Jump to content

Kjøler for ipad


Marulf

Recommended Posts

Når det er såpass varmt og mye sol her på vestlandet at padda streiker, så legger jeg den i kjøleskapet, tar samtidig ut en pils og går tilbake og starter Raymarin plotteren som er backup. Når pilsen er tom henter jeg padda som er kald og god ;-). Har aldri sett på dette som et stort problem egentlig....

Redigert av Andresh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ligger ikke så lenge nei, 10-15 min så pleier den være kjølig og grei uten noen kondens ;-)

En annen ting jeg gjør før lengre strekk i sol der jeg vil bruke Ipaden, er å dobbelklikke på "hjemknappen", slette alle program som ligger der, på den måten slipper jeg å ha 15-20 program som ligger å jobber unødvendig mye i bakgrunnen.....

Link to post
Share on other sites

Jeg har også brukt I-pad med Navionics som plotter på en 3-ukers båttur og det har fungert veldig bra men.....

 

1) I-pad'en bruker mere strøm en 12-volts laderen klarer å levere, så turen må helst ikke vare mer enn 6-timer før jeg er fra 100 ned til 0%.

2) Jeg har ikke installert SIM-kort. Det skjer en gang i blant at pad'en melder at det mangler SIM kort og samtidig mister GPS'en. Da må jeg slå av det hele og starte på nytt for å komme tilbake, men da har jeg ofte mistet all "tracking"-info.

3) Det har skjedd en par ganger at skjermen "Fryser" og da gjelder samme prosedyre som punkt 2).

 

Er det noen som har liknende erfaringer og evt løsning?

Link to post
Share on other sites

Ang nummer 1, så gir nok ikke laderen din 2,1A. Gjør den det vil batteriprisenten aldri krype nedover.

Har vært gjennom et par ladere. Belkin reisesett som selges på CO er den beste jeg har prøvet.

 

Ang #2, så vil du oppleve at ting funker bedre med SIM kort. Du vil antagelig også få mer nytte og glede av padda.

Telenor har et 1 GB/ mnd abonnement til 99,-

Bare å tegne. Null binding når du ikke kjøper i samme slengen.

 

3: Er en aktiv paddebruker. Den har hengt seg kanskje 2-3 ganger på like mange år.

Har ikke gjort det det siste året overhodet. Har du siste oppgradering?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Rart at enkelte sliter med ladingen. Når jeg bruker appen til navigasjon og lysstyrken på max, så lader den mere enn den forbruker.

Tror det generelt er viktig å sku av og på padden helt en gang om dagen. -selv har jeg en lei tendens til å glemme det, setter den i hvilemodus og da kan jeg oppleve at jeg ikke får inn posisjon i begynnelsen av turen.

Link to post
Share on other sites

Rart at enkelte sliter med ladingen. Når jeg bruker appen til navigasjon og lysstyrken på max, så lader den mere enn den forbruker.

Tror det generelt er viktig å sku av og på padden helt en gang om dagen. -selv har jeg en lei tendens til å glemme det, setter den i hvilemodus og da kan jeg oppleve at jeg ikke får inn posisjon i begynnelsen av turen.

 

Et annet Ludo-triks er å ta en reset hver 14.dag. Dette kan løse opp i en del skitt som henger igjen fra programmene. Reset utføres på denne måten:

Hold power- og hjem-knappen inne samtidig. Hold de inne HELE tiden helt til eple-symbolet dukker opp midt på skjermen. Først da kan du slippe opp knappene.

Gjør det også til en vane å stenge app'er du ikke bruker. Selv om de ligger i bakgrunnen, forbruker de prosessorkraft og minne. Navigasjonsapp'ene er spesielt ressurskrevende og trenger alle ressursene de kan få.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Sant nok Pinkvin. Er tungbruker, lol ;-)

Har datatvilling fra telefonen på routeren, men fikk bare 1 tvilling pr. Abo.

 

Eureka: Om den ikke lader, er 12v laderen for dårlig så sant padda ikke er overopphetet. Man får da stikkontaktsymbol istedenfor ladesymbol inntil tempen synker.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ja. De må kjøpe riktig lader :-)

 

Biltema sin dobble USB med 2,1A på klistrelappen kommer ikke opp mot Belkin sin, men duger til vanlig lading.

Maritim har også en dobbel-USB som er helt grei.

 

En flaskehals kan også være uoriginale kabler med tynnere tverrsnitt. Duger til iPhone, men ofte ikke til 3. og 4. gen iPad som virkelig trenger 2,1A for å lade ved tung bruk.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

2) Jeg har ikke installert SIM-kort. Det skjer en gang i blant at pad'en melder at det mangler SIM kort og samtidig mister GPS'en. Da må jeg slå av det hele og starte på nytt for å komme tilbake, men da har jeg ofte mistet all "tracking"-info.

GPS'en sliter og leter etter GSM for å finne ut hvor den er.

En ordentlig GPS mottaker vil gi alarm.

Link to post
Share on other sites

2) Jeg har ikke installert SIM-kort. Det skjer en gang i blant at pad'en melder at det mangler SIM kort og samtidig mister GPS'en. Da må jeg slå av det hele og starte på nytt for å komme tilbake, men da har jeg ofte mistet all "tracking"-info.

Dette er A-GPS' forbannelse. Med et fungerende SIM-kort samt mobildekning, vil nok dette fenomenet sannsynligvis opphøre. Hvis du befinner deg i en randsone for gsm-dekning vil du sannsynligvis kunne få litt hikke. Må kan også oppleve GPS-utfall når brikka svitsjer mellom Edge/3G/LTE.

Dette har ikke noe med Apple og iPad å gjøre. Dette fenomenet gjelder alle enheter som har integrert A-GPS.

A-GPS skal redusere tiden det tar før første posisjonsbestemmelse. Som kjent tar det litt tid før man før GPS-fix. For å bøte på dette, tar man mobilnettet i bruk. Hvis man av en eller annen grunn mister GPS-signalet, vil enheten forsøke å gå på mobilnettet for å få en posisjon. Det er da problemet du beskriver oppstår.

 

edit: Det er også viktig å huske på at man kan oppleve GPS-utfall når man svitsjer mellom ulike programmer på nettbrettet. Hvis du f.eks svitsjer innom nettleseren mens du bruker navigasjonsappen. Hvis programmet som bruker GPS havner i bakgrunnen, vil etterhvert "koblingen" til GPS brytes. I tillegg slås GPS'en av hvis enheten går i dvale-modus.

Redigert av kjeros (see edit history)

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...
37 minutes ago, Tor Arild said:

Jeg bruker en slik:

 

https://www.ebay.com/itm/171524664994

 

Har fungert særs godt i 3 år.

Takk, den så lur ut!

 

EDIT: Nå bestilte jeg en tilsvarende fra Norge.  Den er hvit utapå, så den reflekterer sikkert enda mer lys/varme? https://www.scandinaviandrone.no/produkt/polarpro-remote-sunshade/?attribute_pa_enhet=nettbrett

 

451097133_Skjermbilde2021-07-21kl_12_22_04.png.b0a2382c66cd8c0a2429b7a1bc460b46.png

Redigert av hnrk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...
sap_2000 skrev On 25.7.2013 at 9.30:

 

Mulig andre tablets ikke har tempsensing og/ eller ikke er programmert for å beskytte tableten eller båten/ huset den befinner seg i? Ikke vet jeg.

Caterpillar mobiltelefon har tydeligvis også et system for å registrere temperatur så overoppheting skal unngås. En gang hørte jeg et pling og tok den ut av ytterlomma for å se om det var kommet melding eller noe sånt, det var det ikke, men det stod noe om overoppheting på skjermen som kunne tyde på at den var for varm.

 

Men jeg antar det må ha vært sensorfeil, for selv om den var påslått så jobbet den ikke med noe. Og dette var utendørs en påskeferie i Longyearbyen på Svalbard mens jeg var på vei opp Sukkertoppen., men måtte snu fordi det ble for glatt på snøen.  Så definitivt ikke reell overoppheting. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått varsel om for høy temperatur på et Samsung nettbrett. Det stod vel noe sånn som for høy temperatur for lading, så regner med at det var batteriet som ble for varmt. Det samme har skjedd med telefonen, også den en Samsung. 

Jeg kjøpte nytt Samsung nettbrett til bruk Ibsen, og på det la jeg til en funksjon som viste batteritemperatur. Den viste i overkant av 50 grader uten at jeg fikk noe varsel.

 

Link to post
Share on other sites

hnrk skrev On 21.7.2021 at 11.40:

Plukker fram denne tråden fra glemselen. Har noen funnet gode produkter for kjøling av ipad? Har enn så lenge gått for håndklevarianten, den ser ut til å fungere helt OK.

Kunne en isboks med vann fungert? Den har fatt lokk av litt størrelse, og er muligens vanntett og vannet kan man jo bytte ut om det etterhvert blir varmt. Og det uten at kjøleboks elelr lignende må jobbe hardere. Også gir det en ekstra sikkerhet mot feilnavigering fordi hvis man skal bytte vann og det ike er vann utafor båtripa så vet man at man har navigert feil og bør snu.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...