Jump to content

Ny Askeladden p66 pilothouse


Gislus

Recommended Posts

Hei

 

Endelig en skikkelig minispeedsjark, med maksimalt utnyttet uteplass og inneplass. For oss som liker å bruke båten som helårsbåt hovedsaklig til fritidsfiske og litt dagsturer med familien, må dette bli kjempebra. I tillegg et fornuftig prisleie sett i forhold til utstyr og kvalitet. Det er lagt vekt på stort akterdekk (2,10x2,10) og god komfort inne i pilothuset. Godt med standard utstyr, og mulighet for fornuftig tilleggsutstyr. Dette må bli bra, men noen som har meninger/kunnskap om denne nyheten ?

 

http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=456468

 

http://www.midtsiden.no/content/lanserer-l...C3%A5rsb%C3%A5t

Link to post
Share on other sites

Syntes dette ser ut som en skikkelig spennende båt. For de som bruker båten hele året må jo denne være midt i blinken. Kr 360000.- m/ 100 Suzuki høres ikke galt ut, den er jo meget godt utstyrt i utgangspunktet. Kvaliteten til Askeladden`s båter er jo kjent, har selv hatt flere av deres modeller opp gjennom årene, så jeg har god erfaring med deres båter. Skal bli spennende lesning når båten blir testet etterhvert som den kommer på sjøen.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Fristelsen ble for stor, og har bestilt en P66 med alt ekstrautsyr. Har bestilt med Suzuki 115HK, men vurderer å endre til 140Hk. Båten uten motor veier ca 1100kg. 115hk og 140HK har samme blokka, og vekten er omtrentlig lik (+3kg). Tenker at det kanskje kan være greit å ha litt ekstra motorkraft og at motoren vil jobbe lettere også når det er flere folk i båten, samt at muligheten for noe høyere toppfart/marsjfart er tilstede.

Noen som har et godt råd å gi? Er det unødvendig å øke HK, prisforskjellen er kun 12000kr, og bensinforbruket vil vel endre seg margialt vil jeg tro?

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt :flag:

Gleder meg til å se denne, men det er dårlig med askeladden forhandlere i området.

Med så liten prisforskjell hadde jeg gått for 140 hk. Ekstra kraft når du trenger det, og marsjfart på lavere turtall.

Er det lov å spørre hva du må gi?

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt! :flag: Du må vel være en av de første som går for denne. Har du sett og prøvd den? (sikkert litt tåpelig spørsmål, men jeg mener den skulle presenteres på båtmessen i Bergen nå i neste uke?)

 

Har du sammenholdt den med nye Benetau Antares 680? Samme prisleie og også en spennende nyskapning.

 

Hvordan er det egentlig med plassen i Askeladden P66? Finnes det bilder av interiør mv? Er det ikke mye fiskebåt og lite turbåt? Her har Benetau Antares muligens greid å løse begge deler, men forbeholdet er at den må sees først! :smiley: Det skjer vel i neste uke på båtmessa, det også.

 

Rettelse: Den nye Askeladden skal visst være klar først til Sjøen for alle...

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Gislus;

Gratulerer, godt valg! Denne kunne jeg tenkt meg også :yesnod:

 

Vedr. 140hk.

Såfremt du har råd, bør du gå for denne. Tilnærmet samme vekt og forbruk, men samtidig mer kraft dår du trenger/ønsker.

Dvs. økt båtglede. De ekstra pengene du legger inn i båten får du tilbake med gode renter den dagen du skal selge.

 

Hyggelig dersom du vil dele dine erfaringer etterhvert som du begynner å bruke vidunderet.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med båten. Tro nok jeg også ville gått for en 140hk, i og med at båten uten motor veier 1100kg. Så kan du i tillegg legge til vekt av div. så som bensin, batteri(er), dregg, kjetting, div. utstyr++++, det blir fort mange kilo ekstra, særlig mot slutten av sesongen. Hadde selv en Askeladden 605 Explorer, m/ en 115 hk (Mercury efi) bakpå. Den båten veide 900 kg. uten motor, så den gjorde vel ca. 32 knop på full guffe med to personer ombord. Det holdt i massevis for mitt bruk, men nå er jo denne båten(P 66) en del tyngre, så 115 hk. blir kanskje i minste laget. En større motor kan du jo dra ned på turtallet og beholde samme farten, i tillegg mer gunstig bensinforbruk, og ikke minst mindre støy.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Takk for gode råd, det blir en 140HK. Jeg endrer bestillingen :giggle:

Det er sengeplass for 2 i båten. Det er sitteplass for 2 i fartsretningen og 2 på sidebenk inne i pilothuset.

Den er ekstremt godt utnyttet utvendig og innvendig og blir en kjempebåt (håper jeg:-)). Jeg har vurdert Antares 680, men til mitt bruk passer P66 ekstremt mye bedre. Hvorfor, er de fordi akterdekket er mye større (2,10x2,10) og den norskprodusert til fornuftig pris.

Jeg har dette som hyttebåt, og vi er mye ute og fisker. Jeg trenger derfor stor plass til fisket, samt fornuftig plass innvendig når været ikke er som ønsket når vi skal hjem og familien på 5 er med. Overnatting og turbåt blir det ikke like mye av, og derfor var valget veldig enkelt. Hansvik 630CS, har også greit med uteplass, men 1kvm mindre enn P66 også koster den skjorta i forhold.

 

Slik jeg har forstått har Askeladden nå solgt alle båtene som er planlagt produsert i 2010, men forhandlere har sikkert for levering. Tror det er 55 båter som er bestilt til forhandler.

 

Jeg skal komme tilbake med en rapport når den er kommet på vannet i løpet av april. Jeg gleder meg ihvertfall :yesnod:

 

Her en oversikt over listeprisene på båten i forskjellige utgaver.

 

100 HK ca 372.000

115HK ca. 384.000

140HK ca 396.000

 

Esktrautstyr ferdig montert fra fabrikk:

Trimplan 10200

Utvendig sturing 24900

Sidebenker akter 9900

Puter sidebenker 2000

Puter Akter 1500

Kupevarmer diesel 27600

Arbeidslys akter 2900

Tallon fiskepakke (bord, 2stangholdere, 12v uttak) 2900

Redigert av Gislus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener at Askeladden leveres bare med Suzuki og derfor kun nå Suzukiforhandlere som har Askeladden. Ser at flere som før hadde Askeladden ikke lenger har det. Jeg mener rene waveforhandlere ikke lenger har Askeladden (om de gjør det har de igjen restlager)

Tror ikke du har helt rett her "Gislus". Her i Vest-Agder som jeg holder til var der tre Askeladdenforhandlere før konkursen: Nautic Marine (Mandal) . H.K. Motorsenter.(Kristiansand.) Marin Elektro,(Farsund)(alle Wave). Samtlige er fremdeles forhandlere av "nye Askeladden", og har også fått medfølgende Suzukimotorer siden disse følger båtene med outboardinnstallasjon. Askeladden har jo fremdeles Mercruiser (Brunsvick) på innenboardsmotorer. (I tillegg til bl.a. Volvo). Ellers i Vest-Agder er der seks Suzuki (marine) forhandlere, men kun to av dem som har Askeladden, og det er de samme som hadde dette før, : H.K. Motor, og Marin Elektro. Så i mitt fylke er det stort sett som det var før.

Link to post
Share on other sites

Da beklager jeg å feilinformere, og at jeg ikke er helt korrekt oppdatert :blush:

Jeg ser av kartet til Askeladden at det er en god del endring og en del uendret. Og selvsagt har du rett hva gjelder innenbordsmotorer. Spiller vel egentlig ikke så stor rolle denne dialogen, da man finner fort ut hvor man får kjøpt varen :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei

Da har jeg vært 2 turer på båtmessa og sett på vidunderet. Dette er en helt superflott båt, solid bygget og med utrolig praktiske løsninger. Det store akterdekket er meget praktisk og innvendig så har Askeladden fått plass til det viktigste med kjempeutnyttelse av hytta. Ved å bruke litt mindre plass til vask og koking, får man plass til 4 sitteplasser opp i huset og det er viktig. Jeg er kjempefornøyd med denne handelen. Men dette har også sammenheng med min bruk. Jeg er ute etter god tumleplass for fiske og et stilig pilothus, praktisk innredet med vekt på sitteplasser og oppvarming og godt utsyn. Her har Askeladden skutt gullfuglen. Det går å ligge 2 personer i båten, litt trangt men det funker fint.

 

Jeg skal forsøke å legge ved noen bilder, men sliter litt med opplastingen :headbang:

Link to post
Share on other sites

Du må fortelle oss mer når du får vidunderet. Både positive og negative opplevelser. Jeg har kun sett bilder av båten, men ble umiddelbart oppmerksom og tiltrekt av det de ser ut til å ha fått til.

 

Hvis jeg får råd om et par år, er faktisk dette båten som kan få meg til å bytte ut bustern med en ordentlig båt :smiley:

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med en flott båt, i likhet med Gislus liker jeg dekksplassen. Jeg er ikke overrasket over at de har solgt bra av denne dersom "ryktene" stemmer.

 

Nå har jeg svært begrenset med erfaring fra slike båter (har en Alicraft 16 selv) så jeg lurer på hvordan det fungerer med toalettet såpass sentralt plassert som det er her. Ideelt sett burde det vært et eget rom, men plassmessig er vel det urealistisk.

 

Har noen av dere som har sett båten sett under lukene på dekket?

 

- anders m.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Slik båten er innredet og med tanke på hyttens plassering for å få til det store dekket er det ikke mulig å få til annen plassering av toalett. Men samtidig så får man "be andre gå ut" mens man benytter det :smiley::smiley:

 

Jeg har sett alt i denne båten og har fått omvisning av konstruktøren fra Askeladden. Noe du lurer på under lukene?

Båten jeg har bestililt har i tillegg sidebenker på akterdekket som er sammenleggbare. De slås opp med 2 stålben som festes til beslag i dørken.

Webastovarmeren får diesel fra tank under akterdekket. Dette er en godt plassert tank av metall med god adkomst for pistolpåfylling.

 

Det er riktig at det solgt bra av båten. Første leveranse mulighet i går var slutten av november. Men det kan kanksje være noen leverandører som har bestilling inne som ikke er solgt.

Jeg har bestilt 2 båter (en for en kamerat også). Min båt får jeg uke 15, den andre kommer uke 26.

Redigert av Gislus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Under lukene på akterdekket er det for plass til å lagre unna diverse.

Under midterste luke er det tank, batteri og tank til varmeapparat

i tillegg er det god lagrinsplass der.

Under luken på babord side er en septiktank og ellers god plass.

Under gang på styrbord side rundt hytta, er luke for plassering av Klepp, fiskestenger.

båtshake, Åre e.l.

På styrbordside er det også en luke på akterdekket med god plass.

Akter på dekket vil det komme en fiskekasse med pumpe. Denne kassen Kan også brukes som benk

 

Jeg var noen fler bilder av lukene som jeg kan prøve å legge ut

 

Håper dette hjalp litt

Redigert av Gislus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...