Jump to content

Tips til fortøyning på båtplass med til dels sterk strøm


spiderbob

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er nybegynner og har masse å lære, derfor ute etter tips til hvordan best håndtere situasjonen under!

 

Har en 32 fots båt med baugpropell. På båtplassen er det til dels sterke strømmer fra vest (nord vest) eller øst (sørøst) og det gjør det til en utfordring å legge til mange ganger. Båten ligger i et smalt sund og jeg kommer inn samme vei som pilene peker (som også viser strømmens retning fra vest). I det jeg legger båten over så får jeg mye avdrift i akterende hvilket sender meg inn i utriggeren i midten, noen ganger ganske voldsomt.

 

Jeg har spleiset og kuttet tau til perfekt lengde på alle fortøyningspunkter (markert i grønt), men innen vi rekker å få tak i den ytterste for å "holde igjen" båtens avdrift er vi allerede inne i utriggeren i midten. Båtens bredde er ca. 3.45m og det er ca. 4.5 meter plass mellom utriggerene.

 

Har vurdert hekkthruster, men det er jo litt sent nå som båten er på vannet. Har tenkt på måter tau kan henges opp eller noe slikt så det går raskere å få tak i det og dermed bedre mulighet for å holde igjen avdrift med rå muskelkraft (hvilket kan være ganske tungt til tider).

 

Hvis noen har lignende erfaring og har løst dette på en god måte så vil jeg gjerne ha tips!

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Har selv samme problem, legger alltid båten et stykke forbi bryggen, legger alltid tauverk fra bauen klart ned langs dollbord slik at jeg kan nå begge ender, legger deretter båten inn til bryggen med hekken inntil bryggen og tar med meg fremre å bakre tauverk når jeg hopper opp på brygga og deretter drar båten fint inntil :) (Har ikke baugpropell!)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Beste er løsninga til index, vend om og gå mot strømmen og bruk motorkraft og roret til å dytte opp hekken. Evt mulig du kan først bakke forbi båsen med strømmen mot og så gå mot strømmen inn?

 

Second best er å ha men mann på fremdekket klar med en tamp festet bak som hopper av og haler/låser hekken om et holt eller lignende på brygga. Begynner du drive av er det bare å bakke så vil stramminga i tampen dra deg motstrøms såfremst du får låst tampen ibrygga.

 

Kombinasjonen er å gå akkurat forbi båsen plukke opp en klargjort tamp fra utriggeren med båtshake, bakke tilbake og gå forover mens du holder igjen og haler inn hekken. Et slag over holtet bak og du har fin kontroll på halinga.

 

EDIT:

Enkleste er kanskje å sette ei solid og diger kule-fender ytterst på utstikkeren som deler båsen og bare bruke den som støttepunkt inn? Evt fendre opp hele utriggeren og heller legge til mot den når det virker som det er hva du gjør uansett?

 

Evt er det mulig å bakke inn i båsen og ligge med baugen ut? Kan være enklere det når du har baugpropellen ytterst og kan styre baugen inn med den.

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Innen seiling gjelder "baugen mot sterkeste kraft" når du går ut eller legger til kai. Ofte vil det være vinden. Du har nok en del vindfang i båten.

 

Jeg ville gått forbi båsen, vende opp, med baugen mot vind og strøm, deretter gått inn i båsen.

Kan du utnytte propellens paddlende kraft?

 

Drev eller aksel?

Link to post
Share on other sites

Mange gode tips her!

 

Jeg kan gå forbi og gå mot strømmen, absolutt. Her trengs nok noen treningsrunder for å bli bedre på bruk av ror o.l fra min side. Utfordringen er bare at det er så smalt og alt skjer så himla fort. Mine medhjelpere er hverken sterke nok i armene til å holde båten med tau mot strømmen ei heller spesielt raske :-)

 

Jeg likte tanken på å ha et par lange tau festet i baug og akter, hoppe av på den mest solide utriggeren (som er nokså ustabil), føre tau gjennom ytre og mellomste utriggerfeste og bruke de til å "føre båten" inn, det burde ikke kreve så mye styrke. Bredden på 50cm og at utriggeren fungerer som en "dupp" som går opp og ned gjør det jo til en balansekunst å gjøre dette, men men... det skal jo ikke være for lett heller.

 

P.S - Aksel

Redigert av spiderbob (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På generelt grunnlag bør du ikke gjøre deg avhengig av et omreisende sirkus sterke menn og balansekunstnere, både fordi du da er nettopp avhengig og dernest fordi det er unødvendig risiko og stress for alle. Blir til at folk ikke vil være med deg ut fordi de risikerer å bli hengende som klestørk mellom en ustabil utrigger og båt i fri flyt.

 

 

Har du tenkt på muligheten å ha en tamp mellom ytterst på utriggeren og midten av båten, samt en solid fender eller to rundt baugen? Enten at du må ha et holt på brygga du kan kaste om eller plukke opp en tamp, slår du bakk kan du holde båten relativt i ro mot strømmen lenge nok til å plukke opp og gjøre fast.

 

Tenke du lar hekken rotere rundt mens du holder baugen mot kanten av utriggeren og deretter gir på fart innover med roret hard over? Da vil du holde båten igjen på tampen og all krafta går med til å dytte båten mot strømmen og du trenger ikke være veldig redd for å gi på for mye siden båten ikke kan gå fremover mer enn tampen tillater. Eneste du må være sikker på er at tampen du presser mot faktisk blir sittende fast. En del passasjerbåter bruker kun et spring og maskinkraft for korte havneanløp da dette kun krever å treffe en pullert på vei inn og er bare å slippe maskinkrafta og hale opp når de går.

 

 

EDIT:

En annen tanke/frykt med de to lange tampene du leker med idéen om. Hva du gjør hvis personen som vagler på utriggeren mister dem? Da har du to stykk lange tamper som driver med strømmen under båten din og sannsynlig har mest lyst å bli intim med både propellen og baug-propellen din. Gjerne samtidig som båten oppfører seg som en vårkåt hund på utriggeren mot nabobåsen. Trur jeg ville glatt foretrukket enten maskinkraft eller fastgjort tamp for å holde igjen mot strøm og ikke brukt mennesker som siste ledd på kjettingen...

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig enig i det, LM 9725. Jeg vil være så uavhengig som mulig av andre. Men jeg ser det som lite sannsynlig at jeg selv kan håndtere alt da styreposisjon ikke tillater enkel tilgang til dollbord.

 

Jeg har heller ikke feste på midten av båten per dags dato, kun i baug / akter.

 

Ettersom strømmen kan gå motsatt vei vil det være midtre utrigger som vil gjelde og den kan jeg ikke gå på, den er kun 6-7 bred og holder ikke vekten av et menneske uten å gå under. Så der ryker vel muligheten for å geleide båten inn med 2 tau.

 

Hvis jeg har et langt tau i ytre fester på begge utriggere kan jeg passere med/mot strømmen, få en medhjelper til å plukke opp det lange tauet, føre det gjennom feste akter og stramme det inn etterhvert som jeg går inn og dermed holde hekken opp mot den utrigger som strømmen kommer fra?

Link to post
Share on other sites

Hva med å polstre utriggeren så det ikke gjør noe om du kommer borti? Om du i tillegg snur og går mot srømmen bør en tillegging være en behagelig sak? Å stresse fra båt til utrigger med tamper festet foran og bak for å holde igjen båten med muskelkraft høres slitsomt ut...

 

KK

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

litt stressa for at den midtre utriggeren kan knekke

 

Aner ikke hvilket fabrikat utrigger du har i båsen, men vanligvis er boltene disse er hengsla/ festa med dimensjonert til at disse ryker først. Sjekk om de har bøyd seg, eller om selve utriggeren har bøyd seg. Du har sikkert påført litt krefter på disse et par ganger allerede, når du starter en tråd her for å spørre om hvordan du kan unngå dette i fremtida.

 

Om du ikke ser antydning til deformasjon noe sted, vil jeg tro de tåler en del mer enn du kommer til å påføre dem.

 

:wink:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Gå inn i båsen mot strømmen, og fortøy med faste tamper som ligger klar. Om båten blir liggende mot midtre utrigger i mellomtiden betyr ingen verdens ting. Den er laget for å holde båten din i storm, og tåler greit belastningen de få minuttene det tar før du er ferdig fortøyd...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

For å redusere avdriften kan det også være greit å ha litt fart inn i båsen. Det krever litt nerver og en motor som klarer å stoppe båten raskt, men jo kortere tid du tilbringer i båsens åpning, jo mindre vil avdriften ha å si. Er du først inne i båsen gjør det ikke noe om båten hviler mot en utrigger mens du fester tampene.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Et siste forslag fra mi side. Du kan montere en "baugfanger", altså en tamp montert i slak V-form tvers av båsen påsatt et par store fendere. Tanken er å fange baugen før den smeller i brygga, da kan du tillate deg en del mer fart inn i båsen, kan tørre og holde farta lengre og trenger derfor ikke bekymre deg så hardt for å slå bakk tidsnok. Mulig du har såpass heldig baugform og høyde på brygga at du kan ligge med svak maskinkraft mot den også. Men bare ikke for mye fart, enkelte har klart å ta løpefart og gjort ærlige forsøk på å løfte baugen opp på brygga med sånt. Så alt med måte...

Link to post
Share on other sites

Det var et spennende forslag LM9725. En ting er å stoppe båten, men en annen ting er å forhindre at båten går i bryggen med bauen mens jeg fester akterfestene. Det vil jo hjelpe betraktlig hvis jeg skal ut med båten alene. Var det noe ala slik du tenkte? Jeg tenkte den siste stumpen inn mot brygge veldig stram for å prøve å holde tauet over vann for å forhindre groing. Bryggen er veldig lav så jeg har ikke mye å gå på.

bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket de Marius, men det sto at det hele er laget av plastikk, til og med feste... kan ikke tenke meg at det klarer å stå i mot en 5.5 tonns båt, må være for mindre doninger.

 

Skal forøvrig kjøpe en del meter bryggefender på biltema når de får det inn igjen, men de har vært tomme en stund :-(

Link to post
Share on other sites

Det var et spennende forslag LM9725. En ting er å stoppe båten, men en annen ting er å forhindre at båten går i bryggen med bauen mens jeg fester akterfestene. Det vil jo hjelpe betraktlig hvis jeg skal ut med båten alene. Var det noe ala slik du tenkte? Jeg tenkte den siste stumpen inn mot brygge veldig stram for å prøve å holde tauet over vann for å forhindre groing. Bryggen er veldig lav så jeg har ikke mye å gå på.

 

 

 

Just presis sånn. Og ja, du må sannsynlig ha den lille ekstra i midten for å holde ting sentrert. Og den veldig store forskjellen på dette og ordinær bryggefender er at tauet og utriggerene har noe svikt og demper betydelig bedre og mer behagelig farta når du kommer inn. En ordinær bryggefender gir fort følelsen å støte rett i kaia med eneste forskjell at du ikke får braket av skrog mot treverk, tau-arrangementet gir mer følelsen å bli tatt i mot. Dessuten kan du med tau-arrangementet mulig sette en liten stolpe på midt i båsen for den korte tampen for å heve fenderene litt ekstra?

Link to post
Share on other sites

Fendre er best ja. Stressfaktor med tau og fare for å falle uti. Rullefender kan du få sveist fester til slik at du kan bytte ut plasten. Da kan du rulle inn fint og holde innkoblet med stb sving så presses hekken mot bb uterigger :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Noe som er bankers er prinsippet med polstre et solid "hakk" til baugen på en kreativ måte slik at du kan sikte deg inn på "hakket", dulte inn i dette og la båten stå i gir, legge over litt ror så du pent kjører hekken inn mot den sterkeste utriggeren (som har en god polstring) - så kan jo båten kjøre på tomgang i gir og holde seg i posisjon selv - da ligger den dønn stabilt - dette forutsetter at du lager anlegget i baugen slik at baugen ikke stikker av - det må være 100%. Plan B er kanskje å lage plassen litt smalere hvis mulig?

Redigert av dante (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Syns også en variant av Dante sin løsning må være grei. Å på en eller annen måte få polstra slik at du kan sette baugen i, la båten stå i gear med rorutslag ifht strømmen så har du god tid til å fortøye båten, som ligger stille. Alle varianter av å løpe rundt med fortøyninger mens båten flyter fritt rundt i båsen tror jeg er en løsning for viderekommende+

 

En måte å gjøre båsen smalere på er å få tykkere fendere, med mindre båsen er veldig bred ifht båten da.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...