daydream Startet 8.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2013 Hei, drister meg til et første innlegg her på BP! Jeg er i ferd med å restaurere en gammel Rana 17 Fisk fra tidlig 80-tall. Båten kjøpte jeg mest for å ha en grei fiskebåt, og jeg begynner stort sett helt fra scratch uten mye forkunnskaper om båt. Jeg tenkte å sette båten SKIKKELIG i stand før jeg tar den i bruk, og er forberedt på å bruke det som trengs av tid, materialer og bannskap :-) Ved nærmere inspeksjon av båten la jeg merke til et par ting.. Det er en flytetank i bunnen av båten. Denne er ikke tett. Kryssfinerplata på undersiden er våt og går i oppløsning. Det andre er at akterspeilet har en del borehull og sannsynligvis har lignende problemer. Utenom dette ser båten helt topp ut, bortsett fra at den må få en coating over det hele i en litt friskere farge. Jeg tok fram den blå Bosch-kofferten, og boret noen hull i dørken. Finerplata var ødelagt over alt. Jeg skjønner nå at denne plata er noe av det første de har lagt på plass under produksjonen.. Stolene og flytetanken i front hviler også på denne. Et par timer senere var glassfiberdørken med finerplate saget løs. Jeg slipte ned de skarpe kantene med en roterende polermaskin og P40 (mer effektiv enn selv en stor bandsliper..) og har kun et nakent skrog igjen. Etter en liten test run på havet ble det klart at skroget flekser en god del. Et ny dørk kan ikke bare ligge løst, den må inngå som en del av den bærende konstruksjonen. Jeg kunne tenkt meg å heve dørken 3-4 cm for å få et stort flatt dekk. Hva tror dere om å lage tverrliggende spanter med ca 40 cm mellomrom i skroget? Tenkte å lime disse fast med dobbeltsidig monteringstape av skum for å holde dem på plass og samtidig skape en litt fleksibel forbindelse til skroget. Deretter laminere disse fast med glassfibermatte og epoxy. Til spantmateriale tenkte jeg å bruke noen 10mm tykke plater av karbonfiber/epoxy jeg har liggende, og sage ut skrogprofiler av disse. På toppen kommer 15-20mm tykke skumfyllte sandwichplater av glassfibervev/epoxy. Disse bør vel legges seksjonsvis sånn at jeg får festet dem skikkelig til hver spant, og for å kunne jobbe uten å holde styr på vanvittige mengder herdende epoksy samtidig. Til slutt et lag med glassfibermatte på toppen for å binde dørkplatene sammen, og en coating på topp som ikke er for glatt å gå på. Skumplatene inne i den nye dørken vil vel trekke fukt enten det er PU-skum eller PVC-skum eller noe annet, men det får jeg leve med. Jeg kan kanskje hoppe over skummet og heller gi dørken strukturell stivhet ved å laminere inn teakspiler på undersiden? Høres dette greit ut eller blir dette helt feil? Alle svar mottas med takk. Jeg har mest lyst til å gjøre jobben mens båten ligger på sjøen i båtplassen, der får jeg arbeide i fred for kjerring og borettslagsnaboer, og kanskje plukke opp ett og annet tips fra forbipasserende båtfolk. Dessuten er det lett å komme seg inn og ut av båten. Blir det for mye bevegelse i skroget mens båten ligger og dupper på vann? Er miljøet for fuktig? Blir skroget for kaldt til at plasten herder skikkelig? Har tilgang på flere 16-amperskurser, så jeg kan fyre på med nesten ubegrenset varmeeffekt hvis nødvendig. Alternativet er å gjøre jobben på båthenger, evt. støtte opp med bukker. Bilder kommer etter hvert! Daydream Sitér dette innlegget Link to post
HiMi Svart 8.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2013 Har selv jobbet med noe av det samme på en gammel GH14. Ville ikke engang vurdert å gjøre dette i havn, jobbet med min på henger, samt ned fra hengeren en del ganger for lett adkomst. Brukte bare epoxy, glassfiber samt armerte matter av glassfber. I selve dørken til dørkplate brukte jeg vannfast finer som ble plastet inn før montering i båten. Mye arbeid, så med det jeg vet i dag hadde jeg nok mest sannsynlig kjøpt en annen båt. Men greit å opparbeide seg erfaringer om jobbing med glassfiber og epoxy. Når det gjelder hvordan du bør bygge opp den nye dørken står det mye godt om slike prosjekter bl.a inne her på baatplassen :) Lykke til daydreamer.. Sitér dette innlegget Link to post
daydream Svart 8.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2013 Ja, det beste er vel hvis den får stå med vekta på kjølen på flat mark. Gleder meg nesten til jobben, men det får vente til det blir litt tørrere i lufta. Sitér dette innlegget Link to post
daydream Svart 12.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 På tide med en liten oppdatering her.. Jobben ble større enn antatt, tok rundt en måned pluss litt småflikking etter at den kom på sjøen. Følgende ble gjort: Gammel dørk tatt ut, inventar fjernet, gammelt bensintank/batterirom og akterbenk revet. Båten ble pusset ned innvendig og utvendig, gammelt bunnstoff fjernet. Det var mange lag med bunnstoff av forskjellige typer, så hardhendte metoder måtte til.. Noen steder var det ikke annen råd enn å bruke vinkelsliper og 60-kornet flapdisk. Deretter: Ett lag med epoksy og glassfibervev på hele skrogets innside Dørk og akterbenk bygget opp av de beste forskalingsplatene jeg kunne finne.. Forseglet alle snittflater og plastet det hele inn med flere lag glassfibervev og epoxy. 4 lag med tokomponents epoksyprimer (jotun) på utsiden av skroget 1 lag med selvpolerende bunnstoff under vannlinja (seajet) 2 lag med tokomponents polyuretanlakk (Biltema) på utsiden av skrog, på overbygg og på hele innsiden av båten. Blått hvitt og grått. Ny kalesje, kalesjeknapper og kroker plastet inn elektrikerrør for kabeltrekking ekstra kryssholt bak Lanternemast og sidelanterner Led lyskaster og innvendig arbeidslys bryterpanel, hovedstrømbryter, sikringsholder Kartplotter/ekkolodd med skrogmontert svinger (garmin/airmar) "haifinne" i baugen Automatisk lensepumpe fra whale, skroggjennomføring 2 stk fastmonterte stangholdere bak på båten (rapala) 65 liters murerbalje av sort plast til fisk fastmonterte holdere til båtshake, klepp, fiskestenger etc Resultatet ble bra! Det ble tatt to torsk på 12 og 14 kg allerede på jomfruturen, og flere over 10 kg etter det! En nordnorsk klassiker har fått nytt liv, og kanskje 30 år til på havet? Sitér dette innlegget Link to post
Vegardos Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 Har du noen bilder fra jobben? Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Dytter på denne... Bilder, mann! :) En så bra båt - og produsert i nordnorge attpå - fortjener spalteplass! :) Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.