Jump to content

Prosjekt: Pusse opp Nordkapp 16/16,5/Sport til sesongen 2014

knetrom

Recommended Posts

Er noe som heter reprin som er malingsfjerner.. Står noe om den her

https://baatplassen.no/i/topic/14600-fjerne-bunnstoff-med-reprinstripper-noen-tips/

Er på utkikk etter duxola selv, skal gi en lyd hvis eg kommer over :smiley:

man skal jo også kunne lage sin egen malingsfjerner, tapetklister og kaustisk soda om jeg ikke tar feil. Skal være flere tråder om temaet her inne. Kanskje verdt et forsøk

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Her står tiden stille siden september (i følge siste innlegg av meg)! :rolleyes: Kort oppsummert blåste teltet ned etterhvert og jeg var ikke klar med båten enda, dette var vel i september/oktober. Så båten har stått og ventet på bedre tider, men de har ikke kommet enda. Vi prøvde halvhjertet å snu båten for hånd i høst en gang, men den flekset ganske mye så jeg lot den stå som den var.

Vårens unnskyldning er at jeg plutselig har vært mye på reis med jobben, har vel vært vekke 50 dager siden 25. februar! Og jeg har kjøpt en veteranbil :D

Men i morgen skal jeg på Jernia kjenner jeg :)

Angående dørken, så har min bror en del isopor av typen man legger mot bakken og støper gulv over, tenker å skjære til litt sånt og bruke til å støpe gulvet på så det blir flatt. Tenker at så lenge det blir tett, så skal ikke isoporen få oppleve nok vann inn til å bli vanntrukken. I tillegg kan jeg sage ut "rør" av isoporen, støpe rundt "rørene" med glassfiber og deretter legge de tilbake og støpe fast i gulvet, så får jeg forsterkninger som er tilsvarende de originale med papprull også. Og mot skroget kan jeg lage ganger som evt vann kan renne fritt i slik at det finner veien ut bak.

Kjempetips, jeg får kjøpe litt polyester eller epoksy i morgen!

Jeg skulle egentlig sjekke noe annet på baatplassen tidligere i dag, men jeg ble inspirert og etter bare 9 mnd på latsiden har jeg nå skrapet videre på bunnsmøringen! Dette i tilfelle duxola ikke gjør susen (dumt å miste en dags inspirasjon). Fikk også snudd båten og har nå en OK arbeidsstilling, fikk gjort like mye på en dag som på alle dagene i høst siden jeg slipper å ta armene ned for å fylle de med blod hvert 20. sekund. Snutips for oss med lette båter: Vipp den over hekken i stedet for over sidene. Vi snudde båten med 2 mann i dag, mot den gangen vi var 4 som prøvde å snu den i høst og den bare truet med å gi etter

Her er ca så langt jeg var kommet da jeg begynte å skrape i dag

bilde

Her er ca så langt jeg kom (holdt på en liten time til)

bilde

Har fortsatt litt motivasjon, så jeg skrapet i dag og. Kom meg ikke på Jernia, så jeg prøvde Biltema sin malingsfjerner. Funket strengt tatt greit den, men ble mye kliss og jeg vet ikke om jeg tjener noe på å bruke den. Fikk farten på skrapen i dag, og mye av den gamle bunnsmøringen er sprø og fin og flyr rett av!

Finner en del gamle skader og sår, en del er rettet med sparkel og en noe har fått glassfiber på seg, men det har de jo lagt over eksisterende maling og kanskje bunnsmøring, så glassfiberlappingen løsner litt i kantene. Kan sikkert gå ut i fra at den store lappen som falt av i 2010 ble lagt samtidig og på samme måte, og det forklarer jo hvorfor den bare forsvant. Skal bli fint å få båten helt ren og få sett hva som skjuler seg under bunnsmøringen

Så langt var jeg kommet i går:

bilde

Så langt kom jeg i dag før myggen tok meg, malingsfjerner fra Biltema testet i bakre hjørnet mens resten er tatt uten:

bilde

Her ser man så vidt at en gammel reparasjon er lagt oppå ___coat (må lære meg hva som er hva igjen), man ser også såvidt at det er en lys blåfarge i enten primer eller bunnsmøring i de områdene, så når jeg finner slikt blir jeg skeptisk. Har vel 2-3 blå områder nå, men de andre ser foreløpig solid ut:

bilde

Ja, det var voldsomt så det hjalp å snu båten! Hadde jeg bare tenkt meg om og snudd båten riktig vei i fjor hadde jeg nok vært kommet mye lenger..

Gikk fra jobb etter lunsj i dag pga fint vær, så har skrapet i 2 timer. Malingsfjerneren har gjort restene verre å fjerne viste deg seg, så jeg kjører uten nå.. Skal prøve om det hjelper med sandpapir i de runde innvendige hjørnene på de langsgående "greiene"

bilde

Her har jeg testet med epoksy og litt glassfiber på isoporen som vi tenkte å støpe gulv på, gikk fint:

bilde

Redigert av knetrom (see edit history)

Antar det kommer av at epoxy alltid har vært dyrere enn polyester, slik at når det er snakk om mengder så merkes det på pengepungen. Hvis du allerede har kjøpt inn epoxy til formålet så er det vel bare å kjøre på.

jeg har ikke støpt med epoxy, bare limt / reparert.

anbefales heller ikke å mixe for mye , polyester sitter etter sigende ikke så godt på epoxy , mens epoxy fester godt til polyester

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har bare kjøpt inn en liten testboks med epoksy foreløpig, kjøper ingenting mer til båten før bunnsmøringen er av og de store skadene er slipt og vurdert. Dette er pga jeg finner mye gamle reparasjoner og "reparasjoner" av varierende kaliber, fra sparkling som ser bra ut, lapping med glassfiber som ligger over bunnsmøring og lapping med glassfiber som virker å henge godt. Og klassikeren "skjul det med bunnsmøring", den finner jeg en del av også. Så jeg har i bakhodet at hele skroget kan være delaminert for alt jeg vet, og da gjør jeg bare ting som er gratis foreløpig.

Så vidt jeg kan se det ikke reparert noe oppetter innsiden på skroget der hvor gulvet vil festes, så da kan jeg anta at det er bare er opprinnelig polyester som er brukt der, og at ny polyester vil sitte godt. Derfor tenker jeg at om prisforskjellen fortsatt er stor/merkbar, blir det polyester på gulvet, og ellers epoksy på alle skader, da noen av de er reparert tidligere. Vurderer å gå tidlig fra jobb i dag også, var plutselig rolige dager og jeg har mange timer avspasering til gode..

Bra, det var jeg i det minste forberedt på! :) Kommer kanskje til å legge ut noen bilder av div skader og gamle reparasjoner for å få råd om hva jeg skal gjøre med de.

Er sparkel en godkjent måte å reparere mindre skader på? Finner litt sparkel rundtom som ser ut til å sitte veldig godt. Men den må gjøres noe med uansett, for det har vært dårlig med sliping. Så den store sparkelflekken dere kan se helt bakerst på båten tenker jeg å fjerne for å se hva som er under, men noen av de mindre kan kanskje få bli hvis skadene ikke er synlige fra innsiden og det er en godkjent måte å reparere på. Kan ta bilde når jeg kommer litt lenger

Skrape, skrape, skrape! Har skrapt bunnsmøring noen timer nesten hver dag i det siste, utenom 2 av dagene hvor det var over 30 grader ute. Fikk til og med hjelp her på lørdagen, både av min bror og medeier i båten, pluss en kamerat som kom innom. Så det nærmer seg tomt for bunnsmøring nå, jeg tror at jeg kan bli ferdig med skrapingen i morgen, og deretter er det over til å fjerne skader med maskin. Noen av skadene er dekket med bunnsmøring, men er så ruglete at jeg ikke får skrapet de av på en god måte, så jeg tenkte å prøve med vinkelsliper med stålbørste på.

Jeg har fortsatt ikke lært meg terminologien, så: Er det gelcoat som ligger utenpå glassfiberen og inneholder farge, som deretter er dekket med bunnsmøring? Jeg kommer til å kalle det for gelcoat i dette avsnittet, hvis det er feil håper jeg på tips om hva jeg egentlig snakker om heter:

Jeg ser at mange steder er gelcoaten veldig tynn, så hvis ikke noen har noen gode innvendinger, så har jeg tenkt å mattslipe hele skroget og legge ny gelcoat over alt, ikke bare der hvor det er hull i coaten eller skader i laminatet. Det jeg ser som kan være et problem for å legge ny gelcoat er at selv om bunnsmøringen er skrapet av, fins det tynne tynne restelag av den overalt. Vil det gjøre at et nytt lag gelcoat med eller uten primer først vil slippe? Jeg tenkte å vaske over båten med aceton eller noe, før jeg mattsliper for å få heft til primer og deretter gelcoat. Er det riktig måte, eller er det hele unødvendig før det går hull på gelcoaten? Områdene som repareres skal få primer og gelcoat uansett.

Jeg har lyst til å vise dere bilder av div skader som jeg finner. Det har vært utført reparasjoner i minst 2 omganger tidligere + min runde i 2010, jeg mener jeg finner spor av 5 forskjellige reparasjonsmetoder inkl min, men noen av de kan jo være fra samme omgang.

Her er deler av min reparasjon synlig (i svart), pluss at noen har sparklet steglisten (riktig ord?) nærmest oss, og lappet oppå bunnsmøring på steglisten lengst vekk fra oss (det har jeg lagt ut bilde av tidligere). Rett opp og til venstre fra skrapen min ser man en sprekk i sparkelen, den pirket jeg i etter bildet ble tatt og kniven gikk rett gjennom og det var ingen faktisk reparasjon under. Så derfor skal all sparkel på skroget vekk (og det skal glassfiberlappingen på andre siden også).

bilde

Slike skader er det mange av, små hakk og sår der gelcoaten mangler. Disse er ca 1-2 cm lange, de fleste er mye mindre. Jeg tenker å slipe ned områder rundt i tilfelle det er mer løs gelcoat, men jeg er litt usikker på hva jeg skal reparere med. Primer og gelcoat, eller noe under/mellom de? Har hørt om gelcoatsparkel, hva er det?

bilde

Her er to av de styggeste skadene sirklet inn, det er 2 stk krater hvor det rett og slett mangler glassfiber. Tyder på delaminering som er "reparert" ved å pille ut det meste av det dårlige laminatet, for så å fylle i med den hvite guffen som man ser på bildet. Den var forholdsvis myk, aner ikke hva det var. Minnet ikke om silikon, mer om halvstørknet tyggis. Hullet etter tappepluggen blir fjernet, båten får heller en inspeksjonsluke og en egen lensepumpe under dørken.

bilde

Her er den tredje stygge skaden, her har vi delaminering og hele pakken. Er ikke sikker på om dette også har hatt en lapp over seg, det er i hvertfall denne skaden jeg har ment hvis jeg har skrevet om "sprekken som var bak sprekken jeg reparerte". Det var mange lag bunnsmøring på båten, og dette var ikke synlig da vi kjøpte den eller da jeg holdt på å lappe i 2010, det er jo nesten komisk å la denne skaden stå og bruke ukevis på en tilsvarende litt foran

bilde

Så til min legendariske reparasjon fra 2010. Her har jeg brukt epoksy og glassfiber i rutemønster, det er synlig gjennom bunnsmøringen. Jeg fikk tips om å ikke slipe det glatt, det skulle "ordne seg" eller hva det var som ble skrevet, men det gjorde det jo ikke. Jeg sliter med å skrape bunnsmøringen her, så dette skal jeg forsøke å ta forsiktig med maskin. Jeg husker ikke om det hvite bare er primer eller om det er noe mer, mulig det fins en tråd på det for jeg husker at jeg spurte om råd her. Hele området er også veldig ujevnt, det husker jeg at jeg ikke så før etterpå. Så det jeg tenkte å gjøre denne gang, både her og på de andre skadene, er å støpe nytt og deretter sparkle så skroget blir slett.

bilde

Det er en del skader, men det er egentlig bedre enn jeg fryktet!

Skrape, skrape, skrape! Har skrapt bunnsmøring noen timer nesten hver dag i det siste, utenom 2 av dagene hvor det var over 30 grader ute. Fikk til og med hjelp her på lørdagen, både av min bror og medeier i båten, pluss en kamerat som kom innom. Så det nærmer seg tomt for bunnsmøring nå, jeg tror at jeg kan bli ferdig med skrapingen i morgen, og deretter er det over til å fjerne skader med maskin. Noen av skadene er dekket med bunnsmøring, men er så ruglete at jeg ikke får skrapet de av på en god måte, så jeg tenkte å prøve med vinkelsliper med stålbørste på.

Jeg har fortsatt ikke lært meg terminologien, så: Er det gelcoat som ligger utenpå glassfiberen og inneholder farge, som deretter er dekket med bunnsmøring? Jeg kommer til å kalle det for gelcoat i dette avsnittet, hvis det er feil håper jeg på tips om hva jeg egentlig snakker om heter:

Jeg ser at mange steder er gelcoaten veldig tynn, så hvis ikke noen har noen gode innvendinger, så har jeg tenkt å mattslipe hele skroget og legge ny gelcoat over alt, ikke bare der hvor det er hull i coaten eller skader i laminatet. Det jeg ser som kan være et problem for å legge ny gelcoat er at selv om bunnsmøringen er skrapet av, fins det tynne tynne restelag av den overalt. Vil det gjøre at et nytt lag gelcoat med eller uten primer først vil slippe? Jeg tenkte å vaske over båten med aceton eller noe, før jeg mattsliper for å få heft til primer og deretter gelcoat. Er det riktig måte, eller er det hele unødvendig før det går hull på gelcoaten? Områdene som repareres skal få primer og gelcoat uansett.

gelcoat = det ytterste laget på en glassfiberbåt. denne består av polyester + fargestoff. denne er avhengig av å herde imot en form eller noe, ellers vil den ikke herde skikkelig.

derfor fins det noe som heter topcoat, denne er gelcoat tilsatt voks slik at den herder i luft..

ikke bruk primer under topcoaten. bare slip og vask med aceton.

til sliping så syns jeg såkalt flapdisc er bra på vinkelsliperen, på drillen bruker jeg gjerne en slik grov plastrondell. gjerne kalt negerk*se

gelcoatsparkel = topcoat tilsatt fyllmasse, egnet til å fikse riper og småsår i gelcoat

Tusen takk for forklaringen, Ivar!

Flapdisc brukte jeg innvendig og det funker bra, så det blir det stort sett utvendig også. Men jeg tror at det området som nå er svart vil klabbe til flapdiscene fort, så derfor skal jeg prøve med stålbørste på vinkelsliperen der først, noen veldig lette drag for å få vekk det ytterste. Tror det skal være håndterbart.

Er i gang med slipingen, får gjort mindre enn jeg har lyst til pga finværet, men men.. Jeg bruker flapdisc på vinkelsliperen, og har et lite utvalg til drillen som jeg skal teste for å få tatt rundt steglistene uten å lage skader. PS, steglister er dagens ord som jeg ikke helt vet om er riktig, jeg mener da de langsgående listene på begge sider av skroget på det første bildet. Bør jeg gå 10 eller 15 cm utenfor når jeg skal reparere? 20?

Oversiktsbilde, har vel en økt eller tre igjen, avhengig av hvor varm jeg blir i solen med full påkledning;

bilde

Her har jeg slipt til det nesten ikke er laminat igjen for å få vekk det som var skadet, dette er i den ene "gropen" helt bak som jeg viste bilde av tidligere, Jeg hadde tenkt å snu skroget og skråslipe fra begge sider, og deretter støpe på begge sider, men nå er skroget så tynt mange steder at jeg heller støper utsiden og så går over på innsiden senere for å få lapp på begge sider. Tusjmerkene viser hvor skroget er tynt, noen steder har jeg bare fjernet skader i gelcoat så det er viktig å få fram stedene som må støpes opp igjen slik at ikke noe blir glemt

bilde

Her er et uventet problem som jeg finner når jeg sliper ned småskader i steglistene, de har ofte store luftlommer og har et lag til av laminat innenfor der igjen. Jeg sliper da til luftlommene er borte, men for alt jeg vet er det mer luft å finne hvis jeg sliper videre. Kan dette være noen som har forsterket steglistene? Jeg har lest i en annen prosjekttråd at det ble gjort av en forumbruker på sin Nordkapp Sport da den var ny, så det var kanskje vanlig?

bilde

Dette hullet var sparklet igjen, og her var det IKKE luftboble og mer laminat under

bilde

• 4 uker senere...
  • 5 uker senere...

Den meldingen så jeg ikke før nå, ser det er for sent. Men lurer uansett på å kvitte meg med prosjektet, det går for sakte med mye reisedøgn på jobb, så jeg er redd at evt snø til vinteren vil ta knekken på skroget siden det er så tynt nå. Så, hvis noen vil ha skroget i den standen det er nå, kan de få det! Inkluderer ytterskrog og dekk, minus alt som er kappet ut og kastet. Motor og henger beholder jeg i så fall :) Hvis ingen vil ha får vi se hva som skjer, har vært mye borte på jobb i år og framdriften er fraværende, og antallet skader som dukker opp har jo bare økt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...