Jump to content

Båt slettet fra Skipsregisteret, hvorfor?


S/Y Rainbow

Recommended Posts

Har kjøpt en 1990 modell seilbåt som jeg oppdaget at tidligere var registrert i skipsregisteret, men slettet fra registeret i 2008. Hvorfor gjøres det? Og er det mye "greier" for å registrere båten igjen med tanke på salg senere?

 

Har ikke selv behov for å ha den registrert der, men har forstått at det kan være en fordel ved salg senere.

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Småbåtregisteret ble overtatt av redningsselskapet, folk ble spurt om de ville overføre registreringen. Ikke alle gjore dette. Båten min ble også slettet, for å registrere den trengte de kopi av min kjøpekontrakt og forrige eiers kjøpskontrakt. Hvis forrige eier hadde båten i mindre enn tre år tror jeg det var, så må du også ha hans kontrakt. Du får da helt nytt nummer.

Link to post
Share on other sites

Vil anta sist registrert eier døde ca 2008 og ingen har oppdatert oppføringa i skipsregisteret med ny eier. Da blir skipet slettet fra register uten veldig mye om og men.

 

Ulempene for deg er at kallesignal og MMSI er låst absolutt til båten da de er gitt av sjøfartsdirektoratet og ikke Telenor (maritim radio), og du kan hverken endre eller overføre kallesignal/MMSI til eller fra båten (f.eks. umulig å overføre fra din gamle båt til den nye). Det er også umulig å offisielt endre navn på båten i registeret over radio-lisenser uten å gå via skipsregisteret.

 

Ellers skal det ikke være noen praktiske ulemper å la båten stå med status "ført ut av registeret". Og småbåt-registeret bryr seg nada om det meste hva angår skipsregisteret.

 

Vil du endre på oppføringa i skipsregisteret må du dokumentere eierrekkefølgen fra sist registrert eier med bevitnede eieroverdragelser, utskrift fra skifteretten på hvem som er bobestyrer etter sist eier hvis denne er dau, og til slutt skipsskjøte på ditt kjøp av båten.

 

Fordelene da er at du kan bruke kallesignal som reg.nr., du kan offisielt endre navn og du kan ta opp pant i skuta (men om den er eldre årgang er det mulig banker nekter uansett), og du kan smykke deg med viten om at du har båt i skipsregisteret.



Og om det er S/Y Rainbow du kaller skuta di, så ville jeg antatt du eller noen andre har uoffisielt skifta navn på den. Den finnes hverken i radio-registeret eller i skipsregisteret under det navnet såvidt jeg klarer å se. Kjedelig hvis man skulle få behov for å kontakte deg som eier, kjekt for deg hvis du vil være incognito...

Link to post
Share on other sites

Småbåtregisteret ble overtatt av redningsselskapet, folk ble spurt om de ville overføre registreringen. Ikke alle gjore dette. Båten min ble også slettet, for å registrere den trengte de kopi av min kjøpekontrakt og forrige eiers kjøpskontrakt. Hvis forrige eier hadde båten i mindre enn tre år tror jeg det var, så må du også ha hans kontrakt. Du får da helt nytt nummer.

Som skrevet ja, ikke småbåtregisteret, men skipsregisteret. Uansett takk for svar!

 

Vil anta sist registrert eier døde ca 2008 og ingen har oppdatert oppføringa i skipsregisteret med ny eier. Da blir skipet slettet fra register uten veldig mye om og men.

 

Ulempene for deg er at kallesignal og MMSI er låst absolutt til båten da de er gitt av sjøfartsdirektoratet og ikke Telenor (maritim radio), og du kan hverken endre eller overføre kallesignal/MMSI til eller fra båten (f.eks. umulig å overføre fra din gamle båt til den nye). Det er også umulig å offisielt endre navn på båten i registeret over radio-lisenser uten å gå via skipsregisteret.

 

Ellers skal det ikke være noen praktiske ulemper å la båten stå med status "ført ut av registeret". Og småbåt-registeret bryr seg nada om det meste hva angår skipsregisteret.

 

Vil du endre på oppføringa i skipsregisteret må du dokumentere eierrekkefølgen fra sist registrert eier med bevitnede eieroverdragelser, utskrift fra skifteretten på hvem som er bobestyrer etter sist eier hvis denne er dau, og til slutt skipsskjøte på ditt kjøp av båten.

 

Fordelene da er at du kan bruke kallesignal som reg.nr., du kan offisielt endre navn og du kan ta opp pant i skuta (men om den er eldre årgang er det mulig banker nekter uansett), og du kan smykke deg med viten om at du har båt i skipsregisteret.

 

Takk for godt og utfyllende svar! :thumbsup: Har ingen planer om å ta noen pant i båten selv, men tenkte det kanskje var en fordel ved salg igjen senere, nå er jo båten fra 1990 så er jo som du sier kanskje vanskelig for en ny eier å få tatt pant i den uansett pga alder. Angående navn så har jeg ingen planer om å bytte dette da navnet er laget med teak i dørken i cockpit, noe som jeg syntes er ganske så pent. :smiley:

 

Vet du om det koster noe å få den tilbake i NOR etter at den alt har vært registrert der?

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Du finner en del info her, inkludert gebyr-liste:

http://www.nis-nor.no/Fritidsb%C3%A5t.aspx

 

 

Ved endring av eier betaler du engangs-avgift kr 1280 for å få stemplet offisielt skipskjøtet, og du kan sammenligne det med tinglysningsgebyr for skjøte på fast eiendom. Ellers er det ingen årlige kostnader med å stå i skipsregisteret, og hvis du ønsker det kan du slette deg fra småbåt-registeret og spare 200kr i året der. Forsikringsselskap som krever registert båt godtar NOR like mye (om ikke mer) som småbåt-registeret.

 

Dessuten hvis du skal seile utenlands er nasjonalitetsbeviset fra NOR (utstedes gratis til registrert eier) mye mer verdt enn plast-lappen fra RS og ofte et sterkt forenklende moment i diskusjonen med tollere i fremmede havner.

 

 

EDIT:

Jeg har ingen egen erfaring eller kunnskap om toll og tull i utenlandske havner, men jeg ville absolutt undersøkt det før du eventuelt dukket opp med en båt med kallesignal som ikke rimer på navnet. Utfra hva jeg har hørt av røver-historier med tyske og nederlandske tollere, så ville ikke jeg gjort det i alle fall uansett hva lovnad og garantier jeg hadde fått...

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kontakt NOR om du vil ha eksakte priser.. men ny registrering koster 2660, så det blir vel mindre ett dette.. Så kommer det an på hvilken dokumentasjon du må fremskaffe selv, og om noe finnes i NOR fra før..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kontakt NOR om du vil ha eksakte priser.. men ny registrering koster 2660, så det blir vel mindre ett dette.. Så kommer det an på hvilken dokumentasjon du må fremskaffe selv, og om noe finnes i NOR fra før..

 

 

Ny-registrering er ikke aktuelt eller mulig så lenge båten har vært i skipsregisteret, det er nettopp hele vitsen med registeret at det ikke er mulig å dobbelt-registrere og hva som er bakdelen med småbåtregisteret. En gang i skipsregisteret og kun juridisk eier kan endre på oppføringa, i småbåtregisteret er det bare å vente noen år før du registrerer din ulovlig ervervet båt og får den formalisert på ditt navn.

Det som må gjøres er at en passe dokumentbunke må utferdiges for å dokumetnere alle eierskifter fra sist registrert eier frem til deg:
- Målebrev
- Melding om eieroverdragelser (KR-0008) med juridisk person og to vitners signatur
- Skipskjøte ved sist eierovertakelse (KR 0020)
I tillegg hvis noen i eierrekken er død må attest fra skifterett fremskaffes så bobestyrer kan signere. Har du personnummer på aktuell person så får du dette tilsendt uten spørsmål bare du ringer lokal rettsetat og spør.
Litt alt etter forhold og antall eieroverdragelser er dette ikke en uoverstigelig prosess. Målebrev skal du formelt sett ha fått av tidligere eier, men normalt vil en telefonsamtale med sjøfartsdirektoratet og litt smiger gjøre at du kan få en kopi fra deres arkiv. Ellers står det mest på velvilje fra personer i eierrekka om de gidder signere og få vitner på det for deg.
Uansett, kostnaden for deg er den som er oppført som endring av eier (og evt simultant navn og hjemmehavn); kr 1280.
Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg solgte en NOR registrert båt i 1990 og da jeg i 2006 så at den fremdeles var registrert på med sendte jeg melding til NOR om sletting. Alle dokumenter ligger fremdeles i registeret men der ligger også melding om at registreringen er slettet. Antar det er en enkel sak å reaktivere den, i alle fall langt enklere enn nyregistrering.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

 

Noen båthavner har som krav at alle båter i havna er registrert i småbåtregisteret. De godtar ingen andre register.

Det er jo bare en metode å eksponere sin stupiditet på.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Min båt hadde også tidligere vært registrert. Gikk veldig greit å få den inn igjen, men trengte signaturer av tidligere avdødes eiers arvinger.

 

Litt usikker på det som ble skrevet over vedr kallesignal og mmsi, kan det utdypes litt? Jeg lever i den tro at båtens registrerte navn og nye VHF montert av meg er relativt løsrevet fra tidligere eiere, men da opererer jeg båt og radio ikke helt korrekt.

Link to post
Share on other sites

Dersom båt feks har vert igjennom 3 eiere fra sist registrering, så kreves orginalskjøte med orginal-signaturer mellom alle, i riktig rekkefølge, opp til deg. Det kan være vanskelig å skaffe signaturer fra folk som ikkje har interesse av det. Eller som nevnt ved dødsfall osv. Men for å fullbyrde dokumentene så krever NOR gebyr for samtlige skjøter. Eg sendte 3 skjøter etter 3 eierskifter og fikk 3 gebyr.

 

hmmm ang kallenavn og mmsi.... Man bruker både båtens navn og reg.nr. Båtens navn kan byttes ved søknad og gebyrer. Regnr er låst.

mmsi er vel eit slags lisensnummer som følger radiostasjonen(båten) uansett operatør(eier) trur eg.

trur..trur :wink:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Litt usikker på det som ble skrevet over vedr kallesignal og mmsi, kan det utdypes litt?

Vært mye oppe. Både kallesignal og MMSI har sitt utspring i ITU. MMSI er litt komplekst, men de tre første tallene viser hvilket land. 257, 258 og 259 viser at det er en norsk stasjon. MMSI følger båten, og ikke eier eller stasjonen dersom den flyttes. Administreres i Norge av Telenor Maritim Radio.

 

Kallesignalet viser også hvilket land. Norge er tildelt JW til JX, LA til LN og 3Y. Feks LN-xxx på fly.

For fartøy som er målepliktige eller målt administreres dette av Sjøfartsdirektoratet. For ikke målte fartøy tildeles dette av Telenor. I Norge er dette organisert i grupper slik at man stort sett kan se av kallesignalet hva slags fartøy man har med å gjøre. Hvis et ikke-målepliktig fartøy er målt og har fått bokstaver, er det ikke dermed sagt at det er en radiostasjon ombord. Bokstavene følger båten, og ikke eier eller stasjonen.

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde dette i fjor sommer og betalte kun ett gebyr for to meldinger om eierskifte og et skipskjøte (totalt tre eierskifter), totalt kr 1280. Men mulig hvis du sender ett og ett skjøte, og da som skipsskjøter, at du klarer å lure dem (og deg selv) til å betale tre ganger. Rett og slett at du unødvenig "tinglyser" hvert skjøte, og ikke bare det endelige på deg. Men ser jeg listet feil skjema-nummer tidligere; jeg benyttet et skjema "bekreftelse på overdragelse av fartøy" for skiftene frem til meg (og skipsskjøte kun for siste overdragelse til meg), og dette finner jeg ikke nå.

 

Vedrørende VHF-lisens for kan man få utdelt kallesignal og MMSI (disse henger sammen og kan ikke splittes) enten fra sjøfartsdirektoratet (skipsregistert) eller telenor radio. Fartøy i skipsregisteret har kallesignal i serierne LG, LK og LM (samt alle kallesignal som ikke er to bokstaver pluss fire siffer) og dette kallesignalet er identisk med skipets registreringsnummer. Telenor radio derimot bruker seriene LL, LA, LN, LD, LJ og LE (og LF for fiskebåter).

 

Derfor hvis du har et kallesignal i seriene LG, LK eller LM kan ikke telenor radio endre skipsnavn på lisensen da den er gitt av skipsregisteret, men de kan endre eier av lisensen uten å gå om skipsregisteret da radiolisens ikke er knyttet til eier av skip på noen som helst måte.

 

Ordinære kallesignal fra telenor radio kan du flytte med deg etter søknad ved skifte av fartøy hvis ønskelig, f.eks. fordi vennene dine har MMSI-nummeret ditt og du vil ha det som ditt telefonnummer, men dette er umulig med kallesignal gitt av skipsregisteret.

 

I nyere tid kan man få registrert kallesignal fra Telenor i skipsregisteret hvis man har fått tildelt dette før registrering, men det trur jeg er i nyere tid. Det er vel også hypotetisk mulig å få dobbeltregistrert to lisenser på en båt hvis man ignorerer skipsregisteret og telenor ikke gjør jobben sin.




Litt usikker på det som ble skrevet over vedr kallesignal og mmsi, kan det utdypes litt? Jeg lever i den tro at båtens registrerte navn og nye VHF montert av meg er relativt løsrevet fra tidligere eiere, men da opererer jeg båt og radio ikke helt korrekt.

 

Hvis kallesignal er gitt av skipsregisteret (LM, LK eller LG) er kallesignalet og MMSI låst til båten og kan ikke flyttes til andre båter. Videre kan ikke båtens navn endres av Telenor radio, kun av skipsregisteret. Og hvis du ikke er samme person som registrert i skipsregisteret kan du ikke på noen måte endre offisielt navn på fartøyet.

 

Men selve radiolisensen derimot er ikke bundet til fartøys-eier, så det er ingen problem at eier av radiolisens er en helt annen enn eier av fartøy registrert i registeret, og lisenseier administreres av Telenor Radio og bare dem.

 

Se på det som en bom-brikke. Bilens registreringsnummer er låst til eier av bil og bare denne, og kan heller ikke endres. Men derimot en bombrikke knyttet til bilens registreringsnummer kan stå på hvem som helst, og trenger ikke ha noen direkte tilknytning til eier av bilen. Men for VHF er det en absolutt lås at det kun kan utstedes en og bare en lisens til et fartøy. Og har du fått et kallesignal fra skipsregisteret er det låst for evig tid til skipsregisteret og finnes ikke mulighet å få det løsrevet.

 

Gav det mening?

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde dette i fjor sommer og betalte kun ett gebyr for to meldinger om eierskifte og et skipskjøte (totalt tre eierskifter), totalt kr 1280. Men mulig hvis du sender ett og ett skjøte, og da som skipsskjøter, at du klarer å lure dem (og deg selv) til å betale tre ganger. Rett og slett at du unødvenig "tinglyser" hvert skjøte, og ikke bare det endelige på deg. Men ser jeg listet feil skjema-nummer tidligere; jeg benyttet et skjema "bekreftelse på overdragelse av fartøy" for skiftene frem til meg (og skipsskjøte kun for siste overdragelse til meg), og dette finner jeg ikke nå.

 

Gav det mening?

 

Takk for mange gode svar fra alle, spesielt LM9725 som har svart grundig og utfyllende! :smiley:

 

Fant ut i dag at det er forrige eier som har slettet den fra NOR siden han ikke så noe poeng i å ha den der med tanke på at han ikke skulle ha lån på den, så bli nok en smal sak å få den registrert igjen hvis jeg skulle føle for det.

 

Igjen, takk til alle for gode svar! Mange kunnskapsrike folk her inne! :smiley:

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Ja, det gav mening. Takk. Kallesignalet mitt har jeg nok koll på, men mmsi må jeg sjekke opp. Når jeg tok ut vhf'en og flyttet til nybåten hadde jeg noen spørsmål fra Telenor da det var diverse annet utstyr som tidligere hadde vært i båten. Men jeg foretok ikke noen endringer i vhf'en. Er ikke det aktuelle nummeret der? Minnes at jeg programmerte inn det i den forrige båten, og har faktisk ikke sjekket om det var et annet nummer som kom i posten den gangen.

 

Egentlig litt flaut dette - dette er vel kunnskap jeg sikkert burde ha hatt.

Link to post
Share on other sites

Først av alt, MMSI-nummer og kallesignal er låst til hverandre og henger sammen. De skilles ikke.

 

Regelen og normalen er at kallesignal/MMSI følger akutell båt gjennom eierskifter. Unntaket er at du for telenor sine serier kan som nevnt noen ganger søke om overføring til andre båter, men hvis båten din er i NOR har du sannsynlig kallesignal LG, LK eller LM, og da må du bruke den nye båten sitt kallesignal og MMSI hvis du skal gjøre ting korrekt. Og i alle tilfeller; MMSI-nummer tilhører båten lisensen er knyttet til og ikke apparatet, og har du hatt to båter har du deffinitivt hatt to MMSI-nummer. Det er veldig feil å bare flytte over apparatet uten å få programmert nytt nummer. Og endring av det må du til forhandler for å få gjort.

 

MMSI finner du enten i lisenspapiret fra telenor, eller søk deg selv opp i internasjonalt register over lisenser:

http://www.itu.int/online/mms/mars/ship_search.sh

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...