Jump to content

Lurt av selger

Kjetil Hinberg

Recommended Posts

Jeg kjøpte en skjærgårdsjeep med en 50hk 4-takter i Mars 2013. Motoren er i følge kontrakten vi har signert en 2004 mod, men jeg har funnet ut at det er en 1999mod. Dette er snakk om 5 års brukstid og at jeg har betalt for mye synes jeg. Jeg ville aldri ha kjøpt den hvis jeg viste det var en 1999mod motor, da hadde jeg sett etter andre alternativer. Motoren har vært vinterlagret hos forhandler og jeg hentet den først da jeg skulle sette båten ut i Juni. Jeg har Pusset opp båten i mellomtiden, uvitende om at motoren var en 1999mod og brukt masse penger på den, så å heve kjøpet er vel for sent tenker jeg. Men motoren vil jeg ikke ha, Jeg vil ha en 2004mod som det står i kontrakten. Jeg ringte selger og han fortalte at han har solgt i god tro og at han ville hatt samme pris som jeg betalte uansett. Hva kan jeg gjøre?

Og all henvendelse bør være skriftlig;) Mail f.eks..

Viste selgeren At motoren var gamlere enn 2004?

Kjip sak å havne i. Vet ikke hva du kan oppnå når du ikke vil kvitte deg med båten... Kanskje et mellomlegg på eldre vs nyere motor..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Mulig jeg misforstår beskrivelsen av saken og mulig det er et eller annet juridisk som fullstendig torpederer det jeg skriver, men jeg fatter ikke hvorfor noen kjøper en, av alle ting, påhengsmotor usett om årsmodell og tilstand betyr noe? Det er jo månedsvis siden du gjorde kjøpet! Og først nå har du sjekka opp hva du har kjøpt?

Et eller annet sted må sunn fornuft overta for juridiske fiksfakserier omkring kjøpers rettigheter. Om ikke er vi på ville veier.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)

Bør vel helt klart være selges ansvar å vite hva han selger. Spesielt om motoren er lagret innelåst, og det er kontakt på det. Tror du kan føle deg trygg når du har meldt det til forliksrådet. Men ring ham en gang til og fortell at han vil unngå mye støy og plager om dere løser dette uten forliksrådet. Spørs hva du ser for deg som løsning da!

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Siden selger oppgir at motor er 2004-modell, men at det viser seg at den er 5 år eldre, så har jo selger gjort en stor feil. En prisreduksjon vil i dette tilfellet være på sin plass. At selger trodde det var en 2004-modell har ikke noe å si. Varen er vesentlig forskjellig ra det som kjøper kunne forvente. Hva er forskjellen på en motor fra 2004 og 1999 i verdi vet jeg ikke, men at du bør bli kompensert for dette mener jeg er rett og rimelig. Det burde selger også skjønne, selv om han har vært i "god tro" da han solgte den.

Mvh KK

Et eller annet sted må sunn fornuft overta for juridiske fiksfakserier omkring kjøpers rettigheter. Om ikke er vi på ville veier.

Om vi ikke holder oss til gjeldende regler, så er vi på ville veier. Såkalt sunn fornuft er finfine greier det, men vi har alle fått utdelt det lille vettet vi har ganske slumpmessig, så det er nok dessverre særs dårlig egna som utgangspunkt. Det er derfor vi har lover og regler i steden.

Det er nok av raringer som mener at kjøper bare skal ta tapet når en har blitt svindlet eller kjøpt katta i sekken - av en eller annen uforståelig grunn - og nok av tråder her på forumet hvor det fremgår granske greit med referanser til lovverket at akkurat det er bare tull. Spesielt når man har kjøpt usett hviler det et spesielt ansvar på selger om å opplyse alle relevante fakta.

Det er nok av raringer som mener at kjøper bare skal ta tapet når en har blitt svindlet eller kjøpt katta i sekken - av en eller annen uforståelig grunn - og nok av tråder her på forumet hvor det fremgår granske greit med referanser til lovverket at akkurat det er bare tull. Spesielt når man har kjøpt usett hviler det et spesielt ansvar på selger om å opplyse alle relevante fakta.

Samtidig så finnes det bare ett nisseland hvor lovverket beskytter idioti, slik som å kjøpe en motor usett, og ikke få det man forventer når man et halvt år etter tar en titt på hva man egentlig har kjøpt.

Jada jada jada. "Såkalt sunn fornuft", "raringer". Du får jaggu sagt det du.....

Selvfølgelig er det noe juridiske greier som ivaretar en som har kjøpt en brukt påhenger og båt usett. Og som ikke sjekker opp kjøpet før flere måneder etter at kontrakten ble signert.

Det skulle da ellers bare mangle. All sunn fornuft tilsier at det forlengst er blitt brukt tid og ressurser på å få i stand et regelverk som mer eller mindre beskytter slike mot seg selv.

Håper trådstarter ikke tar dette personlig. Det går på sak i fra min side. Ikke person.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)

Samtidig så finnes det bare ett nisseland hvor lovverket beskytter idioti, slik som å kjøpe en motor usett, og ikke få det man forventer når man et halvt år etter tar en titt på hva man egentlig har kjøpt.

Hvis du syens foreldelsesfristen - jeg husker ikke hva den er - er for lang, så får du bare jobbe for å få korta den ned. Om man kan somle et halvt år og fortsatt ha de samme rettighetene er jeg usikker på, hvor står det at fristen er så lang? Poenget er ikke at kjøper for enhver pris skal ha allverdens rettigheter, men når vi nå engang har de reglene vi har så må man nesten forholde seg til dem, for å bli enige basert på kjøpers og selgers høyst motstridende interesser og såkalte sunne fornuft har jeg veldig liten tro på.

Vet ikke om kjøpsloven er veldig spesiell for Norge, men rettighetene man har gjennom forbrukerkjøpsloven er ikke unike for Norge.

Jada jada jada. "Såkalt sunn fornuft", "raringer". Du får jaggu sagt det du.....

... Det går på sak i fra min side. Ikke person.

Mulig du prøver å svare på det jeg skrev, vanskelig å si, men pointet er altså bare at det blir veldig vanskelig å bli enige i slike saker om det ikke er regler inne i bildet. Og i de fleste tilfeller vil bare en av partene være vllig til å "se" at reglene inneholder et snev av fornuft - eller "såkalt sunn fornuft" som jeg ganske riktig skrev.

Tror Sæbø sitter med fasit her.
Det er nok maks hva du kan forvente og korrekt fremgangsmåte etter mitt syn.

Å begynne å forlange en annen motor blir nok å be om for mye.
Da hadde nok heving av kjøpet vært mer på sin plass hvis du hadde undersøkt dette tidlig.

Så kan det være spennende å vite verdiforskjellen på en 99 modell og en 2004 modell 50 hk.

Er ikke sikkert det er så mye...

Hva slags motor er dette?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Leit å høre om at man er skuffet overbåtkjøpet. Og leit å se at også dette forumet begynner å lide av at folk skal være negative å hakke. Her er jeg enig med trådstarter at man må kunne forvente at motoren er brukt første gang i 2004 hvis selger sier det i salgskontrakten. Det er ikke helt enkelt å avgjøre årsmodell på en påhenger. Man har dessuten overliggeere som sikkert kan ligge 2-3 år på lager før marinaen endelig blir kvitt dem. Hvis det hadde vært tilfellet her hadde jeg ikke sett så alvorlig på det. I denne saken hadde jeg også krevd noen tusenlapper tilbakebetalt på grunn av feilinformasjonen.

Takk for alle innspill og synspunkter, håper det kan være til hjelp for andre i lignende situasjoner. Selger ringte meg i går, vi ble enige om å møtes for å komme til en enighet. Jeg ble veldig glad for at han tok kontakt og ville ordne opp i dette oss i mellom. Han vil betale ett mellomlegg, vi har ikke funnet ut hvor mye enda. Men synes Sæbø har en fornuftig løsning på det hele..

Jeg har vært igjennom to saker i forliksrådet og lært litt av hvert...

Saken til Kjetil her er en av grunnene til at man skriver kontrakt. Kontrakten og andre dokumenter som salgsanonse er veldig viktig og ta vare på. I mitt tilfelle var det salgsanonsen som var bevismateriale og jeg vant saken.

Båten jeg har nå viste seg å være 4 år nyere enn det som sto i kontrakten, grei fyr jeg handlet av som bare hevet skuldrene og sa jaja :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...