Broom solent Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 Hei , har lest de fleste innleggene, kan være så mangt, har båt med TAMD 41 P motorer, der opplevde jeg det samme du skriver, hadde også sort ekos når turboen skulle trå til....sjekket dyser, turbotrykk osv. men forsatt ingen virkning....etter mye feilsøking var det faktisk dieselrøret fra tanken før vannutskiller som nesten var tett. Av med røret og blåse rent, altså fikk motoren for lite suppe:-) Nå gårn...... Broom Solent Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Øya Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 Vi hadde en KAD44 med samme symptomene for endel år siden. Etter mye om og men fant vi ut at det hadde vært vann i motor rommet en eller annen gang. Under svinghjulet er det visstnok en drenering. Og ved oppstart av motoren med vann i rommet dras vann inn i svinghjul " huset". Derinne sitter det noen følere som da ble ødelagt. Vi byttet båten inn til forhandler igjen som solgte den videre uten å si i fra. Men forhandleren måtte ta regninga som selvsagt ble dyr. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Caluna Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Hadde et ganske tilsvarende problem på båten til en kompis, en Windy med 2xKAD300. Prøvde alt av sensorer, spjeld, koblinger osv., men gikk til slutt til det skritt å bytte turboen. Det løste alt, og motoren ble som ny igjen. Turboer slites sakte men sikkert, og i vårt tilfelle var det blitt litt for stor avstand mellom rotorbladene og "huset". Om det er bladene som slites eller huset som korroderer vet jeg ikke, men resultatet er at for mye eksos slipper gjennom med lavt ladetrykk som resultat. Med den nye turboen til sammenligning kunne vi også kjenne at lageret i den gamle kjentes en aning tregere enn ned nye, uten at dette alene var utslagsgivende. Se på bildene under som viser gammel og ny turbo, og sjekk din egen til sammenligning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Ja dette var en skikkelig gleppe. Klaringen mellom turbinhjul og hus må være så liten som mulig men her er det endel termisk utvidelse så det må være noe klaring i kald tilstand. Subber bladtippene blir det skjæring. Den store klaringen på det øverste bildet kan skyldes rust, kast i turbinakselen og erosjon. Når du kjenner på lagerslakken i en turbo er det normalt med litt radial slakk men aksialt skal det ikke være følbart. Lagerene er nemlig ikke glidelager men oljefilmlager. En turbo som stoppes i driftsvarm tilstand uten å få tid til å kjøles sakte ned vil få kast i akselen og da lever den ikke lenge, så la alltid en turbomotor gå noen minutter på tomgang før du stopper den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Penta 30 Svart 16.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2013 (redigert) Snakket med Maretim Diesel i dag, og etter att de har sett på pumpen har de funnet kavitasjon på en dyse slik att den ikke får gitt riktig diesel mengde i forhold til turtall og tennings tidspunkt. Håper att dette er løsningen på problemet mitt. Men 5-6 uker leveringstid tid på deler er jo ikke noe kjekt i båt sesongen. Redigert 16.August.2013 av Penta 30 (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 310 St Cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
Penta 30 Svart 10.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2013 Da var diesel pumpen ferdig på verksted etter 2 måneder venting på deler. :-) Pumpen ble montert i går og prøvekjørt uten noe særlig bedre resultat. Motoren går mye mykere en før men har samme problem med att det eg ikkje får noe guff over 3000 rpm. No har eg eliminert alle ting som har med diesel tilførsel å gjøre. Lade trykks måleren viser bare litt over 80 kpm ved 3100 rpm så no står turboen for tur :-( Besynderlig att turbo skulle ryke uten røyk og oljeforbruk. Sitér dette innlegget Viksund 310 St Cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
primusmotor Svart 10.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2013 (redigert) Tror nok problemet er løst når turboen er skiftet. Hvor kjøper du turbo fra? Tror min og er litt sliten, har en KAD300. Hadde tidligere en TAMD 30, der var det ikke noe oljeforbruk, men hadde ikke effekt over 3000 omd. Skiftet turbo og motoren ble som ny:-) Redigert 10.Oktober.2013 av Sun 33 (see edit history) Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
Penta 30 Svart 10.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2013 Tror nok problemet er løst når turboen er skiftet. Hvor kjøper du turbo fra? Tror min og er litt sliten, har en KAD300. Hadde tidligere en TAMD 30, der var det ikke noe oljeforbruk, men hadde ikke effekt over 3000 omd. Skiftet turbo og motoren ble som ny:-) Må nok sjekke litt.Bjordal skal ha 15 lapper Sitér dette innlegget Viksund 310 St Cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
primusmotor Svart 10.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2013 Ikke kjøp orginal, dobbel pris... Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
olbru Svart 10.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2013 Du kan jo ta en tlf. til Ingar Ytrebø (http://www.marinedeler.no) å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gsg Svart 11.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2013 Hvor får du kjøpt uorginal turbo? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Penta 30 Svart 11.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2013 Hadde god erfaring med gik turbo til min tamd 30. Sitér dette innlegget Viksund 310 St Cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 11.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2013 Sevi turbo. www.finn.no Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
gsg Svart 18.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2013 Da var diesel pumpen ferdig på verksted etter 2 måneder venting på deler. :-) Pumpen ble montert i går og prøvekjørt uten noe særlig bedre resultat. Motoren går mye mykere en før men har samme problem med att det eg ikkje får noe guff over 3000 rpm. No har eg eliminert alle ting som har med diesel tilførsel å gjøre. Lade trykks måleren viser bare litt over 80 kpm ved 3100 rpm så no står turboen for tur :-( Besynderlig att turbo skulle ryke uten røyk og oljeforbruk. Håper du gir oss en tilbakemelding på hvordan det går når du har skifta turbo? Har fått samme sumtomer på min styrbo motor (kad 44 2004 mod) gått ca. 800 timer. Den henger etter under aks. og gir seg på topp omd. på 3600. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Penta 30 Svart 18.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2013 Det skal eg gsg. Skal bytte pakninger mellom eksos manifoilen og blokken og mens eg tar turboen. Lekker litt kjølevann som de pleier. Sitér dette innlegget Viksund 310 St Cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
Penta 30 Svart 21.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2013 Sevi turbo. www.finn.no Er det noen som har erfaring med turboen fra Sevi .no ? Sitér dette innlegget Viksund 310 St Cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 21.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2013 Jepp, jeg. Turboen var ok, pakningene var feil mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Penta 30 Svart 22.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2013 Da er den gamle turboen demontert og ny snart på plass. Den gammel er nok gåen med 2,7 mm klaring mellom turbin og snegl hus. Da får vi se i morgen om dette er medisinen. Sitér dette innlegget Viksund 310 St Cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
primusmotor Svart 23.November.2013 Del på Facebook Svart 23.November.2013 (redigert) Hvor kjøpte du ny turbo fra? Pris? Tror nok motoren blir som ny nå:-) Redigert 23.November.2013 av Sun 33 (see edit history) Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 23.November.2013 Del på Facebook Svart 23.November.2013 Jeg betalte 14' og noe hos VP (levering dagen etter + inkludert diverse tips og råd) , betalte 10500 + pakninger (fikk feil av Sevi) hos Sevi, tok 4 dager mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Penta 30 Svart 23.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2013 Da var turboen montert og prøvekjørt. Resultatet var en helt ny båt :-) , den drar fint hele veien og eg klarer 3650 rpm på fullt. Dette var en lettelse å finne ut av. Sitér dette innlegget Viksund 310 St Cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
gsg Svart 23.November.2013 Del på Facebook Svart 23.November.2013 Takk for tilbakemeldingen, da er det bare for meg å bestille en turbo. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Penta 30 Svart 23.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2013 Hvor kjøpte du ny turbo fra? Pris? Tror nok motoren blir som ny nå:-) Hei Sun 33 Eg sjekka pris mange plasser men ente opp med å kjøpe den hos Sevi Turbo a/s Måtte ut med 8350kr for ny turbo med innbytte av den gamle. Kjøpte pakninger hos Bjordal. Sitér dette innlegget Viksund 310 St Cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.