Jump to content

Tips til fortøyning på båtplass med til dels sterk strøm


spiderbob

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er nybegynner og har masse å lære, derfor ute etter tips til hvordan best håndtere situasjonen under!

 

Har en 32 fots båt med baugpropell. På båtplassen er det til dels sterke strømmer fra vest (nord vest) eller øst (sørøst) og det gjør det til en utfordring å legge til mange ganger. Båten ligger i et smalt sund og jeg kommer inn samme vei som pilene peker (som også viser strømmens retning fra vest). I det jeg legger båten over så får jeg mye avdrift i akterende hvilket sender meg inn i utriggeren i midten, noen ganger ganske voldsomt.

 

Jeg har spleiset og kuttet tau til perfekt lengde på alle fortøyningspunkter (markert i grønt), men innen vi rekker å få tak i den ytterste for å "holde igjen" båtens avdrift er vi allerede inne i utriggeren i midten. Båtens bredde er ca. 3.45m og det er ca. 4.5 meter plass mellom utriggerene.

 

Har vurdert hekkthruster, men det er jo litt sent nå som båten er på vannet. Har tenkt på måter tau kan henges opp eller noe slikt så det går raskere å få tak i det og dermed bedre mulighet for å holde igjen avdrift med rå muskelkraft (hvilket kan være ganske tungt til tider).

 

Hvis noen har lignende erfaring og har løst dette på en god måte så vil jeg gjerne ha tips!

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Har selv samme problem, legger alltid båten et stykke forbi bryggen, legger alltid tauverk fra bauen klart ned langs dollbord slik at jeg kan nå begge ender, legger deretter båten inn til bryggen med hekken inntil bryggen og tar med meg fremre å bakre tauverk når jeg hopper opp på brygga og deretter drar båten fint inntil :) (Har ikke baugpropell!)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites