Jump to content

VP KAD44, dårlig effekt over 3000 rpm


Penta 30

Recommended Posts

Hei , har lest de fleste innleggene, kan være så mangt, har båt med TAMD 41 P motorer, der opplevde jeg det samme du skriver, hadde også sort ekos når turboen skulle trå til....sjekket dyser, turbotrykk osv. men forsatt ingen virkning....etter mye feilsøking var det faktisk dieselrøret fra tanken før vannutskiller som nesten var tett. Av med røret og blåse rent, altså fikk motoren for lite suppe:-) Nå gårn......

 

Broom Solent

 

 

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en KAD44 med samme symptomene for endel år siden. Etter mye om og men fant vi ut at det hadde vært vann i motor rommet en eller annen gang. Under svinghjulet er det visstnok en drenering. Og ved oppstart av motoren med vann i rommet dras vann inn i svinghjul " huset". Derinne sitter det noen følere som da ble ødelagt. Vi byttet båten inn til forhandler igjen som solgte den videre uten å si i fra. Men forhandleren måtte ta regninga som selvsagt ble dyr.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hadde et ganske tilsvarende problem på båten til en kompis, en Windy med 2xKAD300. Prøvde alt av sensorer, spjeld, koblinger osv., men gikk til slutt til det skritt å bytte turboen. Det løste alt, og motoren ble som ny igjen.

 

Turboer slites sakte men sikkert, og i vårt tilfelle var det blitt litt for stor avstand mellom rotorbladene og "huset". Om det er bladene som slites eller huset som korroderer vet jeg ikke, men resultatet er at for mye eksos slipper gjennom med lavt ladetrykk som resultat. Med den nye turboen til sammenligning kunne vi også kjenne at lageret i den gamle kjentes en aning tregere enn ned nye, uten at dette alene var utslagsgivende.

 

Se på bildene under som viser gammel og ny turbo, og sjekk din egen til sammenligning.

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Ja dette var en skikkelig gleppe. Klaringen mellom turbinhjul og hus må være så liten som mulig men her er det endel termisk utvidelse så det må være noe klaring i kald tilstand. Subber bladtippene blir det skjæring. Den store klaringen på det øverste bildet kan skyldes rust, kast i turbinakselen og erosjon. Når du kjenner på lagerslakken i en turbo er det normalt med litt radial slakk men aksialt skal det ikke være følbart. Lagerene er nemlig ikke glidelager men oljefilmlager. En turbo som stoppes i driftsvarm tilstand uten å få tid til å kjøles sakte ned vil få kast i akselen og da lever den ikke lenge, så la alltid en turbomotor gå noen minutter på tomgang før du stopper den.

Link to post
Share on other sites

Snakket med Maretim Diesel i dag, og etter att de har sett på pumpen har de funnet kavitasjon på en dyse slik att den ikke får gitt riktig diesel mengde i forhold til turtall og tennings tidspunkt.

Håper att dette er løsningen på problemet mitt.

Men 5-6 uker leveringstid tid på deler er jo ikke noe kjekt i båt sesongen.

Redigert av Penta 30 (see edit history)

Viksund 310 St Cruz

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da var diesel pumpen ferdig på verksted etter 2 måneder venting på deler. :-)

Pumpen ble montert i går og prøvekjørt uten noe særlig bedre resultat.

Motoren går mye mykere en før men har samme problem med att det eg ikkje får noe guff over 3000 rpm.

No har eg eliminert alle ting som har med diesel tilførsel å gjøre.

Lade trykks måleren viser bare litt over 80 kpm ved 3100 rpm så no står turboen for tur :-(

Besynderlig att turbo skulle ryke uten røyk og oljeforbruk.

Viksund 310 St Cruz

Link to post
Share on other sites

Tror nok problemet er løst når turboen er skiftet.

Hvor kjøper du turbo fra?

Tror min og er litt sliten, har en KAD300.

 

Hadde tidligere en TAMD 30, der var det ikke noe oljeforbruk, men hadde ikke effekt over 3000 omd. Skiftet turbo og motoren ble som ny:-)

Redigert av Sun 33 (see edit history)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Tror nok problemet er løst når turboen er skiftet.

Hvor kjøper du turbo fra?

Tror min og er litt sliten, har en KAD300.

Hadde tidligere en TAMD 30, der var det ikke noe oljeforbruk, men hadde ikke effekt over 3000 omd. Skiftet turbo og motoren ble som ny:-)

Må nok sjekke litt.

Bjordal skal ha 15 lapper

Viksund 310 St Cruz

Link to post
Share on other sites

Da var diesel pumpen ferdig på verksted etter 2 måneder venting på deler. :-)

Pumpen ble montert i går og prøvekjørt uten noe særlig bedre resultat.

Motoren går mye mykere en før men har samme problem med att det eg ikkje får noe guff over 3000 rpm.

No har eg eliminert alle ting som har med diesel tilførsel å gjøre.

Lade trykks måleren viser bare litt over 80 kpm ved 3100 rpm så no står turboen for tur :-(

Besynderlig att turbo skulle ryke uten røyk og oljeforbruk.

Håper du gir oss en tilbakemelding på hvordan det går når du har skifta turbo?

Har fått samme sumtomer på min styrbo motor (kad 44 2004 mod) gått ca. 800 timer. Den henger etter under aks. og gir seg på topp omd. på 3600.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...