Penta 30 Startet 28.Juli.2013 Del på Facebook Startet 28.Juli.2013 Hei er det noen som kan hjelpe meg ?Eg har en Kad 44 i en Viksund 310 1999 mod som eg sliter med å få opp i fart.Motoren går greit og drar som den skal opp til turboen skal ta over ved 3000 rpm.Når eg kommer til 3000 ligger kompressoren og slår inn og ut mens turtallet øker seint med fullt gasspådrag.Når den passerer 3100 gir kompressoren seg og turtallet stiger sakte.Får Max 3500 rpm.Har prøvd med lettere propeller og med lite diesel og men det er det samme fenomenet.Det virker som det ikkje er noe effekt i turboen.Turbo ladetrykket ligger på 0,6-0.7 ved 3200 noe som virker greit tror eg.Noen som har noen erfaring med dette? Sitér dette innlegget Viksund 310 St Cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
Penta 30 Svart 31.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2013 Får starte med dysene. Sitér dette innlegget Viksund 310 St Cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 31.Juli.2013 Del på Facebook Svart 31.Juli.2013 Når skiftet du luftfilter sist? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hekkans Svart 31.Juli.2013 Del på Facebook Svart 31.Juli.2013 0.6-0.7 bar turbotrykk på 3200 virker lite. Har sjølv kad44, denne ligger på ca 1.1 bar på samme turtall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Penta 30 Svart 1.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2013 Skifter luft filter før sesong start og ha prøvd uten for det var det første som slo meg att det kunne være. Lade trykket har lagt på 0.6-0.7 på instrumentet tidligere og da båten oppførte seg som den skulle men er oppe i 1 bar når kompressoren kobler inn og ut. Fikk beskjed om att dysene var slitt og ikke opnar når de skulle så de for eg igjen i morgen med nye spisser. Da får vi se om det hjelper. Sitér dette innlegget Viksund 310 St Cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 Det høres ut som et turboproblem evt noe som tetter eksosen etter turboen eller lekkasje av enten eksos før turboen eller lekkasje av ladeluft etter turboen. Det gir dårlig turbotrykk. Sitter det ikke også et spjeld som skal veksle når kompressoren stopper? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 Spjeldet er nr 11 her http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-25-3426C.aspx Det regulerer luft mellom kompressor og turbo Jeg hadde startet der. Om det er ok hadde jeg sett på turboen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Penta 30 Svart 2.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2013 Det høres ut som et turboproblem evt noe som tetter eksosen etter turboen eller lekkasje av enten eksos før turboen eller lekkasje av ladeluft etter turboen. Det gir dårlig turbotrykk. Sitter det ikke også et spjeld som skal veksle når kompressoren stopper? Har tatt av på suge siden på turboen og det ser greit ut men skal sjekke på eksos siden og om det er noe som kan blokkere. Spjeldet som sjalter mellom turbo og kompressoren virker greit. Har sjekka for lekkasje mens den går med kompressoren og eg kan ikke se noe lekk. Da skal eg hente dysene på Bergen maritim diesel så får vi se.... Sitér dette innlegget Viksund 310 St Cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
Penta 30 Svart 3.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2013 Har skiftet dysene uten att det hjalp :-( Sitér dette innlegget Viksund 310 St Cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
gsg Svart 3.August.2013 Del på Facebook Svart 3.August.2013 Har en kompis som hadde et lignende problem, der var problemet at dristoff slangen var deformert innvendig slik at motoren ikke fikk nokk disel. Da kan du legge en dristoff slange direkte fra tanken til motoren for og sjekke om det hjelper? Du får 15 meter Ø 8 mm drivstoff slange på Biltema for under 300 kr. Har også hørt at enkelte har sil nede på sugslangen som har gått tett. Prøv å blås tilbake til tanken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 3.August.2013 Del på Facebook Svart 3.August.2013 (redigert) Jeg mente at turbotrykk skal være 1.5 på KAD44 ved 3200 sånn ca? Kompressoren skal rappe til med 1.5.. For å sammenligne med min KAD32 (rekkefirer med kompressor og turbo): Når kompresssor slår til stiger trykket rett opp til 1,5 bar. Når kompressoren "slipper" faller trykket til ca 1 bar (turboen lager dette trykket, så stiger trykket oppover til 1,6 til slutt på WOT Hvi du ikke har 1,5 når kompressoren er inne, kan det tyde på lekkasje av overladigsluft. Dette trykket er uavhengig av dieseltilgang, kun et tett luftfilter/lekkasje/råtten kompressor kan skape trøbbel her. På KAD44 (egentlig hele KAD serien) er det et tverr rør fra turbo og over til intercooler. På dette røret er det to gummipakninger, en i hver ende. Disse kan lekke (har byttet selv på den ene maskinen vår). Det er litt olje her også, det er normalt. mvh Bavaria32sport Redigert 3.August.2013 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ribtjenester Svart 3.August.2013 Del på Facebook Svart 3.August.2013 Diselfilter Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 3.August.2013 Del på Facebook Svart 3.August.2013 Har tatt av på suge siden på turboen og det ser greit ut men skal sjekke på eksos siden og om det er noe som kan blokkere. Spjeldet som sjalter mellom turbo og kompressoren virker greit. Har sjekka for lekkasje mens den går med kompressoren og eg kan ikke se noe lekk. Det synes ikke hvis det lekker i tverr røret. Det kan være følbart med fingrene.En turbo kan se fin ut på begge sider, og føles ok når du beveger akselen. Men er trykket 0,6-0,7 er det for lavt. På vår forrige båt hadde jeg KAD44 og den var treig i rompa med 0,9 i trykk. Byttet turbo=1,7 ble som å kjøre jolle igjen :-) Mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Penta 30 Svart 3.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2013 (redigert) Takk for gode innspill. Har skiftet fødepumpen i dag og kjørt den direkte fra en 20 liter kanne uten hell. Begynner å helle mot turbo..... Skal få sjekket hva den virkelig gir. Har bare sett på turbo trykk måleren på dashbordet til nå, men om eg skal ha dobbelt så stort lade trykk så må det være noe med turboen. Har sjekket tverr røret med zalo vann mens den går med kompressoren inne uten att eg ser noe bobler. Redigert 3.August.2013 av Penta 30 (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 310 St Cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
gsg Svart 3.August.2013 Del på Facebook Svart 3.August.2013 For håpe du finner feilen. Vær snill og oss løsningen når du endelig finner feilen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 3.August.2013 Del på Facebook Svart 3.August.2013 (redigert) Mhp tverrøret, kjenn med fingrene mens en annen kjører.. NB: pass opp for ting som går rundt!!!! Jeg har turbotrykksmåler hvis du vil låne Mvh Bavaria32sport Redigert 3.August.2013 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 4.August.2013 Del på Facebook Svart 4.August.2013 Fingre med turbo som er i gang anbefales ikke !! Spør Poseidon om det.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Penta 30 Svart 4.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2013 Mhp tverrøret, kjenn med fingrene mens en annen kjører.. NB: pass opp for ting som går rundt!!!! Jeg har turbotrykksmåler hvis du vil låne Mvh Bavaria32sport Takk for tilbudet det hadde vert supert om eg hadde fått lånt turbotrykk måleren. Betale selvsakt frakten. Sender pm. Sitér dette innlegget Viksund 310 St Cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
Penta 30 Svart 7.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2013 Da har eg prøvd en lånt EDC box og føler for ladeluftstemperatur føler uten att kad en oppførte seg noe bedre. Har også kalibrert gass spaken. Feilsøkingen forsetter. :-p Sitér dette innlegget Viksund 310 St Cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 7.August.2013 Del på Facebook Svart 7.August.2013 Hva var trykket? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Penta 30 Svart 8.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2013 Hva var trykket? Hadde feil overgang men skal se om eg får testet i dag.. Sitér dette innlegget Viksund 310 St Cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
Frode Stiansen Svart 8.August.2013 Del på Facebook Svart 8.August.2013 Har du sjekket røret fra turbo og inn til intercooler/aftercooler.Tenker da på o-ring pos # 7 og 10 på tegning http://www.volvopentashop.com/BjordalMadsen/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7738870_051B?path=MarineDieselEngines%2F7738870%2F7738870_25%2F7738870_051B Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 8.August.2013 Del på Facebook Svart 8.August.2013 Han får en pekepinn på den når maskinen starter. KAD44 starter kompressoren ved oppstart som en del av forvarningen så da skal trykket være der. Måling er alt :-) Penta 30: ta med deg den bolten som er skrudd i manifolden til sjappa som har overganger.gjorde det selv og fikk riktig. Mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Penta 30 Svart 8.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2013 Har du sjekket røret fra turbo og inn til intercooler/aftercooler.Tenker da på o-ring pos # 7 og 10 på tegning Har sjekka alle røra fra turboen til manifoilen for lekk mens den kår med kompressoren. Hadde over gang på jobb ;-) No er diesel pumpen demontert og blir levert inn i morgen for sjekk. Sitér dette innlegget Viksund 310 St Cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 8.August.2013 Del på Facebook Svart 8.August.2013 (redigert) Kjipt at pumpa må ut... Håper verkstedet finner feilen. Hva var trykket under forvarmingen? Mvh Bavaria32sport Redigert 8.August.2013 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.