hvis både Asker og Bærum vedtar dette, får jeg ikke lenger lov til det. Er det noen som har gode forslag til løsning? Seile med drivanker? Ha motoren i gang i revers? Reve seil slik at det ikke går over 5 knop? Seile som en kløne og sette seilene så dårlig at fremdriften blir begrenset? Blir moro når seilforeningene skal instruere seilerne sine med at de skal seile så fort de kan, men ikke over 5 knop, når de seiler på innenskjærs baner! Her finner dere saken. Jeg ble "frakjørt" så det grein av flere seilbåter i 15 og 5 knop sonen i går, kos å se at folk faktisk har seil oppe, seilbåter er jo uten tvil penest når de går litt på skrå :) Redigert 8.Juni.2013 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 8.Juni.2013 Del på Facebook Svart 8.Juni.2013 Her i USA er det mye mer opptatt av hekkbølge enn hastighet! En mye bedre løsning etter min mening. Selv i trange partier i ICW er gjerne fartsgrensen 20-25 miles og "no wake". dvs. at små passbåter kan frese rundt i grei hastighet uten å få problemer, mens de med større boligkomplekser må gå med redusert fart. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 8.Juni.2013 Del på Facebook Svart 8.Juni.2013 5 knop høres bra ut det er akkurat hva min båt gir, mulig jeg endrer mening om jeg får en båt som går fortere Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
nordan family 27 Svart 8.Juni.2013 Del på Facebook Svart 8.Juni.2013 Synes ikke dette er så dumt, jeg. Har selv hatt båtplass i området, og synes mye av det som møter meg på vei inn eller ut er helt vilt. Både 35 fotere i halvplan, og skjærgårdsjeeper hvor båtføreren er mer opptatt av å se bakover på tuben enn forover nå det går i 25 knop. Men jeg antar det ikke er dere som er i mot dette forslaget som kjører slik. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.Juni.2013 Del på Facebook Svart 9.Juni.2013 "Det er litt for mye villmannskjøring mellom øyene i dag. Og du skal ikke ha det travelt på sjøen." "– Turen starter jo når du går om bord i båten, ikke når du er fremme i Middagsbukta." Snakk om å mele for egen kake. Da har du vel mer sansen for: Selve båtturen i en slik liten båt er ikke det viktigste, men å komme frem og legge oss til i fred og ro, sier Simon Fadum Harstad. For de meler ikke sin egen kake, men er sterkt opptatt av båtlivets gleder hvor turen begynner når man fortest mulig har kommet til land (igjen)? Etter det jeg kan se så fremkommer det ikke hvor/hvem forslaget har kommet, men kan tyde på at det er fra administrasjonen og ikke fra politisk hold? Uansett så sitter vel Høyre med rent flertall i kommunestyret i Bærum så dette ordner seg nok sikkert greit. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sydvesten Svart 9.Juni.2013 Del på Facebook Svart 9.Juni.2013 (redigert) Denne meningen er det nok mange som har.. De som kjøper raske båter trives ikke på sjøen enkelt og greit, de vil rasket mulig til land og tørr grunn under bena Selve båtturen i en slik liten båt er ikke det viktigste, men å komme frem og legge oss til i fred og ro, sier Simon Fadum Harstad. Redigert 9.Juni.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
småbåtentusiasten Svart 9.Juni.2013 Del på Facebook Svart 9.Juni.2013 Jeg skal like å se de med mindre båter som venter med å gå i plan ut fra Leangbukta til de er langt utenfor Bjerkøya. Er nok mange som oppfatter at de er "ute i fjorden" når de har passert Konglungen. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 9.Juni.2013 Del på Facebook Svart 9.Juni.2013 Små raske båter i plan er ikke noe problem. Men idioten i ca 50 fot cabincruiser i halvplan inn mellom borøya og nesøya laget bølger som slo over dekk på seilbåten. Fint argument i vannscooterdebatten dette. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
is_620 Svart 9.Juni.2013 Del på Facebook Svart 9.Juni.2013 ferdes i det aktuelle området og mener at her er det en hel gjeng med idioter som lager problemet. hver eneste gang jeg er ute ser jeg dem i planefart gjennom en av de trange passasjene ut, eller altfor nærme land. Så lenge dette er den faktiske virkelighet så hjelper det ikke så mye at noen hadde klart å kjøre etter gjeldene bestemmelser. Dustene er ikke i stand til å ta innover seg at reglene gjelder alle. Jeg blir derfor nødt å si meg enig i at det innføres 5 mils grense innenfor øyene , selv om alle forstår at det kunne vært unngått. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 9.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2013 (redigert) Jeg klarer bare ikke bli plaget av andre i 15 knopen, ei heller de litt store i halvplan, tenker heller at de sikkert ville gått fortere og laget mindre sjø, om det ikke var teite 15 knops grensen, men kanskje 25-30 hvor de fikk en mere ideel fart og mindre skrog nedi. Diskuterte dette med venner i går mens vi tutla rundt, og konkluderte med at vi ikke er alene på sjøen, og at vi fint tålte litt sjø fra siden. Selv princess something something 40 i sine 15 knop med bølge alle wakeboard båter hadde drømt om overlevde vi, eneste jeg gjorde var å holde colaen i hånda istedenfor å ha den i koppholdern ;) Det gikk jo før, og det var minst like mye, eller mer båtliv da, husker køkjøring til middagsbukta på st.hans ene året.. 2003? eller når det var, heeeelt stappa og har vel knapt sett det så fullt siden. Jeg har ikke vært ute for veldig mange farlige scenario innaskjærs, og har det egentlig vært noen ulykker? Går jeg sakte, går jeg nærme land gjerne om jeg har med barn i båten eller ønsker å ungå vugging, er jeg alene eller med voksne, kan jeg gå litt rettere linjer, og mer midt i, og sutrer da ikke over noen som passerer nærme, da jeg vet de må være XX meter fra land, og at jeg kunne holdt meg til siden for å unngå scenario.... blir ikke dette litt som de som ligger i 80-90 i venstre fil i 100 sonen og synes de har fin fart, og alle kan tilpasse seg deres fart? istedenfor å legge seg til høyre og la folk passere? Ting nevnt med å kjøre forbi forbi båthavner/brygger er bare teit da vi har skjermede båtplasser som ikke er beregnet for de helt store påkjenningene. Har kjørt båt her i over 20 år, og skjønner ikke hvorfor det er så ekstremt problem nå, 40 åringer med penger og store båter fantes for 5,10,15 og 20 år siden. Redigert 9.Juni.2013 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skhuds Svart 12.November.2013 Del på Facebook Svart 12.November.2013 Dette behandles i Asker formannskap i kveld. Deretter til kommunestyret. Hvis interessert, se http://www.asker.kommune.no/Lokalpolitikk/Motekalender-og-sakspapirer/ Klikk formannskapet 12. november, sak 0134/13. Kartet over 5-knopsgrensen er noe forandret siden første forslag. Hele Holmenfjorden er foreslått til 5 knop. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 12.November.2013 Del på Facebook Svart 12.November.2013 Håper det vedtas, og håndheves strengt. F.eks en tusing i bot per knop. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.November.2013 Del på Facebook Svart 12.November.2013 Har lest saksfremlegg og forslag til forskrift. Det står ingenting om hvilke fartøy dette gjelder for, motoriserte eller ikke, bortsett fra at sjøfly kan bruke to definerte områder. Det står ingenting om at de da nødvendigvis må bryte fartsbegrensningen, underlig nok. I går holdt jeg 7-8 knop over Holmenfjorden og jgjennom Bjørnerenna innenfor Gåsøya. Hvis både Asker og Bærum vedtar dette, får jeg ikke lenger lov til det. Er det noen som har gode forslag til løsning? Høringsuttalelser med kommentarer. Som seiler så får du langt på vei disp: ----------- Asker seilforening kan søke om dispensasjon for å utøve organisert opplæring, trening og regattaer, og vil ved det ikke ha begrensninger i sin aktivitet. ----------- Tipper det meste av seiling du bedriver er seiltrening? Kan vel hende at du må være medlem i Asker seilforening for å ha lov til å seile over 5 knop da, og det er jo litt sært vil jeg si.... Nå har jo hele greia fokus på sikkerhet og skader ved at båter lager store bølger så jeg tror nok ikke seilbåter i godt driv er de som vil bli fokusert på. Tror det bare er å ta det med ro. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 24.Juni.2023 Del på Facebook Svart 24.Juni.2023 Nå er 5 knop vært faktum i over ett år. Har aldri sett så mange planende båter som nå. Folk gir tydeligvis mer bengen enn tidligere da man bryter fartsgrensene uansett, så det virker som at folk tenker at da kan man like greit kjøre 25 knop der der passer en selv. Det er mye halvplankjøring og en del planefart i smale sund selv med en del båter. Jeg er ikie av de som klager raskest, men noterer meg utviklingen. Her gjelder det å ha båt som tåler halvplanbølger… så går vel dette fint Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
pipe Svart 25.Juni.2023 Del på Facebook Svart 25.Juni.2023 Lingefan skrev for 17 timer siden: Nå er 5 knop vært faktum i over ett år. Har aldri sett så mange planende båter som nå. Folk gir tydeligvis mer bengen enn tidligere da man bryter fartsgrensene uansett, så det virker som at folk tenker at da kan man like greit kjøre 25 knop der der passer en selv. Ja sånn blir det når man regulerer noe så strengt att det blir urimelig og riset bak speilet eksisterer ikke Er ikke bedre selv så bryter 30 knop grensa når det passer seg og vest bruker jeg etter egen vurdering. Kjører jeg i 5 knop ligger vesten lett til gjengelig ved siden av og dorger jeg makrell alene i båten er den på slik som alltid. Trenger ikke noen klovner med blaffende bøteblokker som bryter sommeridylen når man går en vindstille dag i 5 knopp i beskyttet farvann med noen vestløse som nyter sol og bading i fra solsenga bak på båten når vannet nærmer seg pisse lunket i Oslofjorden. Men det er det man får. Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart 26.Juni.2023 Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 17 hours ago, pipe said: Ja sånn blir det når man regulerer noe så strengt att det blir urimelig og riset bak speilet eksisterer ikke Er ikke bedre selv så bryter 30 knop grensa når det passer seg og vest bruker jeg etter egen vurdering. Kjører jeg i 5 knop ligger vesten lett til gjengelig ved siden av og dorger jeg makrell alene i båten er den på slik som alltid. Trenger ikke noen klovner med blaffende bøteblokker som bryter sommeridylen når man går en vindstille dag i 5 knopp i beskyttet farvann med noen vestløse som nyter sol og bading i fra solsenga bak på båten når vannet nærmer seg pisse lunket i Oslofjorden. Men det er det man får. Bare vent! Snart strammer de inn. Da blir det maks 2 knop. Da tenker jeg folk lærer! Har seilbåt selv og ikke brutt fartsgrensen der men har jolle hvor det fint er mulig og kanskje ønskelig i en del settinger. Da må jeg nok ta en vurdering for å se om det er en risiko jeg ønsker ta. Loven skal være lik men kanskje ikke der? Åpen for tolkning? Litt som det å ta seg en øl til grillmat i parken. Kommer ann på dagsformen til onkel blå som kommer på besøk? Har ført mye forskjellige båter opp igjennom. Fart og godt sjømannskap handler om hekkbølgen og gode vurderinger på fart i forhold til avstand fra land og andre båter. Syntes det er interessant at de samtidig har fjernet fartsgrensen fra 9.9hk ungdomsbåter. De er jo fort under den kriminelle lavalderen. Hva blir reaksjonene der? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 26.Juni.2023 Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 @Vittig I en fin sommerbris ligger man lett i 6-7 kn. Joda, jeg vet jeg neppe blir stanset av politiet av den grunn, men fartsgrensen bryter jeg likevel, hvis ikke jeg tar rev i seilene ... det blir som du sier viktigere å ta gode vurderinger. Mange av de som ikke klarer det klarer neppe å holde seg under 5kn heller. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 26.Juni.2023 Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 Sydvesten skrev On 9.6.2013 at 8.07: Denne meningen er det nok mange som har.. De som kjøper raske båter trives ikke på sjøen enkelt og greit, de vil rasket mulig til land og tørr grunn under bena Så jeg trives ikke på sjøen ? Kjøpte liten og rask båt kun for kjøregledens skyld og god drivstoff økonomi (0.6L pr nm i marsjfart), hvis jeg kjører meg en god tur, bare for å få litt luft i luggen en varm sommerdag, så kjører jeg fort 50-100nm på en runde som varer en time - halvannen. Med noen pitstopp her og der, så har man plutselig brukt hele dagen Så når det er sagt, så trur jeg ikke vi kan la knopene bestemme om man trives på sjøen eller ikke, for jeg trur jeg som mest sannsynligvis har den raskeste båten på forumet, smiler vel så breit når jeg ligger å presser det i 60-70-80++knop som de som har fått pressa seilbåten opp i 10knop eller en av de gamle revene som kommer tøffanes i 3knop med ett santhansbål/trebåt som er så strøken at man ikke vil legge igjen ett fingeravtrykk på den engang, folk skal få lov til å slipe og lakkere santhansbålene/trebåtene sine så strøkene at de ser ut som møbel, eller ligge på så skrå man bare vil, uten at det påvirker meg :) Men det er svært mange som har båt kun som ett transportmiddel til og fra hytta eller ser på båten kun som en transportabel hytte og svært mange av disse gir faen, de skal frem uansett hva og hvor store sjøer de lager Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart 26.Juni.2023 Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 2 hours ago, quantumduck said: @Vittig I en fin sommerbris ligger man lett i 6-7 kn. Joda, jeg vet jeg neppe blir stanset av politiet av den grunn, men fartsgrensen bryter jeg likevel, hvis ikke jeg tar rev i seilene ... det blir som du sier viktigere å ta gode vurderinger. Mange av de som ikke klarer det klarer neppe å holde seg under 5kn heller. Det er sant som du sier. Jeg tror denne fartsgrensen er med på å skape flere fartsfantom enn den er med på å dempe. 1 øl i parken er like ulovlig som 10. Ser ut som reglene på sjøen skal være like også. fartsoverskridelse 1500kr. Da tenker jeg det er mange som tenker det er likegreit å seil i 40 knop som 10. Man bryter loven uannsett med samme bot så hvorfor ikke? ikke funnet noen nyere kilder på bøtesatser så regner med at denne fortsatt stemmer? https://www.batmagasinet.no/politi-smabatloven-toppsak/dette-er-botene-og-straffereaksjonene-til-sjos/719444#:~:text=fot) – kr 1.500-,Fart,boten komme på 1500 kroner. vil avslutte med at jeg er svært opptatt av å følge lovverket, men oppgitt over lovverk som gjør vanlig norsk kultur og hvermanns til kriminelle. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.