Jump to content

Kjøler for ipad


Marulf

Recommended Posts

Har denne sommeren kun brukt ipad som kartplotter etter at antenna på min fastmonterte plotter tok kvelden samme dag som ferien startet. Ipad med navionics og ekstra navigerings apper har fungert utmerket og jeg er imponert. Rutplanlegging er en lek og den er mye mer brukervennlig enn min fastmonterte. Den største ulempen ved å bruke ipad er at den slår seg av pga varme. Det kan forsåvidt være en stor ulempe om den slår seg av på et ugunstig tidspunkt. Så til spørsmålet: er det noen som har funnet en egnet kjøler til ipaden? Et vanntett deksel har jeg allerede. Det ultimate ville være vanntett deksel med kjøler.

Redigert av Marulf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruker iPad som "hjelpeplotter" (har TelChart) og den tåler ikke fukt; Følgelig er den plassert i "frontruta" og solsteiken. (Som alle brukere vet, er iPad (samt andre nettbrett) vanskelig å lese i direkte sollys). Har hengt på et hvitt tøystykke langs den sorte lista samt BAK på padda. Funker bra.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Selv en iPad i dvalemodus med sola rett i den svarte skjermen gjør at den lett blir overopphetet selv uten bruk av tunge programmer i bakgrunnen og GPS.

 

Fikk en idé nå:

Lage til en skygge med 3-sider pluss bakvegg. F.eks av en hvit depronplate.

Skjæres lett til med tapetkniv og linjal og kan tapes eller limes sammen med polyretanlim. Et par trekanter i depron på et par cm vil gjøre konstruksjonen relativt stiv og vekten er lik null.

 

Som bonus vil man også se skjermen mye bedre i sollys.

 

Hmm. Må få laget meg en slik selv :-)

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Var innom CO i dag. Fra før har jeg en laptopkjøler, type stor. Så nå at de har fått en mindre type, for mindre laptoper. Det går jo ann å partere den. Kostet under 300 kr tror jeg.

 

Hvit tape på det sorte feltet rundt padda burde bedre temperaturen. -ikke så pent, menmen... når ble vi forfengelige når det kom til navigasjon.

Link to post
Share on other sites

En iPad tåler fint 40 grader utetemperatur. Med sola rett i en mørk eller sort skjerm, gjerne kombinert med bruk av tunge programmer og gps vil innvendig temperatur kunne bli langt høyere selv om omgivelsestempen er langt lavere.

 

Bruker man en solbeskyttelse eller har et hvitt skjermbilde (hvis sola står rett i skjermen) skjer ikke dette.

 

Endel elektroniske komponenter har en toleransegrense for temperatur. iPad har en beskyttelsesfunksjon som først gir en melding om for høy temperatur. Stiger tempen ytterligere vil den skru seg av.

Samme med lithiumbatterier. De er ikke glade i temp over 55-60 grader.

De som vil kan Google "li-po fire" etter videoer, så ser man hvorfor. En annen ting er at høy temp sakte men sikkert dreper batterikapasiteten.

 

Mulig andre tablets ikke har tempsensing og/ eller ikke er programmert for å beskytte tableten eller båten/ huset den befinner seg i? Ikke vet jeg.

 

Dette til info :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Angående dette med vanskeligheter med å se skjermen i sollys: Jeg investerte i skikkelige Polaroid solbriller til å ha i båten denne sesongen. Med disse på har jeg mye bedre sikt forut og ikke minst Ipad skjermen i sollys ;-)

Blir Ipad for varm på lange strekk slenger jeg den 5 min i kjøleskapet rett bak førerstolen. Men har tross alt ikke vært noe stort problem for meg med varmgang.....

Link to post
Share on other sites

Selv en iPad i dvalemodus med sola rett i den svarte skjermen gjør at den lett blir overopphetet selv uten bruk av tunge programmer i bakgrunnen og GPS.

Fikk en idé nå:

Lage til en skygge med 3-sider pluss bakvegg. F.eks av en hvit depronplate.

Skjæres lett til med tapetkniv og linjal og kan tapes eller limes sammen med polyretanlim. Et par trekanter i depron på et par cm vil gjøre konstruksjonen relativt stiv og vekten er lik null.

Som bonus vil man også se skjermen mye bedre i sollys.

Hmm. Må få laget meg en slik selv :-)

SAP -from my iPad )

Dagens beste tips. OG, det funker sikkert for en skarve PC el.l. også.... :-)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hva med å bruke et peltier element. Blir kanskje litt stort og du må kanskje ha en vifte til å kjøleden varme siden av elementet

 

Høres ut til å være en av de bedre løsningene.

Lokket på bærbare kjølebokser har slike elementer ferdig på to kjøle/varme-ribber, beregnet for 12V.

Vil tro å kannibalisere et slikt lokk, og flytte over til holderen for padda er relativt enkelt. Men litt usikker på holdbarhet/kvalitet på vifte etc.

Om elektronikken er åpen etter å tatt det ut av lokket får en kjøpt mange pene bokser på Elfa.

 

Eneste en trenger å gjøre er å enten høvle ned kjøleribben for å få den flatt mot padda, eller bytte den ut med en aluminiumsplate.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker et komplisert system med et håndkle som legges over padda. Må da ta håndkleet opp og ned når jeg skal se på skjermen, men det har fungert utmerket. Selv de siste ukene som har vært relativt "milde"..............

Hvis du i tillegg fukter håndkleet litt, vil varmen "dras" ut av iPaden når vannet fordamper i solsteiken.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...