Jump to content

Prosjekt - Norcem Fun 21


Fjord21DC

Recommended Posts

Blir knallbra dette :thumbsup:

Ser at du skal inn med en del motorinstrumentering.

Er dette orginalinstrumentene eller ettermonterer du noen? Tør jeg spørre hvilke du har ?

Har en litt eldre i6 Merc.men kun turtelleren,og lurer på om flere instr.kan ettermonteres ?

Lykke til videre med prosjektet :smiley:

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post
Share on other sites

Hei Lalima! Jeg ettermonterer alt nytt. Black serien til Faria! Kjøpt på Maritim. Du ser den originale turtelleren også på bildet, men den er kun for justering av tomgangsturtall så det blir rett..

 

Kjører med en 88 modell rekkesekser fra Mariner! Tower of Power..

Denne serien har jeg kjøpt: http://www.maritim.no/elektronikk-navigasjon/instrumenter/faria/faria-logg-0-70-85mm-12v-ss-sort

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset Norcem21 :thumbsup:

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

På tide med en liten oppdatering! Helgen har gått med til litt arbeid og montering av utstyr. Klør i fingrene etter litt lakk og støpearbeid, men må vente på temperatur. Litt for kaldt for den type arbeid, så da ble det montering..

 

Her kommer noen bilder:

 

Startet med å montere koppholdere i dashbordet. Laservater gjør nytten når ting skal stå rett! Nøyaktighet er mitt mellomnavn og er ikke fornøyd før det er 100%

 

bilde

 

Videre ble det montering av nedfellbare koppholdere om bord til sittegruppen bak.

 

bilde

 

Montering av beslag (stangholder og FUEL-påfylling).

 

bilde

 

Vannskikrok må man ha. Ja, som dere ser så mangler det fenderlist. Den er det siste som blir montert..

 

bilde

 

Mer syrefaste smykker:

 

bilde

 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Flaggstang må man ha!

 

bilde

 

Bygger for å tåle litt krefter når båten er fortøyd:

 

bilde

 

Polert syrefaste beslag til akterspeil. Måtte tvinge dem sammen for å feste til akterspeilet. Mye spenn i hardt metall.

 

bilde

 

Slik ble resultatet:

 

bilde

 

Bauglys var noe jeg hadde grugledet meg til. Å skjære i nylakkert skrog er ikke fristende, men måtte jo få de montert!

Begynte med malen for å se plassering:

 

bilde

 

Deretter finner senter av baugen. Jeg vet det ser skjevt ut pga vinkelen på bildet, men det er dønn rett:

 

bilde

 

Etter flere dobbeltkontroller så var plasseringen lik på begge sider:

 

bilde

 

Huff, nå begynte det jeg hadde gruet meg til:

 

bilde

 

Og der ble det hull gitt:

 

bilde

 

Hallo der inne....

 

bilde

 

Må jo holde opp lyset og se om det ser bra ut - ja det gjør det!

 

bilde

 

bilde

 

La det bli lys! PS: Mye støv på skroget..

 

bilde

 

Som dere ser på bildet over så reflekterer lakken alt som ligger på gulvet. Det er ikke noe på skroget altså, kun drit på bakken..

 

bilde

 

"Sidelys" må også på plass. Hehe, hvilken farge var det på styrbord igjen? *Fleiper*

 

bilde

 

Og akterlys:

 

bilde

 

bilde

 

Har så smått begynt å lage maler til ny vindskjerm. Bruker bare en plate og skjærer ut..

 

bilde

 

bilde

 

Blir nok bra til slutt.. Fortsettelse følger om ikke så lenge..

 

bilde

Redigert av Norcem21 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelig kommentar! Håper den blir tøff ja! Disse båtene ble designet og produsert for Politiet i Arendal på 70-tallet (1970 - 1972) og laget kun i 13 eksemplarer. Båten tåler derfor store påkjenninger og er konstruert for å være stabil og sjøsterk ved høy fart.. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tøft prosjekt :thumbsup: Ser ut for at du vet hvordan du vil ha ting, liker stilen på båten :yesnod:

Satser du på å ha den på vannet til sommeren eller?

 

Takk for det! Ja, jeg har en gjennomtenkt plan for det hele..

Har jobbet med båten fra og til noen år og da får man tid til å tenke.. :giggle:

Håper å få den på vannet ja, men gjør heller ting 100% nå enn å raskt få den på vannet. Et år fra eller til spiller liten rolle. Koser meg fælt med å ha den i oppkjørselen også! :thumbsup: Jeg vet at dersom den blir satt på vannet så blir ikke gjenstående ting utført..

Er litt perfeksjonist..

Link to post
Share on other sites

Skjer d noe her da?

 

Jada, jobber med litt støping og lakking i garasjen. Jobber også med malutforming for vindskjerm.

Snart klar for å teste malene og støpe meg vindskjerm med Divinycell. Ellers blir båten fraktet til hjemmehavn på onsdag og da kommer nye arbeider og bilder! Blir moro fremover nå..

Link to post
Share on other sites

Jobbet litt med dashbordet den siste tiden og her kommer noen bilder..

Båten er endelig kommet hjem i hagen og da blir kveldene stort sett utendørs.. :thumbsup:

 

Kledde en plexiplate med karbonfiber og skar ut hull til instrumenter. Brukte hullsag til dette..

 

bilde

 

bilde

 

 

Deretter limte jeg denne til dashbordet med svart sika 291i. Satt i press i 36 timer.. Sitter som støpt!

 

bilde

 

bilde

 

Måtte jo sjekke om instrumentene passet først. Det gjorde de etter mye finsliping og tilpasning! Plexi sprekker lett..

 

bilde

 

Endelig på plass..

 

bilde

 

bilde

 

Fortsettelse følger.. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kommet litt videre med vindskjermen. Den er konstruert med 12mm Divinycell (skåret til etter pappmal).

Utfordringen var å støpe denne slik at den beholder perfekt passform til båten. Divinycellen er ganske bøyelig og vanskelig å feste i skjøtene..

Måten den ble laget på var å sette sammen de 4 delene på båten, teipe de fast og støpe sammen kun skjøtene mellom platene slik at skjermen henger sammen.

Når dette var herdet ble skjermen støpt med ett lag glassfiber. Først nå begynner styrken å vise seg og skjermen kan tas av båten!

Planen er ca. 4 lag støp på hver side, deretter sparkling og så lakkering med 2 komp lakk til slutt.

 

Noen bilder:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Dørken har også fått seg et strøk! Totalt blir det 3 strøk før teppet legges..

Som dere ser så er også baugrommet malt!

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...