Jump to content

Større båt, hvor mye dyrere blir det faktiske regnestykket?


Bateman

Recommended Posts

Du har noen indikasjoner over. Jeg regner ca 1500 kr pr år pr fot. Da har du til havn, normal service, opplag (m litt egeninnsats til stoffing, vask), forsikring. I tillegg kommer diesel og ev rep og lån. Har samme snitt forbruk som Lars E...ca 20-25 l pr time, alle timer talt. (2 x kad 42) ..årskost all in...ca 70-80'.

 

Lykke til :-)

Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera

Link to post
Share on other sites

Vi er inne i en "viktig" avgjørelse i våres økonomiske liv akkurat nå.

 

Vi har i dag en 27 fots cabincruiser som vi har vært fornøyde med.

Men kona og jeg er begge enige i at så lenge vi bruker båten så ofte/mye som vi gjør så kunne vi tenke oss mer plass og bedre komfort!

Også med tanke på at begge barna blir ikke mindre med årene har vi merket!

 

Vi vurderer det og kjøpe seg "ny" brukt båt alt i fra 90-13 modell er aktuelt, men vi har i det maksimale vi ser det idag max 1,2mill og bruke.

 

Vi vil helst holde oss ifra 800.000-1mill!

 

Båten idag koster oss vel kjapt regnet 25.000kr årlig i service/opplag/bryggeplass osv dette er uten driftskostnader.

Vi har ingen gjeld på båten idag. Men vil få det på en ny og større båt så det må også taes hensyn til.

 

Vi har snakket om selge vår nye bil 12 modell, for å heller legge disse pengene i en større båt.

 

Vi vurderer alt ifra Bavaria34-37, Nordic Oceancraft 38, Gobbi 345, Cranchi, Skilsø33 sport, Nidelv 320, scand 36SE,Princess type V og fly og fairline targa 34-37 som er kanskje drømmebåten sammen med en Phantom!

 

Men hvor mye må man regne på en service,deler osv på en båt av denne størrelsen kontra hva man har idag?

Her vet jeg at opplag og båtplass havner på ett sted mellom 16-20.000kr ca 4000 mer enn med den forrige båten.

 

Mitt hode lurer litt på hva erfaringene sier at totalsummen blir i året sånn ca på service, deler, forsikring.

 

Båten min går ganske billig det er en mercruiser 250hk d-tronic motor ca 10-12 liter i timen i år på blandet kjøring.

Så er klar over at kostnaden også øker der mtp 2 motorer og mer vekt.

 

Noen med erfaringer med dette båthoppet som vil dele med seg?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Jeg tipper at jeg havner rundt 50.000 i året med vedlikehold, forsikring, brygge og opplag på min T43 med 2xTAMD63P. Så kommer alt som må repareres eller byttes ut fordi det går i stykker eller er for gammelt i tillegg. Thruster, lader, toalett osv.

 

Det som er greit å ha i bakhodet, er at det kan være ganske moderat forbruk på "store" motorer hvis du går sakte. Min båt bruker rundt 20 liter i timen i 8-9 knop (i følge dem som har greie på sånt), en fart som jeg trives veldig godt i.

 

Jeg valgte akslinger og motorer uten elektronikk ut i fra tanken at det er færre dyre deler som kan gå i stykker, og at det er mulig for meg å gjøre vedlikeholdet selv.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

En Windy 35 Khamsin med 2 stk D6 tipper jeg du har ca 150-250 000kr i årlig vedlikeholdskostnader, samme med Nimbus 35, Bavaria med 2 stk motorer etc. Noen år kan du kanskje slippe med 100 000kr, mens det skjer som regel alltid noe som må skiftes. Drivstoff er bare en uinteressant liten brøkskostnad oppe i det hele. En jeg kjenner som driver med båt og har drevet med det i 40 år sier til meg at han kun ville vurdert utenbordsmotor eller om man skal ha inboard kan man gjøre det billigst med en V8 bensin, tross forbruket. Det er så mye enklere servicekostnader på slike.

Han selger både dieselmotorer og utenbordsmotorer og ikke minst bensininnenbords til noen få.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

 

Hei du! Spennende tid dere er inne i! Vi har lagd budsjett for en båt tilsvarende det du tenker deg. Da kan det bli i utgangspunktet noe slikt:

 

Budsjett for stor båt:

Forsikring 7000-10000

Båtplass 7000-20000

Opplag 5000-8000

Vårpuss 5000-8000

Service snitt 10000-20000

Diverse småting 5000-10000

 

Sum: 39000-76000

 

Viktig i tillegg å ha en reserve på kanskje 100.000 i tilfelle motorhavari/havari på drev etc

Drivstoffutgifter 500 nm, 12kr/liter

Billig båt, en motor: 1.5l/nm, utgjør kr 9000

Dyr båt, 2 motor: 2.5l/nm utgjør kr 15000

 

Lånekostnader feks kr 600.000 i 12år:

kr 6000per måned ca 6.7% rente

 

Totalt: fra kr 10000-13500kr/måned

Link to post
Share on other sites

En Windy 35 Khamsin med 2 stk D6 tipper jeg du har ca 150-250 000kr i årlig vedlikeholdskostnader, samme med Nimbus 35, Bavaria med 2 stk motorer etc. Noen år kan du kanskje slippe med 100 000kr, mens det skjer som regel alltid noe som må skiftes. Drivstoff er bare en uinteressant liten brøkskostnad oppe i det hele. En jeg kjenner som driver med båt og har drevet med det i 40 år sier til meg at han kun ville vurdert utenbordsmotor eller om man skal ha inboard kan man gjøre det billigst med en V8 bensin, tross forbruket. Det er så mye enklere servicekostnader på slike.

Han selger både dieselmotorer og utenbordsmotorer og ikke minst bensininnenbords til noen få.

Det var da en fantastisk sum!

Hvordan ser regnestykket ut for en Windy for å komme opp i 150-250"?

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Ser at en Windy kommer nok jeg aldri til og få råd til iallefall.



Men utifra deres erfaringer og mine antakelser så er nok det jeg snakker om her maks av hva jeg har råd til pr idag, skal trossalt leve ved siden av med 2 småbarn hus og 2 biler.



Har kikket litt på 2 eldre flybridge båter litt på denne her http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42607522 fairline



og litt på denne her http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41951332 princess



Hva er viktig og se etter på disse båtene?


Og er det i det hele tatt noe og satse på, eller kan jeg mest sannsynlig forvente meg enorme utgifter på så gamle båter?



Liker begge båtene veldig godt, og det er vel kvalitetsbåter dette her!


Eneste jeg er litt skeptisk til så langt uten og være noen ekspert er kanskje at de er undermotoriserte?


Redigert av srs (see edit history)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Dersom du er på et så begrenset budsjett som du antyder har jeg følgende råd: Hold deg LAAAAANGT unna de gamle båtene som du vurderer her!!

Du kommer garantert til å få en lang rekke uventede og svært høye reparasjonskostnader!

 

Kjøp en båt som er mindre enn 5 år og innenfor garanti og/eller reklamasjonsfrister. Kjøp en mindre båt og bygg deg opp over tid.

Link to post
Share on other sites

Man tjener/sparer ingenting på å begynne med en mindre båt og bygge seg opp. Hver gang man bytter opp i størrelse, forsvinner greie summer, med mindre man kan kjøpe båter som trenger masse arbeid som man kan ta selv og dermed øke verdien underveis...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Budsjettet er opp imot maks som vi snakker om ifra 50-90.000 i året i båtplass,opplag,service/vedlikehold osv

 

Kjøpsbudsjett er opp i mot 1,2 mill

 

Og båtplass opptil 4,5M har jeg pris på 8500kr og opplag inne har jeg pris på ca 11-12.000kr

Så da står jeg igjen med ca 30-70.000kr til service/vedlikehold.

 

Er enig i at det er risiko og kjøpe eldre båter og i utgangspunktet så er vi innstilt på kalesje båt og ikke eldre enn 2003-2005 modell.Men begrenser seg da i utvalget .

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Man tjener/sparer ingenting på å begynne med en mindre båt og bygge seg opp. Hver gang man bytter opp i størrelse, forsvinner greie summer, med mindre man kan kjøpe båter som trenger masse arbeid som man kan ta selv og dermed øke verdien underveis...

Selvsagt sparer man store summer på å kjøpe en mindre båt som man ikke har ekstraordinære utgifter på! Jeg har selv en båt som er dekket av garanti og reklamasjonsrett, og bare i år har jeg fått dekket deler og service til en verdi av over 60.000!

Og det er slett ikke uvanlig med noen hundre tusen i ekstra kostnader på disse gamle Fairline og Princess-båtene fra 90-tallet!

Dessuten forsvinner det ikke "greie summer" på å bytte oppover. Det er nedover som er problemet.

Link to post
Share on other sites

I stor grad bestemmer du kostnadene selv. Vi har normalt 100 overnettinger i året. Skulle vi gått til gjestehavner hver gang og spist ute slik mange gjør hadde vi bare på dette røket på 150 000,- Vi lå ute 3 uker i sommer og oppsøkte svette gjestehavner kun 3 ganger. Dette for å etterfylle vann og proviant. Jeg har utstyrt båten slik at vi kan ligge ukeavisen i uthavner.

Når været og bølgeforhold tillater det går vi alltid i kosefart dvs. omlag 6 kn. Forbruket i slik hastighet er omlag 6-8 liter i timen. Jeg gjør alt av vedlikehold og reparasjoner selv, og har med ett unntak aldring hatt innleide håndverkere ombord i mine båter. Unntaket var når jeg installerte nytt elanlegg med lader og inverter i nåværende båt. Dette fikk jeg en skipselektrikker til å ta.

 

Vi ligger i båtforening og betaler 4500,- i året for dette. Da jeg har større båt en kapasiteten på truckent i havna må jeg i tillegg betale 4000,- pr løft. Forsikring 7500,-

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

150-250 var kanskje å ta i, men det er bedre å regne med det enn å regne med for lite.

 

Opplag tipper jeg er 20.000, service motorer 30.000, service drev 2 stk kr 15.000, forsikring 10.000, vask, stoffing og klargjøring minst ca 20.000, båtplass leie kr 15.000, så må man alltid regne med at det skjer noe som må eller bør skiftes. Vi er nå på 110.000kr.

Regn med uventede kostnader på 25.000 pr motor og drev i alle fall, ofte mer, andre ganger mindre. En båt i ustand må jo fikses for å være salgbare, så man har egentlig ikke noe valg.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Er enig i at det er risiko og kjøpe eldre båter og i utgangspunktet så er vi innstilt på kalesje båt og ikke eldre enn 2003-2005 modell.Men begrenser seg da i utvalget .

Ja, utvalget er svært begrenset fordi det er solgt få båter de siste 5 årene. Og nettopp derfor er disse bedre kjøp etter min mening. Ikke bare er de dekket av garanti, men de blir også lettere å selge videre.

Det er ca. 15 båter å velge mellom akkurat nå:

http://www.finn.no/finn/boat/used/result?keyword=&BOAT_CLASS=6923&PRICE_FROM=900000&PRICE_TO=1300000&LENGTH_FEET_FROM=31&LENGTH_FEET_TO=50&YEAR_MODEL_FROM=2009&YEAR_MODEL_TO=&NO_OF_SLEEPERS_FROM=&NO_OF_SLEEPERS_TO=&NO_OF_SEATS_FROM=&NO_OF_SEATS_TO=&MOTORSIZE_FROM=&MOTORSIZE_TO=&sort=1

Link to post
Share on other sites

Ja det kan være aktuelt med nyere båt.

 

Men ser at da må vi fire på noen av ønskene.

 

Vi har lyst på en båt som er minst rundt 330 bred, ikke mindre enn 32 fot og det SKAL være 2 cabiner!

 

Vi har kikket mye på Oceancraft 38 og skilsø 33sport som man kan få 07 modell av til under 1 mill

 

Disse båtene er store favoritter men føler at det er litt lite uteplass i en skilsø.

Samt en Gobbi 345 er også aktuell men da må vi ned i 2003 modell ca.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Det kan jo være en idè å se på hvordan motor det sitter i båten og om det er drev eller aksling. Her kan man sikre seg mot uforutsette utgifter.

VP 63, 74, 75 er jo motorer som har vist seg å leve lenge ved riktig stell. Aksling er også lavere driftskostnad. Ikke sikkert det er like solid og rimelig med D-serie og drev i lengden......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvis man ikke legger til kapitalkostnader, renter og verditap, så lurer man seg selv, men på den annen side; legger man inn disse kostnadene også så ender man kanskje opp uten båt så dette er en vanskelig "avveining".

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det kan jo være en idè å se på hvordan motor det sitter i båten og om det er drev eller aksling. Her kan man sikre seg mot uforutsette utgifter.

VP 63, 74, 75 er jo motorer som har vist seg å leve lenge ved riktig stell. Aksling er også lavere driftskostnad. Ikke sikkert det er like solid og rimelig med D-serie og drev i lengden......

Tror nok absolutt dette er det beste tipset her.

 

Ser også at mange her er opptatt av båten må være under 5 år i forhold til reklamasjon/garanti, men skal du selge igjen da når båten blir over 5 år da? Ellers så tror jeg at en 6 år gammel båt med 2 stk D-serie og drev potensielt kan bli mye dyrere enn en 20-30 år gammel båt med 2 stk VP 40, 60 eller 70 serie og akslinger. Dessuten er jo disse mye billigere å kjøpe.

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Opplag tipper jeg er 20.000

service motorer 30.000

service drev 2 stk kr 15.000

forsikring 10.000

vask, stoffing og klargjøring minst ca 20.000,

båtplass leie kr 15.000,

Regn med uventede kostnader på 25.000 pr motor og drev i alle fall, ofte mer, andre ganger mindre.

20 000 i opplag? I min båthavn er det inkludert i prisen.

 

Service motor koster under 3000 pr motor + filtre, reimer og annet som ev må byttes. Dette er utgifter uansett hvor stor båten er (med noe variasjon selvfølgelig)

 

Avmontering, Service og lagring av drev koster 5000 for begge to.

 

Vaskemiddel og bunnstoff til 20 000??? Er det forbudt for de med windy å gjøre noe selv...? ;-)

 

Synes dine tall ser mest ut som skremselspropaganda, men nå har ikke jeg hatt en windy eller båt med 2 drev...

 

 

Jeg har hatt båt i 7 år og kostnadene på denne har vært en verkstedsregning på 7000 + noe småtteri. Ellers har jeg ikke brukt en krone på båten ut over båtplass og lufting opp/ned og en 1000-lapp pr år i båtpuss. Bytta forresten dassen, men det var mest fordi den gamle var så liten...

 

KK :-)

Link to post
Share on other sites

20 000 i opplag? I min båthavn er det inkludert i prisen.

 

Service motor koster under 3000 pr motor + filtre, reimer og annet som ev må byttes. Dette er utgifter uansett hvor stor båten er (med noe variasjon selvfølgelig)

 

Avmontering, Service og lagring av drev koster 5000 for begge to.

 

Vaskemiddel og bunnstoff til 20 000??? Er det forbudt for de med windy å gjøre noe selv...? ;-)

 

Synes dine tall ser mest ut som skremselspropaganda, men nå har ikke jeg hatt en windy eller båt med 2 drev...

 

 

Jeg har hatt båt i 7 år og kostnadene på denne har vært en verkstedsregning på 7000 + noe småtteri. Ellers har jeg ikke brukt en krone på båten ut over båtplass og lufting opp/ned og en 1000-lapp pr år i båtpuss. Bytta forresten dassen, men det var mest fordi den gamle var så liten...

 

KK :-)

 

 

3 000kr pr motor i service kan umulig være en skikkelig utført service. Høres ut som en typisk service der man kun tar det man tar på alle motorer.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg seilbåt så det er kanskje ikke relevant på alt dette men det du lister opp her er jo poster man kan bestemme kostnaden på selv i mange tilfeller:

 

 

service motorer 30.000, tar man service på motorer for 15000.- pr motor hvert år, regner med vi her snakker justering ventiler, div reimer,olje, filtre osv synes det høres dyrt ut.

service drev 2 stk kr 15.000, Milde himmel, koster det dette i deler til et par drev hvert år så fatter jeg ikke at ikke alle velger aksling istedet

forsikring 10.000, for 10000,- har man forsikret en båt til verdi rett oppunder 2mill i et godt selskap, den omtalte båten koster vel halvparten.

vask, stoffing og klargjøring minst ca 20.000, Can you gjentake that ? bunnstoff koster vel 2-3000.- sink en 1000lapp klargjøring, hva er det som man ikke gjør selv ?

Regn med uventede kostnader på 25.000 pr motor og drev i alle fall. Kjøper man gode motorer så må man vel ikke regne med 50000.- i året pr motor i ekstra kost på feil, det er vel snakk om bruksmaskiner dette her, ikke blodtrimmede racingmotorer

 

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Service på min D6-350 m/ DPH-drev inkl alle deler tar de 15' for. Ca 7,5t, noe med to mann. Obligatoriske oppdateringer tatt ifb med servicen. Null trøbbel eller tillegg så langt.., Må skryte av mekanikerne, de har som filosofi at det skal være renere i båten/ motorrom når de forlater den enn når de kom.

Innendørs lagring 15'

Forsikring inkl motorforsikring 8'

Båtplass 7'

Vask, polering, bunnstoff båt/drev gjøres selv 1'

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...