Jump to content

Anode i septiktanken?


Carwell

Recommended Posts

Det høljer ned ute, fin tid til en titt og litt diskusjon på BP. Giver (Wema QC-5, S3H-3, 240-30 ohm) til septiktank sluttet å fungere. Flottør satt seg fast i urinstein på glidestang inne i ytterhylse. Tanken er på 115 ltr, Scand Baltic 2006. Klarte ikke å skru ut kun giver, så måtte av med lokket. Like greit, da fikk jeg samtidig skylt og skrubbet ren tanken innvendig. Dette var på tide. Når all guffe var ute av tanken, lå det overraskende mye urinstein (som smågrus og harde flak) igjen i bunn. Fikk tørket opp alt dette, og nå er tanken helt ren. Giver var full av forsteinet urinflak, fikk ikke av ytterhylse. La den i bløt i 35% eddik oppløsning og vann et døgn. Da fikk jeg sakene fra hverandre. Undersiden av lokket klarte jeg ikke å gjøre rent, helt forsteinet. Måtte bruke roterende stålbørste. Sjekket motstanden på flottør/glidestang, og den viste riktig med 240 ohm med flottør på bunn, og 30 ohm på topp, ok.

 

Men så til selve saken: Tanken er av aluminium og Wema giver av syrefast stål. På den påsveisede delen av undersiden av lokket, for å få tykkelse nok til tilstrekkelig med gjenger for innskruing av giver, var det tydelige tæringer. Vel, vi har sjøvann, aluminium og syrefast. Da må aluminiumen bli anoden, og tæres. Jeg tenker litt høyt mens jeg skriver. Ytterhylsen til giver er 39 mm dia. Hva om man satte på en 40 mm akselanode (disse er 39 mm), gjerne en av magnesium, som ligger enda lenger nede enn sink. Vil jeg ikke da kunne forhindre ytterligere tæring av lokk og tank for øvrig?

Har hørt om folk som har fått lekkasje på selve septiktanken, men om tæring er årsaken, kjenner jeg ikke til. Setter man først på en anode, så må jo denne sjekkes/byttes ved jevne mellomrom, og da MÅ man åpne til septik'en, og det i seg selv kan jo vær en god ting.

 

Jeg kaster ut ideen og håper på reaksjon og ulike synspunkt.

 

 

Underside av lokk med flottør og glidestang

 

 

lokk,_giver_og_ytterhylse_septik.jpg

 

 

 

Tydelig tæring rundt gjengeparti for giver

 

lokk_til_septik_tank.jpg

 

Carwell

Link to post
Share on other sites

:sailing: Tror neppe at en sinkanode i aluminiumstanken vil hjelpe mot tæringen. Muligens en anode av magnesium, men tror egentlig ikke noe på det heller. Aluminium angripes lett av sjøvann, syrer og alskens uhumskheter. Har selv hatt slik tank som ikke varte så lenge. Men jeg ser at mange sliter med at slanger og septiktank får avleiringer av urinstein.

I det senere har jeg begynt å skylle ned med ferskvann (har på kanne) og har foreløpig ingen problemer med avleiringer.

Link to post
Share on other sites

Bruker du magnesium, så må du regne med at tanken ryker. Magnesium vil gi for høy drivende spenning. Grunnen til at man bruker magnesium i anoder, er at man trenger høyere spenning i elektrolytter med redusert ledningsevne- eks. ferskvann/innsjøer. Nede i en septik skulle elektrolytten kunne betegnes som førsteklasses.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...