Jump to content

VP D4-260 havari, takk til Redningsselskapet!


TICORA

Recommended Posts

M堪o v沥 bedre 堦堮oen minutter ekstra enn at hele skipet ender i fj沥steinene p堓tadt i kuling med hundrevis av pax.

Om de ikke har det, s堢urde de etter min mening hatt det :-)

Tja, i nevnte tilfelle s堶ar det vel lufterr fra sjkasse som var for liten diameter p堭ener eg og huske?

N岠bl峫jell og andre skalldyr hadde f崴 sl崴 seg til ro inni der s堶ar det vel det som gav de problemer over Stadt i d岬ig v沠(bunnslag som frte luft inn i sjkassene).

Hadde lufterret hatt en skikkelig diameter hadde inne denne episoden skjedd.

 

Temperaturkningen hadde skjedd s堲askt at de hadde aldri kommet seg i smult farvann uansett.

 

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Redigert av Stiffler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et hjertesukk:

..... å da blir konklusjonen at marinemotorene var bedre, tryggere og rimligere å vedlikeholde før ;-) . D-serie har vel en god del av "æren" for det.

At de eldre konstruksjonene brukte mer diesel, hadde mindre trøkk og var mindre miljøvennlige var det negative.

Betyr vel at ikke alt blir bedre og bedre. Omløpshastigheten på skifte av motorer går nok også desverre opp vil jeg tro. "Ment til å vare tiden" er nok idag mer kalkulert (ned) enn før, men prisene øker.

 

Uansett fint at det ble en relativt rimelig affære for trådstarter, og at det raskt kan fikses. Da kan man jo ihvertfall trøste seg med at det kunne blitt mye dyrere, og kanskje også resultert i en båtferie mindre.

 

GOD SOMMER!

Link to post
Share on other sites

At de eldre konstruksjonene brukte mer diesel, hadde mindre trøkk og var mindre miljøvennlige var det negative.

 

Mindre miljøvennlige, kanskje, men.

Ta Yanmar 6LY2, den slo VP-D6 ned i støvlene på absolutt alt lenge etter at D6 var lansert, og dette med en helt mekanisk motor.

 

 

Link to post
Share on other sites

"Ment til å vare" betyr i dag ut garanti og reklamasjonstiden slik at produsent er fri.

All elektronikk og spesialverktøy gjør en også mer bundet opp til merkeverksteder -til blodpriser selvfølgelig.

 

Alt er greit når man kjøper nytt. Utgiftene kommer når garanti og goodwill er slutt. Det er stort sett samme dag som garantien utløper.

 

Var det ikke en plate på VP motorer i USA som sa noe slikt som: "leisure engine - useful life time 10 years" eller noe slikt?

Skal du ha 2 nye D6 med drev ryker du fort på 1 mill +.

 

Pratet med en kar i en NW390 for litt siden. Han hadde en 2004 mod med D6 310. Ene havarerte og det var mye tull med den andre også. Han tok denne utgiften og kjøpte 2 nye komplette D6 330 da han ikke orket mer tull.

 

Sureste pengene han noen sinne hadde betalt.

Det var vidt noen utfordringer med de nye også, men det stod han på krava. (så lenge det varer)

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Om disse motorene om formodning skulle stoppe av rail trykk, så er det bare å trekke ut plugg av railen. Pumpa er mekanisk, så uten styring fra rail, så vil den få maks trykk. Du vil enkelt kunne kjøre motoren slik. Kan også "jumpe" mellom to pinner i pluggen, å da tror den att rail er tilkoblet. :)

NB! Er ikke å anbefale å prøve uten noen med feks. support på tråden, for de sitter jo på garantipapirene. :D

 

Mener jeg å huske, fra da vi hadde min motor under "lupen". Er mange smarte måter å overstyre (starte) disse volvomotorene, det som ikke går, er å starte med defekt motorstyring. :P

Vi hadde Frank (support) på tråden, den tiden vi skulle ha min motor igang. Det ble noen utrulig lærerike timer. ;)

Link to post
Share on other sites

@bitteliten.

Den ene havarerte så det lå biter over halve motorromet. Det har skjedd mye siden 2004, både med EVC, mekanisk og ikke minst steer by wire på DPH. Så da var det kanskje ikke så lett å erstatte bare den ene å få alt til å spille sammen. Den andre var heller ikke god.

Dessuten var han møkk lei av feil, feilmeldinger, ødelagte helger og ferier, samt regninger i 20-100k klassen osv.

 

Det var hvertfall det valget han tok....

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ser debatten går høyt. Slik jeg opplevde situasjonen så kunne jeg fortsatt å kjøre selv om alarmen peip. Nå var det stille og greit å få feste med dregg så jeg stoppet motoren uten videre, uten å tenke videre på problemstillingen. I en verre situasjon vind og værmessig hadde jeg kommet meg til et tryggere sted tror jeg.

 

Var maskinist i marinen på fregatt i "gamle dager" og på en øvelse kjørte vi kjelen helt tom for trykk da en nødsituasjon ble simulert.

Link to post
Share on other sites

Hva hadde skjedd på en konvensjonell motor med sprekk i leveranserøret med 300 bars trykk? Ingen alarm fra common rail trykk sensoren hadde varslet da. I beste fall et grisete motorrom. I værste fall båtbrann. Og det er noe DRITT. Det er fare for liv. Overhengende fare. Det er Mayday.

 

Det er fordeler og ulemper med alt. Jeg tror verden totalt sett har gått videre med disse data greiene

 

 

Det kommer an på føreren, en og annen kunne sikkert ha gitt mer pådra for å kompensere sviktene turtall.

Regner med at de fleste tar signalet på at om turtallet synker, så er noe på gang og da kan det være lurt å stoppe

og sjekke hvis forholdene tillater det.

Eller redusere turtallet og se om en ser feilen, skulle det være en sprekk i et dyserør, så får en vurdere om

en skal ha slep, eller prøve å samle opp dieselen og ta jobben med rengjøringen i nærmeste havn.

 

Ps. jeg hadde kuttet dyserøret og satt på en slange og puttet den ned i en 10 literskanne eller kopler meg på returrøret hvis været var bra.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Mindre miljøvennlige, kanskje, men.

Ta Yanmar 6LY2, den slo VP-D6 ned i støvlene på absolutt alt lenge etter at D6 var lansert, og dette med en helt mekanisk motor.

Hvor har du dette fra? Hvilke kriterier vektlegges?

 

Nå har vel dette fint lite med tråden å gjøre da men...

Link to post
Share on other sites

Vi får se hvor mye vi kommer til å lese om av elektronisk trøbbel når disse nymotens motorene er 10-15-25 år gamle,

Det tror jeg blir svært lite. Elektronikk slites ikke. Enten virker det, eller så virker det ikke. Scania sine båtmotorer har gått med elektroninisk styring i 15 år nå, og det er svært feilfritt. Iallefall de 8 av dem jeg har hatt med å gjøre.

Det er ikke mulig å tilfredstille dagens krav uten elektronikk.

Jeg synes også det er veldig rart at båtfolket fyller opp med elektronikk til randen rundt førerposisjon og stoler blindt på hver eneste boks, mens elektronikk i maskinrommet ikke er til å stole på i det hele tatt.

 

 

I langtur båt skal jegha helt mekanisk motor. HR setter nå elektronisk gasshendel på pidestall ute på sine båter. Jeg har sagt til Magnus R at han ikke vet hva han gjør. Hvem i Fransk Polynesia hat Vodia??

Tror du skipperen på Superspeed gir gass med en wire ned i maskinrommet?

Link to post
Share on other sites

 

 

 

Tror du skipperen på Superspeed gir gass med en wire ned i maskinrommet?

Nei, men han må neppe mekke motoren sjøl langt fra nærmeste assistanse Og ikke må han ha Vodia som VP bare gir til sine autoriserte for å finne feilen heller. Og ikke står den elektroniske gass spaken ubeskyttet på en pidestall heller, en pidestall som blir druknet i grønn sjø om en bølge bryter over hekken

 

HR kan velge mekanisk gear hendel om de vil.

 

Same same but different som kineserne sier. Jeg er kjempefornøyd med mine D6ere, men vil helst ha helmekanisk når jeg er langtfra folk

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke utgangspunktet i denne tråden bare snakk om elektronikk eller ei. Ikke var det en elektronisk feil heller.

Elektronisk overvåkning i kombinasjon med svakheter i mekanisk konstruksjon er det vel heller som forårsaket stansen.

Elektronikken gjorde jobben sin. D-seriens problemer er vel ikke i første rekke pga feil på elektronikk selv om det sikkert også skjer.

Forhåpentligvis, og mye tyder jo på at D-serie får redusert sine svakheter på nyere utgaver. Andre fabrikanter har vel hatt mindre bugs på sine nye konstruksjoner...?

 

 

På siden av trådtema:

At elektronikk ifm marinemotorer har kommet for å bli er nok sikkert. Programstyring/software i kombinasjon med en haug sensorer likeså. Det krever mer ekspertise og koste mer ved vedlikehold og reparasjoner.

På sikt kan man jo håpe at de vil lage bedre marinemotorer mekanisk sett og at sensorer og kontrollsystem blir bedre og med mindre feil.

 

At kontrollbokser etc som regel fungerer med litef feil stemmer jo, men disse boksene er som regel uforholdsmessig dyre pga såkalte utviklingskostnader. Blir dyrt når de ryker etter garantien er utløpt. Mens det meste av annen elektronikk blir billigere og billigere så holdes prisen på disse veldig høy.

Det er det samme om det er til motoren montert i lystbåt, fartøy, bil, lastebil, dumper ... .

Noen firmaer har jo imidlertid spesialisert seg på å reparere slike bokser som ofte blir langt rimeligere enn å kjøpe ny.

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg blir svært lite. Elektronikk slites ikke. Enten virker det, eller så virker det ikke. Scania sine båtmotorer har gått med elektroninisk styring i 15 år nå, og det er svært feilfritt. Iallefall de 8 av dem jeg har hatt med å gjøre.

Det er ikke mulig å tilfredstille dagens krav uten elektronikk.

Jeg synes også det er veldig rart at båtfolket fyller opp med elektronikk til randen rundt førerposisjon og stoler blindt på hver eneste boks, mens elektronikk i maskinrommet ikke er til å stole på i det hele tatt.

 

Den som lever får se :-) jeg setter en krone på det motsatte.

Sensorer, potmetere, el pumper, dyser, ledningsnett osv som blir utsatt for vibrasjoner og slag i et marint miljø.

Alle de elektroniske feilene vi leser om var som oftest ikke der når båten trillet ut av verftet.

 

Samme i bilverdenen. ABS pumper og styreenheter til 20-40k som ryker etterhvert.

Samme med fancy multimedia og NAV eneheter. Sett deg inn i en 97' BMW 750 og se hva som virker og spør samtidig om hva som har blitt byttet.

I nevnte bilverdenen er det ikke sjeldent at biler blir vraket pga erstatningskostnaden.

 

Kapteinen på superspeed har maskinister og maskinsjefer ombord med fastmontert diagnoseutstyr samt et delelager. For ikke å snakke om 4(?) motorer å ta av.

 

Mulig scania før det til, men det er vel ikke så mange her på forumet med slike motorer i båten.

 

Selger ikke Bl.a Yanmar, Nanni og Perkins mekaniske motorer i Europa i 2013?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Og ikke står den elektroniske gass spaken ubeskyttet på en pidestall heller, en pidestall som blir druknet i grønn sjø om en bølge bryter over hekken

Bitteliten, det er langt enklere å lage en elektronisk spak som er klin vanntett enn en mekanisk.

 

 

For ikke å snakke om 4(?) motorer å ta av.

Commonrail motorer tessmers.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...