Horst Startet 12.Juni.2013 Del på Facebook Startet 12.Juni.2013 Jeg har brukt pålestikk for å feste genuaskjøtet (kommer ikke på noe bedre navn). Denne knuten er i lite vind litt for "stor" til å komme forbi vaiere i riggen når jeg slår. Hvilken alternative gode knuter finnes? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjappfot Svart 12.Juni.2013 Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 En del regattaseilere bruker en type krok/sjakkel som er spleiset på skjøtet (J-lock). Da slipper du knute som kan hekte seg fast. J-lock er liten så den ikke skal være farlig under kraftig blafring. Jeg har ikke prøvd det selv da jeg har et langt skjøte jeg knyter til seilet midt på med pålestikkvariant og også får liten knute, men vurderer å endre for lettere å kunne skifte seil. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anern Svart 12.Juni.2013 Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 Jeg bruker, og er veldig fornøyd med dyneema sjakkel. Den er lett å åpne og gjør ikke skade på båten om det blafrer i seilet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjellpell Svart 12.Juni.2013 Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 Bretter tauet på midten, og trer litt av denne løkken gjennom ringen i genoan. Trer deretter begge rampene gjennom løkken. Latterlig enkelt og holder fint. Jeg ble anbefalt dette av Seilmaker Iversen i Bergen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Horst Svart 12.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 Har du et bilde eller noe? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Svart 12.Juni.2013 Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 Jeg har ett langt skjøte som går hele veien fra babord til styrbord, og midt på er det sydd(?) på en "softsjakkel" (http://www.softshackle.com). Den hekter mindre opp i riggen enn jeg har opplevd med vanlige pålestikk, og den er enkel å åpne/lukke hvis jeg trenger det. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
Artekno Svart 12.Juni.2013 Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 Bretter tauet på midten, og trer litt av denne løkken gjennom ringen i genoan. Trer deretter begge rampene gjennom løkken. Latterlig enkelt og holder fint. Jeg ble anbefalt dette av Seilmaker Iversen i Bergen. Ja, gir lett og fint feste. Men tauet følger da seilet ned i posen, om du ikke gidder å trekke dette av og på hver gang. tau blir våte. Våte tau i seilposen er noe herk. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post Share on other sites More sharing options...
kjellpell Svart 12.Juni.2013 Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 Bilde, "eller noe sånt" :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Svart 12.Juni.2013 Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 En ulempe med et langt skjøte som går hele veien fra babord til styrbord er at hvis du får problemer og må kutte skjøtet på én side har du potensielt ødelagt hele skjøtet ditt. Har man to separate skjøter så holder det å bytte den ene siden man måtte kutte der og da, og heller bytte den andre når man har tid og anledning. Spesielt hvis man seiler regatta hvor man gjerne har hastverk og er presset på tid kan det nok være en fordel med to separate skjøter så man raskt og enkelt kan slå og bytte det skjøtet som går på lo side. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 13.Juni.2013 Del på Facebook Svart 13.Juni.2013 (redigert) En ulempe med et langt skjøte som går hele veien fra babord til styrbord er at hvis du får problemer og må kutte v skjøtet på én side har du potensielt ødelagt hele skjøtet ditt. Er dette kanskje regattamentalitet - at man heller kutter tauet enn å miste noen sekunder på å dra seilet over? Eller er det nødssituasjoner hvor man av ulike grunner trenger å krysse fort og skjøteknuta henger seg opp? Problemstillingen høres noe søkt ut for min del - i løpet av de fire årene jeg har drevet med seiling har jeg aldri hatt noen situasjoner hvor jeg har følt meg fristet til å kutte skjøtet. Jeg skulle anta at dersom man i gjennomsnitt kutter skjøtet hvert fjerde år, så utgjør ikke det noen signifikant andel av de totale vedlikeholdskostnadene på båten. De to kortere taustumpene har jo fortsatt litt verdi, selv om de ikke kan brukes som helt, langt genoaskjøte lengre. Problemet med knuta som setter seg fast på stag løste jeg delvis ved å bruke et tynnere tau, og delvis ved å bruke hyssing til å surre fast en hurtigsjakkel på skjøtet. Ingen knute, ikke noe problem :-) Spesielt hvis man seiler regatta hvor man gjerne har hastverk og er presset på tid kan det nok være en fordel med to separate skjøter så man raskt og enkelt kan slå og bytte det skjøtet som går på lo side. Mener du å ha to separate skjøter, og la fokkeslasken bytte tau for hvert slag? Jeg har aldri forestilt meg muligheten - men nå har jeg en spanjol på besøk, han foreslo en slik løsning. Det kan kanskje fungere dersom man har en velfungerende fokkeslask som er skikkelig god på å raskt knyte opp og igjen (evt hurtigsjakler). Men dersom man ikke har fokkeslask (f.eks. seiler solo) og krysser i trange sund er det helt essensielt at man kan krysse uten å måtte flytte seg bort fra cockpit. Jeg hadde en seilopplevelse vinterstid i Nord-Norge hvor jeg hadde med meg en sovende førstestyrmann mens jeg krysset for harde livet i en trang leie (leia var ikke så fryktelig trang, men jeg følte meg veldig usikker både på hvor nært land jeg kunne gå og hvor nært skjærene midt i sundet jeg kunne gå - det er vanskelig å bedømme avstand til merker, land og synlige skjær i mørketida. Jeg er fargeblind, og har faktisk også litt problemer med å forholde meg til lys som skifter fra hvitt til grønt) - da greide jeg helt fint å holde varmen og vel så det bare med å jobbe fra cockpit (og det var endatil en liten båt - 24'). Redigert 13.Juni.2013 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 13.Juni.2013 Del på Facebook Svart 13.Juni.2013 I min tråling på diverse nettbutikker for å se og lære hva som er i kategorien rigg og dekk, så jeg for en tid siden en plastsak. Den så ut som en tykk trådsnelle. Stylindrisk med kanter. Husker ikke hvor jeg så den, og hvordan den skulle monteres, men den var til dette formålet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjappfot Svart 13.Juni.2013 Del på Facebook Svart 13.Juni.2013 Tobixen, det med behov for å kutte tau er sikkert tenkt ved nødsituasjoner, som for eksempel at du får et fittestikk på vinsjen og må kutte skjøtet. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Svart 13.Juni.2013 Del på Facebook Svart 13.Juni.2013 (redigert) Tobixen, det med behov for å kutte tau er sikkert tenkt ved nødsituasjoner, som for eksempel at du får et fittestikk på vinsjen og må kutte skjøtet. Exactly. Taukuttingen var ment for situasjoner hvor tau/skjøter går i backlash og man får fittestikk på winsjen, hekter fingeren i skjøtet og knuser den i en cleat, surrer beinet i storseilskjøtet og risikerer beinbrudd eller helt andre situasjoner. Det skjer typisk i mye vind og typisk i regatta, når man må være kjapp og konsekvensene kan bli store hvis man ikke får løsnet opp raskt. I f.eks. Færder'n er det påbudt å ha en skarp kniv tilgjengelig i cockpit. Selv har jeg alltid kniv i cockpit fordi ting kan skje... Er dette kanskje regattamentalitet - at man heller kutter tauet enn å miste noen sekunder på å dra seilet over? Eller er det nødssituasjoner hvor man av ulike grunner trenger å krysse fort og skjøteknuta henger seg opp? Taukutting skjer i nødstilfeller, ikke for å spare tideler i slag. Problemstillingen høres noe søkt ut for min del - i løpet av de fire årene jeg har drevet med seiling har jeg aldri hatt noen situasjoner hvor jeg har følt meg fristet til å kutte skjøtet. Jeg skulle anta at dersom man i gjennomsnitt kutter skjøtet hvert fjerde år, så utgjør ikke det noen signifikant andel av de totale vedlikeholdskostnadene på båten. Alle har forskjellige erfaringer og preferanser. Jeg har kappet et skjøte én gang på 15 år. Jeg husker ikke detaljene, men det var i en regatta og det var veldig hektisk. Problemet med knuta som setter seg fast på stag løste jeg delvis ved å bruke et tynnere tau, og delvis ved å bruke hyssing til å surre fast en hurtigsjakkel på skjøtet. Ingen knute, ikke noe problem :-) Det høres ut som en veldig god løsning. :-) Mener du å ha to separate skjøter, og la fokkeslasken bytte tau for hvert slag? Ja og nei. Man bytter ikke skjøte med mindre man må, men har man kuttet et skjøte må det som er kappet byttes etter føste slag. Det jeg mente var at hvis man av en eller annen grunn må kutte f.eks. babord skjøte kan man slå, og så bytte BB skjøte mens man belaster styrbord skjøte. Har man et langt skjøte som går over hele båten og må kutte det er det en sjanse for at man må bytte hele skjøtet, også på den siden som blir belastet. Det gir litt mer jobb og tar litt mer tid. Jeg har aldri forestilt meg muligheten - men nå har jeg en spanjol på besøk, han foreslo en slik løsning. Det kan kanskje fungere dersom man har en velfungerende fokkeslask som er skikkelig god på å raskt knyte opp og igjen (evt hurtigsjakler). Men dersom man ikke har fokkeslask (f.eks. seiler solo) og krysser i trange sund er det helt essensielt at man kan krysse uten å måtte flytte seg bort fra cockpit.Jeg hadde en seilopplevelse vinterstid i Nord-Norge hvor jeg hadde med meg en sovende førstestyrmann mens jeg krysset for harde livet i en trang leie (leia var ikke så fryktelig trang, men jeg følte meg veldig usikker både på hvor nært land jeg kunne gå og hvor nært skjærene midt i sundet jeg kunne gå - det er vanskelig å bedømme avstand til merker, land og synlige skjær i mørketida. Jeg er fargeblind, og har faktisk også litt problemer med å forholde meg til lys som skifter fra hvitt til grønt) - da greide jeg helt fint å holde varmen og vel så det bare med å jobbe fra cockpit (og det var endatil en liten båt - 24'). Det hørtes ut som en skikkelig seilas. Bra jobba! :-) Redigert 13.Juni.2013 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
Blanco Svart 13.Juni.2013 Del på Facebook Svart 13.Juni.2013 (redigert) Du kan forsøke og fjerne strømpen på skjøtet feks den siste meter eller halvannen. Da bruker du kjernen som er mykere og gir et mindre og glattere pålestikk. Husk og sikre enden på strømpen med seiltråd. Skjøtet skal veie minst mulig, og er ikke tilhenger av sjakler her. Redigert 13.Juni.2013 av Blanco (see edit history) Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 13.Juni.2013 Del på Facebook Svart 13.Juni.2013 En ulempe med et langt skjøte som går hele veien fra babord til styrbord er at hvis du får problemer og må kutte skjøtet på én side har du potensielt ødelagt hele skjøtet ditt. Har man to separate skjøter så holder det å bytte den ene siden man måtte kutte der og da, og heller bytte den andre når man har tid og anledning. Det er da bare å dele det på midten, og vips har man to separate skjøter ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Svart 13.Juni.2013 Del på Facebook Svart 13.Juni.2013 Det er da bare å dele det på midten, og vips har man to separate skjøter ... Det er korrekt, gitt at innfestingen i genoaen holder og ikke glir/løsner. Festet fra post #8 ville jeg ikke stolt på i så måte. Jeg frykter at det festet kan løsne hvis ikke skjøtet holdes (relativt) stramt. Kutter man vekk halve skjøtet og genoaen skulle finne på å blafre mye i et slag er jeg redd den innfestingen (jeg vil ikke bruke ordet knute) kan riste seg løs. Sikkert bare jeg som tenker sånn, dog. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Svart 13.Juni.2013 Del på Facebook Svart 13.Juni.2013 Bruker skjøte i en lengde og setter dobbelt halvstikk i seilet. Har holdt fint i 4år nå og henger ikke så mye som pålestikk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.