tore_v1 Startet 18.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2013 Jeg skal ha meg ny båt i løpet av et års tid. Jeg har per nå en Rana Fisk 17 som fungerer ypperlig som fiskebåt, men som mangler litt for å være en god turbåt. Jeg har noen tanker om hva jeg vil ha som kan oppsummeres med følgende liste: Krav 1. God plass til å fiske, enten foran eller bak kahytt 2. Minst to overnattingsplasser 3. Marsjfart på minst 18 knop 4. Makspris på 150-200k 5. Må kunne brukes til dorging (tilgang på styring mens man står med stang i hånd) Ønsker 1. Relativt lavt drivstoffforbruk 2. Overkommelig med vedlikehold 3. Kan brukes for å komme seg i land Jeg har sett på flere forskjellige varianter, men jeg har store problemer med å finne en båt som kombinerer plassen jeg vil ha til å fiske samtidig som den kan brukes som en god turbåt. Skibsplast har noen modeller som er interessante. Drømmebåten er Viknes 880, men denne er langt utenfor prisrekkevidde og derfor uaktuell. Jeanneu Merry Fisher er overkommelige når de får noen år på baken. Jeg har også sett på Yamarin Big Catch. Jeg må antakeligvis kjøre ganske langt for å hente en eventuell båt og derfor vil jeg gjerne ha en formening om at båten jeg eventuelt skal hente fungerer godt. Spørsmålet er jo da - hva ville du kjøpt i min situasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Hansen Svart 18.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2013 Hadde det ikke vært for behovet for 18 kn marsjfart, så hadde det vært mange gode plastsnekker og velge blandt. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 18.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2013 (redigert) Hvis du med tur mener overnatting så blir det en del bagasje i sommer-Norge med natt-temperaturer ned mot 10 grader og nær full vinteroppakking med klesskift, brensel, ekstra drivstoff etc.. Med krav om så stor marsjhastighet kniper du vekk alle halvplanende (snekke-/"fisker-") båter som kunne vært innenfor prisrammen og vært store nok for romme mat og bagasje. Yamarin Big Catch har ikke styring fra bakdekket som standard. På bare 19 fot er det klemt inn veldig mye og det er ikke mye uteplass . Soveplass og stuveplass under fordekk er erstattet av uteplass (BR=bow-rider). For å legge til alene er det veldig greit å bare gå frem i BR-løsningen fremfor opp på dekk. Hardtop-båtene (HT) krever sporty innstilling for tur (flere overnattinger ombord.) Skibsplast har noen HT-modeller og du ser tidligere modeller på hjemmesiden deres. De nyeste har 555-skroget og er innenfor prisklassen din. Men det er lite stuveplass og toalett må bli noe porta- ett-eller-annet. Fast toalett ombord med eget (midlertidig) avlukke øker komforten vesentlig, særlig for det smukke kjønn. "Fisher"-båtene er et helt annet konsept og er ganske flatbunnet akterover for å nå kunne brukbar fart med mindre motor. Hvis det hadde vært mer V-bunn akterover kunne de klart mer sjø i høyere hastighet, men det ville krevet vesentlig kraftigere motor. De er blitt ganske populære på kort tid og du finner mange og lange tråder om dem i dette forumet. Bruk søkefunksjonen. Til ditt bruk ville kanskje noe slikt som Ibiza 25 Sport Coupe med dieselmotor på nesten 100 hk og ror være fin. Den klarer kanskje marsjfart rundt 18 knop. (Det må du i tilfelle undersøke.) Men den billigste på Finn.no er på 375.000 Kr. Den er (nesten?) identisk med en annen båt som jeg ikke husker navnet på i farten. Tråder her om Pilothouse o.l: https://baatplassen.no/i/topic/73287-pilothouse-er-dette-den-nye-folkebaten/ https://baatplassen.no/i/topic/64007-ny-askeladden-p66-pilothouse/ Redigert 18.Juni.2013 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 18.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2013 Hva med en eldre skibsplast 655? Ikke noe typisk fiskebåt, men det er litt hva du gjør det til selv.. De gamle modellene fram til Ca 2001 er selvlensende så de er greie å spyle.. Som turbåt er den uslåelig;) Men prioriteres fiske foran tur er den nok mindre egnet.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
tore_v1 Svart 18.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2013 Takk for utfyllende svar! Jeg ser at jeg har glemt et par sentrale detaljer. Jeg bor i Steigen og båten vil primært bli brukt til dagsturer og fisketurer; det e mye ørret, torsk, kveite og mye annet snadder i havet som smaker best tatt på egne kroker og servert rett fra havet. Grunnen til at jeg vil ha en marsjfart på minst 18 knop er fordi antallet reisemålet i området er mange og jeg vil gjerne ha muligheten til å komme meg til Lofoten relativt raskt uten å tømme tanken helt. Tanken på en eldre plastsnekke har jeg tenkt på, minst største bekymring med plastsnekker er ikke nødvendigvis farten, men at de kan være litt upraktiske til fisking i tillegg til det at det vil ta en del tid å komme dit jeg vil. Jeg har også slått fra meg tanken om luksus på tur, jeg vil heller ha en båt som tåler at jeg fyller et kar med torsk uten at jeg blir bekymret for båten. Derfor er en dedikert plass i båten til denne bruken viktig for meg. Tilbake til de konkrete forslagene som har kommet, med innslag av hva jeg har funnet frem til foreløpig. Madammen synes lite om toalettet jeg monterte i Ranaen. Det er en liten grønn bøtte... Avlukke hadde vært en gedigen bonus - og et flott tiltak for å drive lobbyvirksomhet i heime nfor de gode opplevelsene på sjøen. Skibsplast 650 Big Catch virker som et kurant alternativ. Det ligger en på Finn innenfor budsjett med helt ok utstyr. Den mangler, som det ble påpekt, styring på utsiden og det gjør det hele litt vanskelig. Trolling og dorging er artig, og jeg vil ha muligheten til å gjøre det alene. Den stryker på styring og på toalettfasciliteter. Spørsmålet som har dukket opp til overflaten er hva jeg må lempe på - budsjett, dorging eller andre elementer i listen. Jeg tror ikke det blir dorging - det er rett og slett for moro. Da blir det enten et større budsjett, som vil bety at jeg må ta opp lån, eller så må jeg lete videre. Pilothouse-båtene virker jevnt over geniale til fisking, men jeg er usikker på hvor overnattingsvennlige de er. And so the story goes.. Overser jeg noe som ligger åpent i overflaten her? Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 18.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2013 Ja. Reservemotor hvis du skal ordentlig utpå. Muligheten til å ha separat dorge- eller nød-motor på hekken uten at det kommer i veien for dregg (med vinsj) eller annet utstyr. Jeg så nylig en båt tilsvarende Merry Fisher (kanskje det var den?) med dette som eksisterende og gjennomtenkt løsning. Akterspeilet var rett og slett laget for det. Jeg nevner dette med litt snert fordi lekkert design har i den siste tiden gjort det helt umulig å feste ekstra utenbordsmotor på hekken på en del båter. Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 18.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2013 (redigert) Aldri prøvd, men hører endel bra om sjøegenskapene. Vurderer selv noe lignende. http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=41752821 Redigert 18.Juni.2013 av ahamm (see edit history) Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
glalaks Svart 18.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2013 http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?trel=freetext_resultpage_clicked_item&finnkode=41417401&sort=0&keyword=Galia+630&save_term=true Soveplass, dass, targabøyle med 4 stangholdere, sløyebenk, dass.. 40 knop, 210000 kr.. Så på en sånn en gang og båten var fin den:) ble solgt før jeg rakk og handle.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Komodo Svart 18.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2013 Hvis du kommer over et eldre eksemplar av denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41569382 har du en kjekk bruksbåt. Ønsker meg en slik som teine/dykke-båt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tore_v1 Svart 20.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2013 Glalaks - Den Galiaen så rett ut slett ut som en innertier. Jeg skal lese meg opp dens styrker og svakheter og se om det ikke går an å få en slik til en overkommelig pris. Det virker som det skal være greit å styre den mens alt er åpent for å få den gode opplevelsen med dorging. Burde være mulig å prute litt ned, med tanke på at den sikkert har ligget ute en stund. Er det noen eiere av Galia her inne som vil kommentere? Den virker ganske lik Finnmasteren - bare større, noe jeg ser på som et pluss. Må holde meg innenfor 3-fotsregelen, det er viktig. Rana-sjarken ville vært knall til mitt primærbruk, men som turbåt/deplasementsbåt blir det ikke helt innertier. Som du sier - ideel som fiske/teinesettingsbåt! Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 3.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 Hva med Capelli dino 750? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
tore_v1 Svart 5.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2013 Den var svinelekker - ingen tvil. Men - det var prisen da. Den vil koste vesentlig mer enn budsjett fordi det er en såpass ny modell. Det har dukket opp en Avoro 215 i nærområdet. Jeg skal titte på den på mandag. Den mangler utendørs styrekonsoll, men de som selger har innhentet et tilbud på dette og det vil ikke koste altfor mye. Den har 100HK inboard diesel fra VW, 2005-modell og går for 255' i følge annonsen på Finn. Det var selvfølgelig Arvor 215 - ikke Avoro.. Sitér dette innlegget Link to post
Helge78 Svart 5.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2013 Har tidligere hatt ein slik Finnmaster 5700 WA som var linket til tidligere. Dette er egentlig ein ganske ok båt; Porta potti toalett, soveplass til 2( kunne med mine nesten 190cm lange kropp strekke meg heilt ut), akterbenk som var hengslet slik at heile dekket kunne brukes, stort lasterom under akterdekket. minuset med båten er at det er vanskelig å gå på dollbordet om du er aleine ombord når kalesje er oppe, siden båten legger seg endel og det er ingen rekker å støtte seg på. dette er sikkert vanligt på små WA båter generelt vil eg tru. Men storebroren vil eg tru du ville likt godt: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41493409 Sitér dette innlegget Link to post
wd200s Svart 5.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2013 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41958444 Rana 20 speedsjark marsjer på 18 knop kun 60 hk og koster 180k må jo være mitt iblinken ;) Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 5.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2013 Oppfyller ikke kravet om fart akkurat denne, men fås sikkert med større motor også http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41948605 Sitér dette innlegget Link to post
tore_v1 Svart 19.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2013 Jeg har, etter diskusjoner med samboeren, skrinlagt tankene om å overnatte i båten. I verste fall tar vi med telt og sovepose. Samboeren har videre luftet et ønske om muligheten til et soldekk, så jeg leter videre under noen nye forutsetninger, men fremdeles de andre. Den var svinelekker - ingen tvil. Men - det var prisen da. Den vil koste vesentlig mer enn budsjett fordi det er en såpass ny modell. Det har dukket opp en Avoro 215 i nærområdet. Jeg skal titte på den på mandag. Den mangler utendørs styrekonsoll, men de som selger har innhentet et tilbud på dette og det vil ikke koste altfor mye. Den har 100HK inboard diesel fra VW, 2005-modell og går for 255' i følge annonsen på Finn. Det var selvfølgelig Arvor 215 - ikke Avoro.. Sitér dette innlegget Link to post
Helge78 Svart 19.August.2013 Link til dette innlegget Svart 19.August.2013 ein oceanmaster 605 kan vere et eksempel som kan gi deg litt i pose og sekk. Trang soveplass som er ypperlig stue plass, samt puter i baugen som kan danne solseng til madammen. Er vel i din prisklasse også. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 19.August.2013 Link til dette innlegget Svart 19.August.2013 Nyere Hansvik 18 HT med 50 hk 4-takt, eller noe eldre Hansvik 600, innen ditt prisområde. Sitér dette innlegget Link to post
tore_v1 Svart 20.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Er jeg på viddene om jeg vurderer Ibiza Touring 20? Jeg synes Hansvik-båtene blir litt små, selv om de helt sikkert er veldig fornuftige. Oceanmaster skal jeg titte videre på! Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 20.August.2013 Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Du er ikke på viddene ved å se på Ibiza 20 touring nei. Veldig kurant båt til dine behov vil jeg si.. Oceanmaster er også fine båter. Vurderte det selv da jeg handla i vår.. Så har de Suzuki 4takt som er en nydelig motor. Askeladden 605 kan jo også passe deg bra. Hansvik ville jeg droppet også.. Ikke noe solebåt.. Men grei til fiske sikkert. Mange skjærgårdsjeeper har stor solseng! Min gamle Sessa 19 var en nydelig båt med stor solseng! Populært å ligge der.. Men det er værre med vindbeskyttelse der... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
fxslin Svart 20.August.2013 Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Hei Synes du gjør riktig å vurdere Ibiza 20 Touring. Jeg var selv i samme situasjon som deg i starten av årets sesong. Vi ønsket oss en båt til fisking, vannsport , dagsturer og mulighet til å ta en natt eller to i båten. Vi endte opp med en Ibiza 20 Touring med 150HP. Det vi likte med løsningen i Ibiza'n: - sove plass til ungene eller 2 voksne foran - høy marsj fart (fra 20 til 30 er behagelig i denne båten) - mulighet for solseng bak ( kan også soves på til nød ) - stor plass til både vannsport og fiske på "akterdekket" - mulighet til å "lage" mat ombord + en liten vask. Det hjelper også at jeg synes båten er en pen båt og lett å håndtere :-) Noen minuser har dog Ibiza'n: - Kan slå litt, mao: man må være "aktiv" under kjøring for å motvirke dette. - den legger seg ganske raskt skjevt imot babord side, når vi er flere i båten. Pga av sittegruppens utforming, alle ender opp på babord side. Jeg vurderer å montere trimflaps for å motvirke dette. - Dårlig kalesje løsning på de eldre modellene (jeg har en 98 modell), man må ta denne helt av (med bøyle) og stue dette bort. Min plan for dette er å legge til to støtteben på dagens bøyle og lage en "targa" løsning slik at kalesjen kan rulles opp "stående". Jeg fant dette tipset her på baatplassen. Vi vurderte Askeladden, Uttern og Yamarin også når vi holdt på med båtkjøp. Mange fine daycruiser der ute, men det var kun Yamarin og Ibiza båtene som jeg "falt" for :-) Lykke til videre!! Mvh FxSlin Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 20.August.2013 Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Med erfaring fra kystfiske og passende båter - vil jeg ikke anbefale Ibiza i Steigen. Tror nok en halvplaner med kjøl er langt på vei å foretrekke. Dette for å ha mindre avdrift. Vi har 6 Arvor fra 21 fotern og opp til 23 fotern. Gode sjøbåter - enkel å fikse på med innenbords diesel og strak aksling. Tåler en god del sjø. Om man ønsker litt mer luksus i en tilsvarende pakke - så må jeg berømme Wiking 25: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28445723 Tror nok det er en komplett båt for fiske og overnatting. Har en kollega i Danmark som har en slik - og han bruker den til tur og til fiske for to. Kjempefornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 20.August.2013 Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Får man sånne til 200000 da? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
tore_v1 Svart 20.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Budsjettet er spikret og min kjære smiler bredere dess nærmere 150k jeg "greier" å komme. Jeg har sett litt på Arvor (og flere pilothouse), men ulempen kommer når samboeren skal være med og båten skal brukes til sightseeing med tilreisende gjester. Jeg kommer for det meste til å holde meg i Nordfolda, men kommer også til å ha lyst til å ta turen til Kjerringøy, Bodø, Leines med den fantastiske skjærgården og kanskje helt til Nordskot. Er det da skjærgårdsjeeper som blir tingen? Kommer Ibizaen til kort i litt bølger? Skibsplast og de litt større daycruiserne er kanskje et bedre alternativ. 25 synes jeg blir fort stort for nå. 21 holder lenge (muligens famous last words, men vi trenger ikke en hytte på sjøen). Sitér dette innlegget Link to post
fxslin Svart 20.August.2013 Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Litt usikker på hva du mener med "litt bølger". Men Ibizaen tar sjøen ganske bra, selv med litt sjø synes jeg. Men jeg er en landkrabbe med liten erfaring fra skikkelig grov sjø :-) Men min far har en Ibiza 24 Touring og det er ingen tvil om at den tar grov sjø bedre enn vår. Men jeg holder til i østfold (hvaler området) og jeg tipper at "litt bølger" er noe helt annet her enn hos deg :-) FxSlin Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.