bredekaede Startet 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2013 Sliter med å få start på motoren. Etter en natt på svai ville ikke motoren starte.Motoren jaget litt på tomgang før den ble stoppet .Ettersom dieselen var full i vann så tappet jeg ned og renset dieseltanken,fylte ny diesel nye filter,drenerte dieselpumpa.pumpet inn ny diesel og luftet alle dyserørene.Motoren tenner på en sylinder når jeg kinner.De andre dyserørene kommer det nesten ingen diesel ut av når jeg lufter.Er det noen her som har erfaring med denne type motor? Sitér dette innlegget Link to post
step Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 (redigert) Lufte mer! Løsne dyserør når du kinner motor. Dra til rør når det begynner å komme diesel. Redigert 24.Juli.2013 av step (see edit history) Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
Chris284 Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Burde ikke være så vanskelig å få luftet, pumpen må også luftes. Siden det ikke kommer diesel ut av alle injektor rørene kan det være at ip pumpen trenger lufting. Luft og luft igjen til det er diesel ut av rørene. Om du ikke kjører på vann fortsatt, bør motoren starte. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
3rik Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Starter den ikke er det vann enda. Løsne på dysene og kinn motor til det spruter støtvis diesel. Koble til igjen og kinn videre. Til slutt kommer den. Var igjennom det samme for noen uker siden da jeg var så dum å åpne opp for tank nr 2. Nå har jeg renset begge tankene og skal huske å sjekke vannutskiller oftere :) Brukte vel nesten opp et startbatteri før den tente skikkelig igjen, men da gikk den fint. Har du manuell pumpe etter dieselfilter? Sitér dette innlegget Link to post
bredekaede Svart 25.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Jeg har skrudd av alle dyserørene og kinnet i det uendelige.Det kommer kun støtvis diesel ut en av de 8 uttakene på pumpa.Det står ei manuell pumpe på finfilteret. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 ajaj...var det i natt du lå på svai, og der ligger du enda? Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Støtvis diesel er vel riktig det... Har du nok juice igjen på batteri til å få tilstrekkelig kompresjon nå da? Kan jo prøve med et ferskt batteri som gir nok støyt. Sitér dette innlegget Link to post
bredekaede Svart 25.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Ligger i havn nå ,og har lada opp batteriene flere ganger.Lurer på om dieselpumpa har tatt kvelden. Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Men du får vel diesel til dysene? Jeg løsnet kun en halv runde på mine dyser, og da stod spruten i taket når jeg kinnet. La et håndkle over etterpå :-P Dersom det er pumpen, gir den for lavt trykk i såfall.... forresten, selv om batteriene er ladet opp, så kan de jo være dårlige... Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 (redigert) Nå kjenner jeg ikke din motor spesifikt, så bli litt mer generelt: Du har fått gode tips her allerede, så vil bare supplere. Det står ikke "dyr" og dritt i tilførselsrøret fra tanken? Blåse i røret og tilbake på tank kan hjelpe. Har du skiftet pakningene i filtrene du har hatt åpne? Fjernet du de gamle pakningene? Hvis du har åpnet alle filtrene inkl. forfilter for reingjøring er det best å fylle disse opp igjen med diesel manuelt hvis tanken er lavere enn motor. Å pumpe manuelt for å fylle alt opp igjen blir ofte til et lite helsike å sitte med forpumpen og pumpe og pumpe. Regner med det finnes en liten forpumpe på motoren? Er gjerne et rundt ratt som kan skrues et par omdreiniger og så spretter den opp eller ut et par cm. Da er den klar til å pumpe med. Noen cater har sågar en liten ventil under dieselfilteret en plass som kan vries på sånn 90 grader eller deromkring. Da kan du pumpe fra tank og i rett retur. (detaljene om dette ligger igjen på et sykehus ) Når det er slutt på luften er det å vri tilbake og du går da inn på pumpen på motor og lufte der før du begynner å kinne på starteren med åpne høytrykksrør.. Men ikke sikkert du har dette på din. Prøvde å finne en instruksjonsbok på motoren for å se detaljer, men den har du sikkert? Å bare kinne på starteren tømmer oftest batteriene og i verst tilfelle går den seg varm og du får kjennskap til Catprisene.. Redigert 25.Juli.2013 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Hva er galt med Europeiske motorer sier nå jeg :) Denne pumpa, er om jeg husker riktig, ekstra følsom for luft. Hvilket opplegg har du for diesel til og fra motoren, er det orginalt fra Cat med vannutskiller og doble dieselfilter? Er du uheldig, kan det jo være at det har stått vann i dieselpumpa, med de følgeskadene det kan få, men det er lett å skru av pumpa og få renset den om det skulle være tilfelle. For øvrig er det sytematikk som er luftingens beste venn. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Rune Hovland Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Sørg for å lufte alt som er milig å lufte fra forpumpe , hoveddieselfilter , hovedpumpe og dyser dette skal gå , men pass på å bruk noe gjennomsiktig å tappe i underveis slik at du kan være sikker på at det ikke ligger noe vann i systemet , forøverig så pleier det å være ett deksel i bunn av pumpene (ved matingen) som det er viktig å få konstantert at det ikke ligger vann i , bare løsne dekselet forsiktig og ikke ta det av , er det vann her vil det ikke komme videre og det ligger her å ødellegger pumpen. Vær 100 % sikker på at vann ikke kommer så langt som til dysene for om det blander seg vann her vil det ved tenning bli alt formange grader i sylinderen din. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Hva er galt med Europeiske motorer sier nå jeg :) Det burde heller vært en som kommer fra Friedrichshafen vel Toroa?? Hehe.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
bredekaede Svart 4.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2013 https://baatplassen.no/bildearkiv/32/32582/moekkapumpe.jpg Fikk omsider start på motoren. skrudde av lokket på dieselpumpa trykte ned mekanismen som vist på bildet med et skrujern. motoren startet umiddelbart for deretter å stoppe så snart skrujernet ble fjernet Sitér dette innlegget Link to post
zenior Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 https://baatplassen.no/bildearkiv/32/32582/moekkapumpe.jpg Fikk omsider start på motoren. skrudde av lokket på dieselpumpa trykte ned mekanismen som vist på bildet med et skrujern. motoren startet umiddelbart for deretter å stoppe så snart skrujernet ble fjernet Sitér dette innlegget Link to post
zenior Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 Har du fortsettelsen på dette? Måtte pumpen byttes?? Sitér dette innlegget Link to post
bredekaede Svart 12.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 Har du fortsettelsen på dette? Måtte pumpen byttes?? Registeret på pumpa hang på den ene plungeren.Tok den ut og gjorde reint.Mistenker at det har vært vann i dieselen.Dieseltanken blei forøvrig tømt og.Motoren har fungert feilfritt etter dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.