Jump to content

Større båt, hvor mye dyrere blir det faktiske regnestykket?


Bateman

Recommended Posts

Ser det er flere her som er litt kritiske til NO38 (Nordic Oceancraft 38) - det er det absolutt ingen grunn til.

I størrelse er den mye lik Windy 37 og Scand 360 - og kan absolutt ikke sammenlignes med noen 32 foter slik enkelte mener :confused:

Har hatt vår i 3 sesonger nå, det er en fantastisk båt i sjøen, noe som nok delvis skyldes at den er relativt smal (3,33m) - og selfølgelig at den er 11,56 meter lang og 7 tonn, med ganske skarp V-bunn......

Men plassen er meget godt utnyttet i båten, og toalett/dusjrom som er så stort og bra skal du betydelig opp i størrelse for å få :yesnod:

 

Bakdelen med båten er først og fremst at det ikke er dollbord helt bak, man må ut på siden av byssa,men det har ikke vært noe problem for kona hittil....men er jo kjedelig i regnvær og sterk vind :thumbsdown:

 

Bysse er heldigvis er plassert ute-skal aldri steke makrell i en båt med bysse nede en gang til nei.....og så er det mye mere sosialt da :yesnod:

Båten er lettmanøvrert(spesiellt om man har 2 motorer)-og har heldigvis ikke så mye vindfang som enkelte andre, noe jeg har vært glad for i sterk vind flere ganger.

 

Den er også billig i drift, når vi har god tid bruker vi 7-8 liter i timen(6-7knop), og jeg bruker 1,55-1,75 l/nm-dvs 34-54 liter pr time - mellom 22 og 31knop(3000RPM) -med ferielastet båt, men går vi med mer enn 35 knop(2l/Nm), stiger forbruket drastisk- på topp bruker vi 3,35 liter/nm(drøye 40 knop). Dette er selvsagt målt med lite sjø, i grov motsjø er selvsagt forbruket mye høyere i marsfart, men båten tåler slik sjø bedre enn de aller fleste andre .............

 

Har prøvd samme båt med en motor, og vil ikke anbefale dette da jeg synest den ekstra tryggheten med 2 motorer og adskilte tanker/drifstoffsystem er verd mye, og forbruket er minimalt større med 2 motorer, selv om man kan plane på lavere hastighet med kun 1motor. Trenger heller ikke hekktruster med 2 motorer....

Redigert av powerpuff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Lenge siden jeg har sagt noe her nå, men står på stedet hvil ennå.
Hadde egentlig gjort avtale med NO38 eier, men da det er rot med papirer i forbindelse med skipsregistrering ol så drøyer dette ut,og egentlig så langt ut at jeg kikker etter andre alternativer.

 

Som nevnt er det NO38, bavaria 35,37 sport og fairline targa 37 som er i ikikkerten.

Har f.eks en Targa 37 som er priset til ca 1,2 mill 97 modell. 2*kad 44 ca 1200 timer.

bavaria 37 sport 2004 modell ca 1,245mill med 2*kad 44 motorer ca 900timer gangtid.

 

Hvordan vurderer dere disse båtene opp imot hverandre og prisnivået?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Ja idag ble valget gjort, har kjøpt meg ny båt :)

 

Rart hvordan utfallet blir mange ganger.

 

Man har gjerne en drøm, som går over til og bli en vurdering med andre båter etterhvert.

 

Vi har alltid hatt lyst på en bavaria, syntes båtene har blitt meget bra siste 5-8 årene. Føler man får utrolig mye båt for pengene og de er tøffe og se på syntes jeg.

 

Så valget falt etterhvert på en Bavaria 33 sport 2008 modell. Etter at vi har vært fast bestemt på enten NO38 eller en eldre fairline targa 37! Men så falt vi tilbake på første drømmen :)

 

 

Så nå er spørsmålet er det overambisiøst og hente båten selv innen kort tid sjøveien fra bergen til langesund..........Eller er båtfrakt,bilfrakt mest fornuftig ?

 

Eventuelt finnes det noen andre som skal retning Bergen - Østlandet den nærmeste tiden som vil kjøre i følge?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Først og fremst, gratulerer med ny båt.:)

 

Jeg har gått den strekningen du refererer til her som er helt kurant seilingsmessig. Med en brukbar radar/elektronikkpakke ombord er det ikke noen problem uansett tid på året med den båten du skal hente, såfremt været er fint. Det er det som er det viktigste. Så å sjekke værmeldingen skikkelig samt vite alternativene om det snur seg er alfa omega for en vellykket tur.

 

De største utfordringene rundt henting av ny båt er at man ikke kjenner båten, ikke kjenner utstyret, alarmer, plassering av ting etc., ikke kjenner til vedlikeholdet som er utført, filter/dieseltilstand etc. Det er ting som kan skape plunder underveis. Gjør deg skikkelig kjent med de viktigste tingene og ha nødvendige deler, filter, verktøy etc. ombord. Ikke kjør tankene helt ned og bytt dieselfiltere i forkant av turen. Sjekk ankervinsjsystemer, slepetau osv. samt at kommunikasjonsbiten er iorden. Og ta med en kompis. Så kan dette bli en fin tur tross årstiden. Ville tatt distansen som 2 eller 3 etapper med dagskjøring, årstiden tatt i betraktning om jeg var i samme situasjon med ukjent båt.

Link to post
Share on other sites

Gikk turen Svelvik - Bergen i midten av september, en kjempetur men anbefaler å dele den opp i minimum 2 dagsetapper... Eg gjekk på ein laaaang + 2 timer neste dag... Hentetråd ligger her på BP.

Årstiden er jo ikkje heilt med deg, finnes mulighet for den båtstørrelse på landeveien, men litt av sjarmen er vel å gå sjølv? Med riktig vær, utstyr og en co-pilot eller to så er det en fin tur!

 

Lykket il!

Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen....

Link to post
Share on other sites

Har skannet gjennom denne strengen løselig :wink:

Ser at båtliv er en mangslungen affære hva økonomi (OG størrelse på båt) angår.

Har 20 fot kabinbåt det går an å overnatte i. (Kosta meg under 100 lapper for noen år siden. :-)

Båten er fra -90-tallet :confused: og ligger i båthavn med flytebryger, strøm, vann og 24/7/360 vakthold.

Båtplass og medlemskontingent beløper seg til 3-4 lapper i året, vinterlagring i betongburka 1500,-

Opptak og utsett tar jeg sjøl fra egen henger, service høst og vår likeså.

Brennstoff og olje + impeller annen hvert år koster ca 3-4 lapper i året. + forsikring.

Så totalsummen blir under 10 lapper. Overkommelige båtutgifter for en pensjonist.

Men skulle gjerne ha hatt litt større båt...

To faktorer holder igjen: Madammen elsker ikke båt; OG: Prisen det antydes her :cryin:

 

(Samt at jeg KAN klare meg med den jeg har, OG kan traile den til andre deler av landet. DET kan jeg ikke med større båt!!)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...