Flem340 Startet 13.Mars.2005 Del på Facebook Startet 13.Mars.2005 HAr laget en ny sokkel til bordet i salongen i form av et barskap. Etter å studert litt omkring limtyper falt valget på poluretanlim en- komponent. Det skulle være sterkt og etter tørk gi en usynlig klar fuge. Men jeg opplevde at det overskytende som tøt ut ved sammenpressing var nærmest skumlignende?? Og det krevde endel skraping og pussing for å få dette bort og pent. Selv om jeg tørket av det overskytende umiddelbart etter sammenpressing, så fortsatte det å tyte ut ettersom herdingen pågikk. Har jeg brukt feil lim, eller hva er anbefalt å bruke til slike innredningsarbeider? Sitér dette innlegget Link to post
kah Svart 13.Mars.2005 Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 HAr laget en ny sokkel til bordet i salongen i form av et barskap. Etter å studert litt omkring limtyper falt valget på poluretanlim en- komponent. Det skulle være sterkt og etter tørk gi en usynlig klar fuge. Men jeg opplevde at det overskytende som tøt ut ved sammenpressing var nærmest skumlignende?? Og det krevde endel skraping og pussing for å få dette bort og pent. Selv om jeg tørket av det overskytende umiddelbart etter sammenpressing, så fortsatte det å tyte ut ettersom herdingen pågikk. Har jeg brukt feil lim, eller hva er anbefalt å bruke til slike innredningsarbeider? <{POST_SNAPBACK}> Jeg har ingen erfaring med den limen du nevner, men har i en del sammenhenger brukt 2 komponent epoxy. I denne blander jeg inn pussestøv jeg har tatt vare på fra tidligere slipearbeider på teak/mahogny. Når dette blandes inn blir massen samme farge som det du skal lime og fugen blir så godt som usynlig. Om denne framgangsmåten kan benyttes på andre limtyper aner jeg ikke, men på epoxy går det fint. Du kan blande inn så mye støv at den vanligvis tyntflytende epoxyen blir som en deig. Derved kan den også benyttes som fyllmasse om nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 13.Mars.2005 Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 Etter å studert litt omkring limtyper falt valget på poluretanlim en- komponent. Det skulle være sterkt og etter tørk gi en usynlig klar fuge. Men jeg opplevde at det overskytende som tøt ut ved sammenpressing var nærmest skumlignende??Og det krevde endel skraping og pussing for å få dette bort og pent. Selv om jeg tørket av det overskytende umiddelbart etter sammenpressing, så fortsatte det å tyte ut ettersom herdingen pågikk. Har jeg brukt feil lim, eller hva er anbefalt å bruke til slike innredningsarbeider? <{POST_SNAPBACK}> Det høres ut som enkomponent polyretan for meg. Har egentlig ikke brukt denne så mye, men føler at det er at bra lim. Skal imidlertid være oppmerksom på at det gasser når det tørker, så litt ventilasjon er nok lurt. Det skal tyte ut. Bare la det tyte, om du venter til det er helt tørt og bruker en skarp tapetkniv eller en liten støthøvel kutter/høvler du bort mesteparten. Deretter er det frem med sandpairet. Føler ikke at det er mer jobb å gjøre det slik enn om man bruker vanlig hvit snekkerlim., f.eks. Jeg har ingen erfaring med den limen du nevner, men har i en del sammenhenger brukt 2 komponent epoxy. I denne blander jeg inn pussestøv jeg har tatt vare på fra tidligere slipearbeider på teak/mahogny. Når dette blandes inn blir massen samme farge som det du skal lime og fugen blir så godt som usynlig. <{POST_SNAPBACK}> Dette tror jeg ikke vil fungere med polyrethan lim. Hva slags epoxy er det du bruker, kah? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Majali Svart 13.Mars.2005 Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 Jeg ville anbefalt å bruke Epoxy med samme fremgangsmåte som "Kah" beskriver. Når det gjelder polyretanlim er det meget sterkt men som du sier skummer det når det tørker. Dette limer trenger fuktighet for å tørke og det er anbefalt å fukte overflaten før du påfører limet. Problemet med dette limer er nettop skummingen. Det trenger ganske bra trykk under liming hvis ikke så trykker det matrealene fra hverandre og du får en synlig porøs limfuge som ikke er spesielt sterk. Men til vanskelig liming av forskjellige matrealer som tilogmed er fuktige er det topp! Mvh Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
kah Svart 13.Mars.2005 Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 Hva slags epoxy er det du bruker, kah? <{POST_SNAPBACK}> Det jeg har brukt er West System. Denne kan for øvrig også blandes med en standardblanding kalt Microfiber for å få epoxyen fyldig. Dette gjør også blandingen sterkere og kan kombineres med innblanding av tidligere nevnte pussestøv. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 13.Mars.2005 Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 (redigert) Lim finnes det mange typer av. Du har brukt polyuretanlim. Det finnes mange forskjellige polyuretanlim. Det polyuretanlimet vi bruker oftest er Sikaflex. Limet du bruker når man snakker om kombinasjonen tre mot tre og båt er epoxy. Forrige dagen hadde jeg ikke mer epoxy, så jeg kjøpte en tube med Araldit. En type jeg aldri hadde sett før. Epoxyen herdet til full styrke på 5 minutter. Brukstiden fra man startet å blande til man var ferdig med limingen måtte være max 90 sekunder. Ferdig herdet på 2 minutter. Full styrke som sagt på 5 minutter. Majoneskonsistens. Kjempegreit for liming av småting i en fart. Maritim har en ny variant fra West som har brukstid 5 minutter og herder på 15. Selfølgelig dobbel så dyr som vanlig West 105 epoxy. Fugen er svakt gulaktig og tar opp farge fra materialet man limer. Litt pussestøv og man får både riktig farge og majoneskonsistens. Hold deg til epoxy heretter. Dyrt er det, allergifremkallende og helseskadelig er det, men det er nok det aller beste til trearbeider i båt. Lotus Redigert 13.Mars.2005 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 13.Mars.2005 Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 I denne blander jeg inn pussestøv jeg har tatt vare på fra tidligere slipearbeider på teak/mahogny. Når dette blandes inn blir massen samme farge som det du skal lime og fugen blir så godt som usynlig. Om det er vanskelig å matche fargen kan en kjøpe en eske farge skolekritt. Produser pussestøv med et sandpapir og lag akkurat den fargenyansen du vil. Trenger jeg svart henter jeg ei teskje sot bak feieluka. Sitér dette innlegget Link to post
anton Svart 13.Mars.2005 Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 Epoxy lim er veldig bra til mange formål. Da jeg skulle lime noe teak mot teak ble jeg av "eksperter" anvart å bruke ekoxy. Bebrunnelsen var at limfugen ble for sterk i forhold til teaken. Eksperten anbefalte polyuretanlim. Det brukte jeg, og så langt virket dette fornuftig. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 13.Mars.2005 Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 Ellers kan jeg anbefale, for de som sjopper epoxy i stort ( 10l kanner ) å helle litt over på f.eks gammeldagse saftflasker. Stor flaske til base, liten flaske til herder. Lag høl i lokket med bor ( 3-5mm ) kjøp engangs sprøyter på apoteket. Stor til base, liten til herder. Så kan du lage en liten "dasj" til små bruk, helt nøyaktig. ( Epoxy skal EGENTLIG doseres etter vekt, men det er vanlig å ta det etter volum. De fleste leverandører selger pumpesett, for dosering pr volum.. ) Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.