Jump to content

OpenCPN 3.0. Ny versjon sommeren 2012


Seastar

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har nå vært med på utviklingen/testingen av denne Open Source-programvaren i flere år, og vi gleder oss over at det nå nærmer seg offisiell utgivelse av en ny versjon av dette populære gratis Kartplotter-programmet.

 

Sommeren 2010 startet jeg tråden, https://baatplassen.n...post__p__980195 OpenCPN 2.1.0 Gratis Kartplotterprogram, som har fulgt utviklingen av flere nye versjoner frem til idag og det er mange innlegg med tips og ellers generell matnyttig info vedrørende sjøkart/kartplotter!

 

Etter utgivelsen av OpenCPN versjon 2.5, sommeren 2011, så har det også pågått en kreativ videreutvikling av programmet med betydelig innsats fra utviklerteamet og testerne av de forskjellige Beta-utgavene av OpenCPN BETA Build serien 2.6.xxxx.

 

Det har ligget i kortene (i forhold til tidligere praksis) at den nye offisielle utgivelsen skulle hete 2.7, men sjefsutvikleren Dave (bdbcat) i utviklerteamet har av forskjellige årsaker bestemt seg for å kalle den nye kommende offisielle utgivelsen for OpenCPN 3.0.

 

Vi holder nå i disse dager på med hardtesting av foreløpig siste stadiet i BETA-utviklingen, versj 2.6.1718, utgitt 18.mai, - for om mulig å finne ting som ikke er optimalt, og så langt ser det MEGET lovende og bra ut med tanke på nyutgivelsen som er planlagt i månedskifte mai/juni!

 

Har rapportert et par mindre bugs til Dave idag......, så det er vel ventet at det kanskje blir en eller kanskje to? nye BETA Build's til før utgivelse?

 

NB!

Det er viktig p.g.a. av diverse forandringer i programmet og spesielt alle de nye mulighetene som er innebygd "under panseret", - at alle som bruker en eller annen tidligere versjon av programmet oppdaterer til den kommende OpenCPN 3.0, slik at vi i denne tråden diskuterer og gir råd og tips ut ifra samme grunnlag........!

 

 

Kommer med link til nedlasting, forhåpentligvis i månedsskifte mai/juni!

 

 

Med ønske om en fortsatt fin vår og sommer på "bøljan blå" :sailing:

 

Seastar

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det høres spennende ut.

Kan du fortelle litt om hva som blir nytt?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Virker som det har skjedd ting på formatfronten siden sist jeg sjekket OpenCPN, kan f.eks. bruke NV Digital kart som kan kjøpes på Nautisk Forlag. Det er suverent. Pt. har jeg en løsning med Tiki navigasjonsprogram som benytter Navionics Gold kart. Noen som vet om OpenCPN kan benytte disse også, så jeg slipper å kjøpe enda et sett?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei

 

Ønsker bare å komme med en advarsel/presisering av hvor VIKTIG det er å IKKE bruke BETA-utgaver av OpenCPN (eller hvilken som helst annen betaprogramvare) som det eneste navigasjonshjelpemiddelet ombord!

 

Det er jo snakk om uferdig programvare som skal gjennom en god del Tester/Sikkerhetssjekker - før Dave (bdbcat) godkjenner produktet for offisiell release!

 

Derfor er heller ikke siste betaversjon, 1718 feilfri og egnet til "å stole på" under navigering!

 

Det er funnet flere forskjellige mer eller mindre "ekle" bugs av flere testere........., og jeg selv fikk svar fra Dave (bdbcat) i 4-tiden i ettermiddag på de to rapporterte bugs som jeg igår sendte direkte til hans epost-adresse:

 

------------

--------

---

>

> Have seen this bugs/bad behaviour on latest previous betas as well.

>

> Attached:

> Screnshots and OpenCPN logfile

>

>

> Kind Regards

>

> Hjalmar

>

Hjalmar...

 

Thanks for the note. I can reproduce this, and have a solution for the next Beta.

 

Dave

 

 

Fikk internt tilsend .exe filen med korreksjoner på dette og kan bekrefte at dette nå er fixet............, og det kommer som han sier en ny BETA /RC like rundt hjørnet, - som da også selvfølgelig inneholder alle andre rapporte bugs som per dato er oppdaget og fixet.

 

 

Denne "advarselen" gjelder selvfølgelig ikke dere som er interessert i å delta med testing og forslag til løsninger/forandring o.l., men til dere som er fristet til å bruke BETA-utgaver til navigeringsformål og som det eneste hjelpemiddelet om bord, - for det anser jeg som å utfordre skjebnen og KAN være direkte farlig!

 

Ship o' hoi :sailing:

Hjalmar (Seastar)

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det nærmer seg offisiell utgivelse...........!

 

Idag ble Release Candidate/ 2.6 BETA Build 1723 utgitt for videre testing....!

 

Legger her inn Changelog som beskriver forandringene som er gjort i denne omgang:

 

(Beklager dårlig oversettelse fra Google av Dave's innlegg)

 

OpenCPN Versjon 2.6 Beta Build 1723

Ahoy, OpenCPN'ers ...

 

OpenCPN vil Version 2.6 Beta Build 1723 snart være tilgjengelig for nedlasting fra opencpn . org.

Overvåk den opencpn . org Nedlastinger side for å finne og laste ned den nyeste Beta versjonen binærfiler .....

 

Source er nå tilgjengelig på SourceForge git repo.

 

Changelog:

 

259. Oppgrader Windows wxWidgets dll satt til 2.8.12

260. Riktig ENC Feature lat / lon visning i Object Query (FS # 806)

 

261. Forbedre ENC Object Query LYS desciptions.

262. Riktig feil på MOB valg.

263. Korrekt gjengi CM93 celle konturene i OpenGL modus.

264. Riktig skumring / nattfargeskjemaet for GRIB IsoBars og etiketter.

265. Forbedre Verktøylinje-> Track icon aktiv stat punktgrafikk.

266. Rett Autopilot utgang RMC budskap for manglende variasjon. (FS # 803)

267. Oppdater chartsymbols for fiske Facility og Fish Haven.

268. Riktig lokalisering av Mark dialogboksen tittelen.

269. Riktig feil på Marker Properties Avbryt dialogboksen. (FS # 808) Takk Pavel.

270. Rett CM93 enkelt diagram roteres rendring.

271. Feil ghost Ruteetappe popup vinduer på OpenGL-modus.

272. Riktig Furuno GPS veipunkt / rute upload protokollen.

 

 

Utgivelse RC_2.6.1723

 

Merknader:

Alle språkets oppdateringer mottas som av denne datoen er inkludert i denne Release Candidate.

 

Kommet veldig nær offisiell utgivelse nå.

”Pisk det med en pinne!”

 

Tusen takk

Dave

 

 

Det er vel bare å komme seg ut for videre testing.........., slik at eventuelle flere "bugs" kan oppdages og rettes på!

 

Da kan det kanskje bli slik at denne RC-utgivelsen, med forhåpentligvis bare noen mindre forandringer, kan gå over til det som eventuelt blir den endelige offisielle release av OpenCPN Versjon 3.0 :smiley:

 

Dette ser nå unektelig MEGET bra ut! :thumbsup:

 

Seastar :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det nærmer seg raskt utgivelse av ny stabil OpenCPN Versjon 3.0, for med de forandringer som er med i BETA Build 1729 / Release Candidate som ble utgitt igår (inatt), så regner Dave (bdbcat) utviklingsprosessen frem mot offisiell release som sluttført!

 

Som han sier i denne tråden http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-version-2-6-beta-build-1729-a-82698.html , så venter han en uke eller så med den offisielle utgivelsen, bare sånn i tilfelle at noen testere skulle greie å finne flere "bugs" med denne RC.

 

Som han også nevner så er det igang de siste ajourføringer av "live" wiki'en/ bruksanvisningen på nett, slik at den skal bli lagt med programmet og finnes da under den Blå knappen med et "?" -tegn på i verktøylinja og videre under "Hjelp"- flippen!

 

Medlem "roger-jo" pleier å bidra bl.a. med å få denne ferdige bruksanvisningen "Google"- oversatt til norsk og lastet den opp til egnet sted her på Baatplassen konvertert til en PDF-fil og eventuelt også som en Word-fil :smiley:

 

Det har han sagt seg villig til denne gangen også, - så da burde alle få et bra utgangspunkt til å sette seg godt inn i funksjoner og hvordan ting generelt "henger sammen" i denne nye versjonen.

 

Anbefaler alle, først som sist, å lese Bruksanvisningen.........., så kanskje vi slipper en masse "unødvendige" problemstillinger/SPØRSMÅL bl.a. her i tråden,- som det av erfaring viser seg at alle og enhver lett kan finne ut av selv, - ved å ta seg tid til å lese dokumentasjonen / bruksanvisningen.

 

Mens vi venter på utgivelsen så finnes den "live" fortløpende ajourførte bruksanvisningen her: http://opencpn.org/ocpn/book/export/html/31 , så da sier jeg bare lykke til alle sammen med de siste forberedelsene til årets båtsesong :sailing::flag_bp::yesnod:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei :sailing:

 

Jeg har hatt gleden av å bidra med intensiv uttesting (stress-testing) av spesielt enkelte funksjoner som jeg rapporterte til programmerer-teamet med Dave (bdbcat) i spissen etter versjon 1723, og som nå ble fikset til den siste gjeldene Release Candidate/Beta build 1729,- som ble utgitt 29. mai! :yesnod:

 

Denne RC fungerer nå fantastisk bra....... og jeg installerte den også til 4 båtkamerater med forskjellige hardware-konfigurasjoner på sine båt-laptop'er, for å få et utvidet testgrunnlag utover mine egne 4 testmaskiner.

 

ALLE som en ble forbløffet over hvor bra dette virket og ikke minst over fremskrittene/forbedringene av kartvisningen i den nye OpenGL- modus visningen, spesielt når det gjelder bl.a. skarpheten, og at all tekst og tall (CM93-brukere) nå bestandig vises vannrett i "kurs opp"-modus, og så er hastigheten av kartvisningen blitt betydelig forbedret på de fleste maskin/hardwarekonfigurasjoner!

 

Gled dere til versjon 3.0 kommer,- om en dag eller to?,- og her er litt mer omtale av hva OpenGL- mode er for noe i dette preview av de utvidede utgivelsesnotatene:

 

 

(Google oversettelse)

 

OpenCPN 3,0 versjonsmerknader.

 

 

 

År Kunngjøring babbelet

 

 

Hva er nytt i 3.0?

 

OpenGL visningsmodus

 

OpenGL er en åpen standard, cross platform, avansert grafisk bibliotek. Den bruker den grafiske kort prosessor (GPU) og minne, for å fremskynde applikasjoner. Med OpenCPN en bruker med en typisk moderne grafikk kortet vil ha en forbedret opplevelse.Mye raskere og smidigere zooming og panorering samt klarere og skarpere diagrammet rendering.

I OpenCPN OpenGL er et valg, er den gamle grafikk motor der fortsatt. OpenGL vil ikke fungere for alle. Ytelsen kan ikke bli bedre med innebygd grafikk chips, ofte funnet i eldre bærbare datamaskiner og netbooks.

Merknader om OpenGL-modus på bærbare datamaskiner og andre datamaskiner med Intels integrerte grafikk som kjører Windows: Den støtte OpenGL i driverne for disse grafikk kortene er kjent for å være problematisk. Hvis du opplever ytelse problemer med OpenCPN etter lengre tids bruk med vektorkart, er det to ting du kan gjøre, avhengig av hva driver du kjører.

Hvis du kjører den eldre Intel GMA sjåfør, vanligvis finner på netbooks og andre maskiner med Atom-prosessorer, gå inn i 3D-innstillingene under skjerminnstillinger / Avanserte / Intel Graphics, og prøve å endre innstilling som kalles "Device minne fotavtrykk" til "Low". Dette forbedrer ytelsen med vektorkart men kan påvirke muligheten til å vise rasterkart. Hvis du kjører nyere Intel HD Graphics driver, vanligvis finner på Core-iX bærbare datamaskiner, er det beste alternativet for å sørge for at du kjører den nyeste driveren versjon fra Intel. Merk at dette er noen ganger forskjellig fra sjåføren levert eller anbefalt av produsenten av datamaskinen, slik at du kan bli stenge deg ute fra deres støtte ved å installere denne. Du kan få den gjeldende versjonen fra http://downloadcenter.intel.com , under "Graphics"-familien. Les mer om OpenGL i dokumentasjonen . Mange funksjoner i 3.0 er avhengig av OpenGL-modus for å fungere . En langvarig forespørsel fra brukeren jobber nå i GL-modus. For ENC diagrammer, blir all tekst og tall alltid vises vannrett i "kurs opp" modus. Ta en titt på dette!

Ship o'hoi :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

ONSDAG 6. juni

 

GRATULERER alle sammen,

 

den offisielle utgivelsen av OpenCPN 3.0.0 er tilgjengelig. :clap: :clap: :clap:

 

HER i følgende link finner dere annonseringen med bl.a. nedlastingslinker fra Dave (bdbcat):

 

http://www.cruisersf...ease-83129.html

 

 

Legger også inn her en "direkte Google-oversettelse" av trådens 2 første innlegg:

 

Innlegg 1:

 

OpenCPN Version 3.0.0

KUNNGJØRING:

OpenCPN Versjon 3.0 er lansert, og tilgjengelig for umiddelbar nedlasting. Den versjonen er en viktig funksjon oppgradering og vedlikehold utgivelsen av OpenCPN . OpenCPN er en gratis og OpenSource navigasjon pakke som kjører på Windows, Linux og Macintosh -maskiner .Enkelte funksjoner i OpenCPN omfatte : - Vattert Raster (RNC) og Vector (ENC) digital kartbildet - Industri standard GPS -mottaker grensesnitt, med "bevegelig kart" på skjermen fartøy sporing. - AISmottaker grensesnitt med konfigurerbare målet sikkerhet overvåking - Integrert Route, Track, og veipunkt database, med industristandard Import / Export evner - Tide og Current prediksjon, med på skjermen overlegg av forventede data. - Bred International Language støtte OpenCPN er designet for å være enkel å installere, konfigurere og bruke daglig. OpenCPN kan fritt lastes ned og installeres uten kostnad, registrering , eller tid grenser. Nye og forbedrede funksjoner for OpenCPN versjon 3.0 en.OpenGL-støtte, for forbedret grafikk ytelse og funksjonalitet. to. Forbedret ENC objekt Query grensesnitt tre. Portable gjennomføring alternativet, noe som gir enkel migrering til nye systemer. 4.Oppgrader til wxWidgets 2.8.12. 5. Støtte ENC Overlay celler. 6. Oppgrader gpsd støtte til versjon 2.96 7. Implementere forbedret PlugIn system, slik at et bredt utvalg av PlugIn typer. 8.Implementere DSC og GPS_Gate Buddy sporing. 9. Implementere brukerdefinerte Figur Groups. ti.Implementere AIS SART transponder skjerm og sporing. 11. Forbedret ENC objekt rendering og display. 12. Implementere brukerdefinerbar Tide / Gjeldende datasett. 13. Full konformitet for alle plattformer, spesielt blant Macintosh OS X. 14. Sterkt forbedret stabilitet på alle plattformer, som følge av utvidet Beta testing. 15. Mange, mange forbedringer i den grunnleggende brukergrensesnittet, samtidig som brukervennligheten-of-bruk som OpenCPN er viden kjent for. kan Utvidet versjonsmerknader for OpenCPN Versjon 3.0 finnes på / / http://opencpn.org/ocpn/node/ 189Vi håper du liker de nye funksjonene i OpenCPN versjon 3.0, og ser frem til å fortsette tilbakemeldinger. Last ned OpenCPN Versjon 3.0 på OpenCPN | Free Science & Engineering programvarenedlastinger på SourceForge.net For plugins og annen nyttig informasjon, besøk vår nettside for kundestøtte på OpenCPN | Offisiell OpenCPN hjemmeside

Den OpenCPN Development Team

Dave Register, Lead Developer

 

 

 

Innlegg 2:

Re: OpenCPN Version 3.0.0

Beta Test og Utvikler-teamet ....

jeg benytte anledningen til å gratulere og takke personlig den OpenCPN Beta Test Team, en av de fineste grupper av denne typen jeg noensinne har vært assosiert med. Uten at du fortsatt og noen ganger vedvarende oppmerksomhet til detaljer OpenCPN funksjonalitet og ytelse, ville vi aldri ha oppnådd vår 3,0 utgivelse med så mye tillit i sin kvalitet og nytte. OpenCPN er mye bedre for alle for engasjementet. Så, ta en ny kopi av O "hot av pressen», og ta en velfortjent pause for å lade opp din mentale batteriene. Snart skal vi være på til neste Beta-programmet, fordi OpenCPN historien aldri slutt ....

Takk

Dave

 

 

Ønsker dere alle lykke til, - og ha en kjempefin sommer og båtsesong! :sailing::flag_bp::yesnod:

Seastar

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takker tilbake, LALUNA II :thumbsup: , alltid konstruktive og nyttige bidrag fra deg!

 

I innlegg #2 her i tråden, så lurte Fanafjord på hva som var nytt i denne nye versjon 3.0........?

I stedet for at jeg skulle "knote" frem og tilbake, så ventet jeg på at de skulle få ferdig en oversikt over dette i et "utvidet utgivelsesnotat", og her finner dere det:

 

http://opencpn.org/ocpn/release3.0

 

roger-jo kommer snart med linkhenvisning for nedlasting av en komplett kopi (PDF og event.Word-fil) av online bruksanvisningen for versjon 3.0, oversatt til et noenlunde forståelig norsk (Automatisert Google -oversetter), - Takk på forhånd Roger! :clap::wink:

 

 

Det er bare for dere som måtte ønske det, å komme med bidrag til felles nytte og glede av denne programvaren......, all erfaring, tips og råd er verdifullt å få tilbakemeldinger på!

 

 

OBS!

Siden vi nå har greid å få i havn denne utgivelsen, så må jeg for min egen del igjen konsentrere meg litt mere om også andre prosjekter, i tilegg til forhåpentligvis også selv å få bruke programmet på mange fine turer i løpet av denne båtsesongen. (Hele året!)

 

Ship o'hoi! :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg oppdaterte fra den stabile 2.5 til 3.0 nå uten problemer, Merket veldig godt at bildet hang med når man zoomet og panorerte. Blir spennende å teste det ombord. Jeg har begynte å bruke Furuno/Maxsea sitt Time Zero også nå og de ligger enda litt forann OpenCpn når det gjelder den fine bevegelsen kartene får når man zoomer/panorerer.

Men bra gjort uansett, det er jo ett program alle kan sette seg inn i på ett øyeblikk!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei!

 

Noen praktiske tips:

Overgangen til versjon 3.0 er som et "generasjonsskifte" å regne, store forandringer på flere områder i kildekoden!

Derfor er det også laget egne tilpassede plugins for denne nye versjonen.

 

Generelt vil jeg anbefale alle som har eller har hatt en eller annen tidligere versjon av programvaren OpenCPN på maskinen, å avinstallere og event. manuelt også rense ut "rester" av installasjonene, før man gjør en "fresh" ny install av OpenCPN 3.0

 

SPESIELT viktig for maskiner med tidligere OpenCPN BETA Build-installasjoner, og ikke minst hvis man tidligere har hatt noen av de forskjellige plugins - utvidelsene som kun er beregnet for disse gamle versjonene!

 

De forskjellige plugins er jo idag kun beregnet for Windows-installasjoner av OpenCPN......, og som sagt så er det viktig at man KUN bruker de som er laget for bruk sammen med den nye OpenCPN versjon 3.0.

 

Anbefaler alle å prøve VDR-plugin, som enkelt og greit er beregnet for å ta opp datastrømmen fra GPS'en under bruk, slik at man lagrer den sekvensen/turen man ønsker med et egnet/beskrivende filnavn.

Da har man gjort et opptak og kan spille av denne "turen" i reprise som et hvilket som helst annet "videoopptak". Da kan man nyte turen så mange ganger man ønsker i ettertid, og følge båten og bevegelsene mellom holmer og skjær!

Jeg har bl.a.laget meg egne "demoer" og spesielle TEST opptak for å teste funksjonene/skjermkortinnstilinger ol. på forskjellige maskiner (hardwarekonfigurasjoner).

 

Og så er det jo både enkelt og meget artig å utføre/teste ut for alle........!

 

Jeg bruker bl.a. også NV-Digital kartene, som jeg har kjøpt hos Nautisk Forlag, og da må man ha nv-chart plugin lagt inn i Plugin-mappen i OpenCPN programmappen på C:\Programfiler.

 

 

NB!

Jeg vet ikke hvor kjent det er, men oppdateringsfrekvensen på det roterende kartet med bruk av "Kurs opp" - modusen er som standard satt til 15 sek.

 

Dette syntes jeg var alt for lang tid under enkelte forhold/bruksområder, og fikk for en tid siden gjennomslag hos Dave (bdbcat) for å få lagt inn i "verktøy" en mulighet for brukeren til å konfigurere dette selv på en lettvint måte.

 

Dere finner dette valget nederst på flippen "GPS" under Verktøy-Knappen, og som standard står den på 15 sec., men jeg bruker å sette den på 1 sec.på de maskinene jeg holder på med.

Og har man muligheten til det på maskinen (noen eldre maskiner kan få problemer), så er det en selvfølge å bruke den nye "OpenGL"-innstillingen!

 

Test dette ut i praksis, når det går unna i "Kurs opp" modus (eller bruk en av de tidligere nevnte vdr-testopptakene av ønsket senario), for å se forskjellen i kartoppdateringen under bruk, kartbildet av "terrenget" på skjermen stemmer lynraskt med det dere hele tiden ser ut gjennom vinduet både til babord og styrbord og ikke minst sikten (og hindringene) rett frem.....!

 

Da drar jeg ut på tur......en liten ukes tid! (med lite Internett-tilgang) :sailing:

 

 

GOD tur dere også, og lykke til med bruken og ikke minst nytten dere måtte få av OpenCPN Versjon 3.0 fremover :thumbsup::smiley:

 

 

Ship o'hoy!

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

installerte 3.0 ser ikke stor forskjell, eneste var at navn på holmer osv er borte, kun info om staker osv vises. tidligere versjoner mener jeg hadde det. Har prøvd å lese brukerveiledning omtrent alle knapper å avkrysnings bokser, ingen ting hjelper, kjører CM93 kart.

Så for meg som er "enkel" bruker var det ikke noe stort... men følger med om det kommer noe for mob tlf.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...