TICORA Startet 11.Juli.2013 Del på Facebook Startet 11.Juli.2013 I går, ved Hille utenfor Mandal, gikk motoralarmen. "Engine failure, stop motor" sto det i EVC displayet. Stoppet motoren og åpnet motorluka...ut kom røyk og sterk diesellukt....hmmm. Fant mobiltelefonen som var tom for batteri. Senket dreggen og kalte opp Rgaland Radio på VHF som raskt satte meg i kontakt med RS i Mandal. De kom og taua meg inn til Nautic Marine og der ligger vi nå og venter på dommen . Stor takk til RS Hvaler for flott service og hjelp. Makan til hyggelig og hjelpsomme folk skal en lete lenge etter. Ungene synes det nesten var litt gøy. Skjønner jeg skulle lest forsikringsbetingelsene i IF litt bedre. Har kasko men det dekker ikke motorskader :nonod: . Dette an bli dyrt skjønner jeg. Her blir vi tauet inn til land: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tallisman Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Lite kjekk sak dette. Føler med deg og håper på att det ikke blir alt for kostbart. Det er jo ikke akkurat reparasjon av motor en ønsker og bruke penger på i disse ferietider Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Kjedelig sak. Men alltid godt å få hjelp av redningsselskapet. Det er mange D4/D6-eiere her som har interesse av fakta knyttet til en slik motorskade. Det er derfor fint om du kan opplyse om f.eks motortimer, symptomer i forkant av hendelsen o.l. Og også om hva som egentlig har skjedd når verkstedfolka finner ut av dette. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Kjedelig sak, men godt vi har VHF, kystradiostasjoner og RS. Lå i Mandal fra i går og hørte samtalen på VHF'en. Hadde jeg vært i nærheten skulle jeg gitt deg slep så RS kunne hvile. Lykke til med motoren :-) SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Har du fått noe oversikt på hva som har skjedd ? Kjedelig dette ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
leif_erikg Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Trist lesning. Håper dette ordner seg greit, og at skadene ikke er så alvorlige som det i øyeblikket virker som. Som Brigg skriver er det kjempeflott om du kan komme med så mye informasjon som mulig. Det er det mange her som vil sette pris på! I tillegg til de tingene Brigg nevner er det også fint å vite årsmodell på motor, hvor gammel eventuelle dyser med problem er, og hvilken type o-ring de hadde. Har du tidligere hatt trøbbel med dyser? Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 (redigert) Høres ikke ut som injektorhavari når det er sterk diesel lukt. Mye frostvæske i bunnen av båten? Hvor gammel motor? Du skal ikke se bort i fra at HRS betaler oppdraget. Du kan jo høre med gutta på Hvaler om HRS nummeret på oppdraget. Ellers er timeprisen 2500 kr/time, min 3 timer om du ikke er medlem, men det bør være avklart før slepet settes Redigert 11.Juli.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TICORA Svart 11.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Er selvfølgelig medlem så slepet er ikke det jeg er bekymret over. Har lokalisert feilen. Dieselrøret fra pumpa opp mot fordeler har fått en sprekk. Grunnen er at en brakett bak på motoren har løsnet og da har røret sakte men sikkert ristet i stykker. Nytt rør er bestilt og hentes i Kristiansand på mandag. Er veldig lettet over at det ser ut til å løse seg greit. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Bra bra at motoren har en helt naturlig feil, og ikke injektor havarert. Bra EVC systemet ga alarm og at du stoppet motoren. På en konvensjonell dieselmotor hadde du neppe fått alarm. Og diesel lekkasje på varm motor er ekstremt brannfarlig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TICORA Svart 11.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Det oste skikkelig og jeg trodde det var eksoslekkasje etterhvert. Når motoren var kald i dag var feilen grei å lokalisere etter jeg fjerna det svarte lokket. Dog skummelt at skruen til braketten løsna uten videre. Toppen har litt "brent" diesel på seg. Noen tips til hva som fjerner dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Zalo og plast gryteskrubb hadde jeg forsøkt. Kanskje litt rein diesel først Dere får bruke locktite på skruen nå da Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TICORA Svart 11.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Jepp..her er bilder av elendigheten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Det der var vel nesten en bagatell, Jørn ... Dette var oppløftende lesning! Da er resten av ungeferien reddet, og fremdeles til is igjen på konto. Fortsatt god ferie ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TICORA Svart 11.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Det der var vel nesten en bagatell, Jørn ... Dette var oppløftende lesning! Da er resten av ungeferien reddet, og fremdeles til is igjen på konto. Fortsatt god ferie ! Hehe, joda ser ut til å løse seg bra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746200-23-6593.aspx Del 30 som sprakk fordi del 39 rista fordi del 40 løsna? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
leif_erikg Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 (redigert) Litt rart å kalle dette for en gladhistorie kanskje, men hjelpen kom raskt og feilen var relativt bagatellmessig. Godt å høre! Håper deler dukker opp som bestilt og lar seg skifte uten noe tull. Takk for at du deler historien med oss! Ingenting annet som var festet i den braketten? Holder til ledning eller lignende? Burde jo ikke løsne om den aldri har vært skrudd på. Redigert 11.Juli.2013 av leif_erikg (see edit history) Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Diesel 4er på 3,6 liter rister litt på tomgang skjønner du røret koster en tusenlapp omtrent. Kanskje noen glemte gjengelim. Skal ikke løsne nei. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TICORA Svart 11.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Helt riktig BL! Har demontert røret nå. Sprekken er nesten umulig å se så trykket er høyt. Her er bilde, kan dere se sprekken(no pun intended:-)) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Nei, men jeg antar den er i bøyen der materialet et strekt 1600 bars trykk.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TICORA Svart 11.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Nei, men jeg antar den er i bøyen der materialet et strekt 1600 bars trykk.... Korrekt, utrolig vanskelig å se. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Denne historien kan være en påminnelse til oss andre om at det kan være lurt å demontere beskyttelsesdekselet over motoren fra tid til annen slik at det er mulig å foreta en visuell inspeksjon av rørene som finnes under der. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
TICORA Svart 11.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Denne historien kan være en påminnelse til oss andre om at det kan være lurt å demontere beskyttelsesdekselet over motoren fra tid til annen slik at det er mulig å foreta en visuell inspeksjon av rørene som finnes under der. Det skal jeg gjøre titt og ofte i hvert fall. Hadde sett dette lenge før uten deksel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Hva godt gjør det dekselet ? Burde ikke det ha vært smeltet om til noe nyttigere ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Jeg går på det for å komme ned i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Ser du hvor belastningen treffer under lokket, BL ? Er det fester beregnet på mye vekt ? ( assa... ikke personlig relatert det med vekta :-)) Bare en tanke som slo meg... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.