Jump to content

Den alvorlige båtulykken i Kragerø


finnmarken

Recommended Posts

Men det er ofte forskjellige måter og bearbeide informasjon på, min gikk på årelang erfaring med ulykker til sjøs og sjøforklaringer - og din gikk på følelser.

Ønsker forøvrig taxibåtføreren alt godt - han har det antakeligvis ikke så lett nå

Vil bare gjenta at jeg på ingen måte har konkludert i denne saken, og min sympati går til alle de involverte og pårørende. Det gjelder selvsagt også taxibåtsjåføren.

 

Jeg for min del tenker bare at denne saken sier noe om hvor farlig det er å kjøre fort i mørket, noe taxibåtene åpenbart gjør. Ja, de driver næring og ja, jeg forstår at de er mer avhengig av "tempo" enn andre. De må imidlertid kjøre forsvarlig og ta hensyn som alle andre på sjøen, selv om vi selvsagt må tåle noe mer fra næringsdrivende.

 

 

Det er vel i øyeblikket intet som tilsier at føreren av taxi-båten har gjort noe galt eller oppført seg uansvarlig. Nøff said!

Nei, ingenting til nå tilsier at taxibåtføreren har gjort noe galt. Samtidig har et par stykker her på det nærmeste frikjent taxibåtføreren. Det kan dermed ikke tolkes annerledes enn at de allerede har konkludert med at den andre båten har skylda.

 

Hvordan denne taxibåten kjørte natt til lørdag vet vi vel ikke. Det vi imidlertid vet at taxibåtene i Kragerø kjører fort nært sagt over alt og til enhver tid. Det store spørsmålet er om denne "grisekjøringa" kan fortsette?

Link to post

minst halvplan forbi gjestehavna i Kragerø og plan gjennom alle trange sund i skjærgården. Merkelig at politiet aksepterer dette år etter år....

Jeg har vært en del mellom Kragerø - Jomfruland de siste åra, også denne sommeren. Jeg er ikke enig i at Taxi båtene går i plan i alle trange sund. Min erfaring er at de konsekvent ligger i 5 knop der dette er skiltet på dette strekket.

Link to post

Det kan vel fastslås uten diskusjon at alle som kjører båt i Kragerøområdet fører sin båt akkurat så fort den kan gå.

Avstandene er lange og tidsklemmen virker også i dette området.

 

Kan opplyse at vi ble slept inn til Kragerø for noen dager siden og det var ihvertfall ingen som tok hensyn til akkurat det. De kjører som galne folk i det området, og det var ikke taxibåtene vi la merke til. Det står jeg inne for.

 

Mens vi lå ute på reia og skulle forberede anløp til kaia da vi lå på slep kom det både store og små båter som ikke så ut til å skjønne at her var det mulig å senke farten.

 

Men nei, her gjaldt det å komme til kai fortest mulig, koste hva det koste ville. Helst før den båten som lå litt foran de.

 

Vi fikk slått inn rekkverket da vi holdt med å forberede ankomst til kai (under slep) da det var noen som helst ville inn før oss og gasset på for å komme først.

 

Det forsterker inntrykket jeg har formidlet tidligere om at i Kragerø råder anarkismen og at den som har størst fart mener å ha vunnet.

 

Det er kommune- og sjøfartsmyndighetene som er de ansvarlige i denne saken. De sitter handlingslammet og klapper i hendene over at det kommer nok båter inn til handelsstedet som vil ha mer omsetning.

 

Mener jeg.

Link to post

Bare et par oppklaringer:

 

Jeg var selv i området denne natten og våknet litt før fire.

Det var ikke "svartmørke" som en skriver, da.

 

Skjærgårtdsjeppen kom fra 5 knopsone som ender like før ulykkespunktet.

Merket med permanent gult skilt på land rett innenfor Galeiodden.

 

Det er ikke mulig å kjøre helt inntil odden pga. badebøyer.

Link to post

Badebøyer?

 

Kom akkurat inn på slep da de holdt på å søke etter de savnede og vet sånn ca. hvor ulykken skjedde.

 

Hvem bryr seg om en er innenfor eller uten badebøyer i Kragerø?

Og spesielt ikke om natten.

Glemte å si at Kragerø havn er historie for oss nå og vi skal ikke unnlate å gjøre oppmerksom om det til andre om at denne havnen ikke er verdt et besøk før "møndighetane har grepet inn" og sørget for at havnekontoret kan gjenopprette system og orden og ro.

 

Dessuten blåser det alltid sørvest inn der.

Link to post

Så bra, min erfaring er det rakt motsatte.

 

Tydelig at det er mange forskjellige erfaringer her, og jeg kan være enig i at for endel år siden var nok ikke taxibåtene like flinke, men vi snakker om nåtid, og jeg har fortsatt tilgode å se en taxibåt bryte fartsgrensen i de regulerte områdene. Men som sagt, dette blir vi neppe enige i noen gang, så det er kanskje like greit å legge den delen av diskusjonen død.

 

Glemte å si at Kragerø havn er historie for oss nå og vi skal ikke unnlate å gjøre oppmerksom om det til andre om at denne havnen ikke er verdt et besøk før "møndighetane har grepet inn" og sørget for at havnekontoret kan gjenopprette system og orden og ro.

 

Dessuten blåser det alltid sørvest inn der.

 

Jeg er helt enig med deg, skyr Kragerø sentrum som pesten i sommersesongen, kun de aller nødvendigste ærend får meg inn dit, at noen ønsker å feriere der er for meg uforståelig, men de er kanskje ikke like vant til fred og ro som jeg er. Men, vi har en flott skjærgård her, og mange fine uthavner som er verdt å besøke, du kan handle forsyninger og lade batterier i Stavern eller Risør på veien hit, så kan du få en flott opplevelse i skjærgården uten å sette din fot i millionbyen Kragerø. Gir gjerne tips og veiledning om skjærgården til andre flyktninger fra sommerhelvete.

 

Vinden kan jeg desverre ikke gjøre noe med.

 

Det kan vel fastslås uten diskusjon at alle som kjører båt i Kragerøområdet fører sin båt akkurat så fort den kan gå.

Avstandene er lange og tidsklemmen virker også i dette området.

 

Kan opplyse at vi ble slept inn til Kragerø for noen dager siden og det var ihvertfall ingen som tok hensyn til akkurat det. De kjører som galne folk i det området, og det var ikke taxibåtene vi la merke til. Det står jeg inne for.

 

I hovedsak fører jeg båten min så fort den kan gå, men det er mest fordi den har en toppfart på 4,5 knop for motor, er jeg derimot i raskere båt tilpasser jeg farten min, i likhet med de fleste andre jeg kjenner. Registrerer at det er veldig mange som ikke tilpasser farten sin, men dette er i hovedsak folk jeg ikke kjenner, altså de som ikke ferdes i skjærgården her de resterende 11 månedene av året. Observasjonen din av hvem som kjører hvordan er i tråd med min erfaring.

 

Det er kommune- og sjøfartsmyndighetene som er de ansvarlige i denne saken. De sitter handlingslammet og klapper i hendene over at det kommer nok båter inn til handelsstedet som vil ha mer omsetning.

 

Mener jeg.

 

Det er ikke bare din mening, men godt dokumentert fakta.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Det er lange avstander i Kragerøskjæregården og vi må nok også godta noe mer fra disse taxibåtene enn fra fritidsbåter, MEN kjører disse taxibåtene i såkalt "sikker fart"? Klarer de å holde god nok utkikk i så stor fart i mørket? Jeg tviler på det.

 

Men selvsagt helt enig: Man kan ikke rettferdiggjøre råkjøring med at det er lange avstander.

 

.

Link to post

Det er lange avstander i Kragerøskjæregården og vi må nok også godta noe mer fra disse taxibåtene enn fra fritidsbåter, MEN kjører disse taxibåtene i såkalt "sikker fart"? Klarer de å holde god nok utkikk i så stor fart i mørket? Jeg tviler på det.

Nå har det vært et betydelig antall av disse raske taxibåtene i Kragerø/Valle over en del tiår allerede så hvis man ser på fakta mht antall ulykker som har skjedd så er svaret et helt klart ja.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

 

Nå har det vært et betydelig antall av disse raske taxibåtene i Kragerø/Valle over en del tiår allerede så hvis man ser på fakta mht antall ulykker som har skjedd så er svaret et helt klart ja.

 

Hva med de som har fått kaffen i fanget, reorganisert båten innvendig osv når taxibåten har passert forbi? Det har jo ikke skjedd noen ulykke med skade på personer eller utstyr, selv om noen/mange har fått seg en rydde-/vaskejobb ombord. Har disse rapportert det inn til taxiselskapet/politiet/andre så det finnes spor av hendelsene? Neppe. Man har nok bannet og svertet litt og så ryddet/vasket. Selv om taxibåtene ikke har vært ute for andre ulykker enn den i Kragerø nå i juli, så betyr ikke det at de ikke har forårsaket situasjoner som gir folk problemer. Ei heller at de alltid følger lover og regler.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Som nevnt noen ganger så har jeg tilbrakt en del uker i året i denne skjærgården i alle de årene taxibåtene kunne gjøre mer enn snekkefart (og var snekker!) og har aldri opplevd noe problem med disse taxi-båtene, ei heller at det har vært noe samtaleemne blant folk man møter på sin vei.

 

Jeg er kun kjent med en ulykke hvor en taxibåt har vært involvert i alle disse årene. En tragisk ulykke hvor taxibåten fikk skylden og sjåføren vel måtte sone.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Nå er det vel også sånn at året består av flere måneder enn Juli.

Taxibåtene som er på jobb hele året kan ikke bli styrt av en gjeng "sutrekopper" på ferie som forlanger bølgefritt miljø uansett hvor i skjærgården de velger å innta kaffen denne ene måneden hvert år


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Vi har benyttet gjestehavnen Tårnbygga på Jomfruland ofte, og med en 10 tonn seilbåt på 40 fot så merket en meget godt når taxibåtene kom innom brygga for å hente eller sette av... Da fikke husket seg skikkelig ombord.. når de tok båten ut av plan akkurat på høyde med gjestebrygga.. Vi greide oss fint, men de i mindre plast dupper som fløyt oppå sjøen fikk det betydelig værre

 

Utover dette gikk de i plan stort hele veien inn til/fra Kragerø..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Nå er det vel også sånn at året består av flere måneder enn Juli.

Taxibåtene som er på jobb hele året kan ikke bli styrt av en gjeng "sutrekopper" på ferie som forlanger bølgefritt miljø uansett hvor i skjærgården de velger å innta kaffen denne ene måneden hvert år

Antar du ikke mener dette? Når en gjestehavn er full av båter MÅ en ta hensyn når en kjører forbi, når den er tom resten av året...kjør på. Det at de er "profesjonelle" burde jo tilsi at de skjønte såpass? Skjønner behovet for taxibåter og at de må fort frem MEN ingen kan påberope seg "profesjonalitet" som en rett til å skape farlige situasjoner. Min 4-åring skulle gå ombord når vi lå i Kragerø gjestehavn akkurat da hekksjøen kom fra Taxibåten. Han falt og slo hodet i båten men det gikk greit.

Link to post

Ekstremt mange som lider av båter som ikke tåler bølger her? er det fri fart sone, VIL det være bølge, er det 15 knop som indre oslofjord, vil det være enda mer bølger siden ingen kommer i plan... er det 5 knop skal det ikke være bølger, men altfor mange driter i det og kjører halvplan her og.

 

 

Har hatt endel døgn i kragerø gjestehavn oppigjennom, og nå i sommer var det absolutt ikke taxibåtene som stod for bølgene, mer ferierende i små båter som kjører halvplan

Link to post

Som nevnt noen ganger så har jeg tilbrakt en del uker i året i denne skjærgården i alle de årene taxibåtene kunne gjøre mer enn snekkefart (og var snekker!) og har aldri opplevd noe problem med disse taxi-båtene, ei heller at det har vært noe samtaleemne blant folk man møter på sin vei.

 

Vel, vi har alle forskjellig "terskel" for hvor mye vi må tåle og ikke tåle av bølger, men taxibåtførere er vel blant dem som bør forstå at det er hensynsløst å lage bølger der folk har fortøyd.

Link to post

Gruppen er kanskje beskjeden i antall, men når taxibåtene farter rundt hele dagen og frekventerer enkelte brygger hyppig så merkes det. Fordi de er på farten hele dagen er det også mange som eksponeres for dem. Er det ikke bedre at taxibåtene begynner å respektere fartsgrenser og andre båtfarende, i stedet for at alle andre skal måtte ta hensyn til taxibåtene?

 

Hvordan ser du for deg at fortøyning skal kunne løse problemene som oppstår som en konsekvens av bølger fra taxibåtene når man ligger på f.eks. Jomfruland? Velger man lengre/løsere fortøyning kan båten rulle friere og fullføre rullebevegelsene frem og tilbake, men båten trenger mer plass fordi den beveger seg mer. Kortere tau krever mindre plass pr. båt, men fører til at båten hogger når enden på tauet er nådd. Ingen av delene er spesielt behagelig. Hva som er verst får den enkelte vurdere.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Nå er det vel du som påstår at de ikke respekterer fartsgrensene, ikke jeg. Selv ville jeg valgt å legge meg på Skratta, Jes-Per, Østre Rauane og områdene/holmene rundt og heller ta jolla over til Jomfruland, men vi gjør alle våre (egne) valg. Alternativt kan man legge seg på svai, gjerne på nordenden av øya når været er som det har vært i sommer.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...