pege Startet 24.Juni.2013 Del på Facebook Startet 24.Juni.2013 Trenger hjelp fra Båtplassen uuttømmelige kompetansehav. Etter mye om og men fikk vi skiftet olje og alle tetteringer (rundt propellaksel) på vårt VP 120S seildrev. Siden det var mye vann i olja siden utsett i april, tok vi oss på tak å skylle gjennom med rein motorolje. Etter vel 4 liter skylling kom det en avrevet messing bit ned sammen med olja. Det er jo å anta at nå har vi større problem enn bare vann i olja. Av spreng-tegninger er jo seildrevet fult av ringer, avstandsskiver og låseringer. Den delen som dukket opp er av messing. men hvor sitter den, noen som vet? Må vi avlyse seilasen Tromsø - Sandnesjøen - Tromsø i sommer? Eller overhale drevet ila to uker? Vi skiftet zimmer-ringer og o-ringer, ny olje ble fylt på og på turen fra "slip" til kai, ca 15 - 20 min gange, opplevde vi ingen ulyder eller vibrasjoner, og olja var også lys og fin, ingen tegn til vanninntrenging. (ennå) Bilder fra jobben. Guffa som ble drenert. Delen som kom ut sammen med olja. Det er slitespor på toppen og på innsiden, som er kon. Går denne rundt eller er det noe som går rundt på den? Takknemlig for alle svar. Pege PS. Grunnen til vanninntrenging, kan skyldes noe så banalt som for dårlig pakning på tappeskruen. Små ting kan få kostbare følger. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juni.2013 Del på Facebook Svart 24.Juni.2013 Se marinepartseurope. Da ser du sprengskisse av drevet Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 24.Juni.2013 Del på Facebook Svart 24.Juni.2013 (redigert) Det er slitespor på toppen og på innsiden, som er kon. Går denne rundt eller er det noe som går rundt på den? Ding, ding, ding! Det eneste jeg kommer på i et 120S som er av messing og ser sånn ut, er konet, men det er mange år siden jeg åpnet et slikt drev, så kan det være jeg husker feil? Du må nok uansett åpne øvre delen og finne ut hvor den biten kommer fra, da det tyder på at noe har et alvorlig behov for å byttes ut. PS. Grunnen til vanninntrenging, kan skyldes noe så banalt som for dårlig pakning på tappeskruen. Små ting kan få kostbare følger. Det er vel ikke så veldig banalt, det står jo i alt som finnes av dokumentasjon til så å si alle drev, at tetninger på tappe-, peile- og påfyllingsskruer alltid skal skiftes, hver eneste gang de taes opp, og å ikke gjøre det betyr neste alltid lekkasje, og er nok en de vanligste årsakene til at drev går i stykker. Konet er 22 nedenfor Redigert 24.Juni.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pege Svart 24.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2013 Se det ja, Båtplassen gir svar. Ja nå er det bare å sette av tid til gir reparasjon. Får høre med lokal VP forhandler om deler. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Når metalldeler ramler ut er det lite å lure på. Få det overhalt og reparert. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Hvilken motor har du ? Det sier hvilket gear som sitter på drevet. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Sydvesten Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Når metalldeler ramler ut er det lite å lure på. Få det overhalt og reparert. Stort enklere kan det ikke sies.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Er litt i stuss. Jeg kjenner ikke helt igjen det giret. Bakre motoroppheng ser ikke helt slik ut på de 120S drev jeg har hatt med å gjøre. Her ser det ut som opphenget på 130, mens resten ser ut som 120. Nå viser sprengskissen giret og ikke selve drevet. Jeg skjønner ikke helt hvordan deler kan finne veien ned i drevet forbi lagrene der giret og drevet er skrudd sammen. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Jeg skjønner ikke helt hvordan deler kan finne veien ned i drevet forbi lagrene der giret og drevet er skrudd sammen. Jeg satt i går og så på skissene, og lurte i grunn på det samme ? Det blir selvfølgelig mye gjetting, men noen av de gamle seildrevene kom en annen type clutch med en haug med skiver, fjærer og annet dilldall, mens en del 120S helt garantert kom med girkasser med clutchkon, og dette konet er i messing, og delen på bildet kan ligne veldig. Jeg er litt usikker på om det er noen passende messingdeler på den gamle type clutch som kan ligne på bildet ? I det nedre huset skal det være rimelig rett frem, det er kun propellakselen og vertikalakselen, og jeg kan ikke huske at noen av delene på de to akslene har noen messingbiter som kunne passet med bildet. Nå er det litt vanskelig å anslå størrelsen på den messingbiten, med det går jo oljekanaler på sidene, slik at den må ha kommet ned igjennom en av oljekanalene, da det umulig kan være plass der hvor vertikalakselen går ut i toppen på det nedre huset ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Blir vanskelig uten noen størrelsesangivelse. Kan være avstandsskiva (8) den ligger og slurer litt. Sitér dette innlegget Link to post
Storskarv Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Har aldri åpnet noe slikt men tipper at det er ringer i forbindelse med trust-lager. Er posisjon 14 stedet? Bør kunne se dette på akselen som er tatt ut tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 26.Juni.2013 Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 Har tittet på mitt havarerte 120S drev. Posisjon 8 er syrefast stål. Tror ikke fragmentet er fra roterende deler i drevet. Sjekk propell nav eller gods på øvre/nedre drev. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
adeneo Svart 26.Juni.2013 Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 Har tittet på mitt havarerte 120S drev. Posisjon 8 er syrefast stål. I det nedre huset skal det være rimelig rett frem, det er kun propellakselen og vertikalakselen, og jeg kan ikke huske at noen av delene på de to akslene har noen messingbiter som kunne passet med bildet. Det er lenge siden jeg så innsiden på et slikt drev, men ettersom du har et havarert og åpnet drev så bør det være greit å se om det er noen messingdeler her og der. Jeg kommer ikke på noe i det nedre huset som er av messing, da det normalt er slik at alle hylser, ringer, shims osv. er i stål, og ikke messing ? Det eneste jeg kommer på som ser ut som delen på bildet er konet som sitter i den øvre delen (giret) ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Juni.2013 Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 Shimsene jeg har funnet inni der har vært messing. men det er jo tynne greier. 0.1, 0.2 og 0.3 mm. Hadde vært fint (iallefall for nysgjerrigheten) om TS kunne legge ut et bilde med størrelsereferanse. Jeg skjønner fremdeles ikke hvordan noe av noen størrelse kan finne veien fra girkassa og ned i drevet. Sitér dette innlegget Link to post
pege Svart 27.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2013 Takk for alle innspill så langt. Til opplysning det er et S120C 224 med en VP 2003. Presisering: det er sannsynlig ikke noe i veien med drevet, undervanns delen, ikke noe feil på loddrett aksling og propellaksling. Den delen som kom ned fulgte ikke kanalen for aksling, men i den kanalen som i post #10 er i midten bakerst rett over tallet 2. Regner med at de to kanalene til sb og bb er for vanninntak. Den i fremkant er muligens tett , pakning mellom gir og drev?, for da vi skylte gir/drev med olje kom olja kun ned langs aksling og i denne kanalen i bakkant. Siden dette er en båt til et kystlag er det en del forskjellige folk som bruker båten. Har i etter tid fått tilbakemelding om at "den var vanskelig " å få i revers for en tid tilbake. Dette har "ordnet" seg. og var ikke et problem etter skifte av alle tetteringene. Som Adeneo antyder er nok feilen i giret. Del 22. Etter forrige innlegg har jeg søkt rundt på nett for å finne noe om dette giret, uten å lyktes. Fant en verkstedshåndbok om 110 drevet/giret. Har undersøkt mulighet for slip/verksted på lokal VP forhandler men de er sprengt på kapasitet nå. Nå i ferietiden har vi har vi heller ikke kapasitet til å sjølv sette den opp. Kreves dugnad med ca. 30 personer. Og med pressa tidsplan, langtur om snaut to uker, må vi på egen hånd få en avklaring. ( før eventuell større operasjon iverksettes) Så da er spørsmålet om vi kan utrette noe med giret i båten. Kommer vi til de kritiske delene ?. Er der så "enkelt" som å løsne/fjerne girskifte hendel, skru av toppen, fjerne alle deler for å komme fram til del 22?, hvordan holde aksel fast når låsemutter i toppen skal løsnes ?, trengs det måleverktøy for å sette dette sammen, osv. Er det noen gode tips der ute. Sitér dette innlegget Link to post
Winga Queen Svart 9.Februar.2014 Del på Facebook Svart 9.Februar.2014 hei, noen som vet om "noen" som sitter på orginal deler til seildrev...har fått vite at deler er utgått...intet på lager.... :-( Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 9.Februar.2014 Del på Facebook Svart 9.Februar.2014 hei, noen som vet om "noen" som sitter på orginal deler til seildrev...har fått vite at deler er utgått...intet på lager.... :-( Jeg har et gir og den nederste akslingen, kanskje noe mer også (120S) drev. Kan ta rede på det når jeg er hjemme igjen den 20. feb. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
pege Svart 25.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Desember.2014 Hva som er inne i seildrevet er nå forklart i videoen her . Vi kjøpte et brukt 120S seildrev men har ennå ikke montert dette. ser av videoen at det kanskje er lettere og skifte girskifte-koblingen. Virkemåten er vist i denne videoen her. Sitér dette innlegget Link to post
pege Svart 14.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2015 (redigert) Etter at jeg fant innlegget på YouTube om S120 drevet fant jeg også verkstedhåndboka på nettet. Den forklarte greit hvordan komme til innmaten i girhuset. Riktignok skal giret demonteres fra undervannshuset og settes i ei presse for å trykke ned 3-4 fjærskiver for å få løs de to låseringene som holder øvre lager og girveksler. Funderte lenge på hvordan dette kunne gjøres. Løsningen var sjølvsagt enkel og selvsagt. Jeg skrudde to gjengestenger ned i skruhullene til lagerholderen og brukte et rørstykke (senere modifisert til en 30 mm kopp kjøpt på BT) og et tverråk, del av en BT ters, og på dette viset ble låseringene løse og tilgang til innmaten i giret ble helt grei. På denne måten ble det grei tilgang til innmaten. Her vises hva som var galt med girskifteren og den nye klar til å settes inn. Før ny del ble satt inn kontrollerte jeg nøye at de delene som vi fant (ref innlegg 1) ikke hadde skadet nedre girskifter og tannhjul fra motor. Ingen tegn til feil på tannhjul. Nå fant vi to deler som passer temmelig nøyaktig i skadested. og siden girakslingen roterer vil delene slynges utover pga setrifugalkreftene. Årsak til denne skaden kan være alder eller "sånt hender", men det viste seg at girskifter sto i feil posisjon i henhold til verkstedhåndboka. Hva grunnen kan være er uviss. Motor og gir har vært "overhalt en gang for lenge siden...." Dessverre er det ikke noe logg på hva tidligere medlemmer har gjort med motor og gir. Korrekt innsatt girskifter iht verkstedhåndboka. I alle fall ble ny girskifter satt inn og det ble benyttet samme metode for å få montert låseringene. Ny girolje ble også fylt. Videre arbeid framover blir å skifte pakninger på kjølevannspumpa, ferskvanssida. Overhale feste for dynamo og sjekke denne. kontroll av startmotor og etterhvert som det blir varmere i været (+ tilført varme) male motoren. og å skifte motordempere, se annet innlegg. Redigert 14.Februar.2015 av pege (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 15.Februar.2015 Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 Veldig nyttig lesning for de av oss som har 120S-drev - og har måttet til med fiksing. Adeneo traff blink på første forsøk her også, akkurat som i sommerda jeg låi Farsund med min motor/ gear/drev - havari. 2 - 0 til deg Adeneo! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.