Jump to content

C-Map kart 2000. GPS program på PC

Neptim Søgne

Recommended Posts

Jeg kjørte på C-map i 2002 og 2003, først på Win98 siden kartprogrammet ikke var helt nytt, og så på Win XP og det funket da der også. Den gangen med GPS-sensor tilkoblet com-port.

http://forum.batmagasinet.no/index.php?/topic/36223-c-map-brukererfaringer/

Men med dagens gunstige priser på "proffe" kartplottere og særlig brukte slike, ville jeg vel heller ha sett på det isteden, selv om det kan være greit med den store skjermen på en laptop.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Har et C-Map kart på CD fra ca. år 2000. Hva trenger jeg for å kunne bruke dette på min bærbare pc.

Har GPS mottaker kjøpt på Biltema,

Trenger jeg både et program som leser kartet og et som styrer GPS en og viser båtens posisjon?

Eventuelt andre kart, programmer m.m. til pc.

Velkommen til Baatplassen.

PC og GPS Har du,

Her er en tråd om et bra gratis kartprogram.

https://baatplassen.no/i/topic/91410-opencpn-30-ny-versjon-sommeren-2012/

Laste ned her http://opencpn.org/ocpn/download

Les manualen.

Ville vurdert sterkt å kjøpe nyere kart.

http://www.nautiskfritid.no/

Her er et meget bra kjøpe program.

http://www.tikinavigator.no/netshop/default.htm

Men det er ikke bare tut og kjør.

En må kunne lese kartet også så en ser at båten er der GPS`n mener den er og ikke 100m feil da er det lett

å treffe et skjær.

Og en trenger backup system, og der er papirkart bra.

God tur båtførerprøven eller mer er en bra ballast å ha med.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Etter hva jeg forstår har du c-map kart og ikke kartprogram ? Da kan du bruke opencpn som er et gratis kartprogram der du kan legge inn dine c-map kart. Står masse om det i denne tråden : https://baatplassen.no/i/topic/98139-opencpn-320-gratis-kartplotterprogram-utgitt-februar-2013/

Du innstallerer programmet, kobler til gps mottakeren fra biltema og velger c-map kartene dine i programmet :yesnod:

Roger-jo

Hvilke program vil du si er det beste av Opencpn og Tikinavig?

Og hvilke kar anbefaler du å bruke til disse programmene.

Sørlandskysten: Flekkefjord- Risør er det viktigste strekket. Kanskje også Danmark?

Kona blir hysterisk om vi ikke har ordentlig navigasjons verktøy.

Takker for hjelpen.

Er et kart fra ca år 2000 til å stole på? Det er vel skjedd mye oppdateringer Ila 13 år?

Ja, det skjer da en del. Her fra siste nummer av RS-magasinet (og det er 13 år siden år 2000!)

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Roger-jo
Hvilke program vil du si er det beste av Opencpn og Tikinavig?
Og hvilke kar anbefaler du å bruke til disse programmene.
Sørlandskysten: Flekkefjord- Risør er det viktigste strekket. Kanskje også Danmark?

Noen liker mora OSV, holder en knapp på Tiki navigator Pro 6.2 men hvis du snur papirkartet når du kjører sydover glem det.
Da er Tiki Navionics Gold 2.1 det du skal ha, For den har Nord opp begge veier.

OpenCpn er et bra program Og GRATIS har det oppe det også. har lest at skriften står på hode når en seiler sydover med Nord opp.
Det er vel det det eneste i farta som er minus for de som snur kartet.

Du må nesten laste de ned og leke litt med de og se selv.

Kart så er NV. min favoritt både papir og PC kart http://www.nautiskfritid.no/Nettbutikk/Sjoekart/Norske-kart/Baatsportformat/NV.-Verlag-baatsportkart
Kommer med nye kart i disse dager. Redigert av roger-jo (see edit history)

Hei roger-jo

Takker for god informasjon. Har nå vært inne på diverse sider.

Ønsker meg å kunne ha mulighet for at båtens kurs vises oppover. Ønsker samtidig å kunne bruke NV kart. NV kart kommer nå ut i ny utgave til uken. De har det jeg trenger. Kragerø til Flekkefjord.

Men har forstått det slik at om jeg vil at båtens kurs på kartet skal vises oppover må jeg velge "Tiki Navionics Gold 2.0" og Navitronics kart?

Ønsker jeg å bruke NV kart må jeg velge "Tiki Navigator Pro" men da får jeg ikke mulighet til å få båtens kurs til å vises oppover på kartet?

Har jeg forstått dete riktig.

Tiki programmet tiltaler da det er på norsk. Finnes det forresten en brukermanual å laste ned.

Alternativet er da kanskje å laste ned OpenCpn. Men det er vel på engelsk?

Ellers så er det vel også viktig å velge en bærbar PC som bruker lite strøm, men som samtidig har en svært lyssterk skjerm som det kan være vanskelig å lese i sola. Skulle helst hatt den foran meg i vinduet, men det fungerer vel kun i mørket. eller hvor plasserer andre PCen?

Jeg gjør vel mine valg nå til uken.

Fint om jeg kunne få ennå noen siste råd og informasjon før jeg velger.

Kommer da tilbake med mine valg og erfaringer fra en relativt fersking innen navigasjon.

Takker på forhånd for hjelpen.

GPS fra biltema ? Den må du linke til meg :smiley:

Eg har eit program som heiter" franson GpsGate 2,5" som eg aktiverer før eg åpner n'route, som har mine bluechart kart. Kjører kurs opp uansett geografisk retning. Eg liker det best, for då ser det "riktig" ut når eg kikker ut vinduet. Eg har testa openCpn litt i det siste, og det er meget dårlig i forhold til n'route. Men eg skal teste det litt meir ut sidan mange bruker det og er fornøyd.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Du har forståttt TIKI rett.

Og de har innebygd "aktiv" manual en finner svarene "nesten av seg selv".

Er enig i ditt valg av NV kart.

Og der følger det også med et gratis "Chart Navigator Light" kartprogram.

OpenCpn leser de, NV kart kan lastes ned til to PC`r, Skal en ha de på flere må en kjøpe en dongle

en USB pinne da kan en legge kartene på så mange PC`r en vil så virker kartene når "Donglen "

står i PC`n.

I programmet kan en velge "Norsk språk" manualen er på Engelsk det ligger "Googel Norsk"

Jeg Skal teste OpenCpn med Nord opp om et par dager på NV karta, sikkert noen her som har gjort det..

Men skal du kjøre to eller flere kartprogram på en PC samtidig, må en ha programmet

http://gpsgate.com/download for å kunne simulere GPS porten om til flere porter.

Hvis en har WIN7 eller senere.

For WIN XP er det et gratisprogram.

En skal ikke ha dårlig tid når en skal handle, men laste ned og teste programmene ut

prøve perioden, og helst litt til før en bestemmer seg..

Har aldri angret på kjøp av NV kartene og kommer fortsatt til å kjøpe de..

Sæbø

Har ingen link til gps en fra Biltema. Kan muligens være at den ble kjøpt på Clas olson. Ble kjøpt for fem seks år siden. ca. kr 200,-. Har fungert utmerket på gammel pc med C-map 2000.

Håper den også fungerer på de nye programmene og kartene. Men det vet jeg ikke ennå.

Roger-jo

Ja jeg trenger nok noe mer tid for å finne ut hva jeg skal velge til slutt. Får teste noen kartleserprogrammer. Til midlertidig løsnng kjøper jeg nok nv kart og bruker opencpn.

Interessant å også prøve ut programmet til Sæbø da det har kurs opp.

Ellers så har jeg også kjøpt meg nettbrett. Galaxy Tab 2, Wifi. Andrioid. Ser det mye interessant her også vedr. programmer og kart.

Ser på linken du tidligere har sendt/skrevet om vedr. norsk manual til Open CPN 3.0 nå i år 2013 at filen sist ble oppdatert i år. 2010. Har jeg fått med meg feil link, eller er det denne filen som er oppdatert i forhold til nyeste versjon av OpenCpn?

Ser det er mye mer jeg ønsker å finne ut av. Teste og lese.

Seter stor pris på "Båtplassen" med mange engasjert båtfolk med mange gode tips.

Følger derfor med på aktuelle emner videre.

Jeg har altså ikke helt bestemt meg ennå.

Redigert av Neptim Søgne (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...