Jump to content

Den alvorlige båtulykken i Kragerø


finnmarken

Recommended Posts

Har hytte i Kragerø og er her nå og hele sommeren stort sett. Ulykkenskjedde vel i grenseland til byens 5 knopssone, omtrent der man egentlig skal kunne gi på. Har sett i media at det har blitt antatt fart på ca 20 knop fra skjærgårdsjeepen. Mørejet 30 taxibåter ligger ofte i 25-26 knop.

 

Idioti å ikke bruke vest ved nattekjøring, og i plan i det hele tatt. Jeg synes det er mye kjøring i mørke her hvor båter kjører 30, 40 og noen 50 knop i svartmørket. Det er jo uforsvarlig. Man ser ikke om noen har motorstopp og lanterner kanskje ikke virker. Kjører maks 18-20 knop i mørket om jeg ser dårlig jeg. Selv det er fort i slikeforhold.

 

Taxibåtene har sjelden tatt hensyn her i mine 30 år med ferier i Kragerø. Plan gjennom nesten hele Kreppa (Langaardsund?) unntatt ytterst med 5 knops skilt skjer jevnlig. Er det greit å kjøre i plan innerst i "Kreppa"?

 

Man må tåle bølger på sjøen, og man må tåle at taxibåter vil fort frem, men de bør vise hensyn. Men i Kragerø er det mange som kjører altfor fort helt inntil uoversiktlige holmer og skjær. "Folk i båt" her nede bør sakke av tidligere og gasse opp i plan senere. Og når man først kjører rolig kan man vel ligge i "lite bølger fart" fremfor maks bølgefart...?

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skulle yrkesfartøyene plutselig ha "forkjørsrett" i Kragerø-skjærgården? Nå har jeg også fått med meg at taxibåten fikk jolla inn fra babordsiden men at han slipper helt fri vil forundre meg like mye som "litt mild" vil forundre seg om det motsatte. Det er ikke slik det fungerer.

På grunn av det tragiske utfallet av ulykken vil det bli holdt sjøforklaring, (jada mulig det ikke heter det lenger) og her vil taxibåtføreren stå i vitneboksen og bli grilla i timesvis og få spørsmål han ikke en gang visste det fantes svar på - her skal rederiets HMS-rutiner gjennomgås, spørsmål om utkikk og retting av kart, er voyage-planen fulgt, hadde han hatt tilstrekkelig med hvile før ulykken, kan vitner bekrefte at lanterner var tent, var radaren i gang etc etc. Finner de èn liten feil her risikererer taxibåten fort å bli erklært seilingsudyktig og da begynner det å stramme seg til


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Han har vikeplikt fra styrbord, skaden er på taxibåtens babord side. Regel 2 kommer vel bak..?

Nei, regel 2 er en generalregel som overstyrer, se hele (a) og siste setning (b)

 

(a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.

(b) Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.

 

Ulykken er like trist som alle andre slike ulykker. Det tragiske er at folk ikke lærer. Det er jo så enkelt å unngå.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Taxibåtene i Kragerø kjører ikke som noen griser.:)) De har mye erfaring med å kjøre båt. ;)

De kjører definitivt som griser. De som sier noe annet står og LYVER, om de har erfaring med å kjøre båt, så er det noe annet de mangler i så fall.

Se bare på den ene dusten inn i Valle som må holde pinnen i bunn alltid mye lenger enn alle de andre. Det har ingenting med erfaring å gjøre

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg vet kjører taxbåtene i Kragerø på dispensasjon når det gjelder fartsgrensene, dog uten at jeg skal påstå at det gjelder helt ut til Jomfruland.

Det tror jeg ikke stemmer gitt, selv om taxibåtene selv åpenbart tror det.

 

Dette er hva Kragerø kommune selv sier om saken..i sin kommuneplan fra 2008 til 2020

 

Det er også fremmet forslag om dispensasjon fra fartsbegrensningene for taxibåter og annen
kollektivtrafikk. Lovverket gir ikke anledning til dette

 

 

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tar ingen stilling til skyldspørsmålet i denne saken, men kjøringen til Taxibåtene er under enhver kritikk og har vært det i årevis. Full fart rett til brygga ved Jomfruland. minst halvplan forbi gjestehavna i Kragerø og plan gjennom alle trange sund i skjærgården. Merkelig at politiet aksepterer dette år etter år....

Link to post
Share on other sites

Det fremkommer stadig ny informasjon/detaljer om hva som har skjedd i saken og noen punkter som fremkommer er bl.a.:

 

Mørkt

fart, minst 20 knop

tidspunkt 03.30

en yrkesbåt og en båt på vei fra byen

ikke fartsbegrensing på det aktuelle stedet

kollisjonen skjedde uten forvarsel

spørsmål om lanterner var tent, taxibåten hadde tydelig lanterner tent like før ulykken

en båt med tydelig skade i baugen

andre båt med tydelig skade på babord side langt frem mot baugen

ikke brukt vest

 

Svært tragisk, og så forferdelig unødvendig .

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg har registrert riktig så er det to fra Kragerø som har uttalt seg her om taxibåtene og deres fart. Begge de to mener at taxibåtene i Kragerø kjører pent. Litt påfallende....... Egentlig også ganske trist at dere to fra Kragerø ikke ser dette.

 

Greit nok at det ikke er fartsbegrensning på stedet, men fartsbegrensning eller ikke. Alle fartøyer må holde "sikker fart" slik at sammenstøt ikke skjer.

 

Ellers er det jo selvsagt slik at folk må slutte å kjøre i fylla, kjøre saktere i mørke og de må bruke vest. Dette er jo helt selvsagt ting. Lanterner er selvsagt også ekstremt viktig. Mitt anliggende i fohold til dette er at selv om den lille båten skulle ha forbrutt seg mot disse selvsagt reglene, så blir det likevel for enkelt å si at den lille båten ALENE har ansvaret.

 

Det ble nevnt overfor at taxibåtene har kjørt "grisete" i årerevis, og at det er utrolig at politiet ser ut til å akseptere dette. Denne "grisekjøringen" er også på sett og vis med på å legitimere denne typen kjøring for andre. Kan de, så kan vi.

Link to post
Share on other sites

men kjøringen til Taxibåtene er under enhver kritikk og har vært det i årevis. Full fart rett til brygga ved Jomfruland. minst halvplan forbi gjestehavna i Kragerø og plan gjennom alle trange sund i skjærgården. Merkelig at politiet aksepterer dette år etter år....

 

Det er også et mysterie for meg.

Vi tok taxibåt fra Kragerø sentrum til Jomfruland midt på natten og ble ganske sjokkert over både hastighet og hvor nære land det gikk. Full fart til det var igjen 20 meter til brygga. Litt cowboy-kultur blant disse førerne?

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg har registrert riktig så er det to fra Kragerø som har uttalt seg her om taxibåtene og deres fart. Begge de to mener at taxibåtene i Kragerø kjører pent. Litt påfallende....... Egentlig også ganske trist at dere to fra Kragerø ikke ser dette.

 

Jeg ferdes i skjærgården her året rundt både i jobb og fritid, selv om vinteren når isen ligger så tykk at plastbåtene har gitt opp for lengst, jeg forstår ikke da at noen som er innom noen uker i sommerhalvåret føler de har et bedre grunnlag enn meg for å uttale seg om dette. Jeg kan til en viss grad forstå at sommergjestene ser ting på en annen måte enn meg. Det er kanskje lettere å irritere seg når man er på ferie. Taxibåtene i Kragerø driver næring, det er klart at lista ligger litt høyere for å ta hensyn, skulle man tatt hensyn til absolutt alle på en tur fra Jomfruland til Kragerø i Juli ville turen antakelig tatt dobbelt så lang tid, det sier seg selv at det ville vært vanskeligere å drive da.

 

Jeg har selv blirr forbikjørt av taxibåter utallige ganger ganske nærme, som kan oppleves litt ubehagelig ombord, men jeg har aldri følt på noen måte at jeg har vært i fare, dette er båter som er godt utstyrt med radar, lyskastere, osv, og ført av erfarne båtførere som er fokuserte og ikke minst edrue. Føler meg mye mindre trygg da "Johnny Nyrik", dekk og felg-millionær fra Hønefoss kommer susende i sin Goldfish 29 med 2 i promille.. og ja, det skjer stadig det også.

 

Når vi er på ferie, så har vi tid til å holde av veien for dem som har sjøen som sitt daglige brød. Mulig taxibåter har et fortjent dårlig rykte andre steder i landet(http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Ingen-forte-taxibatbr-som-gikk-pa-skjar-6452919.html#.Ufe1gm2bzr0), men i Kragerø er ihvertfall denne bransjen seriøs og har nærmest ikkeeksisterende ulykkesstatistikk, og ikke minst er de en viktig del av beredskapen i skjærgården, det er stort sett alltid en taxibåt som er først på stedet.

 

Til sist, Fru Jacobsen: Havarikommisjonen vil nok vende hver stein ja, antakelsen min om at taxibåtføreren ikke vil bli straffeforfulgt baserte jeg på den informasjonen som er offentliggjort til nå, og utfallet av tidligere hendelser(f.eks. som jeg linket til saken med ferja som kjørte ned en fritidsbåt aktenifra), det kan selvfølgelig hende ny informasjon kommer opp, og da er jeg den første til å innrømme at mine antakelser var feilaktige, det får tiden vise. Jeg kjenner godt til både reder og fører av den involverte taxibåten, og ser ikke noen grunn til at rutinene og utstyret der ikke skulle være tilstrekkelig, men igjen, tiden vil vise.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Littmild, jeg forstår at du vil forsvare venner i lokalmiljøet og jeg har heller ikke sagt noe negativt om taxibåtene i distriktet. men når det gjelder informasjonen du baserte antakelsene om at taxibåtføreren ville fratas all skyld på så var det samme informasjonen vi andre satt med. Men det er ofte forskjellige måter og bearbeide informasjon på, min gikk på årelang erfaring med ulykker til sjøs og sjøforklaringer - og din gikk på følelser.

Ønsker forøvrig taxibåtføreren alt godt - han har det antakeligvis ikke så lett nå


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Det er lett å haste til konklusjoner på begge sider av saken, jeg med min dårlige erfaring med turister som fyllekjører og mangler tilstrekkelig kompetanse er for rask til å spekulere i den retningen, på samme måte som de som har dårlige erfaringer med taxibåtnæringen spekulerer raskt i den retningen. Uansett er dette en tragisk sak for alle involverte, og frem til vi har alle fakta på bordet er det vanskelig å gjøre annet enn å spekulere. Jeg håper saken vil løses fort og være en minst mulig belastning på alle, uavhengig hvem som har skylden.

 

Jeg kjenner ingen av de involverte personlig, men da mange av påstandene her etter min mening er basert på misoppfatninger ønsket jeg å være en av få som tok denne bransjen i forsvar, denne bransjen som forøvrig mobiliserte raskt og bidro i søket etter nettopp denne ulykken.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...