quantumduck Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Det tar 2 minutter før en ilsken svenske kommer løpande og ropar: Her kan du inte ligga!!! Ser du inte skiltet fortøyning forbjudet. ... Er det slik holdninger polisen, tullen, bryggeeiere, befolkning osv har til gjestene sine eller betraktes de ikke som gjester når de kommer i båt? Minner veldig om da jeg tok inn vann utenfor Strömstad, ny propellaksel, og jeg hadde ikke etterstrammet klem-flensen, ikke vet jeg hva som skjedde men plutselig var båten "halvfull" av vann ... Fant en fin flytebrygge med hvit sandbunn under og tenkte perfekt, her blir jeg stående på bunn hvis det ikke blir tett. Kort tid etter kom selvfølgelig bryggens illsinte eier, fikk forklart situasjonen, men akk; - Ge er i väg, har kan ni inte sjunka! Kort tid etter kom Trossen og lenset båten, de hadde vært i "håndgemeng" med denne personen tidligere og jeg tror nok de gjorde et ærlig forsøk på å mose brygga da de ankom... ihvertfall var tilleggingen ganske under pari. Fikk båten på land i Strömstad, og under _sterk_ tvil låne vinkelsliper til å kappe ny aksel i riktig lengde. Men så skulle mutter dras til med momentnøkkel, og da kom jo spørsmålet; Har ni överhuvudtaget nogot verktyg alls i eran båt? Vel, har begynt å seile rundt med vinkelsliper, men 1,5m lang momentnøkkel sjanser jeg på å klare meg uten fortsatt ... Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Vi har selv brukt å ligge i denne bukta ved Nordvikarna, men har sluttet siden det er tvil om regelverket. På land kom av og til noen av hytteeierne fra øya og skrek og hoiet om at de har ringt Kystvakta. Polisen har vært der tidligere, men da ga de opp pga tvil om reglene. Hva er egentlig status. Kan man ligge der inne i vika eller ikke og har noen blitt bøtelagt for å ligge der? Stranda er grei der kan man ikke ligge. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Jangul Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Alt dette skjer IJuni- Juli??...gruer meg til å reise dit I August....men får masse nyttige tips da Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 3.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2015 Og NordKoster er nasjonalpark der oppe i Norvikarna. På de svenske oppdaterte kartene står det klart, på kartplotteren min er det feil, på papirkartene mine er det feil og på oppslaget på land der, er det feil. På Gulesider i Norge er det riktig I tillegg til gulesider, har også Navionics, Seapilot og iSailor markert dette som ankring forbudt: Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 3.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2015 Planen er å gå til Vettnet i morgen. Er det fullt i gjestehavna så hadde vi planlagt å ligge på svai. Men det er kanskje ikke tillatt? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sequoia Svart 3.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2015 Planen er å gå til Vettnet i morgen. Er det fullt i gjestehavna så hadde vi planlagt å ligge på svai. Men det er kanskje ikke tillatt? Ikke tillatt å ligge på svai rett utenfor havnen på Vettnet, i følge havnevakten. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 4.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 Ikke tillatt å ligge på svai rett utenfor havnen på Vettnet, i følge havnevakten. Men, dette var da vanlig tidligere! Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Maika Svart 4.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 Alle kartene mine sier at det ikke er tillat å ankre opp der, feks Gulesider: Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 4.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 Ja, men vi kan vel ankre utenfor forbudssonen! Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Uglesett Svart 4.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 MRSMT med gjettekonkurranse... Det står i loven at den som begir seg ut i en speseiell aktivitet, fag eller område plikter å sette seg inn i reglene om tillatt ferdsel og i dette tilfelle ankring. Myndighetene har en opplysningsplikt. Den tar de ikke særlig alvorlig. Men det er jo ingen bombe. Så kommer det en buldrane polisbåt full av poliser med bøteheftene i brystlomma og skal tøffe seg overfor intetanende barnefamilier på ferie. De truer med gigantbøter eller fengsel i et år.Er det ingen som kan borre et hull i denne båten å senke den på dypt vann? Forøvrig har jeg en rekke forslag til oppgaver polisen kunne ta seg av hvis de tvinner tommeltotter og kjeder seg nå i ferietiden. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 På "Serpekula" er det fortsatt tillatt å ankre opp, og enn så lenge er det aldeles gratis. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sequoia Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Men, dette var da vanlig tidligere! Dårlig presisert av meg. Med utenfor havnen så mente jeg fremfor... altså omtrent mellom ankring-forbudt merket og 3-tallet. "Ute i leden" er det tillatt... men for et mas det må være. Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 8.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 På den andre siden hvis folk i båt fortsetter å kaste søppel, sigarettstomper, engangsgriller, brenne bål på svabergene , la barn kjøre jolle i timesvis og spille høy musikk i sårbare natur områder må vi kanskje finne oss i at ankring i skjærgården blir forbudt og vi blir tvunget til å legge oss i gjestehavnene alle mann sammen med Lars H og alle de andre. Ingen ønskedrøm for oss som ser naturopplevelsen som større enn fordelen med systembolag, salgsboder, overfylte kafeer og spisesteder med fantasipriser og trengsel og mas over alt. Da kan vi jo like godt ligge i hjemmehavna.Da sparer vi miljøet for forurensning og masse penger i havneavgifter. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 På den andre siden hvis folk i båt fortsetter å kaste søppel, sigarettstomper, engangsgriller, brenne bål på svabergene , la barn kjøre jolle i timesvis og spille høy musikk i sårbare natur områder må vi kanskje finne oss i at ankring i skjærgården blir forbudt og vi blir tvunget til å legge oss i gjestehavnene alle mann sammen med Lars H og alle de andre. Ingen ønskedrøm for oss som ser naturopplevelsen som større enn fordelen med systembolag, salgsboder, overfylte kafeer og spisesteder med fantasipriser og trengsel og mas over alt. Da kan vi jo like godt ligge i hjemmehavna.Da sparer vi miljøet for forurensning og masse penger i havneavgifter. Jeg er litt enig med deg. Belastningen fra båtfolket kan være stor og vi som gruppe må ta ansvar.Når det gjelder Nordvikarna så vet jeg at mange ryddet søppel også etter andre for å unngå det som har skjedd. Unødvendig jollekjøring bør unngås på Koster. Spesielt rykk og napp kjøring. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Barbaria Svart 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 På den andre siden hvis folk i båt fortsetter å kaste søppel, sigarettstomper, engangsgriller, brenne bål på svabergene , la barn kjøre jolle i timesvis og spille høy musikk i sårbare natur områder må vi kanskje finne oss i at ankring i skjærgården blir forbudt og vi blir tvunget til å legge oss i gjestehavnene alle mann sammen med Lars H og alle de andre. Ingen ønskedrøm for oss som ser naturopplevelsen som større enn fordelen med systembolag, salgsboder, overfylte kafeer og spisesteder med fantasipriser og trengsel og mas over alt. Da kan vi jo like godt ligge i hjemmehavna.Da sparer vi miljøet for forurensning og masse penger i havneavgifter. Så sant så sant, la oss håpe at de omtrent arbeisløse folkevalgte ikke leser denne tråden og får noen gode ideer om nye ankringsregler. Jeg ser med skrekk for meg Kragerø gjestehavn i fellesferien en gang i fremtiden vrææææl! Over og ut! Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Komodo Svart 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 På den andre siden hvis folk i båt fortsetter å kaste søppel, sigarettstomper, engangsgriller, brenne bål på svabergene , la barn kjøre jolle i timesvis og spille høy musikk i sårbare natur områder må vi kanskje finne oss i at ankring i skjærgården blir forbudt og vi blir tvunget til å legge oss i gjestehavnene alle mann UGESETT, jeg er kanskje ikke enig i alt du kommer med, men her synes jeg du har noen poenger. Når vi beveger oss i naturen skal vi være litt ydmyke, og ikke bare ta oss til rette med egen komfort som argument. Det gjelder både forsøpling og lydforurensing. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mulligan Svart 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 Det forekommer meg at det bak alle konspirasjonsteoriene ikke er noen som har innsett at ankringsforbudet i Kostersundet og ved Ekenas er der for at fergene skal komme fram. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 (redigert) På den andre siden hvis folk i båt fortsetter å kaste søppel, sigarettstomper, engangsgriller, brenne bål på svabergene , la barn kjøre jolle i timesvis og spille høy musikk i sårbare natur områder må vi kanskje finne oss i at ankring i skjærgården blir forbudt og vi blir tvunget til å legge oss i gjestehavnene alle mann sammen med Lars H og alle de andre. Ingen ønskedrøm for oss som ser naturopplevelsen som større enn fordelen med systembolag, salgsboder, overfylte kafeer og spisesteder med fantasipriser og trengsel og mas over alt. Jeg har aldri skjønt hvordan noen mennesker slenger fra seg søppel og tror det blir borte av seg selv. Helt enig med deg her. Høy musikk er også en fordømt uting (lå på Bustein forrige helg og hørte dunk-dunk pokkern døtte meg fra morra til kveld). Men hvordan man ikke kan tenke lenger mhp søppel, det er komplett uforståelig. samnme med sneiper ut av vinduet på biler. Tror de selv i år 2015 at det blir borte av seg selv? Engansgriller skulle kostet 1000 kroner med 950 i pant Redigert 8.Juli.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Uglesett Svart 30.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Dust! da er det på tiden att du drar dit...........og blir der ! Når man er ute på tokt og skal håndheve et reglement må purken sette seg godt inn i kart og himmelretninger. Det ble mye gnåling om bøter Vi er selvsagt på riktig side av forbudsone og har vårt på det tørre. Da kan man gjerne kødde litt med polisen og vise dem hva som er nord og øst på sjøkartet Og når det ikke er råd å snakke dem til fornuft er det bare å rusle ned i fjæra å brøle litt ekstra og plutselig pakket de sammen og dro. Vet ikke om de skjønte at de tok feil. Make your own luck Det ble en heftig diskusjon og selv om purken har revolver i belte må de dokumentere hva de har på hjerte. Kart og direktetelefon til kripos blir benyttet flittig. Jeg tok litt tare-skog på hue og gikk i diskusjon med polisen. Ble ikke skremt av hverken pistol , kølle eller håndjern. Til slutt tok de gebyrblokka og dro.Nå kan det bli flere slike episoder for ilandstigningsforbudet gjelder en rekke steder på våren og forsommeren. Her gjelder å følge med. Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 30.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Det er vel på sin plass å minne om ferdselforbudet i sjøfulgreservatene som trer i kraft om 14 dager og varer til 15 juli. Hvis noen uforvarende navigerer feil og går i land er helvete løs. La ikke oppsynet få den gleden av å anmelde deg og å skrive ut en bot på kr 5000. Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 30.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 (redigert) Her er kartplotteren med posisjon. siste bøyen 300 øst for meg. Hva gjør man når en svær polisbåt ligger og venter og 2 poliser står å napper i tauene? Båten ligger å skyver mot land. Fikk en stygg tanke om å kaste et tau i vannet foran propellen mens den snurret heheDa hadde det blitt månelyst Redigert 30.Mars.2016 av UGLESETT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Kan hende du har presset frem en endring. Når jeg går inn på eniro.se og velger sjøkart så ser det nå ut som din ankringsplass er innenfor forbudssonen, med god margin. De med iSailor kan vel kanskje bekrefte om sonene er endret iom at kartene deres oppdateres hele tiden (hvis de har kjøpt spesialkart for området vel å merke). Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Er redd Pinkvin har rett, men vil gjerne ha det bekreftet eller avkreftet Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Ove T Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Hej Det blir oklarheter vid bruk av sjökort från Hydrographia. I t.ex. Seapilot ändras gränsen vid in zoomning till Hydrographias kort, då hamnar "UGGLESET" ankringsplats utanför ankringsområdet. I ut zoomat läge och då det blir officiella sjökort är det ankringsförbud 15/5 - 31/8 på den ankringsplatsen och det blir då detta som gäller. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Slik ser det ut i iSailor uten detaljkart: Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.