Jump to content

VP D4-260 havari, takk til Redningsselskapet!


TICORA

Recommended Posts

Jeg tok av lokkene på mine i dag. Har hatt de av tidligere ved bytte av ladetrykks sensor. Alt så bra ut. Ganske interessant å studere når man vet litt mer om dette. På våre D6er er det to klemmer som holder dette røret, antakelig fordi røret er lenger pga 6 injektorer. Alt er OK på våre motorer.

 

Røret sitter kanskje 20cm fra turboen. Den er ofte 1000 grader varm. Jeg tenker at det tross alt gikk veldig bra for Tira. Dette kunne blitt en ekplosiv brann om ikke rail trykk sensoren hadde varslet omtrent på sekundet lekkasjen startet. Reddet av datasystemet, som noen av en eller annen grunn er så skeptiske til.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Turboen på D4/6 er vel vannkjølt som de fleste andre marinemotorer og får dermed aldri en overflatetemp på noe i nærheten av1000 grader?

Det finnes turboer uten vannkjøling også i marineverden, men de brenner ofte opp innvendig og raser.

 

På cumminsen kan jeg nesten holde handa på sneglehuset på rolig marsjfart.

 

På godt oppjaget Audi S2 jeg hadde for lenge siden ble turboen illrød og grensende til hvit etter litt "inspirert" kjøring opp på fjellet fra Aurland F.eks. Strålevarmen svei i panna når jeg åpnet panseret for å beundre synet på toppen av bakkene i mørket :-)

En bensinlekkasje hadde nok ikke vært noe særlig.....

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Tja si det du. Jeg konstaterte i dag at lakken på turboen har vært god og varm. Den var solbleket og litt boblete :smiley:

Kan du se det ut i fra dette?

 

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746210-25-9968.aspx

 

Diesel har flammepunkt på 60 grader, dvs at den da går til gassform og tenner svært lett.

 

Glødende Audi turbo er du ikke alene om å ha hatt gleden av :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1000 grader. Oj, Oj...

Fra et annet århundre overhalte og prøvekjørte vi ofte marine dieselmotorer som på helt maks belastning kunne komme opp i over 700 grader på eksosen (har glemt den eksakte tempen, sorry folks). Da var eksosrørene inn på turbinene gått over fra lyserøde og var blitt nærmest hvite og du kunne slukke lyset i maskinrommet... :giggle:

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Reddet av datasystemet, som noen av en eller annen grunn er så skeptiske til.

 

Datasystem som stopper maskin for å berge maskin fra havari er definitivt et tveegget sverd. :worry:

Datasystemet tar overhodet ikke hensyn til andre omstendigheter.

 

Hadde stoppen til TS skjedd nær land i høy sjø og pålandsvind hadde resultatet kunnet blitt et annet. (Ikke for å skremme trådstarter :smiley: )

Da er en stopp av maskin det siste jeg ønsker. Foretrekker faktisk å ha valget mellom å berge maskin og skute/mannskap.

Jeg vil uten tvil ofre maskin for å berge liv.

 

Men i dette tilfellet fungerte automatikken etter hensikten! :thumbsup:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Den er vannkjølt.

 

Står under "air inlet & exhaust system" her: http://www.volvopenta.com/volvopenta/brazil/pt-br/motores-comercial/diesel-centro/Documents/D6-370%20I.pdf

 

Den hadde nok ikke blit lakkert om ikke

Det er et utrykk som heter "run until destruction".

Det bør være skipperen sitt valg, ikke motorprodusentens for å minimere garantireperasjoner.

Burde vært en knapp under et lokk som deaktiverte alt av nødmoduser og nødstopp.

 

Flyverden skjønte dette etter en haug av ulykker etter elektronikkens fremtog. Gode hensikter (for motoren) har kostet mange liv....

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Trådstarter stoppet motoren selv IKKE automatikken men systemet varslet "stop engine" mener jeg at jeg leste ...
Men om automatikken på disse motorene har en sånn funksjon så er de direkte livsfarlige i mine øyne ... :thumbsdown:

 

Sjekket inlegget her er det ...."Engine failure, stop motor" sto det i EVC displayet.

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

De fleste feil ber om at motoren stoppes og setter den i nødmodus med redusert effekt og turtall. -I en perfekt verden vel å merke....

 

Dog har jeg selv opplevet at motoren nekter å starte grunnet feilmelding. "System error - restart / contact your service agent" elns.

Restart funket ikke, så det ble det siste. Dette var i trygge forhold og uten dramatikk. Gikk selv til VP på motor nr2 utpå natta, men det gikk en kveld i vasken med inviterte gjester.

 

Denne motoren ble konstatert hjernedød uten noen årsak. Kunne skjedd når som helst. Glad det ikke var rundt Rakke, Lindesnes eller Lista med 20 m/sek mot land og uten motor nummer 2.

Regningen kom på 50k fra VP for en boks på størelse med en harddisk inkl jobb og feilsøking (3-4 timer).

 

Særdeles viktig at motorelektronikk er stabilt OG er satt opp riktig mtp sikkerhet i båt og fly.

Med bil er det bare å dra på brekket og vente på NAF :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Been there done that. Ende D4en på Windyen fikk brain transplant. Men dette skjer oftest når motoren skal startes. Sånn var det med min også. Starta kald, ikke varm..

 

50 lapper... Høres ut som om det kunne være verdt et rep forsøk på den boksen

 

Dette er en konsekvens av miljøpolitikk. Så får vi tenke på kuene som fiser mer CO enn alle fritidsbåter ved neste valg

 

Jeg vil heller ha en motor som går i nødmodus og tar meg hjem enn en som dundrer på til alt ryker midtfjords.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

VP er ikke intr i å reparere elektronikk. Kun selge en ny og særdeles overpriset boks.

Det du opplevet med at den funker kald men ikke varm er ofte feil på en IC, en komponent til noen skarve kronestykker.

 

Mulig det var noe tilsvarende på denne.

Nå var ikke dette min motor. Hadde det vært det, hadde jeg tatt med meg boksen og fått noen geeker til å se på den.

Denne boksen beholdt VP uten å nevne et ord....

 

Ang at motoren stopper for å beskytte seg selv er sikkert ok så lenge man har en nummer to.

Om man bare har en og det skjer på feil sted i feil vær kan det bli direkte farlig mener jeg.

 

Min mening er at det burde være en forholdsvis enkel måte å deaktiverte alt av motorens selvforsvar og kjøre til delene spruter om det er påkrevet.

De fleste stopp man leser om i dag foruten tette filtre er elektronisk relatert.

 

Det var en styrmann som spurte kapteinen ved siden av på en blytung B767 (mener jeg) om han skulle stenge av motor 2 etter å ha svelget noen fugler i den ene motoren rett etter avgang.

Det stod flammer og poffet ut av eksosen, det ristet og alarmene hylte og lyste opp som et juletre i dashen.

 

Kapteinen svarer rolig: "as long as it produces usefull thrust, keep it burning". I dette ligger det at det ikke går av noen brannalarmer utenfor motoren.

Opplevdes sikkert dramatisk for de på bakre høyre sitteradene, men dette var relativt ufarlig. Det viktige var at motoren fortsatt hadde en viss mengde skyv.

 

Mange forskjeller mellom fly og båt, men også noen likheter. Det er visse situasjoner nær sagt alt er bedre enn et motorstopp og det valget mener jeg skipperen på skuta bør ha :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Trådstarter stoppet motoren selv IKKE automatikken men systemet varslet "stop engine" mener jeg at jeg leste ...

Ops! Leste litt for fort her! :blush:

 

Satt med historien om den Hurtigruta som holdt på å blåse på land p.g.a. feil i kjølesystemet i tankene.

Og her hadde de ikke mulighet til å overstyre automatikken.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg er så godtroende at jeg tror en marinemotor som går i nødmodus og humper hjem er bedre enn en som går til det smeller. Rett og slett fordi de aller fleste brukerne ikke har kompetanse til å selv vurdere. Mange her inne har nok kompetanse, men spør man tilfeldig båtbruker i en tilfeldig havn hva han vet om motorer så er ofte svaret skremmende. Og jeg har slept noen av de til land og svært enkelt fått de i gang igjen :smiley: hvor mange gjør som meg og skrur dekslet av toppen på motoren for å se at alt er ok? Hvor mange tapper dieselfiltrene regelmessig?

 

Hva hadde skjedd på en konvensjonell motor med sprekk i leveranserøret med 300 bars trykk? Ingen alarm fra common rail trykk sensoren hadde varslet da. I beste fall et grisete motorrom. I værste fall båtbrann. Og det er noe DRITT. Det er fare for liv. Overhengende fare. Det er Mayday.

 

Det er fordeler og ulemper med alt. Jeg tror verden totalt sett har gått videre med disse data greiene

 

Apropos fly: de som landa på Hudson pga dobbel bird strike fulgte ikke nødprosedyrene. De brukte huet. Hadde de fulgt prosedyrene hadde de fortsatt å prøve å starte motorene inn i evigheten. I stedet startet de agregatet i halen så de hadde strøm til kontrollene. Det kalles den menneskelige faktoren :-)

Link to post
Share on other sites

Mye enig Bitteliten. Jeg ville fortsatt gjerne hatt valget selv.

De kunne jo gjemt infoen om hvordan litt godt inne i manualen. Den gruppen du omtaler åpner vel aldri boks uansett, lol.

 

Akkurat på marinemotorer mener jeg ting var bedre (og billigere for brukeren) før. Når hørte man sist om 63/74p problemer vs D6?

Ellers enig i at verden er tjent med dette nymotens EDB greiene :-)

 

Ang Hudson; De prøvde å starte, men den godeste Scully skjønte med en gang etter et så massivt bird-strike (store og flere fugler i begge motorer) at det var bortkastet tid.

 

Han var kald og dyktig og gjorde helt rett i å avvike noe fra prosedyrene selv om han kanskje hadde fått dårlige omtale om utfallet hadde blitt ett annet....

 

Uansett hadde de griseflaks med hvor de var. De fleste slike hendelser hadde gått til helv... Uansett hvor dyktig piloten var. Tenk deg en avgang i alpene F,eks...

 

Eneste Scully kunne gjort mer elegant måtte vært å beregne å fått flyet nærmere land slik at passasjerene kunne stige av på Manhattan ;-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Men de omtalte motorene fra den tiden er her fortsatt og tikker og går.

Svært sjelden jeg har hørt om en TAMD 60c eller 61 fra midten av 80-tallet som har hatt noe alvorlig tull, selv nå nesten 30 år etter.

 

Vi får se hvor mye vi kommer til å lese om av elektronisk trøbbel når disse nymotens motorene er 10-15-25 år gamle, med eiere som ikke har mulighet til å betale en VP fyr med slik håndholdt EDB 1500 Kr/t for å klø seg i hue og flere månedslønner på en liten svart boks.

 

Har selv EDB motor, men hadde jeg att valget ville jeg hatt samme motor uten CR og elektronisk alt.

Mao er det elektronikken jeg frykter problemer og store utgifter med i årene som kommer.

Grunnmoteren (Cummins 5,9) i seg selv er en saktegående steinknuser fra forhistoriske tider :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Satt med historien om den Hurtigruta som holdt på å blåse på land p.g.a. feil i kjølesystemet i tankene.

Og her hadde de ikke mulighet til å overstyre automatikken.

Det tipper jeg de har i dag

Er villig til å sette 2,50 på at de ikke har mulighet til det iht. krav fra klasseselskap.

Det skal være shut-down på HT kjølevann.

Dersom skipet har E0 klasse er denne teste jevnlig også.

Noen override mulighet har eg aldri vert borti på et fremdriftsmaskineri.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...