Jump to content

Varmgang på MB OM617 med Bowman MB30 - hjelp til feilsøking


Sverre---

Recommended Posts

Har en OM617 med Bowman MB30 varmeveksler og Johnson kjølevannspumpe. Varmeveksler, kjølevannspumpe og alle kjøleslanger ble byttet for ca 6 år siden.

 

Så lenge jeg har hatt båten (3 år) har temperaturen ved normal marsjfart lagt på ca 90 grader. Ved fullt pådrag har den steget opp mot 100 og jeg har derfor aldri kjørt på full fart mer enn max 1 minutt. En skjelden gang har jeg opplevd litt vandring på temperaturen mellom 90 og 100 grader ved normal marsjfart.

 

De siste to dagene har temperaturen etter en tids kjøring (1 time +) på marsjfart steget opp til mellom 95 og 100 grader. Hvis jeg drar ned turtallet litt faller temperaturen igjen.

 

I går byttet jeg impeller og gikk over alt av slangeklemmer på saltvannsiden uten at det skjedde noen endring. Sjøvannsfilteret er rent og det kommer tilsynelatende normal mengde vann ut eksosen. I og med at temperaturen følger turtallet antar jeg at temperaturgiveren fungerer som den skal.

 

Jeg lurer derfor på om problemet kan være gjengrodde kjølekanaler på ferskvannsiden. Finnes det i så fall en systemrens som kan helles på varmeveksleren som løser opp slikt? Eller bør jeg bare tappe av og fylle opp med rent fersvann et par ganger? Jeg finner ingen tappekran på varmeveksler eller motor. Kan jeg bare løsne den nederste slangen og tappe av der?

 

Pleier ferskvannspumpa å være noe problem på disse motorene?

 

Er det en termostat som regulerer om sjøvannet går gjennom varmeveksleren eller ikke - og kan i så fall denne være skyld i problemene?

 

Leste en annen tråd her om et rør på vannpumpa på en OM636 som kunne skape problemer. Er det et slikt rør på min 617...?

 

Setter pris på tilbakemeldinger da jeg er på vei nedover mot sørlandet med familien ombord og gjerne vil fortsette ferden. Ligger på Vallø Marina i skrivende stund.

Link to post
Share on other sites

Er "fri flyt" på sjøvannssiden, termostaten sitter på ferskvannskretsen. Som regel under et lokk/bend der kjølevannet går inn på motoren. Ellers kan det være sjøvannsiden av veksleren som er grodd.

 

Ferskvannsopumpa er som regel i orden hvis lager og simeringer er ok.

Link to post
Share on other sites

Skal sjekke termostaten. Deretter vurderer jeg å ta en systemrens både på sjøvannssiden og ferskvannssiden. I den forbindelse har jeg et par spørsmål;

 

1) Zink liker ikke systemrens. Siden dette opprinnelig er en bilmotor er det vel ingen zinkanoder på den, men er det noen i varmeveksleren?

 

2) Omtrent hvor mange liter går det på ferskvanssystemet?

 

3) Spiller det noen rolle hva slags kjølevæske jeg bruker etter å ha renset systemet? Den som er på nå er grønn.

Link to post
Share on other sites

De fleste motorer har en plugg nederst i kjølekappa slik at mulig å tappe ut kjølevannet og også for å spyle ut bunnfall. Nøyaktig hvor pluggen sitter vet jeg ikke, men det er det nok sikkert mange MB kyndige som vet.

 

Systemrens fungerer best sammen med varme. Fyll på og start opp. Bør rense over flere dager med daglig varmkjøring. Spyle grundig til slutt og på med frostvæske.La aldri motoren stå tørr, da ruster det fort. Termostaten kan du teste i en kjele på komfyren.

Link to post
Share on other sites

I Bowman-vekslerne skal det ikke sitte sink. Forekommer ofte en plugg som er til drenering. Det er lurt å sjekke den siden av kjølerørene hvor sjøvann kommer inn, her kan rester av impeller og andre fremmedlegmer sette seg fast, og derved forårsake dårligere kjøling. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Vedder foreløpig på gjengrodd varmeveksler. Min gamle VP har slitt med temperaturen siste månedene, og forrige uke plukka jeg ned varmeveksleren og som du ser var inngående på sjøvannssiden helt igjengrodd med blåskjell og annet dritt. 

 

Denne har kjørt i alle år uten filter på sjøvannsinntaket, så det har nok ikke akkurat hjulpet

2018-08-09 13.33.53 (Medium).jpg

2018-08-09 13.30.52 (Medium).jpg

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

stein erik olsen skrev for 4 timer siden:

Fant du feiln? Min far har samme problemet med samme motor 88hk 5 syl mb med bowman veksler

Støtter forslaget til @Arne Henriksen. Det er ganske enkelt å skru av slangeklemmene på «gummihetta» foran på Bowman varmeveksleren. 

 

Neste post kan være å ta på dykkemaske/svømmebriller og ta en kikk på sjøvannsinntak under båten. Begge mine var grodd igjen med rur og skjell en gang. Jeg hadde da samme symptomer som beskrevet av TS.

 

Forsøk også å fjerne luft på ferskvannsiden ved hjelp av lufteskruen på termostatlokket når motoren går på tomgang. Det skal komme en «ren» vannstråle ut. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en BMC med bowman-varmeveksler, hvor jeg også hadde det symptom at tempen steg når jeg nærmet meg fullt pådrag. Etter flere års prøving og feiling fant jeg etter hvert ut av at vannstrømmen ut av varmeveksleren var like god som strømmen inn, og da varmeveksleren heller ned mot utløpet, så var den aldri full med vann, selv om sjøvannspumpen pumpet som den skulle. Det betyr jo at ikke alle kjølekanalene i varmeveksleren bidrar med varmeveksling. Derfor lagde jeg en sløyfe på slangestussen mellom utgangen av varmeveksleren og inngang til manifolden, som går litt opp over nivået for inngang til veksleren, og i prinsippet danner en svanehals, slik at hele varmevekseleren en vannfylt hele tiden. Nå har jeg ikke problemer med ustabil temp lenger. Enkelt og billig å forsøke i hvert fall.

Link to post
Share on other sites

Grimme Elling skrev for 4 timer siden:

Jeg har en BMC med bowman-varmeveksler, hvor jeg også hadde det symptom at tempen steg når jeg nærmet meg fullt pådrag. Etter flere års prøving og feiling fant jeg etter hvert ut av at vannstrømmen ut av varmeveksleren var like god som strømmen inn, og da varmeveksleren heller ned mot utløpet, så var den aldri full med vann, selv om sjøvannspumpen pumpet som den skulle. Det betyr jo at ikke alle kjølekanalene i varmeveksleren bidrar med varmeveksling. Derfor lagde jeg en sløyfe på slangestussen mellom utgangen av varmeveksleren og inngang til manifolden, som går litt opp over nivået for inngang til veksleren, og i prinsippet danner en svanehals, slik at hele varmevekseleren en vannfylt hele tiden. Nå har jeg ikke problemer med ustabil temp lenger. Enkelt og billig å forsøke i hvert fall.

God ide; det skal jeg jammen prøve på min Bowman-kjøler også! 

Ulempen blir at det «alltid» blir liggende sjøvann i rørbunten. Kanskje det gir andre utfordringer med tæring eller avleiringer. Har du noen tanker/erfaringer? Hvor lenge har du kjørt slik? Ligget båten i saltvann eller ferskvann i hjemmehavn?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke reflektert over dette, da jeg har båten i ferskvann. Ville ikke vært så bekymret ang korrosjon, men kanskje mer vedr avleiringer, når saltvann blir varmet opp av ferskvannet. Det er vel mulig å legge sløyfen slik at den enkelt kan bikkes ned og dreneres når man går fra båten. Jeg er i hvert fall likevel nede i motor-rommet hver gang jeg går fra båten for å lukke dieselkran og skroggjennomføring for kjølevann. Da kunne man enkelt bikke på denne slangen noen sekunder for å tømme varmeveksleren. Men mulig det er litt ekstra knot for de som evt ikke har slike rutiner.

Jeg tror egentlig det er meningen at utledende vannføring skal være noe trangere enn tilførende, slik at det stuves opp vann i varmeveksleren og dermed er fylt opp. Om denne forskjellen utgjøres av litt mindre rør-dimensjon på fraførende, eller om det skal besørges av innsveiset kant i tilførselen til manifolden (som evt. ruster bort etter noen år uten at man ser det) vet jeg ikke. Men man kan jo prøve seg frem med noe slikt også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...