Jump to content

får ikke start på caterpillar 3208 375 hk

bredekaede

Recommended Posts

Sliter med å få start på motoren. Etter en natt på svai ville ikke motoren starte.Motoren jaget litt på tomgang før den ble stoppet .Ettersom dieselen var full i vann så tappet jeg ned og renset dieseltanken,fylte ny diesel nye filter,drenerte dieselpumpa.pumpet inn ny diesel og luftet alle dyserørene.Motoren tenner på en sylinder når jeg kinner.De andre dyserørene kommer det nesten ingen diesel ut av når jeg lufter.Er det noen her som har erfaring med denne type motor?

Burde ikke være så vanskelig å få luftet, pumpen må også luftes. Siden det ikke kommer diesel ut av alle injektor rørene kan det være

at ip pumpen trenger lufting.

Luft og luft igjen til det er diesel ut av rørene.

Om du ikke kjører på vann fortsatt, bør motoren starte.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Starter den ikke er det vann enda. Løsne på dysene og kinn motor til det spruter støtvis diesel. Koble til igjen og kinn videre. Til slutt kommer den. Var igjennom det samme for noen uker siden da jeg var så dum å åpne opp for tank nr 2. Nå har jeg renset begge tankene og skal huske å sjekke vannutskiller oftere :)

Brukte vel nesten opp et startbatteri før den tente skikkelig igjen, men da gikk den fint.

Har du manuell pumpe etter dieselfilter?

Nå kjenner jeg ikke din motor spesifikt, så bli litt mer generelt:

Du har fått gode tips her allerede, så vil bare supplere.

Det står ikke "dyr" og dritt i tilførselsrøret fra tanken? Blåse i røret og tilbake på tank kan hjelpe.

Har du skiftet pakningene i filtrene du har hatt åpne? Fjernet du de gamle pakningene?

Hvis du har åpnet alle filtrene inkl. forfilter for reingjøring er det best å fylle disse opp igjen med diesel manuelt hvis tanken er lavere enn motor. Å pumpe manuelt for å fylle alt opp igjen blir ofte til et lite helsike å sitte med forpumpen og pumpe og pumpe. Regner med det finnes en liten forpumpe på motoren? Er gjerne et rundt ratt som kan skrues et par omdreiniger og så spretter den opp eller ut et par cm. Da er den klar til å pumpe med.

Noen cater har sågar en liten ventil under dieselfilteret en plass som kan vries på sånn 90 grader eller deromkring. Da kan du pumpe fra tank og i rett retur. (detaljene om dette ligger igjen på et sykehus :giggle: ) Når det er slutt på luften er det å vri tilbake og du går da inn på pumpen på motor og lufte der før du begynner å kinne på starteren med åpne høytrykksrør.. Men ikke sikkert du har dette på din.

Prøvde å finne en instruksjonsbok på motoren for å se detaljer, men den har du sikkert?

Å bare kinne på starteren tømmer oftest batteriene og i verst tilfelle går den seg varm og du får kjennskap til Catprisene..

Redigert av Gudrun (see edit history)

Hva er galt med Europeiske motorer sier nå jeg :)

Denne pumpa, er om jeg husker riktig, ekstra følsom for luft. Hvilket opplegg har du for diesel til og fra motoren, er det orginalt fra Cat med vannutskiller og doble dieselfilter? Er du uheldig, kan det jo være at det har stått vann i dieselpumpa, med de følgeskadene det kan få, men det er lett å skru av pumpa og få renset den om det skulle være tilfelle.

For øvrig er det sytematikk som er luftingens beste venn.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Sørg for å lufte alt som er milig å lufte fra forpumpe , hoveddieselfilter , hovedpumpe og dyser dette skal gå , men pass på å bruk noe gjennomsiktig å tappe i underveis slik at du kan være sikker på at det ikke ligger noe vann i systemet , forøverig så pleier det å være ett deksel i bunn av pumpene (ved matingen) som det er viktig å få konstantert at det ikke ligger vann i , bare løsne dekselet forsiktig og ikke ta det av , er det vann her vil det ikke komme videre og det ligger her å ødellegger pumpen.

Vær 100 % sikker på at vann ikke kommer så langt som til dysene for om det blander seg vann her vil det ved tenning bli alt formange grader i sylinderen din.

• 2 uker senere...
  • 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...