Jump to content

Påbud om å ha vesten på i fritidsbåt.


HiMi

Recommended Posts

Det dør noen titalls personer i utmark ifb med fritids aktiviteter, sport, fiske, bading, jakt og skiturer. Dette er selvfølgelig veldig OT, men hvis alt som kan redde 5 liv skal reguleres er vi på ville veier.

Heldigvis har fornuften seiret og denne regjeringen har lagt ballen død.

Link to post
Share on other sites

 

Som en annen har påpekt så er det barskt å bruke vest! Men for de som kjører i 40 knop i stiv kuling uten vest setter et eksempel for de som er med på reisen. De synes neppe det er spesielt barskt når en som sitter på sier "hey, burde vi ikke hatt vester på?" - i motsetning til å si "hey, jeg har ikke tenkt å få bot, så jeg tar på meg vest."

 

For noe tull du kommer med her.

Om noen kommer med kommentaren "Jeg vil ikke ha bot, så jeg tar på meg vest", ville jeg tatt det som en fleip.

Om noen ombord hos hos meg føler at de vil ha på seg vest, stilles det overhodet ingen spørsmål rundt det og det er slettes ikke flaut på noen som helst måte.

Nye ombord får ALLTID beskjed om hvor de finner vester om de ønsker å bruke det og der er det fritt frem for alle å velge om de vil det eller ikke.

Skulle være bli slik at jeg vurderer at man burde ha vest, er det brått et påbud i min båt (kaptein=sjef).

 

Når det gjelder krengning ved seiling, går ALLTID grensen for reving av seil hos den som blir redd først. (helst litt før)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Det dør noen titalls personer i utmark ifb med fritids aktiviteter, sport, fiske, bading, jakt og skiturer. Dette er selvfølgelig veldig OT, men hvis alt som kan redde 5 liv skal reguleres er vi på ville veier.

Heldigvis har fornuften seiret og denne regjeringen har lagt ballen død.

 

Riktig ! og det er vel det største problemet til sutre gjengen her inne, som vil tre all verdens regler og lover nedover hodet på folk...

Link to post
Share on other sites

Bedreviterne og formynderne gir seg nok ikke så lett. Det er mange som har som heltidsjobb å passe på oss båtfolk og snart er tiden for avisenes årlige "nå er båtsesongen her"-saker og da finner man nok et bekymret interjuobjekt med rynke i pannen vil prate om uerfarne rike 50 åringene med store motorer som bør straffes hvis de våger å ta av redningvesten der de arrogant smiler i sommersola med utildekket øllmage.

Link to post
Share on other sites

Husker politiet i Agder ble intervjuet for en (god) stund siden. De kunne ikke melde om noen alvorlige ulykker, generelt god oppførsel & lite promilletatte, men de var allikevel veldig bekymret! Avsluttet egentlig strålende resultater med masse surmaget vas.

Nesten alt som skrives i media er jo surmaget klaging om alle tenkelige og utenkelige momenter angående fritidsbåter.

Link to post
Share on other sites

Ja ved et eventuelt vestpåbud blir det sikkert intens ovrvåking av vester i pollen i Arendal, mens det utaskjærs antagelig blir null kontroll...og tar man turen over til danmark blir er man vel snart i internasjonalt farvann uten vest-regler.....så et eventuelt påbud kommer nok bare til å håndheves i 5-knopsoner om sommeren.

Link to post
Share on other sites

Steike meg. Jeg trodde virkelig det gikk an å ha en skikkelig meningsutveskling her inne uten at folk tyr til ufinheter og drittslenging. Ved å fremme et annet syn kommer det responser som at det en sier er "tull", at en er bedreviter og formynder, at en vil tre regler nedover hodene på folk og forskjellige andre barnslige og umodne utsagn. Er det virkelig greit og akseptert å oppføre seg sånn her inne? Skammelig.

Link to post
Share on other sites

Steike meg. Jeg trodde virkelig det gikk an å ha en skikkelig meningsutveskling her inne uten at folk tyr til ufinheter og drittslenging. Ved å fremme et annet syn kommer det responser som at det en sier er "tull", at en er bedreviter og formynder, at en vil tre regler nedover hodene på folk og forskjellige andre barnslige og umodne utsagn. Er det virkelig greit og akseptert å oppføre seg sånn her inne? Skammelig.

 

Du har for så vidt rett i det, ikke pent.

 

Men hever du blikket litt i denne debatten, så er det en av dine "støttespillere" som muligens startet denne tonen, og har de verste verbale utrykkene

" Treskaller "og andre intelligente hedersbetegnelser. Ikke din skyld, muligens moderator sin skyld, men kanskje startet " lovligheten" av å slenge drit nettopp der...dessverre...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har sett at det ikke er stort bedre fra den andre kanten, synes det er minst like ille. Og helt unødvendig, en må da kunne snakke til hverandre med en viss respekt, selv om en mener ulike ting. Forøvrig vil jeg heller si at jeg befinner meg midt mellom de to leirene, men jeg blir vel kanskje oppfattet som en som er for et påbud til enhver pris av enkelte (noe jeg ikke er). I uansett tilfelle synes jeg det er helt feil adresse å sende ufinheter i min retning, for jeg prøver virkelig hardt å ikke synke ned på det nivået og heller skape en konstruktiv debatt i stedet for drittslenging fra to sementerte stillinger.

 

NINJAEDIT: Jeg kan forsåvidt forstå at noen medlemmer går i tottene på hverandre gang på gang, jeg reagerer vel bare fordi jeg ikke føler jeg har fortjent å bli sablet ned på samme måte. Ønsker å bli møtt med den samme respekten jeg prøver å vise andre.

Redigert av superman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du noen link til der du finner denne indikasjonen... ?

 

Det er bare å lese tidligere diskusjon det. "Rapport om sikkerhet ved bruk av fritidsbåt" tar ikke stilling til definisjonen av åpen båt, men foreslår som et utgangspunkt Nordisk Båtstandard. Etter denne vil både under dekk på en daycruiser og under kalesjen i snekka bli definert som åpen.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

...

Og hvis motorstopp blir det vel en lang moralpreken fra redningselskapet selv om man i havsnød med motorstopp ikke er lovpålagt å ha på vest fordi båten da ikke er i fart...........

 

Jeg synes vi kan ha oss frabedt slike irellevante påstander i diskusjonen, Redningsselskapet moraliserer ikke overfor havarister. Dersom du har opplevd det er det faktisk en ganske alvorlig sak som jeg synes du bør rapportere til selskapet sentralt.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Mange lover og påbud vi har i dag er ting vi aksepterer uten problemer (og en del er molboaktige), og mange av dem er for å beskytte oss mot oss selv. Jeg er helt sikker på at du ikke hatt blitt sett på, eller fått bot, som en lovbryter om du hadde tøffet rundt i bar overkropp i 3 knop. Men det er da veldig svart-hvitt.

 

Bakgrunnen for at mange av oss er skeptiske til dette vestpåbudet er at vi ikke har den samme tillit til utøvende myndighet som du her. Jeg er overbevist om at veldig mange nettopp vil bli bøtelagt hvis de passerer politibåten bar overkropp. Ganske enkelt fordi politibetjenter også er mennesker, og vil praktisere lovverket ulikt, og det vil være enkelt å gå etter lavthengende frukt, slik som kontroller i Middagsbukta midt i juli.

 

Siden du nevner nyting av alkohol på offentlig plass som eksempel kan jeg jo fortelle at dette er det området jeg selv har erfart meget ulik praktisering fra politiets side. Jeg har sitter i Sofienbergparken i Oslo med en kald pils og nikket til politiet som passerte. Jeg har også blitt ølkontrollert av politiet i Trondhjem. Vi satt i parken ved Nidelva, minst 200 meter fra andre personer.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Ja, akkurat det forstår jeg veldig godt. Jeg har prøvd å skrive et annet sted at jeg slettes ikke har så spesielt stor tillit til påtalemyndigheten selv, og jeg er enig i at det såklart er en problematisk situasjon når politiet utøver dårlig skjønn. Det er faktisk største ankepunktet jeg har til et eventuelt påbud, og alle de rare særtilfellene en slik lov måtte hatt gjør det vanskelig å vite hva som er greit. Jeg er helt med på alt du skriver her.

 

Personlig er jeg tilhenger av holdningsarbeid, og det fungerer ganske så bra! Selv med et (strengt) påbud om bilbeltebruk så er 40% av de omkomne i trafikken personer som ikke bruker bilbelte. Et påbud garanterer på ingen måte at folk bruker mer vest, heller. Og når vi er helt ærlige her - vil drita fulle folk bry seg en tøddel om vestbruk? Jeg er jammen ikke sikker. Det er nok et stort ankepunkt mot et eventuelt påbud.

 

Og takk for at du gir meg et konstruktivt svar.

Redigert av superman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg undres litt over hvorfor forslaget om vestpåbud lager så sterke følelser. Dersom vi antar at påbudet bare skal gjelde i "åpen båt under fart", hvor "åpen båt" antageligvis blir definert slik at enhver båt som har et område som klart kan betegnes som "innombords" går utenom, så unngår man det meste av absurditeter. Ja, det er ergelig å måtte være lovbryter dersom man ønsker å ro jolla i bar overkropp på en helt blikkstille solskinnsdag, men det er ikke verdens undergang. Eventuelt, selv på en slik dag er det en akseptabel "kostnad" å ha på seg en "pølsevest". Det er også en samfunnskostnad med å innføre stadig flere lover og regler som eventuelt må håndheves - men den er ikke særlig stor.

 

På den andre siden, et slikt påbud kan kanskje spare et sted mellom 2 og 20 liv pr år. Vi aner ikke det eksakte tallet - det er beheftet med stor usikkerhet - men det er i allefall på det rene at det ikke er snakk om noe stort tall. Som vi har vært inne på, argumentasjon av typen "bare man kan spare ett liv så er det verd det" er meningsløs.

 

Alt i alt, en liten fillesak - storm i et vannglass.

Link to post
Share on other sites

Ikke mye flesk å flyte på for tynne roere som nå har startet sesongen uten vest på 40 cm brede båter og noen få grader i vannet. Er det roere som er målet med vestpåbudet ???.....neppe. For roerne er jo en politisk korrekt gruppe med idrettsforbundet i ryggen. Nei det er nok disse nyrike med for stor motor som vi ofte leser om i avisen....som er målgruppen for bedreviterne som ikke tror på enkeltindividets dømmekraft til å vurdere i hvilke situasjoner man bør ha på vest. (Tidligere i tråden var det noen som ikke liker ordet "bedreviter", men det er da et ganske godt norsk ord basert på "betterwisser" som er relevant i den båtpolitiske debatten om det er staten eller enkeltindividet som skal bestemme om man skal kunne har bar overkropp i egen båt.) Ordet "formynder" er også nærliggende om bruke i spørsmålet om det er kapteinen eller staten som skal bestemme når vestene skal på i Middagsbukta.

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Trist utfall av ulykken i Oslo, funnet på 30 meters dyp viser vel at dette var en til som muligens hevdet kunne tenke selv når man bør bruke vest og ikke.. Det er mye som tenderer mot at vedkommende neppe brukte vest.. Trist for de etterlatte som mister noen de sikkert er glade i..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...