Jump to content

Spleise tau, kan du det?

Pettern1972

Recommended Posts

youtube er vår venn

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Black sea, det står i flere av bøkene mine, bl.a seiling og en bok om knuter og knop. Det er ofte et kapittel om slikt i de fleste bøker i denne sjangeren. Det er såpass enkelt at det ikke er grunn for å kjøpe noen bok kun for dette. Søk på nettet for illustrasjoner og filmer er mitt tips. Men en god bok om knuter gir mange gleder.

Guest Kaptein Fredrik

Jeg brukte det for å spleise inn øyer på fortøyningstauene på min første båt. Har ellers brukt det for å lage store "øyer"(eller hva man kaller de med 30 cm++ diameter)på diverse tau i båten noe som gjør det mye kjappere å fortøye til uthavner.

Kan spleise ja :smiley:

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Måtte lære tidleg, som førstereis på handegnings båt, og seinere 20 år på Autoline så vart det mukje spleising...Spesielt etter at dei fleste linebåtane sette inn egnemaskin( Mustad),kunne det fort bli en 10-15 spleiser på ei vakt.

Husker eg var borti Dutch Harbour, Alaska,USA, og skulle lære amerikanerne og andre "nye" fiskerer i egnerhuset å fiske med autoline, og å spleise...men det gjekk trått, og en måtte av og til berre ta over å bli ferdig før det vart "potte"...fingrane fekk jaggu gjennomgå, var ofte så "stiv og sårfingra" etter en friboe,at det var så vidt en fekk på seg buksa før en skulle ut på dekk igjen, ja så spleise det kan eg vel sei eg har erfaring med..En lærte å knyte og der, stakkars den yngre fiskeren som ikkje kunne å slå en skikkeleg knop, eller lineknute, han låg tynt an, og fekk gjennomgå av gamlekarane...

Når eg ser en båt i havna som er fortøyd med kjerringknuter,og anna styggedom,så gremmes eg å får lyst til å lære dei både knyting å spleis og har ofte gjort det og...god sjømannsskap folkens er kjennskap til spleis og skikkelege knuter!!

Ja, kortspleis, langspleis, øyespleis og kattekuk (tilbakespleis), samt "Liverpool" på wire går gjerne greit. Kranspleis på grov wire er verre. Har også spleiset mye fletta trosse, gjerne grov 8-slått. Må ha stor og god pren samt gummiklubbe til det.

Men på smekker line, med dagens syntetiske tauverk, (polypropylene e.l.) har kordelene en stygg tendens til "løse " seg opp, og har man hastverk blir ikke spleisen pen. Har jeg tilgang på strøm, bruker jeg loddebolten for kutting.

Carwell

Langspleis = ei hel ei på deling :cheers_wine:

Lærte å spleise av fattern når jeg var 4 eller 5. Husker jeg satt i dørken forran baksetet i den gamle forden på den tiden sikkerhetsseler bak var et fremmedord og spleiset. Siden det har det sittet i fingrene, men jeg har aldri lært meg å spleise flettet tau. Det kunne jeg godt tenkt meg å kunne.

I marinen måtte vi lære å spleise under vann. Det var en utfordring med tjukke 3-fingrede neoprenvotter, men det gikk det også :smiley: Noen falt for fristelsen å ta av vottene, spleise spleisen, og ta på vottene. Da skjedde det innimellom at en vott fløt opp. Straffen var løping rundt leiern med dykkerdrakt, vest og maske og et antall armhevinger :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...