Jump to content

Alternativ knute til å feste genoaskjøtet i genoa


Horst

Recommended Posts

En del regattaseilere bruker en type krok/sjakkel som er spleiset på skjøtet (J-lock). Da slipper du knute som kan hekte seg fast. J-lock er liten så den ikke skal være farlig under kraftig blafring. Jeg har ikke prøvd det selv da jeg har et langt skjøte jeg knyter til seilet midt på med pålestikkvariant og også får liten knute, men vurderer å endre for lettere å kunne skifte seil.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Bretter tauet på midten, og trer litt av denne løkken gjennom ringen i genoan. Trer deretter begge rampene gjennom løkken. Latterlig enkelt og holder fint.

Jeg ble anbefalt dette av Seilmaker Iversen i Bergen.

 

 

Ja, gir lett og fint feste. Men tauet følger da seilet ned i posen, om du ikke gidder å trekke dette av og på hver gang. tau blir våte. Våte tau i seilposen er noe herk.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

En ulempe med et langt skjøte som går hele veien fra babord til styrbord er at hvis du får problemer og må kutte skjøtet på én side har du potensielt ødelagt hele skjøtet ditt. Har man to separate skjøter så holder det å bytte den ene siden man måtte kutte der og da, og heller bytte den andre når man har tid og anledning. Spesielt hvis man seiler regatta hvor man gjerne har hastverk og er presset på tid kan det nok være en fordel med to separate skjøter så man raskt og enkelt kan slå og bytte det skjøtet som går på lo side.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

En ulempe med et langt skjøte som går hele veien fra babord til styrbord er at hvis du får problemer og må kutte v skjøtet på én side har du potensielt ødelagt hele skjøtet ditt.

Er dette kanskje regattamentalitet - at man heller kutter tauet enn å miste noen sekunder på å dra seilet over? Eller er det nødssituasjoner hvor man av ulike grunner trenger å krysse fort og skjøteknuta henger seg opp? Problemstillingen høres noe søkt ut for min del - i løpet av de fire årene jeg har drevet med seiling har jeg aldri hatt noen situasjoner hvor jeg har følt meg fristet til å kutte skjøtet. Jeg skulle anta at dersom man i gjennomsnitt kutter skjøtet hvert fjerde år, så utgjør ikke det noen signifikant andel av de totale vedlikeholdskostnadene på båten. De to kortere taustumpene har jo fortsatt litt verdi, selv om de ikke kan brukes som helt, langt genoaskjøte lengre.

 

Problemet med knuta som setter seg fast på stag løste jeg delvis ved å bruke et tynnere tau, og delvis ved å bruke hyssing til å surre fast en hurtigsjakkel på skjøtet. Ingen knute, ikke noe problem :-)

 

Spesielt hvis man seiler regatta hvor man gjerne har hastverk og er presset på tid kan det nok være en fordel med to separate skjøter så man raskt og enkelt kan slå og bytte det skjøtet som går på lo side.

Mener du å ha to separate skjøter, og la fokkeslasken bytte tau for hvert slag?

 

Jeg har aldri forestilt meg muligheten - men nå har jeg en spanjol på besøk, han foreslo en slik løsning. Det kan kanskje fungere dersom man har en velfungerende fokkeslask som er skikkelig god på å raskt knyte opp og igjen (evt hurtigsjakler). Men dersom man ikke har fokkeslask (f.eks. seiler solo) og krysser i trange sund er det helt essensielt at man kan krysse uten å måtte flytte seg bort fra cockpit.

 

Jeg hadde en seilopplevelse vinterstid i Nord-Norge hvor jeg hadde med meg en sovende førstestyrmann mens jeg krysset for harde livet i en trang leie (leia var ikke så fryktelig trang, men jeg følte meg veldig usikker både på hvor nært land jeg kunne gå og hvor nært skjærene midt i sundet jeg kunne gå - det er vanskelig å bedømme avstand til merker, land og synlige skjær i mørketida. Jeg er fargeblind, og har faktisk også litt problemer med å forholde meg til lys som skifter fra hvitt til grønt) - da greide jeg helt fint å holde varmen og vel så det bare med å jobbe fra cockpit (og det var endatil en liten båt - 24').

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I min tråling på diverse nettbutikker for å se og lære hva som er i kategorien rigg og dekk, så jeg for en tid siden en plastsak. Den så ut som en tykk trådsnelle. Stylindrisk med kanter.

 

Husker ikke hvor jeg så den, og hvordan den skulle monteres, men den var til dette formålet.

Link to post
Share on other sites

Tobixen, det med behov for å kutte tau er sikkert tenkt ved nødsituasjoner, som for eksempel at du får et fittestikk på vinsjen og må kutte skjøtet.

Exactly. Taukuttingen var ment for situasjoner hvor tau/skjøter går i backlash og man får fittestikk på winsjen, hekter fingeren i skjøtet og knuser den i en cleat, surrer beinet i storseilskjøtet og risikerer beinbrudd eller helt andre situasjoner. Det skjer typisk i mye vind og typisk i regatta, når man må være kjapp og konsekvensene kan bli store hvis man ikke får løsnet opp raskt. I f.eks. Færder'n er det påbudt å ha en skarp kniv tilgjengelig i cockpit. Selv har jeg alltid kniv i cockpit fordi ting kan skje...

 

Er dette kanskje regattamentalitet - at man heller kutter tauet enn å miste noen sekunder på å dra seilet over? Eller er det nødssituasjoner hvor man av ulike grunner trenger å krysse fort og skjøteknuta henger seg opp?

Taukutting skjer i nødstilfeller, ikke for å spare tideler i slag.

 

Problemstillingen høres noe søkt ut for min del - i løpet av de fire årene jeg har drevet med seiling har jeg aldri hatt noen situasjoner hvor jeg har følt meg fristet til å kutte skjøtet. Jeg skulle anta at dersom man i gjennomsnitt kutter skjøtet hvert fjerde år, så utgjør ikke det noen signifikant andel av de totale vedlikeholdskostnadene på båten.

Alle har forskjellige erfaringer og preferanser. Jeg har kappet et skjøte én gang på 15 år. Jeg husker ikke detaljene, men det var i en regatta og det var veldig hektisk.

 

 

Problemet med knuta som setter seg fast på stag løste jeg delvis ved å bruke et tynnere tau, og delvis ved å bruke hyssing til å surre fast en hurtigsjakkel på skjøtet. Ingen knute, ikke noe problem :-)

Det høres ut som en veldig god løsning. :-)

 

Mener du å ha to separate skjøter, og la fokkeslasken bytte tau for hvert slag?

Ja og nei. Man bytter ikke skjøte med mindre man må, men har man kuttet et skjøte må det som er kappet byttes etter føste slag. Det jeg mente var at hvis man av en eller annen grunn må kutte f.eks. babord skjøte kan man slå, og så bytte BB skjøte mens man belaster styrbord skjøte. Har man et langt skjøte som går over hele båten og må kutte det er det en sjanse for at man må bytte hele skjøtet, også på den siden som blir belastet. Det gir litt mer jobb og tar litt mer tid.

 

Jeg har aldri forestilt meg muligheten - men nå har jeg en spanjol på besøk, han foreslo en slik løsning. Det kan kanskje fungere dersom man har en velfungerende fokkeslask som er skikkelig god på å raskt knyte opp og igjen (evt hurtigsjakler). Men dersom man ikke har fokkeslask (f.eks. seiler solo) og krysser i trange sund er det helt essensielt at man kan krysse uten å måtte flytte seg bort fra cockpit.Jeg hadde en seilopplevelse vinterstid i Nord-Norge hvor jeg hadde med meg en sovende førstestyrmann mens jeg krysset for harde livet i en trang leie (leia var ikke så fryktelig trang, men jeg følte meg veldig usikker både på hvor nært land jeg kunne gå og hvor nært skjærene midt i sundet jeg kunne gå - det er vanskelig å bedømme avstand til merker, land og synlige skjær i mørketida. Jeg er fargeblind, og har faktisk også litt problemer med å forholde meg til lys som skifter fra hvitt til grønt) - da greide jeg helt fint å holde varmen og vel så det bare med å jobbe fra cockpit (og det var endatil en liten båt - 24').

Det hørtes ut som en skikkelig seilas. Bra jobba! :-)

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Du kan forsøke og fjerne strømpen på skjøtet feks den siste meter eller halvannen. Da bruker du kjernen som er mykere og gir et mindre og glattere pålestikk. Husk og sikre enden på strømpen med seiltråd. Skjøtet skal veie minst mulig, og er ikke tilhenger av sjakler her.

Redigert av Blanco (see edit history)

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

En ulempe med et langt skjøte som går hele veien fra babord til styrbord er at hvis du får problemer og må kutte skjøtet på én side har du potensielt ødelagt hele skjøtet ditt. Har man to separate skjøter så holder det å bytte den ene siden man måtte kutte der og da, og heller bytte den andre når man har tid og anledning.

Det er da bare å dele det på midten, og vips har man to separate skjøter ...

Link to post
Share on other sites

Det er da bare å dele det på midten, og vips har man to separate skjøter ...

Det er korrekt, gitt at innfestingen i genoaen holder og ikke glir/løsner. Festet fra post #8 ville jeg ikke stolt på i så måte. Jeg frykter at det festet kan løsne hvis ikke skjøtet holdes (relativt) stramt. Kutter man vekk halve skjøtet og genoaen skulle finne på å blafre mye i et slag er jeg redd den innfestingen (jeg vil ikke bruke ordet knute) kan riste seg løs. Sikkert bare jeg som tenker sånn, dog.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...