Jump to content

Kalesje rengjøring og impregnering, tips?


ronncatj

Recommended Posts

Hei, vi skal til å ta en siste somme shine på skuta vår (Sandvik 25ac)

 

Så tenker vi å ta av kalesjen å legge denne på brygga for å gi den en runde med vann og egnet såpe. Å jeg ser for meg at en runde med en slags børste må til for å vaske fram den blå fargen som den egentlig har.

Så trenger vi noen tips:
Er det noen som har gode erfaringer med en spesiell såpe og evt impregnering?

Skal også bytte fenderlist, da den som står på har vært der siden baten var ny på begynnelsen av 80tallet. Hvilke mål trenger jeg for å få en som passer?

 

Takker for alle tips

Link to post
Share on other sites

Jeg tipset en venn om å vaske kalesjen med grønnsåpe. Dette fordi grønnsåpen inneholder fett og at dette delvis ville fungere som impregnering. Iallefall skal grønnsåpen redusere impregneringsforbruket ettersom kalesjen delvis mettes av fett før den mettes av impregnering.
Er det noen som kan har erfaring med denne måten å behandle kalesjen på?


Mange mener også at den bør impregneres med Blåtind mens den enda var søkkende bløt etter vask. Dekk til glidelåser og vinduer ved impregnering. Jeg spurte hvordan det var med passform og tørking, men dette var ikke noe problem med kalesjen min sa han, den krøp tilnærmet ikke i det hele tatt, så det var ikke noe krav at kalesjen måtte sitte på båten ved tørk. (Mulig dette kan variere ut fra hvilke stoff som er brukt i kalesjen?). Deretter en runde med talg over glidelåser for å smøre disse.


Flere skryter av Jens Sagen sine kalesjeprodukter. Jens Sagen har jo både kalesjerens og impregnering mm. Og de skal jo være i en klasse for seg selv. "Alle" skryter jo disse produktene i fra dette firma rett til himmels.

Muligens verdt å undersøke nærmere?


Har hørt at selve "impregneringsvæsken" f.eks. Hempel sin, eller Kalesjemakeren sin, jo faktisk inneholder i hovedsak ett løsemiddel. Og dette vasker faktisk bort det aller meste hvis kalesjen ikke er for skitten. Det anbefales at man påfører "væsken" ved å bruke en litt stiv beiskost. Dermed gjør man 2 operasjoner i 1. Jeg har hørt at noen gjennomfører denne operasjonen 3 - 4 ganger hver sesong. Noen skryter på seg at de stadig får kommentarer om hvordan de klarer å holde kalesjen "som ny" år etter år.

 

Samtidig har jeg hørt at en "kloss" med "grønlandsvalla" fra "Fjellraven" er et must å ha liggende i båten. Denne dras over glidelåsene noen ganger hver sesong - dermed glir disse "som smurt", samtidig blir de vannavstøtende. Hvis man har "sømmer" eller tilsv. som lekker - gni de skikkelig inn med "grønlandsvalla" + varm opp forsiktig - dermed "smelter" voksen inn i tråden og det blir pottetett i månedsvis!.

Link to post
Share on other sites

Jeg vasket min lys grå kalesje i badekaret med grønnsåpe og Biotex, og en dæsj med Vanish. La den i bløt i lunkent vann i noen timer, brukte en børste og spray-vanish på de verste flekkene (drypp fra aluminiumsstativet til vinterpresenning). Skylte deretter i lunkent vann i tre runder. Ble så strøken som den kunne bli.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Min kalesje er så gammel at jeg tok ikke hensyn til advarsler om å ikke bruke børste, sterke midler osv. Brukte en skikkelig skurekost, biltema sin kalesjerens og imprignerte den med skikkelig silikonimpregnering etterpå. Brukte også Greenland wax i sømmer. Kalejsen ble både ren og potte tett!

Link to post
Share on other sites

Er ett nytt produkt fra over dammen som er perfekt til impregnering ikke blir den skitten heller. Bare sørg for å vask kalesjen grundig før du sprøyter dette stoffet på. Blir vist umulig å vaske etterpå.

 

Never wet heter produktet kan kjøpes på ebay. http://m.youtube.com/watch?v=DZrjXSsfxMQ

Redigert av Kimsdal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Tok kaleseje av min 5 år velbrukte Viknes. Kalesjen er av samme årgang og trengte en god rens... La den ut på terassen, og skrubbet den med biltema børste, og kraftig kalesje vask + jeg mått til med ship shape. Spylte/skyldte godt etterpå, for deretter å vaske bressening i grønnsåpe. Dette tilfører fett. Etterpå ble den imprignert med kalesje makers innpregnering og vinduer smurt inn med vaselin olje. Naboer i havna, trodde jeg hadde spandert ny kalesje, og presening ble som ny!

Link to post
Share on other sites

Kalesjen til min Myra22 fra 1982 var sleip av alger, og så heller dårlig og råtten ut. I tillegg var ene glidelåsen ødelagt, og noen sømmer var raknet her og der. De fleste som hadde sett kalesjen.min.mente at den var bare å kaste, eller å bruk den som mal for å lage ny. Jeg fikk tips om billig og dyktig reparatør i Bodø, og fikk tips om en "hestekur" for å få renset kalesjen. Hestekuren bestod i å bløtlegge kalesjen i en kraftig klorinblanding, og så gi den en omgang med høytrykkspyler. Det jørtes brutalt ut, men alternativet var ny kalesje, så jeg prøvde. Jeg la kalesjen utover betonggulvet på jobb og dynket den med en 50/50-blanding med klorin og vann. Lot den ligge i et kvarter, og gikk på med høytrykkspyleren. Kalesjen ble så blå og fin at man skulle tro den var ny !! Reparatøren i Bodø sa at den var sterk og fin i stoffet, og reparasjonen kom på 1200 kr. Har nå i ettertid impregnert med impregnering fra maritim.no, og er veldig fornøyd med hele operasjonen. Det ligger bilder og beskrivelse av jobben på min tråd om "mossa"

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 1 år senere...

Etter flere år med BioTex, brukte jeg grønnsåpe i år. Ca 2dl såpe pluss i så mye vann i badekaret at det dekte kalesjen. Litt lett skrubbing etter at kalesjen hadde ligget i bløt i 12-14 timer. Kalesjen har aldri vært så ren som i år! 

 

Etter at kalesjedelene hadde tørka la jeg dem ut på en presenning på terrassen og rulla på Biltemas impregnering med vanlig malerull. Impregneringen er litt kranglete å få til å trekke inn, men med litt gnikking så går det. Brukte samme impregnering i fjor med godt resultat.

Link to post
Share on other sites

Etter grundig grønnsåpevask i to omganger i badekaret, skylling i hagen med hageslange tørking og rulle ut impregnering mens kalesjen lå på en ren billig presenning på stuegulvet pga lav temperatur ute, har jeg en kommentar: Ja, vinduene er mye mer føyelige i stuetemperatur, og impregneringen rente faktisk gjennom. Men: Unngå å gjøre dette innendørs hvis du kan. Hjelpe meg så impregneringen stinket. Helseskadelig er det og. Måtte lufte ut hele huset flere ganger. Flaks jeg har kraftig og god peis til å varme opp igjen huset. Har sovet med alle vinduene åpne, og kalesjen er i garasjen...

 

Men kalesjen ser flott ut, da :) Som ny.

Redigert av PerUlv (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...