Jump to content

Dropper båtførersertifikat


TIB

Recommended Posts

fra bt.no:

 

> Avdelingsdirektør Lasse Karlsen i Sjøfartsdirektoratet: - Det er så mange voksne som

> omkommer, og årsakene til disse ulykkene er helt andre enn manglende båtførerbevis.

 

???

 

denne forstår eg ikkje. at du er voksen betyr *ikkje* at du kan alt/ utviser vett og forstand.

 

barx

Link to post
Share on other sites

Det er vel heller alkohol som er årsaken til at så mange omkommer. Leste i en annen poll at det er en del utenlandske turister som omkommer i båtulykker. En typisk dødsulykke er vel noen ungdummer i båt sent en kveld eller natt i en hurtiggående båt som renner på land. Eller? :nono:

Link to post
Share on other sites

Det var vel hvis et eventuelt båtførerbevis ville gjelde for den yngre generasjon som anskaffet seg båt. Slik er det jo gjerne med alle typer sertifikat - nye regler har som oftest ikke tilbakevirkende kraft og de som er litt opp i årene kunne fortsatt kjørt sine båter uten noe sertifikat.

 

Drukningsulykker som skyldes at man med noe alkohol innabords ramler på sjøen når man skal slå lens eller kjører på en holme blir vel ikke avverget av et båtførerbevis.

 

Problemet med båtbruk og båtbrukere er at de er så forskjellige. De ulike båttyper og størrelser varierer fra en jolle på noen fot til en diger cabincruiser på opp mot 50 fot. Hvor og hvordan båtene benyttes varierer også mye. Det er derfor vanskelig å lage generelle regler for alle fritidsbåtbrukere uten at det fører til upopulære begrensninger for mange.

 

For meg virker hele problematikken å være et sørlands/østlands-fenomen uten at jeg har studert ulykkesstatistikken så veldig inngående. Litt fleipete sagt så kunne man jo da kun innført båtsertifikat for båtførere i disse områdene. Tror nok ikke det er så mange vestlendinger (litt nordover i allefall) og nordlendinger som kjenner seg igjen i den problematikken som hver sommer beskrives fra sør/østlandet.

Link to post
Share on other sites

Antar at direktoratet vil intensivere oppsynet i langs kysten, altså mer politi. Straffereaksjone blir vel da bøtelegging?

 

At ulykkene er et sørlands/østlandfenomen er feil. Det er relativt sett mye verre i Vestlandsfylkene. Så en statistikk i siste nr. av Redningsskøyta (tror jeg det var).

 

Er litt enig i at hele spørsmålet om innføring av obligatorisk båtførersertifikatet utesettes inntil man har fått utredet ulykkesårsakene. Mener likevel at alle som skal føre en båt har stor nytte av et båtførerkurs og dette vil være med på å øke bevisstgjøringen på farlige situasjoner hos førerne.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

De viser for eksempel at 55 prosent av de omkomne i 2004 var menn over 40 år. Et båtførerbevis for unge og nye båtførere vil dermed ikke redusere antall ulykker», sier Karlsen

Noe så latterlig! 55% er så nær grensen til 50% at du kunne bruke det som argument for det motsatte også:

 

45% av de omkomne var men under 40 år. Et båtførerbevis for unge og nye båtførere vil dermed redusere antall ulykker betydelig.

Link to post
Share on other sites

hva foreslår du som tiltak, da?

 

barx

<{POST_SNAPBACK}>

Holdningsskapende arbeid med f.eks. reklamefilmer på TV som viser noen av farene ved å ferdes på vannet, fortrinnsvis i perioden før fellesferien da hyttefolkene fra Oslo innvaderer fjordene med sine nyinnkjøpte båter?

 

Helt ærlig, jeg ser ikke på dette som noe stort problem. 50 personer stryker med hvert år, flesteparten pga uvettig oppførsel som man ikke ville klare å unngå med ett båtførerbevis. Antall skadede er også minimalt når det gjelder ulykker på sjøen, ettersom det som oftest er "enten eller" om man klarer seg. Mange av disse er ulykkene er av typen "ramlet i vannet ved ombordstigning", altså årsaker som ikke ville blitt påvirket av båførerprøve. Man ville kanskje kunne reddet endel tyskere hvert år ved å påby båtførerbevis og hindre dem i å legge ut på fisketur fra Lofoten vinterstid, men da kan man vel like godt bare rett og slett forby utlendinger å leie båt i Norge...

 

Det er så mange andre ting man bør bruke ressurser på som kan redde mange flere enn ved tiltak som innskrenker friheten på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Noe så latterlig! 55% er så nær grensen til 50% at du kunne bruke det som argument for det motsatte også:

 

45% av de omkomne var men under 40 år. Et båtførerbevis for unge og nye båtførere vil dermed redusere antall ulykker betydelig.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan ikke overføre det argumentet direkte til å si at det var 45% menn under 40 år som omkom. Var vel pgså noen damer/jenter som omkom.

Link to post
Share on other sites

I 2004 omkom 51 mennesker i ulykker med bruk av fritidsbåt. Av disse var 47 menn. De fleste omkom fra jolle (9) eller åpen motorbåt (17), og kantring (14) og fall over bord (24) var de vanligste årsakene. Minst 18 av de omkomne var alkoholpåvirket (for 10 av de omkomne er det uvisst), og minst 34 var uten flyteutstyr (for 8 er det uvisst).

 

http://www.sjofartsdir.no/3082.html

 

Jeg har undervist på en del båtførerkurs og jeg synes det burde vært påbudt med båtførerkurs! Når en ser hvodan enkelte oppfører seg på sjøen synes jeg det er rart det ikke er flere ulykker!

 

Ha en fin(og ulykkesfri) sommer :sailing:

 

Morten

Link to post
Share on other sites

Holdningsskapende arbeid med f.eks. reklamefilmer på TV som viser noen av farene ved å ferdes på vannet, fortrinnsvis i perioden før fellesferien da hyttefolkene fra Oslo innvaderer fjordene med sine nyinnkjøpte båter?

 

Helt ærlig, jeg ser ikke på dette som noe stort problem. 50 personer stryker med hvert år, flesteparten pga uvettig oppførsel som man ikke ville klare å unngå med ett båtførerbevis. Antall skadede er også minimalt når det gjelder ulykker på sjøen, ettersom det som oftest er "enten eller" om man klarer seg. Mange av disse er ulykkene er av typen "ramlet i vannet ved ombordstigning", altså årsaker som ikke ville blitt påvirket av båførerprøve. Man ville kanskje kunne reddet endel tyskere hvert år ved å påby båtførerbevis og hindre dem i å legge ut på fisketur fra Lofoten vinterstid, men da kan man vel like godt bare rett og slett forby utlendinger å leie båt i Norge...

 

Det er så mange andre ting man bør bruke ressurser på som kan redde mange flere enn ved tiltak som innskrenker friheten på sjøen.

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan jo slumpe at holdninger (gode sådanne) kan tilegnes gjennom et kurs som leder til en bårførerprøve :wink:

Redigert av Fram25 (see edit history)

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Noe så latterlig! 55% er så nær grensen til 50% at du kunne bruke det som argument for det motsatte også:

 

45% av de omkomne var men under 40 år. Et båtførerbevis for unge og nye båtførere vil dermed redusere antall ulykker betydelig.

<{POST_SNAPBACK}>

Enig med deg Andreas!

 

Helt ærlig, jeg ser ikke på dette som noe stort problem. 50 personer stryker med hvert år, flesteparten pga uvettig oppførsel som man ikke ville klare å unngå med ett båtførerbevis. Antall skadede er også minimalt [...]

Det er jo ikke dermed sagt at uvett på sjøen ikke er et problem selv om mennesker ikke dør i hopetall. Enkelts atferd ødelegger idyllen, freden, roen og tryggheten for andre mennesker på sjøen. Dette gjelder særlig hurtiggående båter i trangt farvann, passeringsavstand, bølger osv. Samt støy fra motorer og drikkelag ( :blush: ).

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Antar at direktoratet vil intensivere oppsynet i langs kysten, altså mer politi. Straffereaksjone blir vel da bøtelegging? 

 

At ulykkene er et sørlands/østlandfenomen er feil.  Det er relativt sett mye verre i Vestlandsfylkene.  Så en statistikk i siste nr. av Redningsskøyta (tror jeg det var).

 

Er litt enig i at hele spørsmålet om innføring av obligatorisk båtførersertifikatet utesettes inntil man har fått utredet ulykkesårsakene. Mener likevel at alle som skal føre en båt har stor nytte av et båtførerkurs og dette vil være med på å øke bevisstgjøringen på farlige situasjoner hos førerne.

<{POST_SNAPBACK}>

Når jeg leste denne artikkelen http://www.sjofartsdir.no/3082.html så har du helt klart rett i at drukningsstatistikken blir værre jo lengre nord man kommer. Om det er spesielle forhold for fjoråret som utgjør dette vet jeg ikke. Når jeg viste til det som jeg kalte et sør/østlands-fenomen så tenkte jeg mer på den øvrige argumentasjonen for å innføre et obligatorisk båtførerkurs. Tenker da på områder med stor tetthet av fritidsbåter hvor enkeltes hensynsløse adferd er til sjenanse for andre. Har lest flere innlegg her og andre steder om bøllete båtførere og mangelfulle båtkunnskaper. Også media fokuserer på dette om sommeren og det virker da som det stort sett er på sør og østlandet at dette problemet er størst?

 

 

I 2004 omkom 51 mennesker i ulykker med bruk av fritidsbåt. Av disse var 47 menn. De fleste omkom fra jolle (9) eller åpen motorbåt (17), og kantring (14) og fall over bord (24) var de vanligste årsakene. Minst 18 av de omkomne var alkoholpåvirket (for 10 av de omkomne er det uvisst), og minst 34 var uten flyteutstyr (for 8 er det uvisst).

 

http://www.sjofartsdir.no/3082.html

 

Jeg har undervist på en del båtførerkurs og jeg synes det burde vært påbudt med båtførerkurs! Når en ser hvodan enkelte oppfører seg på sjøen synes jeg det er rart det ikke er flere ulykker!

 

Ha en fin(og ulykkesfri) sommer :sailing:

 

Morten

<{POST_SNAPBACK}>

Din argumentasjon synes jeg er selvmotsigende. Jeg kan ikke se at de ulykkesforholdene du viser til i starten av ditt innlegg kan forsvare en innføring av et båtførerkurs eller at et slikt kurs ville avverget disse ulykkene. Kort summert er det altså fulle folk, gjerne uten flyteutstyr i mindre båter som faller over bord eller kantrer som utgjør storparten av ulykkene. Som også Sjøfartsdirektoratet skriver så tilfaller mange av disse ulykkene det faktum at mange småbåter har dårlige ombordstigningsmuligheter og at det mangler innretninger på småbåtene slik at man kan komme seg ombord igjen hvis man faller i sjøen. Hva et båtførerkurs har med dette å gjøre ser ikke jeg.

 

Dette har istedet å gjøre med holdninger, uforsiktighet og ubetenksomhet hos den enkelte og mangelfulle tekniske innretninger i småbåtene, og har ingen relevans til et båtførerkurs.

 

Sjøfartsdirektoratet jobber med å spre informasjon om konsekvensene av "fall over bordulykker" fra båter uten ombordstigningsmuligheter og for å få en felles standard for småbåter slik at de blir utformet slik at man lettere kan komme seg ombord hvis man faller i sjøen. Dette har nok mye mere for seg og kan forhindre mange flere drukningsulykker enn en obligatorisk båtførerprøve.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Din argumentasjon synes jeg er selvmotsigende. Jeg kan ikke se at de ulykkesforholdene du viser til i starten av ditt innlegg kan forsvare en innføring av et båtførerkurs eller at et slikt kurs ville avverget disse ulykkene. Kort summert er det altså fulle folk, gjerne uten flyteutstyr i mindre båter som faller over bord eller kantrer som utgjør storparten av ulykkene. Som også Sjøfartsdirektoratet skriver så tilfaller mange av disse ulykkene det faktum at mange småbåter har dårlige ombordstigningsmuligheter og at det mangler innretninger på småbåtene slik at man kan komme seg ombord igjen hvis man faller i sjøen. Hva et båtførerkurs har med dette å gjøre ser ikke jeg.

 

Dette har istedet å gjøre med holdninger, uforsiktighet og ubetenksomhet hos den enkelte og mangelfulle tekniske innretninger i småbåtene, og har ingen relevans til et båtførerkurs.

<{POST_SNAPBACK}>

Synes det er et drøyt resonement at de fleste ulykkene skyldens inntak av alkohol når dette utgjør ca 35% av ulykkene

 

Jeg mener ikke at alle disse dødsulykkene ville ha vært ungått med båtførerkurs, men kanskje noen av dem. Det kurse kanskje i større grad resuserer er andre ulykker (grunnstøting mm) som ikke fører til tap av liv men som lekevel er viktig å redusere. Man skaper i høyeste grad holdninger til deltakere på båtførerkurs.! Og ja jeg er enig i at holdinene ofte er problemet.

 

Morten

Link to post
Share on other sites

Ganske mange som kjører i fylla med bil også, de fleste har serfikat. Tror ikke at folk som kjører i påvirket tilstand slutter med det for at båtførerbeviset ligger i lommeboken. Fyllekjøring kommer til vi ikke bort fra så lenge politiet ikke er synlig i skjærgården :nono:

 

Heira

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Det var synd at det ikke ble obligatorisk, med mye vekt på holdningsskapende opplæring.

Det er mange på sjøen som ikke tar hensyn til andre og ikke minst sjøveis reglene.

 

Det at folk drukner, kan (er) som oftest manglende kompetanse.

 

Håper det blir mere og strenger kontroll på sjøen, så vi blir kvitt verstingene.

Link to post
Share on other sites

Skulle vært artig og vite hvor mange av de forulykkede som hadde noen form opplæring.

Båtførerbevis eller fritidsbåtskipper.

<{POST_SNAPBACK}>

Eller hvor mange av de forulykkede som rett og slett var passasjerer og ikke hadde noen ting med føring av farkosten å gjøre i det hele tatt.

 

Det at folk drukner, kan (er) som oftest manglende kompetanse.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Dette utsagnet synes jeg er i drøyeste laget.

 

For øvrig kan det litt sarkastisk virke som om et forbud mot å pisse i sjøen ville reddet minst like mange som et båtførerbevis.

Link to post
Share on other sites

QUOTE(Seiler @ 16.03.05 15:49)

Det at folk drukner, kan (er) som oftest manglende kompetanse.

 

 

Dette utsagnet synes jeg er i drøyeste laget.

 

For øvrig kan det litt sarkastisk virke som om et forbud mot å pisse i sjøen ville reddet minst like mange som et båtførerbevis.

<{POST_SNAPBACK}>

 

 

Men har ikke det med kompetanse å gjøre da?? Stå i båten å pisse.

Redigert av Seiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke dermed sagt at uvett på sjøen ikke er et problem selv om mennesker ikke dør i hopetall. Enkelts atferd ødelegger idyllen, freden, roen og tryggheten for andre mennesker på sjøen. Dette gjelder særlig hurtiggående båter i trangt farvann, passeringsavstand, bølger osv. Samt støy fra motorer og drikkelag ( :blush: ).

<{POST_SNAPBACK}>

Det at man fokusserer bare å de drepte er et problem. En kunne jo f eks legge en viss prosentsats av alle assistanser fra redningsskøytene, forsikringsutbetalingene osv også med i regnestykket. Og til gjengjeld trekke fra en del drepte. Men det blir liksom ikke så dramatisk.

Ganske mange som kjører i fylla med bil også, de fleste har serfikat. Tror ikke at folk som kjører i påvirket tilstand slutter med det for at båtførerbeviset ligger i lommeboken. Fyllekjøring kommer til vi ikke bort fra så lenge politiet ikke er synlig i skjærgården :nono:

<{POST_SNAPBACK}>

Å kjøre i fylla er jo noe som er tidsbestemt. Det som var lovlig kjøring for noen få år siden blir plutselig 'å kjøre i fylla' fordi en grense senkes noen få hakk. Og pressen følger opp ved at alle ulykker ansees å være alkoholforårsaket så lenge promilleverdiene såvidt kryper over grensen. Men denne diskusjonen hadde vi før....
Link to post
Share on other sites

Hadde gjerne sett et obligatorisk båtførerbevis i en eller annen form.

Tallet på dødsuluykker er en ting. Tallet på skadde er trolig langt høyere.

Redningsskøytenes ulykkesstatistikk raser også i været. Antall oppdrag har eksplodert.

 

I tillegg kommer en viss trivselsfaktor på sjøen. Selv med et lavt tenningsnivå og vanligvis solid toleranse skal man ikke være mye på sjøen i ferietiden før man undrer seg på hvor den gode gamle båtkulturen ble av.

Nestenulykker kan nær daglig observes.

- Bevisst oppgravde hekkbølger som skremmer vannet av familien i åpen båt.

- Fartsvidundere på autopilot, eller med nesa i været som man med nød og neppe redder seg unna.

- Vikepliktregler som ignoreres av båter seilbåter og motorbåter

 

Lista kunne gjøres lenger enn lang.

 

I de økonomisk gode tidene vi nå er inne i, så er det mange med et noe perifert forhold til båtlivet som kaster seg utpå. Det er vel og bra. Men en viss opplæring i sjøveisregler og holdninger til sjøs hadde vært å foretrekke.

Link to post
Share on other sites

Antar at direktoratet vil intensivere oppsynet i langs kysten, altså mer politi. Straffereaksjone blir vel da bøtelegging? 

Intensivere oppsynet :confused::confused:

 

Det blir i alle fall ikke med mer politi på sjøen, det kan du være sikker på. Heller mindre. Politibåter blir jo solgt her på sørlandet.

 

Direktoratet, hvilket??

Sjøfartsdirektoratet??? De kan ikke skaffe mer politi.

Politidirektoratet??? De snurper jo inn pengesekken slik at den lokale politimester må spare der det spares kan.

 

Bøtelegging?? Nei det tror jeg det blir svært lite av fremover hvis ikke det bevilges penger til å holde et visst nivå på politiet til sjøs. Og dersom det skulle bli bevilget noe penger, så blir de nok brukt andre steder enn på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...