Jump to content

Vhf-antenne/gps problemer


jensemann2

Recommended Posts

Jeg har en nasa sx35 dsc vhf og en eagle accunav gps. Når jeg slår på gps-en begynner vhf-en å støye med en gang, og squelchen må laaangt opp før den holder kjeft. Alle rene signaler blir skurrete og uhørbare når jeg slår gps-en på. Antennen til gps-en sto 10 cm fra VHf-antennen og kablene til de to antennene lå helt sammen.

I dag har jeg flyttet gps-entennen til andre siden av pushpit, samt lagt om gps-kabelen til andre siden av båten. Selve apparatene står nære hverandre, men dette kan jeg ikke gjøre noe med... Likevel støyer altså VHF-en. Jeg lurer på om skjermingen kan være gåen på en av kablene? Målte mellom senter og skjerm på VHf, og der var det 0,000 OHm. Jeg trodde det skulle være en viss motstand i antennen? Pluggen ser grei ut, med skjermen koblet til gods. Noen som har erfart det samme problemet som mitt??

Link to post
Share on other sites

heisann,

støy på enne NASA`en er ikke ukjent. Det eksisterer iallafall en fortelling her inne, der eieren tilslutt levert radioen tilbake, skal se om jeg finner den.

Du KAN teste sånne feritt ringer på kablene, personlig tor jeg du må flytte et av apparatene. Ferittringer finnes på ELFA, men hvordan man dimensjonerer er jeg ikke sikker på..

 

EDIT: Inlegg nr. 2 her, forteller at radioen er følsom for støy..

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Sørg for at de ikke går på samme strømkurs. Mest sannsynlig er det dårlig jording i tilførselsspenningen til et av apparatene som støyer, eller dårlig jording av antennesokkel. Strekk gjerne nye jordingskabler og tilførselskabler midlertidig fra ulike kurser (batterier) og forsøk om det forsvinner da. Nekter å tro at støyen kommer mellom antennene siden GPS'en er passiv. Mest utbredt støy er fra strømforsyning siden jording i båt er direkte "råtten" ( i alle fall i glassfiberskrog). Det er ingen batteriminuser som kan ta opp all groms som elektronikken produserer. F.eks har de fleste GPS'er hastighet som pulsutgang, noe som betyr fra 200 og oppover pulser i minuttet pr knop. Signalet her er oftest RS-232 dvs mellom leder og jord ubalansert. Denne støyen forplanter seg derfor til spenningsnettet via jorden. Når vhf-en får denne spenningstilførselen som er så ujevn tror den at signalet som får hele vhf-en til å svinge kommer fra antennen. Dette blir forsøkt demodulert og levers til høyttaleren som nettop støy. I alle fall for middelmådige vhf installasjoner der spenningstilførslelen og filtreringen ikke er serlig påkostet.

 

Noe klokere ? Er nok ikke fasiten, men i alle fall basert på både erfaringer og teori.

Oso

Link to post
Share on other sites

Jeg har en nasa sx35 dsc vhf og en eagle accunav gps. Når jeg slår på gps-en begynner vhf-en å støye med en gang, og squelchen må laaangt opp før den holder kjeft. Alle rene signaler blir skurrete og uhørbare når jeg slår gps-en på. Antennen til gps-en sto 10 cm fra VHf-antennen og kablene til de to antennene lå helt sammen.

I dag har jeg flyttet gps-entennen til andre siden av pushpit, samt lagt om gps-kabelen til andre siden av båten. Selve apparatene står nære hverandre, men dette kan jeg ikke gjøre noe med... Likevel støyer altså VHF-en. Jeg lurer på om skjermingen kan være gåen på en av kablene? Noen som har erfart det samme problemet som mitt??

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, akkurat samme symptomene som deg, bortsett fra hos meg var det et gammelt ekkolodd som var støykilden. Prøv å isolere støykilden ved å koble fra poweret til GPS'en, og erstatte dette med en oppkopling direkte mot en egen 12V kilde. (Separat batteri) Hvis dette ikke gir merkbar bedring, prøv å koble fra GPS antenna for å sjekke om det er antenna eller kabelen ned til apparatet som er støykilden. Hvis heller ikke dette gir bedring er det grunn til å tro at det er selve apparatkassa og da gjerne displayet til GPS'en som støyer. Gamle displayer har en tendens til å generere mye støy. Sjekk også VHF antenna di ved å lage en reserveantenne som beskrevet i en annen tråd her på forumet.

Hilsen rem

(Som nylig har bestillt nytt støyfritt ekkolod med fart, temp og logg.)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg prøvd å kjøre vhf-en på et 14,4 volts drill-batteri. Akkurat like jævlig med støy. Det viser seg også at LCD-skjermen min lager støy, og den går nå på 220 volts landstrøm.

Får vel prøve å kjøre gps-en på drill-batteriet også, for å se om det er dens jording som støyer...

Link to post
Share on other sites

Hvis pluggen er koplet fra VHF-en, så skal du måle uendelig motstand mellom senterleder og skjerm.

mvh

Trond M.

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke nødvendigvis. Det finnes antenner hvor man måler en OHMSK motstand nedimot null. Men IMPEDANSEN derimot, som de færreste har utstyr for å måle, den vil fortsatt være f.eks 75 ohm.

 

mvh

Poseidon

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg vært borti mange forskjellige maritime VHF-antenner, og jeg har ennå ikke sett noen med passive komponenter i antennen. Men, for ikke å utelukke at det finnes, så koples antennekabelen av i begge ender før du måler om du har kortslutning mellom senterleder og skjerm.

 

mvh

Trond M.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg vært borti mange forskjellige maritime VHF-antenner, og jeg har ennå ikke sett noen med passive komponenter i antennen.

Mulig det, selv monterte tilfeldigvis en helt ny antenne på lørdag som målte full kortslutning med vanlig ohm-meter, det var derfor jeg ville nevne det ....

 

Men, for ikke å utelukke at det finnes, så koples antennekabelen av i begge ender før du måler om du har kortslutning mellom senterleder og skjerm.

mvh

Trond M.

<{POST_SNAPBACK}>

Uansett så er selvfølgelig det beste som du sier Trond; å måle kabelen helt separat (da kan man sogar megge den) - og så eventuelt måle antennen separat, hvis den er "målbar".

 

Dette er jo også en fin anledning til å understreke at coaxkabler har svært meget tilfelles med vekene i stearinlys :smiley: de suuuuuger fuktighet, og svært mange VHF-problemer kan nok føres tilbake til dårlige antennekabler.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Mulig det, selv monterte tilfeldigvis en helt ny antenne på lørdag som målte full kortslutning med vanlig ohm-meter, det var derfor jeg ville nevne det ....

Uansett så er selvfølgelig det beste som du sier Trond; å måle kabelen helt separat (da kan man sogar megge den)  -  og så eventuelt måle antennen separat, hvis den er "målbar".

 

Dette er jo også en fin anledning til å understreke at coaxkabler har svært meget tilfelles med vekene i stearinlys  :smiley:  de suuuuuger fuktighet, og svært mange VHF-problemer kan nok føres tilbake til dårlige antennekabler.

 

mvh

Poseidon

<{POST_SNAPBACK}>

 

Støtter Poseidon i dette.

Dei aller fleste VHF antenner er likestrømsjorda (DC-jorda). Det vil sei at om du måler med Ohm-meter mellom senterleder og skjerm i antennekontakten vil du måle full kortslutning. Dette er gjort for å redusere støy og for å beskytte radioen mot overspenning som følge av statisk opplading av antenna.

 

 

mvh

 

Rossicus

Link to post
Share on other sites

Ok. Jeg får ikke ledningen ut av antennen. Det går an å skru antennen av foten til antennen, men så går ledningen rett opp gjennom antennen. Får heller ikke av toppen av antennen. Det er snakk om en hvit glassfiberantenne på ca 1 meters lengde. Kalte opp en kompis på ca 3 km avstand. Han hørte meg klart og tydelig. Kalte så opp Florø radio på kanal 61, 62 og tilslutt 16 uten at de hørte meg. Rart.

Link to post
Share on other sites

Jeg får ikke ledningen ut av antennen.

<{POST_SNAPBACK}>

Da bør du heller måle standbølgeforholdet på antennen.

Dvs. forholdet mellom utsendt og reflektert effekt. Den siste skal være lavest mulig.¨

 

Du måler dette med ett SWR meter - som dekker opp til 160 MHz og tåler 25 Watt

som VHFen sender ut.

 

Meteret har to coax innganger (damer). Til den ene koples kabel fra VHF antennen -

til den andre VHFen.

 

En forhandler av maritim radio, mobilradio eller kanskje du kjenner en radio amatør ?

De bruker ha slike.

 

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...