Pettern1972 Startet 24.Juni.2013 Del på Facebook Startet 24.Juni.2013 (redigert) Sitter her og skal spleise ny kause på slepetauet til jolla. Så tenkte jeg på en kommentar jeg fikk i fjor: "går det ann å gjøre det selv da?"Dette er vel en "kunst" som ikke så mange lenge mestrer. Kan du spleise? Redigert 24.Juni.2013 av Pettern1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Eureka Svart 24.Juni.2013 Del på Facebook Svart 24.Juni.2013 Selvlært, med boka i fanget og massevis av tau så lærte jeg meg både spleis og takling i fjor. Veldig artig å få til, og ikke minst nyttig. Finnes knapt bedre kveldsunderholdning på tur. Det ligger noen norske videoer på youtube om man vil se det praktisk gjennomført. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Juni.2013 Del på Facebook Svart 24.Juni.2013 Det lærte jeg i speideren, og det er som å sykle. Har du en gang lært det, glemmer du det ikke. Lars H. (snart 70) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Stjerneglimt Svart 24.Juni.2013 Del på Facebook Svart 24.Juni.2013 De som ikke kan det bør lære det. Rett og slett nyttig! Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Worry II Svart 24.Juni.2013 Del på Facebook Svart 24.Juni.2013 Jeg trener på det iblandt, men det blir ikke helt strøkent. "Under opplæring" var et svaralternativ jeg savnet ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Black sea Svart 24.Juni.2013 Del på Facebook Svart 24.Juni.2013 Eureka. Hva heter boken som du skriver om ang spleising av tau. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 24.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2013 Worry: lagt til "under opplæring"Her er en fin side: Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Gerhard Svart 24.Juni.2013 Del på Facebook Svart 24.Juni.2013 Ja, jeg kan. (Men ikke på flettet tau) Vi pleide å ha spleisekurs på Hortenstreffet. Det var ikke så stort fremmøte, men noen var det alltid. Kanskje noe for Østfoldtreffet neste år? Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.Juni.2013 Del på Facebook Svart 24.Juni.2013 Se der, ja. Jeg skrøt på meg en "ja" men vil tro det er flere som ikke er utlært. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.Juni.2013 Del på Facebook Svart 24.Juni.2013 youtube er vår venn Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Pettern1972 Svart 24.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2013 Vi tenkte på det i fjor, men var ingen av oss som følte vi var gode nok til å lære bort til andre. Men helt klart noe som skal vurderes for neste års treff. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Geir Hel Svart 24.Juni.2013 Del på Facebook Svart 24.Juni.2013 Svarte ja, selv om eg burde svart under opplæring. Eg kan selv om resultatet blir fra middels til meget bra Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Eureka Svart 24.Juni.2013 Del på Facebook Svart 24.Juni.2013 Black sea, det står i flere av bøkene mine, bl.a seiling og en bok om knuter og knop. Det er ofte et kapittel om slikt i de fleste bøker i denne sjangeren. Det er såpass enkelt at det ikke er grunn for å kjøpe noen bok kun for dette. Søk på nettet for illustrasjoner og filmer er mitt tips. Men en god bok om knuter gir mange gleder. Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 24.Juni.2013 Del på Facebook Svart 24.Juni.2013 Øye, krone, kort og lang. (veldig rusten på langspleisen) Trygve (som Lars, lærte d i speidern) Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 24.Juni.2013 Del på Facebook Svart 24.Juni.2013 Ja, men slett ingen verdensmester. Artig å se proffene på notbøteri spleise tau. Sitér dette innlegget Link to post
båtløskar Svart 24.Juni.2013 Del på Facebook Svart 24.Juni.2013 Det lærte jeg i speideren, og det er som å sykle. Har du en gang lært det, glemmer du det ikke. Lars H. (snart 70) har lært det engang jeg også ( ca 15 år siden ) men det har gått i glemmeboka her. husker prinsippet men ikke rekkefølgen :P Kristian F. (rett over 30) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 24.Juni.2013 Del på Facebook Svart 24.Juni.2013 Jeg brukte det for å spleise inn øyer på fortøyningstauene på min første båt. Har ellers brukt det for å lage store "øyer"(eller hva man kaller de med 30 cm++ diameter)på diverse tau i båten noe som gjør det mye kjappere å fortøye til uthavner. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 24.Juni.2013 Del på Facebook Svart 24.Juni.2013 Kortspleis, langspleis, øyespleis, hesteskospleis, kjettingspleis... På treslått, kabelslått, flettet og wire... Underviser og holder kurs i knuter og spleising. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Lalima Svart 24.Juni.2013 Del på Facebook Svart 24.Juni.2013 Kan spleise ja Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
Jens_P Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 (redigert) Øyespleis og kortspleis på fortrinnsvis treslått tau. Holder til det meste! Gammel speider-kunnskap. Redigert 25.Juni.2013 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
klk Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Kan det meste av tauspleis, de mest vanlige wirespleis går også bra. Sitér dette innlegget Link to post
Vestafor Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Under opplæring, første forsøk: Fikk ikke meg til å brenne tampene så jeg tapet de inntil i stedet.. Sitér dette innlegget Link to post
solei Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Måtte lære tidleg, som førstereis på handegnings båt, og seinere 20 år på Autoline så vart det mukje spleising...Spesielt etter at dei fleste linebåtane sette inn egnemaskin( Mustad),kunne det fort bli en 10-15 spleiser på ei vakt. Husker eg var borti Dutch Harbour, Alaska,USA, og skulle lære amerikanerne og andre "nye" fiskerer i egnerhuset å fiske med autoline, og å spleise...men det gjekk trått, og en måtte av og til berre ta over å bli ferdig før det vart "potte"...fingrane fekk jaggu gjennomgå, var ofte så "stiv og sårfingra" etter en friboe,at det var så vidt en fekk på seg buksa før en skulle ut på dekk igjen, ja så spleise det kan eg vel sei eg har erfaring med..En lærte å knyte og der, stakkars den yngre fiskeren som ikkje kunne å slå en skikkeleg knop, eller lineknute, han låg tynt an, og fekk gjennomgå av gamlekarane... Når eg ser en båt i havna som er fortøyd med kjerringknuter,og anna styggedom,så gremmes eg å får lyst til å lære dei både knyting å spleis og har ofte gjort det og...god sjømannsskap folkens er kjennskap til spleis og skikkelege knuter!! Sitér dette innlegget Link to post
Carwell Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Ja, kortspleis, langspleis, øyespleis og kattekuk (tilbakespleis), samt "Liverpool" på wire går gjerne greit. Kranspleis på grov wire er verre. Har også spleiset mye fletta trosse, gjerne grov 8-slått. Må ha stor og god pren samt gummiklubbe til det. Men på smekker line, med dagens syntetiske tauverk, (polypropylene e.l.) har kordelene en stygg tendens til "løse " seg opp, og har man hastverk blir ikke spleisen pen. Har jeg tilgang på strøm, bruker jeg loddebolten for kutting. Carwell Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Langspleis = ei hel ei på deling Lærte å spleise av fattern når jeg var 4 eller 5. Husker jeg satt i dørken forran baksetet i den gamle forden på den tiden sikkerhetsseler bak var et fremmedord og spleiset. Siden det har det sittet i fingrene, men jeg har aldri lært meg å spleise flettet tau. Det kunne jeg godt tenkt meg å kunne. I marinen måtte vi lære å spleise under vann. Det var en utfordring med tjukke 3-fingrede neoprenvotter, men det gikk det også Noen falt for fristelsen å ta av vottene, spleise spleisen, og ta på vottene. Da skjedde det innimellom at en vott fløt opp. Straffen var løping rundt leiern med dykkerdrakt, vest og maske og et antall armhevinger Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.