Jump to content

Større båt, hvor mye dyrere blir det faktiske regnestykket?


Bateman

Recommended Posts

Dette må vel være en god pris på en 38 fot Windy? 2x kad300 fra 2007 til under millionen:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43012514

 

Kk

Den Windyen er bra i pris, problemet for TS er at den ikke har to lugarer. (Noe han nevner som viktig) Salongen fremme gjøres om til lugar for natten. Ellers må vel etter min mening KAD300 være drømmemotorene? Bygd på konseptet/blokkene til AD41, bare modernisert og yter vel ca. 270 hk, husker jeg riktig? KAD300 fikk kort levetid fordi D6 kom som ny motor inn i VP sitt program. Skal jeg bytte mine AD41 blir det i KAD300.

Men til TS, du sier lite om hvor nevenyttig du er selv? Eldre båter er en lavere innstegsverdi, men høyere utbyttingsfaktor. Nå behøver ikke disse utbyttingene bli så dyre kan man gjøre arbeidet selv. Jeg vil dog våge påstanden at med en 10 år gammel båt eller eldre, er du i gang med utbyttesirkuset. Thrustere svikter, dasser må byttes, trimplan fusker, ankermotorer har irret, ledningsnett irrer, skai er slitt, salonger slitt, kalesjen må byttes etc etc. Realistisk regn mellom 20-30000,- i slike kostnader pr. år, Fordelen er at du kan spre bytte av slikt over flere år. Jeg trakk opp salongen i min Princess inne i år, det kostet 12000,- f. eks. Men kunne ha utsatt det i flere år, ville jeg ha prioritert de pengene til andre ting. Gjør du service på drev og motor selv, vil dette koste deg maks 5000,- pr år for begge motorer. Vårpussen tar du selv, sett av 4-5 dager og ett par tusen kroner, så holder det. De gamle motorene som nevnes her er solide saker, som nok ofte står seg i hjel, i stedet for brukes i hjel. Dog skal man være forsiktig med tidlige årganger av KAD42, den kom i 3 utgaver og er en grunn for det uten at jeg går mer inn på det her. Også KAD44 kom vel i 3 utgaver, men her skyldes det nok mer elektronikk som ble forbedret enn mekaniske ting. Dog koster elektronikken mye, og er vanskelig å reparere selv, slik at man ender med å bytte hele uniten som er defekt, og 1000-lappene flagrer.

Mye å ta hensyn til, men du har fått mange gode råd av folk her.

 

Drivstoff er underordnet hvis du ikke konstant cruiser i 25 knop. Jeg går vel 60-70% av tiden mellom 6-8 knop, resten i ca. 21 knop som er en fin marsjfart for meg. Forbruket da er helt ok å leve med :smiley:

Link to post
Share on other sites

Alternativet er å ha konstant oppredd i sittegruppen foran, men da er det jo ikke vegg. Andre alternative båter har jo ikke sittegruppe nede så sånn sett er det ikke en mangel.

 

Edit: å lage en vegg er jo et alternativ og som ikke bør koste mye. Uteplassen er jo suveren på denne båten!

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ellers må vel etter min mening KAD300 være drømmemotorene? Bygd på konseptet/blokkene til AD41, bare modernisert og yter vel ca. 270 hk, husker jeg riktig? KAD300 fikk kort levetid fordi D6 kom som ny motor inn i VP sitt program. Skal jeg bytte mine AD41 blir det i KAD300.

Er kad300 mer "analoge" motorer enn nyere motorer ifht elektronikkstyring osv?

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt meg en SUN 33 2006 mod som jeg har brukt i sommer. Megafornøyd og sunbåtene ligger vel i det prisleie du er i. 3 cabiner med dobbeltseng i alle. En motor( i min en D6 310 hk som er perfekt til denne båten) Noe du lurer på om sun så er du velkommen til å ringe meg på 99 77 44 44 for en prat. OBS. Min er ikke tilsalgs men det ligger noen ute på finn.no. Kjøp så ny som mulig.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

I båthavna mi gikk jeg forbi en fyr som holdt på å mekke på en Princess 35 som vel var en 15 år gammel. Han sa at den var til salgs, og at det som skulle til for å gjøre båten ferdig var ca 2 timers arbeid ut over den jobben han skulle ta nå. Da jeg spurte om båten var OK sa han at den var mye bedre enn de som eide den ante. Da jeg spurte hva den ville gå for, sa han 650 000. Det synes jeg var skitbillig, og det var han enig i. Konklusjonen vi kom frem til var at det var mulig å gjøre gode kjøp på gamle Princess, men at da måptte man holde øret ned til jorda og ikke se på annonser.

Ta deg tid og spør deg frem via reparatører, tipper det vil gi deg billigere bått enn det meste annet. Men det krever tid. (Men gjør ikke alle gode kjøp det?)

Link to post
Share on other sites

En båt i årsklassen 95-00 bør kunne gi mye båt i mange år framover for en relativt grei pris uten større bekymringsmessige ting. Volvoene av denne kategorien er regnet som meget solide og driftssikre motorer. Bildene synes jeg så bra ut av Princess/Fairlinen.

 

Litt vanskelig å si hva som er den største posten i båtholdet da dette endres litt fra år til år men for min del havner vel forsikring/service/båtplass på rundt 70-80 tkr. I år havner jeg kanskje på 40-50 tkr i div. andre utstyrsoppgraderinger/fornyinger i tillegg. Dieselforbruket vil jeg tro havner på 8-10 000 liter for denne sesongen. Bruker å ta en oppsummering når sesongen er over og alle fakturaene er kommet inn. Jeg er ikke forbauset over å se at båtholdet mitt koster 200-250 tkr i året når man begynner å summere, og da holdes kapitalkostnadene utenom.

 

Men som man ser av alle innleggene her er de ulike kostnadene folk har på båtholdet himmelvidt forskjellige ut fra hvilken båt/årsmodell man har og hvilket bruksmønsker man har.

Link to post
Share on other sites

En båt i årsklassen 95-00 bør kunne gi mye båt i mange år framover for en relativt grei pris uten større bekymringsmessige ting. Volvoene av denne kategorien er regnet som meget solide og driftssikre motorer. Bildene synes jeg så bra ut av Princess/Fairlinen.

 

Litt vanskelig å si hva som er den største posten i båtholdet da dette endres litt fra år til år men for min del havner vel forsikring/service/båtplass på rundt 70-80 tkr. I år havner jeg kanskje på 40-50 tkr i div. andre utstyrsoppgraderinger/fornyinger i tillegg. Dieselforbruket vil jeg tro havner på 8-10 000 liter for denne sesongen. Bruker å ta en oppsummering når sesongen er over og alle fakturaene er kommet inn. Jeg er ikke forbauset over å se at båtholdet mitt koster 200-250 tkr i året når man begynner å summere, og da holdes kapitalkostnadene utenom.

 

Men som man ser av alle innleggene her er de ulike kostnadene folk har på båtholdet himmelvidt forskjellige ut fra hvilken båt/årsmodell man har og hvilket bruksmønsker man har.

8-10000 liter er utrolig mye. Da er du helårsbruker av båten vil jeg anta? Tipper jeg selv ikke passerer 2500 liter denne sesongen på mine relativt tørste AD41.

Link to post
Share on other sites

Forbruket ligger på 4,6 l/NM på marsjfart 25 knop. Kjører i hovedsak lengre distanser mellom liggeplassene og da på marsjfart. Bruker båten også til/fra feriehus der det blir en del timer da seilingsdistansen er knappe 100 NM hver vei.

Sesongen er fra mai til september/oktober. Ligger i opplag vinteren. I fjor ble det vesentlig mindre forbruk pga. den dårlige sommeren og dertil mindre bruk. I år har det vært mye bruk så langt.

Link to post
Share on other sites

Litt OT, men om selve båtkjøpet....

 

Pri nr. 1 er å selge den båten du har. Lag en annonse med ryddige bilder og edrulig pris. Når du får solgt kan du vurdere ny båt.

Jeg har fulgt markedet med argusøyne i flere år nå(båter mellom 1-2mill) og jeg kan si deg at det er knøttliten omsetning på båter i denne prisklassen.

Selv "dumpet" vi prisen på egen båt nå i våres, fikk solgt den og har vært uten båt i sommer. En ting som er sikkert er at om du sitter uten båt som skal selges og bruker tiden på å finne rett båt å kjøpe så finner du sikkert både en godt oppgradert og rimelig båt i den klassen du ser etter.

 

Jeg tror det vil komme mye båt til salgs på finn i løpet av høsten. Denne perioden er det heller ikke unormalt å finne virkelig gode kjøp, men da må du være klar til å handle !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som om de fleste av de få båtene som faktisk blir omsatt, omsettes til ca 20% under annonsert pris.

 

Min anbefaling etter å erfart omsetning av tre "store" båter siste halvår er å legge dette til grunn både når du skal selge og når du skal vurdere hvilke båter du skal legge inn bud på!

Link to post
Share on other sites

Takker nok en gang for engasjement og gode råd:)

 

Dette gjør at man tenker ennå mer over hva man skal gjøre!

 

Min store bekymring er motorene!båtene kan jeg se selv og danne meg ett inntrykk av, men motor kan jeg lite om!

 

F.eks så har jeg forstått at VP tamd61 er en god motor!

 

Hva med kad44 hva er normalt at en slik motor går med godt vedlikehold ? Og når må man beregne store kostnader med en slik en? 12-1300 timer er det mye på en slik motor?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte min Baltic for litt siden av en fyr som ikke visste noen ting om motorer. Men han hadde vett nok i huet til å innse det selv. Han hadde derfor service på motoren av et firma. Småproblemer som han skjønte var et problem, da feks det ble mye vann i kjølen, skjønte han at han trengte hjelp til. Etc. Og motoren er i god stand nå, bortsett ifra litt småting her og det.

 

Så du MÅ ikke være motorkyndig. Du må lære deg å sjekke i motorrommet en gang hver 14. Dag kanskje etter lekkasjer, unormale lyder etc. Du MÅ lære deg å peile olje og sjekke nivå på kjølevæske. Hvis du har service inkl skifte av slitedeler på et bra verksted går det helt sikkert bra.

 

Finn deg en båt du vil ha og kjøp den. Ha motor på service og sjekk selv som jeg beskriver. Tut og kjør og ha det morsomt på vannet!

Link to post
Share on other sites

Hehe jeg kan iallefall peile olja.....

Og jeg gjør også oljeskift,filter og reimbytte selv i samråd med min svigerfar som er mekaniker. Så jeg kan noe.

Med og ikke ha peil så er det mer det der med forskjellen på en tamd kamd og kad og hva er de diverse deler på motoren osv.

 

Så derfor vet jeg liksom ikke hvilken motor som er best og hva som er de mest kjente problemene og når sånn ca det oppstår osv :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Jeg tror egentlig det er bedre at du ser på båter du kunne tenke deg å kjøpe, og som kona di og du synes ser praktisk og fin ut for dere. Og som dere har råd til. Deretter kan du spørre oss her på forumet om hva vi tror om den aktuelle motoren og drev/aksling. Tror det blir mer fruktbart enn en masse motorprat om alskens variasjoner av motorer og årsmodeller...

Link to post
Share on other sites

Med og ikke ha peil så er det mer det der med forskjellen på en tamd kamd og kad og hva er de diverse deler på motoren osv.

KAMD og KAD er samme motor, førstnevnte er for strak aksling og sistnevnte er for drev.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

TAMD(Turbo-Aftercooled står de første bokstavene for) er en eldre serie motorer uten kompressor. De finnes som 40-serie, 60-serie og 70-serie.

Alle som begynner på K har kompressor. 42/43/44 og 300. Dette er motorer produsert etter TAMD og før D-serie.

På D-serien er det litt vanskeligere da det ikke fremkommer av benevnelsen og noen har kompressor mens andre ikke har det.

(her er det sikkert noe jeg har glemt, men ikke korsfest meg)

 

For øvrig er jeg enig med "nopain99" her. Finn aktuell båt og spør om den.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært en del i kontakt med selger av denne båten, http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41951332

Jeg syntes båten ser pen ut, har ikke vært og sett den ennå men på bilder der det greit ut.

 

Det som er, er nemlig at jeg sitter med min båt og vi har snakket om innbytte.

 

Hva er deres mening om denne båten?

Alder?

Vedlikehold utifra bilder?

Motorvalget?

gangtid?

 

Og båttypen generelt?

 

Er det noe man absolutt må være obs på når det gjelder denne båttypen?

 

Fikk noen svar på denne båten tidligere også, noe som gjorde at jeg ble mer interessert, men nå som det faktisk kan hende det blir en handel så setter jeg pris på fleres syn på båten og motor.

 

Vi vil begge helst selge rent men innser at det ikke er like lett i disse dager :(

Redigert av srs (see edit history)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, se mitt tidligere innlegg. Båten fremtrer veldig pen ut fra bildene, motorene er i utgangspunktet veldig bra motorer og disse er jo nesten bare innkjørt. Tror det er veldig bra motorvalg i forhold til vekt, størrelse og båttype. Fare for at de har stått seg i hjel i stedet for å gått for mye. Båten er ellers samme årgang som min Princess, og det vil stadig være behov for å bytte ut ting som ikke er skiftet siden båten var ny. Dette er ofte ikke vanskelig eller dyrt, tar bare innmari mye tid, trekke ledninger, reparere på kontakter etc etc. Jeg har f.eks. byttet mesteparten av 12 volts sikringssystemet i min båt. Oppdaget samtidig at det er en god del ledninger som må trekkes om, noen er gjort det med andre ikke ennå. Noen har også klart seg veldig bra. Ser ellers du har en del Princess løsninger fra denne årgangen som jeg også har hatt, mye er byttet nå, f eks spotterne, noen kraner, alle bryterne på panelene etc.

Båten er pen den, jeg liker også linjene veldig bra, ikke minst med tanke på hvor mange år den er (Princess hadde bra linjer den på tiden), men som sagt regn med noen utbyttinger av ting over det jevne, er det ikke gjort nylig. En annen ting, disse båtene trenger litt kraftig bowthruster. Jeg har en QL 90, og den er for liten, i vind klarer den ikke mye gitt.

 

Prisen vil jeg ikke uttale meg om, da det er byttepris som blir mest spennende for deg.

 

Lykke til, spennende fase du er i, den mest artige fasen å være båteier i synes jeg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...