Jump to content

Påbud om å ha vesten på i fritidsbåt.


HiMi

Recommended Posts

Om et slikt påbud hadde kommet, noe det høyst sansynlig ikke vil, hadde jeg ikke hatt noe problemer med det.

Båtfolk i åpne små båter burde absolutt bruke vest under fart. Har tro på at ulykesstatistikken vil å ned. Færre drukninger.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Iflg. Norsk Folkehjelp har det skjedd 42 drukningsulukker hittil iår. Av disse er 9 fra fritidsbåt.

http://www.folkehjelp.no/Presse/Drukningsstatistikk

 

Da må man kunne spørre hvilken tiltak kan Røde Kors presidenten tenkt seg for å forebygge drukningsulukker som ikkje har skjedd fra fritidsbåter?

Redigert av Vanisian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

....

Da må man kunne spørre hvilken tiltak kan Røde Kors presidenten tenkt seg for å forebygge drukningsulukker som ikkje har skjedd fra fritidsbåter?

 

Tja, hva med pålegg om bruk av vest i strandsona ! All ferdsel 100 meter fra strandkanten skal foregå med godkjent redningsvest !!

 

Om forslaget går igjennom så bør det gjelde for ÅPNE båter med et fartspotensiale over en viss grense !

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Kan dette forslaget redde ett liv fra drukning er det vel verdt sin sak. Jeg har jo aldri druknet så dette gjelder selvsagt ikke meg.

 

At noen syntes forslaget er dumt er jo ikke noe nytt i og for seg. Tullete bemerkninger forteller mer om den som fremsetter det.

Konstruktive forslag om å redusere ulykkesstatistikken er velkomne. Spesiellt på utleiebåtene burde det strammes inn. Mange drukningsulykket skjer desverre her.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ikke at jeg kjenner til forslagsteksten men det er jo relevant å spørre om man skal sove med vest på (som quatumduck sier).

Et annet relevant spørsmål er om en skal måtte bade med vest på.

Skal man også prøve å dykke med vest på?

 

Jeg tenker at forslagsstiller finner ut at det er fornuftig med vest på i åpen båt under fart. Og ikke mens de har stoppet for å f.eks. bade.

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Astor er enig med deg i denne saken, berg liv der man kan. Mener også definitivt at i åpen båt bør folk ha vestene på seg, uavhengig om man har 9,9 medlemskap i mafiaen eller 300 hk pluss på hekken. Uventede ting oppstår fort.

 

En god regel som ble praktisert i marinen i sin tid, skal man over le på dekk under gange.. Ha på flytevest :)

Link to post
Share on other sites

Kanskje lurt å lese saken før man hetser forslaget.

 

"Får Røde Kors det som de vil, blir det påbudt å bruke redningsvest i fritidsbåter som er i bevegelse."

 

I dag får man flytegreier som man nesten ikke merker at man har på seg, ingen problemer å ha på om man kjører 3 eller 50 knop, i 8 eller 50 fot.

 

Vesten hjelper ikke om den er gjemt i et skap eller under en luke den dagen ulykken skjer.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Ganske lei av alle disse påbudene, fornuftig ja det er det, men vi må jo få en hvis frihet til og velge selv, setter dette litt på spissen nå, men hva regler kommer innen 25 år. Like dyrt og ta båtførerprøven som på bil,større avgifter på båter, stiplete bånd der vi kan kjøre, ikke lov til og drikke alkehol selv når båten ligger til kai? Jeg selv og ungene mine bruker mye vest, men alle disse reglene kommer til og ødlegge båt live.

Link to post
Share on other sites

Oi! Dette handler ikke om sikkerhet alene, men det psykologiske over å bo i Norge som land.

Vi har noe som kalles trivselfaktor, den handler om bla å kunne ha egne valg, og ikke bli tredd nedover hodet en masse påbud/forbud.

Jeg begynner å bli mektig lei av alle som har erfaring etter uhell, skal dele med seg å påtvinge andre, kanskje være seg, om atte...

Ikke kjøpe øl i butikk etter 18.00 på lørdag, eller 20.00 på en hverdag fordi noen i oppveksten opplevde vonde ting, eller fordi statisk sett så kan 11% av oss være latent til alkoholisme...

En liten historie på sidelinjen: det er påbudt å ha på sikkerhetsbelte i bil. Jeg kjører i bysentrum, 30 sone. Jeg blir stoppet av samme politimann andre gangen på samme sted påunder en uke. Det står SYV politifolk, to i sivil høyere opp i gata og to UP-biler gjømt bak hushjørnet. Kjemperessurs for å passe på at jeg bruker bilbeltet i 30-sona. Ja det er forbudt å kjøre uten, men den har ingen betydning i den farta. Alikevel velger Norge A/S å sette alle disse ressursene inn i bysentra. Det var bare beltekontroll de hadde???

Hadde jeg skræva over motorsyklen, hadde det holdt med bare hjelmen. Og om jeg ville kaste meg ut av ett fly eller fjell, holder det med en skjerm i tillegg til hjelm.

Unskyld, bare ett frihetskneblingsoppgulp...

Vi ligger faktisk statistisk på 29. plass i trivsel i verden, og det tror jeg bare bunner i den lovpåtvingelsen vi blir tredd nedover hodet. Innsnevring av frihet.

 

Uansett, det er selvfølgelig lurt å bruke vest i småbåt, men jeg vil velge det selv.

 

PS: pollen har helt feil vinkling for å være reel... Du har to valg som vipper mot Ja, og "strålende" er mye mer posetivt ladet en "idioti". Altså en poll som er vinklet veldig mot valget til trådstarter.

 

Hadde vært artig å høre med trådstarter om intensjon av å påtvinge alle med ett påbud, og ikke friheten med å velge selv. Er det prektighet, morsfølelse, tror alle andre er idioter, eller no sånt?

Link to post
Share on other sites

At du kjører i 30 i 30-sonen hindrer ikke en eller annen idiot i å komme i motsat retning i 70 for så å miste kontrollen og treffe deg. Med andre ord, sikkerhetsbeltet er en god idé selv i 30-sonen.

 

Til saken:

Påbud med vest i båt som er i bevegelse?

Mitt svar må nok bli ett tja...

Jeg ser poenget med å påby vest i en åpen 20-foter som holder 25 knop. Det skal ikke så veldig mye til for å havne i vannet om uhellet først er ute, det ser vi flere eksempel på iløpet av sommeren.

Men i snekkefart er sitvasjonen annerledes. Mindre sjangs for å bli kastet overbord om kapteinen finner det for godt å kjøre på ett skjer eller finner på noe annet for å gjøre hverdagen mer spennende.

På den andre siden, så hindrer ikke nødvendigvis snekkefart og en sånn någenlunde habil kaptein deg i å bli slengt overbord om du blir truffet midtskibs av en børsmillionær som syntes 45+ fot og 30 knop er en fin måte å få nybegynnererfaring i båtlivet...

Personlig så har jeg en lukket 22-foter som gjevnlig ligger over 30 knop. Hos meg så praktiseres ett enkelt regelverk:

Er du på akterdekket når båten er i fart? Da skal vesten være på.

Er du på fordekket (som er ganske trangt og har lav rekke)? Da skal vesten være på.

Sitter du inne og været er fint (enten båten er i fart eller ikke)? Da kan du ta vesten av.

Sitter du inne og været er alt annet enn fint (enten båten er i fart eller ikke)? Da skal vesten være på.

Nå skal det nevnes at jeg som regel befinner meg på Isfjorden på Svalbard, så trafikken er forsvinnende liten, men vannet aldri er varmt.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Ah, så påbud er for at alle andre er idioter? Ja det var ett argument det er vanskelig å diskutere seg bort fra...

Utifra dagens samfunn, behøver vi ikke gå ut av døren lenger, annet enn dem som ville levert varer.

Det meste får vi til fra skjermen, tenk så sikkert det ville vært. Ungene ville ikke klatret i trær, eller syklet i veien. Vi ville ikke rotet det til i trafikken, i luften, over eller under vann. Bare sittet inne på internett. Det ville vært sikkert det!

Link to post
Share on other sites

Ah, så påbud er for at alle andre er idioter? Ja det var ett argument det er vanskelig å diskutere seg bort fra...

 

Hvordan i himmelens navn klarte du å trekke den konklusjonen ut fra det jeg skrev?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

At du kjører i 30 i 30-sonen hindrer ikke en eller annen idiot i å komme i motsat retning i 70 for så å miste kontrollen og treffe deg.

 

På den andre siden, så hindrer ikke nødvendigvis snekkefart og en sånn någenlunde habil kaptein deg i å bli slengt overbord om du blir truffet midtskibs av en børsmillionær som syntes 45+ fot og 30 knop er en fin måte å få nybegynnererfaring i båtlivet...

Eh...

Link to post
Share on other sites

Og nøyaktig hvordan ble ett eksempel på hvorfor det er lurt å ha på sikkerhetsbelte i 30-sonen eller ha på redningsvest i en saktegående båt om til:

 

Ah, så påbud er for at alle andre er idioter? Ja det var ett argument det er vanskelig å diskutere seg bort fra...

 

 

Argumentet mitt var delvis ett argument mot din påstand at bilbelte ikke har noen betyding i 30-sonen ("Ja det er forbudt å kjøre uten, men den har ingen betydning i den farta."), samt å påpeke at redningsvesten kan være kjekk å ha på selv i lav fart på havet.

 

Bilbeltepåbudet kom fordi bilbelter åpenbart redder liv, men svært mange valgte å la være å bruke det allikevel. Det er det samme argumentet som nå brukes med tanke på redningsvester.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...