finnmarken Startet 29.Juli.2013 Del på Facebook Startet 29.Juli.2013 http://kv.no/nyheter/de-to-savnede-funnet-omkommet-1.7992613 Så fikk vi nok en alvorlig og tragisk båtulykke. Redningsselskapet nevnte nettopp på Nyhetskanalen tre viktige faktorer i forbindelse med båtulykker: fart, redningsvest og alkohol. I denne ulykken vet vi vel allerede at to av de tre faktorene har vært medvirkende. De omkomne hadde ikke redningsvest, og høy fart virker også å være slått fast. Så får vi vel vite senere om den tredje faktorer, alkohol, også har spilt en rolle. Skyld og årsak i denne båtulykken skal vel politi og havarikommisjon ta stilling til. Jeg for min del vet i alle fall ikke nok til å ta stilling til dette i denne konkrete saken. Men en ting har jeg tenkt på hver eneste gang jeg har vært i Kragerø: Disse taxi-båtene kjører fort som rakkern, nærmest over alt i Kragerø-skjæregården. Er dette såkalt "sikker fart", eller kjører de mye fortere enn de bør? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Ulykken skjedde i et område som ikke har fartsbegrensninger. Det var mørkt og rapporter fra første båt som kom til ulykken rapporterer at ingen lanterner var tent da han kom frem, men lanternene på taxi-båten var tent litt tidligere. Vi ser av bilder at skjærgårdsjeepen har knust baug mens taxi-båten har tydelig skade på babord side nesten fremme ved baugen noe som kan gi en pekepinn om skyldspørsmålet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Knut Baltic Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Manglende bruk av lanterner er heller ikke uvanlig. Nær usynlige småbåter i fullt plan er jo nærmest som russisk rullett. Apropos Taxi-båter i Kragerø så ble jeg innhentet og forbikjørt 2 ganger på full speed. Passeringsavstanden var vel ikke større enn forbikjøring med bil på norske veier... Det var bare å holde godt på unger og utstyr begge ganger. Det var kanskje ikke noen farlig situasjon, men veldig ubehagelig. "Proffe" båtførere som dette burde vel kunne vise mer hensyn?? Sitér dette innlegget Link to post
sveini 95 Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Skyld spørsmål? Begge er jo skyldig ingen av dem viket før kolisjon. Men hvis taxibåten ikke hadde lanterner tent har fritidsbåten ikke ha sett taxien før det var for sent? Hadde fritidsbåten lanternene tent? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Siden taxibåten er et "yrkesfartøy" har ulykkeskommisjonen dukket opp i Kragerø. For min del tror jeg at jeg overlater spekulasjonene til dem. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Men man trenger ikke spekulere i redningsvester, det burde alle ha på i båt. Jeg støtter et påbud. Hadde de hatt vester på seg ville de blitt funnet med en gang. Om de allerede hadde omkommet av sammenstøtet ville man funnet dem og kunnet gjøre slutt på at pårørende må vente i det uvisse i mange timer, det er en påkjenning i seg selv. Enda mer tragisk er om de døde av drukning i bevistløs tilstand, da kunne kanskje vester ha reddet liv. Dette blir bare spekulasjon, men alle bør ha på vest når man er på sjøen. Barn er faktisk mye flinkere enn oss voksne og det lover godt for fremtiden. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
littmild Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Vi ser av bilder at skjærgårdsjeepen har knust baug mens taxi-båten har tydelig skade på babord side nesten fremme ved baugen noe som kan gi en pekepinn om skyldspørsmålet. Skyldspørsmålet er vel rimelig klart, yrkesfartøyer har retten på sin side "uansett": http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Kjort-i-senk-av-ferge_-far-ingen-erstatning-5315223.html Men en ting har jeg tenkt på hver eneste gang jeg har vært i Kragerø: Disse taxi-båtene kjører fort som rakkern, nærmest over alt i Kragerø-skjæregården. Er dette såkalt "sikker fart", eller kjører de mye fortere enn de bør? Har aldri noen gang reagert på at noen av taxibåtene i Kragerø har for høy fart i forhold til farvannet, det er veldig mange andre som kjører betraktelig fortere uten den samme kompetansen, erfaringen, eller utstyret. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
MaSa Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Nå vil ikke jeg kommentere noe utover det som er fremme i media, men etter 2 dagers søk der nede så har jeg sett skadene og omfanget og det er bare tragisk og totalt unødvendig alt sammen dessverre. Og når det gjelder vest, så er det ikke sikkert de omkomne hadde overlevd selv om det var blitt brukt. Men det kunne vært en reel mulighet for det..Som nevnt i tidligere tråd så hadde også vest bruk kuttet kostnadene i forbindelse med søkeoperasjon betraktelig og bekymringene til de pårørende hadde vært avklart tidligere.. Når det gjelder Taxibåtene i kragerø så skal jeg si meg enig med andre, dette er min hjemmeskjærgård og har frekventert farvannet relativt ofte privat og i jobb og jeg vil si at er det noen som ikke kan kjøre båt så er det vel taxikuskene! dessverre men sant det taes ikke hensyn til noen, verken kajakker,joller med barn eller flytebrygger for den del. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Første jeg tenker på mtp skyld er Sjøveisregel 2. Blir interessant å se om noen av skipperne går helt fri for skyld. Høy fart i mørke krever skikkelig utstyr, mye trening og god utkikk. Ikke noe jeg driver med uten god grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Slakaball Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Men er eet veldig lett å skille en taxi-båt fra andre båter i mørket? Har de annen lanterneføring enn fritidsbåter av samme størrelse? Har de eget "Taxi"-lys? Ser for meg at det kan være vanskelig å skille to 30'ish fot hurtiggående fartøyer i mørket hvis det ene ikke har klare synlige merker for "nyttetrafikk". Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 (redigert) Men er eet veldig lett å skille en taxi-båt fra andre båter i mørket? Har de annen lanterneføring enn fritidsbåter av samme størrelse? Det er ikke mulig å skille på lanterneføringen, men det har strengt tatt ikke noe med saken å gjøre, reglene er som de er. Hvis man ser lanternene og tror det er et fritidsfartøy er man uansett ganske dum om man kjører rett på det. Første jeg tenker på mtp skyld er Sjøveisregel 2. Blir interessant å se om noen av skipperne går helt fri for skyld. Høy fart i mørke krever skikkelig utstyr, mye trening og god utkikk. Ikke noe jeg driver med uten god grunn. Sånn som saken ser ut nå tviler jeg veldig sterkt på at taxibåtføreren vil få noe skyld, ut fra bildene har skjærgårdsjeepen truffet et yrkesfartøy i babord side med høy hastighet, men det kan jo selvfølgelig komme frem ny informasjon. Det er ihvertfall ikke tvil om at, skyld eller ei, så er det en veldig traumatisk opplevelse for han. Høy fart i mørke er desverre en ganske vanlig aktivitet i Kragerøskjærgården på sommerstid, gjerne kombinert med alkohol. Har hytte i leia mellom Kragerø og Jomfruland, kan ligge på natta å høre i 3-tiden at båtene er på vei hjem fra byen. Selv har jeg så og si sluttet å kjøre i mørket i det hele tatt på sommerstid, fordi jeg vet hvor lite respekt turistene her har for ferdsel på sjøen, har liten lyst til å bli meid ned av en dritings idiot i en altfor rask båt. Heldigvis går vi tryggere måneder i møte nå. Redigert 29.Juli.2013 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Popeye70 Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 ... Når det gjelder Taxibåtene i kragerø så skal jeg si meg enig med andre, dette er min hjemmeskjærgård og har frekventert farvannet relativt ofte privat og i jobb og jeg vil si at er det noen som ikke kan kjøre båt så er det vel taxikuskene! dessverre men sant det taes ikke hensyn til noen, verken kajakker,joller med barn eller flytebrygger for den del. Jeg har ikke mye erfaring med taxibåtene i Kragerø, men lå fem netter på Jomfruland i juli i år og reagerte på at de kjørte med gassen i to stillinger til og fra tårnbrygga. Det var full gass inn mot brygga og deretter kraftig revers, og full gass rett fra stilleligge når de forlot brygga igjen. Femknopsgrense respekterte de ikke ved tårnbrygga, men for alt jeg vet kjører de mer fornuftig i resten av skjærgården. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
finnmarken Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Som nevnt overfor så vil jeg ikke ta stilling til skyld i denne konkrete saken. Dog så vet jeg om mange som reagerer på farta til disse taxibåtene i Kragerø. Det ser vi også at flere her gjør. Skyldspørsmålet er vel rimelig klart, yrkesfartøyer har retten på sin side "uansett": http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Kjort-i-senk-av-ferge_-far-ingen-erstatning-5315223.html Har aldri noen gang reagert på at noen av taxibåtene i Kragerø har for høy fart i forhold til farvannet, det er veldig mange andre som kjører betraktelig fortere uten den samme kompetansen, erfaringen, eller utstyret. Joda, fritidsbåt har vikeplikt for yrkesfartøy, men det betyr slett ikke at de har retten på sin side. For noen år siden tok jeg båtførerprøven. Der lærte jeg noe om sikker fart. Dette gjelder vel også yrkesfartøy? Så ser jeg at du "littmild" er fra Kragerø. Da må jo du også ha sett farta på disse taxibåtene? Hva som har skjedd i denne saken skal politi og havarikommisjon finne ut av. Jeg forstår selvsagt også at dette vil være svært traumatisk for føreren av taxibåten, og forhåpentligvis for hans del så er han uskyldig i ulykken. Uavhengig av skyld i denne saken så tror jeg Kragerø må tørre å ta diskusjonen om taxibåtenes fart og om man skal ha fartsbegrensninger i sesongen (for alle) i ulike områder, f eks så nært byen som dette. Ser også at du "littmild" ser frem mot tryggere måneder etter at turistene har reist, og selvsagt har du rett i at fyllekjøring i mørket på vei hjem fra byen gjør det farlig og ferdes i skjæregården om natta. Jeg har også forståelse for at taxibåtene ikke kan lunke i 5 knop hele tiden, men jeg vil likevel hevde at også taxibåtene må evaluere seg selv. Kjører de i "sikker fart"? Sitér dette innlegget Link to post
båtløskar Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 nå skal jeg ikke si at noen var eller ikke var.... men er noen fart sikker hvis du møter en båt i full fart der fører er veldig beruset? som sagt vil ikke spekulere om føreren av fritidsbåten hadde drukket. har ikke sett akkurat disse taxibåtene kjøre. men det finnes alltid noen som kjører fortere og nærmere andre båter. men man legger merke til taxibåtene fordi de vanligvis har reklame på seg Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 (redigert) Skyldspørsmålet er vel rimelig klart, yrkesfartøyer har retten på sin side "uansett" Hvordan kan man se at en taxi-båt i Kragerø er yrkesfartøy om natten? Redigert 29.Juli.2013 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
MaSa Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Jeg har ikke mye erfaring med taxibåtene i Kragerø, men lå fem netter på Jomfruland i juli i år og reagerte på at de kjørte med gassen i to stillinger til og fra tårnbrygga. Det var full gass inn mot brygga og deretter kraftig revers, og full gass rett fra stilleligge når de forlot brygga igjen. Femknopsgrense respekterte de ikke ved tårnbrygga, men for alt jeg vet kjører de mer fornuftig i resten av skjærgården. Jeg har mye erfaring som sagt med taxibåtene og det virker ofte som halvplan max bølger så nærme så mulig andre båter er sport gjerne 2-5 meter ifra deg der vi putrer i 5 knop og nyter sola. På jomfruland er det helt håpløst det. der har vi vel gitt opp for snakker man til dem så kommer neste taxibåt i verre fart og mer bølger Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Ingen forskjell på lanterneføring. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Såvidt jeg vet kjører taxbåtene i Kragerø på dispensasjon når det gjelder fartsgrensene, dog uten at jeg skal påstå at det gjelder helt ut til Jomfruland. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Hvordan kan man se at en taxi-båt i Kragerø er yrkesfartøy om natten? Inner tier.... Sitér dette innlegget Link to post
Slakaball Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Ingen forskjell på lanterneføring. Nei, så isolert sett så kan man ikke blindt lene seg på " nyttetrafikk har rett på vei ". Sitér dette innlegget Link to post
boat_King1245 Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Taxibåtene i Kragerø kjører ikke som noen griser.:)) De har mye erfaring med å kjøre båt. ;) Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Taxibåtene i Kragerø kjører ikke som noen griser.:)) De har mye erfaring med å kjøre båt. ;) Mye erfaring i og kjøre båt ja, men hensyn og respekten ovenfor andre båter har dem lagt igjen hjemme. Vil vel si at omtrent 3 av 5 taxibåter jeg møter ute i fjorden kjører som griser, jeg sier ikke at dem ikke har loven på sin side, jeg sier bare at de aller fleste rister oppgitt på hodet hver gang de blir passert av en taxibåt. Det er iallefall min erfaring og også de aller fleste jeg snakker med i løpet av en sommer. Ikke meningen og tråkke taxiførere på tærne, hvis noen føler seg truffet burde dem kanskje tenke over hvordan dem kjører neste gang de er på jobb :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
jebo Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Farlig å dele ut skyld på forhånd, det kan faktisk være gjort forsøk på unnamanøvrering fra den ene eller begge båtførere, som medfører et endret treffpunkt og/eller situasjons bilde. Håper etterforskningen kan gi noenlunde svar. Skyldspørsmålet blir sikkert rettmessig plassert, dog har jeg forstått at begge førere overlevde, som må ta dette med seg videre i livet. Fryktelig unødvendig og tragisk med slike ulykker. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Ulykken skjedde i et område som ikke har fartsbegrensninger. Forsto det slik at dette skjedde rett utenfor Galleiodden? Det er et område der det er uoversiklig fordi man ikke ser eventuelle båter bak odden. Likevel er det mange som går veldig tett på odden i meget høy fart. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Høy fart på natta i mørket uten vest.. hørt det før... Honnør til taxibåten, igjen ! Kondolerer til de pårørende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.