Jump to content

Den alvorlige båtulykken i Kragerø


finnmarken

Recommended Posts

Utrolig trist med slike ulykker, tungt for de etterlatte. Generelt når det gjelder ferdsel på sjøen, mener jeg mange ulykker kunne ha vært unngått hvis man hadde ferdes med fart etter føreforholdene (sikt). Og med vest på.

Man kommer ganske langt med en porsjon sunn fornuft.

Link to post
Share on other sites

Den aktuelle taxibåten har skade i sin BB baug og den andre båten ble observert uten lanterner i høy fart.

 

Klart at dersom den jeepen han høy fart uten lanterner så er jo denne konkrete saken antakelig relativt klar. Men jeg må igjen legge til at mitt poeng aldri har vært å gi verken den ene eller andre skylden.

Link to post
Share on other sites

Statens Havarikommisjon for Transport SHT skal nå granske ulykken og slik opplysningene er så langt tyder alt på at hovedkonklusjonen blir at ulykken skyldes fører av skjærgårdsjeepen. Men det er lov å håpe at de går lenger enn det opplagte og stiller spørsmål som: Hva kunne taxibåtføreren gjort annerledes? Hvor nær odden gikk taxibåten og med hvilken fart? Elles: Hva kunne havnemyndigheter gjort for å gjøre det tryggere i dette onrådet? grensen for 5-knop i indre havn ved Kragerø går mellom Galeiodden og jernbanekaia, dvs. det er ingen fartsbegrensning for runding av denne odden, noe som er merkelig siden det er uoversiktlig og veldig sterkt trafikkert.

 

Når det gjelder taxibåtene spesielt som diskuteres flittig her på forumet: Jeg er enig i at jeg er mye mer bekymret for en 16 åring i 60 knop i pappas Goldfish enn en taxibåt med en erfaren skipper i 30 knop. Men selv om de har fått innvilget status som nyttefartøy må taxibåtene som andre forholde seg til lover og regler. Det er pekt på Regel 2 i sjøveisreglene. Videre sier §2 i den s.k. Fartsforskriften følgende: ”Fartøyer skal utvise forsiktighet og avpasse farten etter fartøyets størrelse, konstruksjon, manøvreringsevne og farvannsforholdene, slik at det ikke ved bølgeslag eller på annen måte oppstår skade eller fare for skade på personer, herunder badende, andre fartøyer, farvannets strandlinjer, kaier, akvakulturanlegg eller omgivelsene for øvrig.” Ellers vil trolig taxibåtene skaper presedens, det er lett å tenke at hvis de kan gå i 30 knop rundt denne odden kan jeg også. Men på den annen side forstår jeg næringsmessige hensyn og det er dessuten svært få rapporterte ulykker der en taxibåt er innblandet. Jeg finner ingen statistikk på dette, og husker ingen andre enn den vi nå diskuterer der taxibåt er innvovert. Ser man på antall dødsulykker fra småbåt i Telemark så er det i snitt 2,8 pr år i perioden 2002 til 2011. Disse tallene er hentet fra følgende rapport: http://www.sjofartsdir.no/PageFiles/12472/rapport_lavopploest.pdf Havna.com viser til en artikkel i Varden der politiet refererer til 6 omkomne i småbåtulykkeri Telemark i samme periode.

 

Taxibåteierne har tidligere satt seg mot fartsbegrensninger, Og det ser ikke ut som kan har noen ytterligere planer i Kragerø om det. Jeg mener at 50m/ 5 knop reglen er noe jsom bør diskuteres på nytt (innført i 2003 opphevet etter kort tid p.g.a. press fra fiskere og nyttetrafikk) i alle fall i noen perioder av året. Videre er det lov å håpe at man i Kragerø revurderer synet på fartsbegrensning og for eksempel utvider dagens 5-knop grense til å gjelde større deler av ytre havnebasseng.

 

Trafikkseparasjonssystemer gjelder i dag fartøy over 24 meter. I et så trafikkert område som for eksempel rundt Galleiodden (av både små fritidsbåter og nyttefartøy) kunne man muligens innført bedre separering også for mindre båter. Bare en enkel rad med sammenhengende bøyer ut fra odden som tvinger alle til å ta en større sving hadde trolig hjulpet på bedre oversikt.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Petter var en sjøens mann

 

- Petter var en usedvanlig livsglad sjøgutt. Han var en sjøens mann og trivdes svært godt i naturen. Han var en erfaren og aktiv friluftsmann og drev med jakt og fiske. Han var også en ivrig skiløper og deltok i Telemarkhelten og Birkebeinerrennet flere ganger.

 

Som 21-åring seilte Hagen jorden rundt sammen med storebroren og faren. Store deler av sitt liv tilbrakte han i Telemarkskjærgården.

 

http://touch.vg.no/article.php?artid=10105761

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

... og det er dessuten svært få rapporterte ulykker der en taxibåt er innblandet. Jeg finner ingen statistikk på dette, og husker ingen andre enn den vi nå diskuterer der taxibåt er innvovert.

Det har vært (minst) to ulykker der taxibåt var involvert (dvs de var det eneste fartøyet i hver sin ulykke) her i kommunen; en fløy på et lavt skjær og ble liggende fast der, og en kjørte rett opp på en større holme midt mellom to sjøbuer. Jaja, det er vel ikke "ulykke" hvis det ikke er alvorlige personskader, kanskje. Men likevel.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Trafikkregler til sjøs.. jaja.. språket er åpenbart i endring

Etterforskingen viser også at mannen som kjørte taxibåten ifølge politiadvokat Borgen ikke skal ha brutt trafikkreglene til sjøs da de to båtene kolliderte

 

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tilbake til saken, så er det vel ikke særlig overraskende at føreren var alkoholpåvirket, og det er vel nærliggende å tro at dette var en medvirkende årsak til at ulykken inntraff....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette står i sjøfartsloven, pasasjertransport inntil 12 pers.

Om dette gjelder når du ikke har passasjerer med er uvist, men dumt og skru av radar hver gang folk går av.

Reglene er vel ganske klare på at radar skal benyttes dersom den finnes ombord og det er mørkt - så radaren må eventuelt avinstalleres for at kravet skal bortfalle når det ikke er passasjerer ombord.

Link to post
Share on other sites

Reglene er vel ganske klare på at radar skal benyttes dersom den finnes ombord og det er mørkt

 

Skall man vare helt korrekt.....så stryk mørker ! :smiley:

 

 

Reglene er vel ganske klare på at radar skal benyttes dersom den finnes ombord ! ( og det er mørkt)

 

Regel 5. Utkikk

Ethvert fartøy skal alltid holde ordentlig utkikk ved syn og hørsel så vel som ved alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold for å kunne foreta en fullstendig vurdering av situasjonen og faren for sammenstøt.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Diskusjonen om bruk av radar finner jeg litt merkelig. Først et spørsmål: Jeg er vant til at man i seilbåt må ha radarreflektor i masta for å bli sett. Hvor godt synes da en åpen skjærgårdsjeep på radaren?

En annen ting er at det er naturlig å ha konsentert utkikk i ferdsretningen om man har høy fart i mørke. I trangefarvann hvor situasjoner raskt kan oppstå vil jeg mene at at å studere radaren også kan kalles uansvarlig.

Link to post
Share on other sites

Sofaseileren....du er inne på neste regel....sikker fart

 

Regel 6B gir en del ekstra att ta hensyn til da du har radar.

 

men du kan ikke stenge av radarn og si att du bruker ikke radar se regel 5

 

 

 

Regel 6. Sikker fart

Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å unngå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold.

Ved fastsettelse av sikker fart skal det blant annet tas hensyn til følgende faktorer:

 

(a) Av alle fartøy:

 

(i) Siktforholdene.

 

(ii) Trafikktettheten innbefattet konsentrasjoner av fiskefartøy eller hvilke som helst andre fartøy.

 

(iii) Fartøyets manøvreringsevne spesielt med hensyn til stoppedistanse og svingeevne under de rådende forhold.

 

(iv) Om natten mulig bakgrunnsbelysning slik som lys på land eller atmosfærisk refleks fra fartøyets egne lanterner.

 

(v) Vind-, sjø- og strømforhold samt nærliggende farer for seilasen.

 

(vi) Dypgående i forhold til den tilgjengelige farvannsdybde.

 

 

 

 

(b) Dessuten av fartøy som bruker radar:

 

(i) Radarutstyrets karakteristikk, effektivitet og begrensning.

 

(ii) De begrensninger som det benyttede radaravstandsområde medfører.

 

(iii) Virkning av sjø, værforhold og andre forstyrrelseskilder på radarobservasjoner.

 

(iv) Muligheten av at små fartøy, is og andre flytende gjenstander ikke kan oppdages ved radar på tilstrekkelig avstand.

 

(v) Antall, posisjon og bevegelse av fartøy som observeres ved hjelp av radar.

 

(vi) Den mer nøyaktige bestemmelse av sikten som kan være mulig når radar brukes for å bestemme avstanden til fartøy eller andre gjenstander i nærheten.

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har ikke engang sett det som en mulighet at føreren av taxibåten ikke skulle bruke radar, ser ingen grunn til det. Sikker fart-regelen kan jo diskuteres opp og ned og er åpen for tolkning, men regner med at det finnes en form for praksis som politi og havarikommisjonen forholder seg til. Politiet sier at ingenting tyder på at føreren av taxibåten brøt noen regler, samtidig er det jo klart nå at føreren av den lille båten hadde promille over lovlig grense, så da nærmer de seg vel en konklusjon. Men avventer Havarikommisjonens rapport.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Er litt "artig" å lese en slik diskusjon, da ikke ting ang selve ulykka, noe som er tragisk, men alle forholdene rundt. Spesielt ang taxibåt næringen.

 

Når så mange klager på at taxibåter kjører for fort, som feks ved tårnbrygga, har dere da tenkt over at dette er den eneste (offentlige) taxibrygga på Jomfruland, den ligger utenfor fartsbegrensninger og i en av hovedleiene langs kysten. Og så klager man på at de kjører fort og lager bølger. Om jeg parkerer bo-bilen min i en busslomme på E-18, eller på en rasteplass helt inntil E-18, har jeg da i deres tanker god grunn til å klage på et lastebiler, busser og annen nyttetrafikk kjører for fort forbi meg, og lager så mye støy, støv og annen ulumskhet som jeg finner upassende i forhold til min agenda og plan for området?

 

Samme gjelder også for strekninger og sund i skjærgården, det finnes en del "hoved-leder" som taxibåtene følger, da dette er raskeste vei gjennom skjærgården, utenom 5-knops grensene, om man ikke vil møte på taxibåter "hele tiden" kan man jo bare unngå disse områdene, og kjøre mindre og andre sund osv.
Overført til vei, så kjører man jo ikke E-18 eller andre hovedveier om man skal kose seg og kikke litt på omgivelsene, da kjører man sideveier.
Har til stadighet erfaring med å komme i sund rundt i Kragerø, hvor hele bredden av sundet er fylt opp av kogger\snekker\seilbåter(for motor) og andre kose seg på vannet i rolig hastighet båter, for om du kjører i 7 knop og innhenter en båt som ligger i 5 knop er det jo klart man må forbi, og når denne 5 knops båten allerede er på vei forbi en som bare går i 3 knop, så blir det trangt da.

Når det da kommer en jolle\skjærgårdsjeep\taxibåt i 25 knop og vil forbi, er det jo klart at det er han som burde sakke av og legge seg bak og ikke det som bare trenger å slakke av 2-3 knop. (mulig dette ble tungvindt forklart)

 

Kan gjerne tippe en femmer på at de som klager på taxibåter og annen næring som vil fort frem i det som er deres transportstrekning og ikke fritidssyssel, er de samme som klager og skjeller på tyske bo-biler og annet "pakk" som driver å kjører under fartsgrensene på landevei, og hindrer de i å kommer frem på den tiden de forventer å kommer frem på.

 

Og om du ser på det fra taxinæringens side:

Når du kjører en hel sommer med "idioter" rundt deg, som ikke overholder noen form for lover og regler, kjører på kryss og tvers, uten noen form for plan eller forutsigbarhet. Da begynner man nok, selv om man ikke skal det, å gi litt fa.. i turistene og ikke ta hensyn tilbake.

 

Og om du feks ligger ved tårnbrygga, og forbi deg kommer 3 stk 40-fots båter i halvplan, og en taxibåt i løpet av en ettermiddag. Helt ærlig, hvem husker du på, og hvem er det du forteller om i senere anledninger?
Vil nok anta at det er taxibåten som blir fortalt om, og han som blir "stemplet" selv om han kanskje er den eneste av disse 4 som har "grunn" til å kjøre litt fort.

Husk også på at en del av taxibåtene i Kragerø er innlemmet i ambulansetjenesten, og dermed har både plikt og rett til å kjøre fort og hardt gjennom trange sund og 5-knops grenser(så lange det er forsvarlig i forhold til alle faktorer)

 

Mulig at noe av mitt innlegg er flåsete, og en del satt på spissen, men er gjort for å få frem hva jeg mener.

 

Fra mitt ståsted kan nok både taxibåter og fritidsbåter forbedre seg, men fritidsbåter har nok veldig mye mer å gå på en det taxinæringen har.

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post
Share on other sites

Er litt "artig" å lese en slik diskusjon, da ikke ting ang selve ulykka, noe som er tragisk, men alle forholdene rundt. Spesielt ang taxibåt næringen.

 

Når så mange klager på at taxibåter kjører for fort, som feks ved tårnbrygga, har dere da tenkt over at dette er den eneste (offentlige) taxibrygga på Jomfruland, den ligger utenfor fartsbegrensninger og i en av hovedleiene langs kysten. Og så klager man på at de kjører fort og lager bølger.

Tårnbrygga inneholder også den eneste store gjestehavnen på Jomfruland, som er mye besøkt av båtfolk.. Problemet med taxibåtene som kommer til Tårnbrygga er at de senker farten 50 meter før brygga, og lager masse sjø som påvirker båtene i gjestehavnen.. Hadde de gjort dette 150 meter før de kom til kaia, så hadde problemet vært borte

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Og siden analogen til bilkjøring er i bruk (uhh) så kan jeg nevne at taxiene i Oslo holder seg til fartsgrenser og kjører svært hensynsfullt, noe som jeg antar kommer av at de har mye erfaring og er proffe.

 

Bare sånn til motsetning av hvordan mange opplever at taxibåter fører seg på sjøen, selv om de påberoper seg å være proffe.

Link to post
Share on other sites

Tårnbrygga inneholder også den eneste store gjestehavnen på Jomfruland, som er mye besøkt av båtfolk.. Problemet med taxibåtene som kommer til Tårnbrygga er at de senker farten 50 meter før brygga, og lager masse sjø som påvirker båtene i gjestehavnen.. Hadde de gjort dette 150 meter før de kom til kaia, så hadde problemet vært borte

 

Nå går jo leden på innsiden av Jomfruland rett forbi Tårnbryggen, men du forventer vel ikke at all trafikken der skal senke farten?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Neida, men den sjenerer ikke i like stor grad som taxibåtene... Problemet er at taxibåtene går i plan til de er 50 meter fra brygga, og når det sakker farten så drar de med seg halve fjorden.. Båter som går i leden i plan sjenerer ikke i like stor grad..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Fra dagens avis

bilde

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sitat fra havarikommmisjonenes rapport:

 

 

SHTs undersøkelse avdekket at taxibåtens babord lanterne hadde en defekt på ulykkestidspunktet, samt at det var risiko ved taxibåtførers kjøremønster og oppmerksomhetsnivå. Sjøfartsdirektoratets tilsyn av taxibåten etter ulykken fant ytterligere mangler ved tekniske detaljer og redningsmidler. SHT mener at de samlende funnene viser svakheter i sikkerhetspraksis ved driften av den aktuelle taxibåten. Undersøkelsen indikerer også at svakhetene kan finnes for andre taxibåter som trafikkerer i Kragerø sjøområde.

 

Jeg mener man også bør begrense hastigheten i dette området. Rundt Galleiodden er det veldig mye trafikk i flere retninger, det er uoversiktig og det er ingen hastighetsbegrensing før man er på innsiden av odden. Mange (inkl taxibåtene) holder liten avstand til odden når de kommer inn mot Kragerø og runder odden.

Link to post
Share on other sites

Defekt lanterne og svakheter ved sikkerhetspraksis ved den aktuelle taxibåten. Dette altså i tillegg til det vi visste fra før om høy fart, mørke og alkohol på fritidsbåten.

 

Kommer det noe mer ut av dette?

 

Hva legger de f eks i "svakheter ved sikkerhetspraksis ved driften av den aktuelle taxibåten"? Og at disse svakehetene kan finnes for andre taxibåter i området?

 

Jeg er i alle fall enig med Krimart at man bør begrense hastigheten i dette området, og at denne begrensningen også må gjelde taxibåtene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...