Jump to content

VP D4-260 havari, takk til Redningsselskapet!


TICORA

Recommended Posts

I går, ved Hille utenfor Mandal, gikk motoralarmen. "Engine failure, stop motor" sto det i EVC displayet. Stoppet motoren og åpnet motorluka...ut kom røyk og sterk diesellukt....hmmm. Fant mobiltelefonen som var tom for batteri. Senket dreggen og kalte opp Rgaland Radio på VHF som raskt satte meg i kontakt med RS i Mandal. De kom og taua meg inn til Nautic Marine og der ligger vi nå og venter på dommen :confused: .

 

Stor takk til RS Hvaler for flott service og hjelp. Makan til hyggelig og hjelpsomme folk skal en lete lenge etter. Ungene synes det nesten var litt gøy.

 

Skjønner jeg skulle lest forsikringsbetingelsene i IF litt bedre. Har kasko men det dekker ikke motorskader :nonod::nonod: :nonod: . Dette an bli dyrt skjønner jeg.

 

Her blir vi tauet inn til land:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Kjedelig sak. Men alltid godt å få hjelp av redningsselskapet.

 

Det er mange D4/D6-eiere her som har interesse av fakta knyttet til en slik motorskade. Det er derfor fint om du kan opplyse om f.eks motortimer, symptomer i forkant av hendelsen o.l. Og også om hva som egentlig har skjedd når verkstedfolka finner ut av dette.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Kjedelig sak, men godt vi har VHF, kystradiostasjoner og RS.

Lå i Mandal fra i går og hørte samtalen på VHF'en. Hadde jeg vært i nærheten skulle jeg gitt deg slep så RS kunne hvile.

 

Lykke til med motoren :-)

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Trist lesning. Håper dette ordner seg greit, og at skadene ikke er så alvorlige som det i øyeblikket virker som.

 

Som Brigg skriver er det kjempeflott om du kan komme med så mye informasjon som mulig. Det er det mange her som vil sette pris på! I tillegg til de tingene Brigg nevner er det også fint å vite årsmodell på motor, hvor gammel eventuelle dyser med problem er, og hvilken type o-ring de hadde.

 

Har du tidligere hatt trøbbel med dyser?

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Høres ikke ut som injektorhavari når det er sterk diesel lukt. Mye frostvæske i bunnen av båten? Hvor gammel motor?

 

Du skal ikke se bort i fra at HRS betaler oppdraget. Du kan jo høre med gutta på Hvaler om HRS nummeret på oppdraget. Ellers er timeprisen 2500 kr/time, min 3 timer om du ikke er medlem, men det bør være avklart før slepet settes :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er selvfølgelig medlem så slepet er ikke det jeg er bekymret over. Har lokalisert feilen. Dieselrøret fra pumpa opp mot fordeler har fått en sprekk. Grunnen er at en brakett bak på motoren har løsnet og da har røret sakte men sikkert ristet i stykker. Nytt rør er bestilt og hentes i Kristiansand på mandag. Er veldig lettet over at det ser ut til å løse seg greit.

Link to post
Share on other sites

Det oste skikkelig og jeg trodde det var eksoslekkasje etterhvert. Når motoren var kald i dag var feilen grei å lokalisere etter jeg fjerna det svarte lokket. Dog skummelt at skruen til braketten løsna uten videre. Toppen har litt "brent" diesel på seg. Noen tips til hva som fjerner dette?

Link to post
Share on other sites

Litt rart å kalle dette for en gladhistorie kanskje, men hjelpen kom raskt og feilen var relativt bagatellmessig. Godt å høre! Håper deler dukker opp som bestilt og lar seg skifte uten noe tull. Takk for at du deler historien med oss!

 

Ingenting annet som var festet i den braketten? Holder til ledning eller lignende? Burde jo ikke løsne om den aldri har vært skrudd på.

Redigert av leif_erikg (see edit history)

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Denne historien kan være en påminnelse til oss andre om at det kan være lurt å demontere beskyttelsesdekselet over motoren fra tid til annen slik at det er mulig å foreta en visuell inspeksjon av rørene som finnes under der.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Denne historien kan være en påminnelse til oss andre om at det kan være lurt å demontere beskyttelsesdekselet over motoren fra tid til annen slik at det er mulig å foreta en visuell inspeksjon av rørene som finnes under der.

Det skal jeg gjøre titt og ofte i hvert fall. Hadde sett dette lenge før uten deksel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...