Jump to content

OpenCPN 3.2.0 Gratis kartplotterprogram utgitt februar 2013


Seastar

Recommended Posts

Hei! :sailing:

Gratulerer med dagen til alle brukere av denne programvaren.

 

Vi har fått en ny og enda bedre versjon av programmet, så nå er det bare å sette seg ned og lese bruksanvisningen og gjøre seg godt kjent med funksjonene og den praktiske bruk før sesongen begynner for alvor! :thumbsup::wink:

 

Her er tråden fra det originale OpenCPN-forumet der Dave (bdbcat), som er sjefsutvikleren av OpenCPN, annonserer utgivelsen av denne nye versjonen:

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-3-2-0-released-98958.html#post1170175

 

 

Lykke til alle sammen, - både gamle og nye brukere! :sailing:

 

Ship o'hoi!

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei :-)

 

Anbefaler alle brukere av programvaren til å avinnstallere tidligere
versjoner og ikke minst de av dere som kjører en eller annen BETA- utgave av programmet.


Husk bare på å ta backup av dine slepestreker og ruter før eldre versjoner av programmet slettes!

Gled dere til å få en ny meget bra versjon inn på maskina, med mange gode forbedringer og nye funksjoner.

 

Hva er så nytt i denne stabile offisielle OpenCPN 3.2.0 -utgivelsen, - det finner du ut her:

 

http://opencpn.org/ocpn/release3.2

 

 

Lykke til og ship o'hoi! :sailing:

 


OBS!

Problemene som enkelte opplevde på Windows 7 , 64 bit OS,

- med en GPS -forbindelse som datt ut i tide og utide, men bare i
enkelte tilfeller med spesielle maskinkonfigurasjoner og enkelte

typer GPS-puck (driver!) i kombinasjon, - er nå løst og fungerer meget bra i versjon 3.2.0 :thumbsup:



Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg gikk bare inn på legg til og fjern programmer når jeg slettet her tidligere. Funket greit det.

 

Jeg lurer på om her finnes en oppskrift på hvordan jeg tar backup av slepestreker før jeg sletter og laster inn ny versjon.

 

De som har hjulpet meg her inne tidligere vet at jeg trenger å få det inn med smekke og teskje. Og sikkert et par ganger før jeg får det til

Link to post
Share on other sites

Har kart fra NV som er låst med NV.dongle. Er det noen som har tilsvarende og får de til å virke på OpenCPN ?

Har også kart fra NV som er låst med maskin ID, disse virker fint.

Slett karta i OpenCpn og inpoter de på ny ha donglen i pc'n. Eller

Forsøk og avinstaler OpenCpn og instaler på ny.

Link to post
Share on other sites

Man kan laste ned CM93 kartene fra diverse steder. De finnes i forskjellige årganger, men sjelden eldre enn et eller to år. De finnes i forskjellge zoner i verden, men det er ikke mer enn at det fint får plass på en eee maskin.

US vindkart (pilot charts) er også mulig å laste ned, de er fritt nedlastbare, samme er kart over magnetfeltet, både styrke og misvisning (isogoner ploter på verdenskart). Søker man så finner man en rekke kart, men jeg synes lite slår vektorkartene CM93.

 

Min beste opplevelse var å få Hydrographica (kjøpt dem selv) kartene over Koster inn på eee'en.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hvordan tar jeg backup av slepestrekene mine?

 

Hei glalaksen !

 

Det er alltid en fordel å lese manualen....., der det står om backup av brukerdata og alt annet som OpenCPN kan gjøre.

 

Det er lagt ned et stort arbeid i å få denne online-wiki'en (User manual) så bra og komplett som mulig.

Anbefalt lesning....., men her er en kortversjon av en måte å gjøre det på:

 

A)

Lag deg en mappe som du gir navnet "GPX_Routes" i f.eks. "Mine dokumenter" o.l.

 

Her lagrer du da dine forskjellige bakup-filer av ruter , slepestreker og waypoints o.l.

Eller for eksempel slike interessante ruter o.l., som du kan få med andre som har vært på fine turer og steder og som vil dele dette med deg.....!

 

B)

Trykk på Rutebehandling - knappen i verktøylinjen, og du kan nå merke den ruten (waypoint eller slepestreken) som du vil sikkerhetskopiere ut fra selve programmet og på denne måten kan du kopiere en og en av de du vil sikre deg en backup av.

 

Disse filene kan du da importere enkeltvis (event. bare velge de du trenger) inn igjen i programmet. (eller f.eks. dele den med andre båtvenner!)

 

C)

Det andre alternativet er jo å bruke knappen "Eksporter alle synlige.....", og da blir alle tatt med i en samlet fil! (Sikkerhetskopi av alle ruter, slepestrek og waypoints som er i Rutebehandleren)

 

For å importere inn i programmet (ny installasjon og/eller til f.eks en annen maskin nr 2 o.l., så trykker du knappen "Importer GPX..." i Rutebehandling og velger den de filene du vil importere.

 

 

Lykke til!

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei igjen!

 

Kom til å tenke på at det ikke er alle som er fortrolig med engelsk utgave av Bruker manualen.

 

Bruker man Google Chrome nettleseren eller google verktøylinje i IE med oversetteren, så kan man vel få en bortimot forståelig "norsk" oversettelse av denne "printerfriendly" online wiki'en - OpenCPN 3.2.0 User Manual:

 

http://opencpn.org/ocpn/book/export/html/31

 

Tidligere så har roger-jo hatt anledning til å få denne jobben gjort og laget en pdf-fil av den "norske" bruksanvisningen (Event. også som word-dokument) :-)

 

Hvis jeg spør pent....., - hva tror du, roger-jo? :wink::clap::thumbsup:

 

Da kan jo de som ønsker det laste ned "Norsk Brukermanual for OpenCPN 3.2.0" fra Dokumentarkivet her på baatplassen.

Det er også lettere å bruke manualen når man har den tilgjengelig offline i std. pdf - format på sin egen maskin/Hdd :sailing:

 

NB!

Hvis roger-jo ikke har anledning denne gangen, så er det kanskje noen andre som vil bidra til fellesskapet?

 

 

På forhånd Takk til den som kan fikse dette! :smiley:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjørte bare oppdatering fra forrige stabile versjon, og det gikk greit.

 

Et par nye innstillinger i denne versjonen som ble litt rar, men ikke noe problem. Skrifttypene måtte endres manuelt fordi teksten ble enorm... :)

 

Dette er på testmaskin, og til navigasjon vil man selvsagt ta en ren installasjon.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

............

"Sjekk alltid med baatplassen.no først" :flag_bp:

 

He-he :lol::thumbsup::smiley:

 

Nå har jeg vært med nok en gang hele høsten/vinteren i utviklingen av det som nå er ferdig stabil og offisiell utgivelse av OpenCPN 3.2.0!

Det har vært meget interessant sammen med de andre i teamet til Dave (bdbcat), å få teste ut i praksis helt nye program-snutter og ikke minst få gitt tilbakemeldinger på løsninger og forslag til nye måter å løse ting på.

 

Det samme med wiki'en, som Thomas (cagney) står som hovedansvarlig for, der har jeg også fått rettet feil og bidratt med utforming av enkelte funksjonsbeskrivelser.........osv...osv!

 

 

Har jo ikke holdt på med dette, helt frivillig, uten at det gir en form for glede å få delta i "fellesskapet" og teamet, men nå skal jeg ha meg en "break" fra dette og bare nyte hvor bra dette ferdige produktet er blitt.

 

 

OBS!

Det er nemlig ikke mere enn en måned's tid nå fremover så startes det opp igjen en ny BETA serie versjon 3.3.xxxx, som skal bli til nok en videreutviklet og ny stabil versjon til sommeren/høsten igjen!

 

Er heller ikke så sikker på om jeg kommer til å delta i denne neste utviklingsomgangen........, tiden strekker ikke til ift andre oppgaver som også skal /må gjøres, - vet du!

 

MEN-men, nå har vi et kjempeprogram i versjon 3.2.0, som ihvertfall jeg skal greie meg fint med fremover nå , - det har alle de

funksjoner jeg trenger.........!

 

 

Dette nevner jeg bare som en liten bakgrunn for hvorfor jeg er så opptatt av å henvise til manualen....... ( snart også kanskje på norsk?), det er fordi jeg ikke får fulgt opp her på baatplassen fremover våren og sommeren nå i første omgang ihvertfall.....!

 

Ønsker derfor at alle (med litt egeninnsats) kunne få stor glede av dette kartplotterprogrammet og ha det fint på "bøljan blå" fremover!

 

Ship o'hoi :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

--------------

Programmet er jo knall. :thumbsup:

 

Hei Lovart låring!

 

Det var jo kjekt at du likte programmet....... :wink::thumbsup:

 

Takker for "invitasjonen" til Østfoldtreffet, men må nok så høflig som mulig takke nei!

 

For meg er dette "open source- prosjektet" ren hobby, når jeg har tid og anledning.

 

Derfor passer det nok fortsatt best for meg å holde en så lav profil som mulig........., slik at jeg ikke utsetter meg for "full offentlighet" og i den forbindelse eventuelt drar på meg masse andre "oppdrag" i tillegg! :lipseal::wink::smiley:

 

Mvh

Seastar :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...