Jump to content

Dropper båtførersertifikat


TIB

Recommended Posts

Man skal ikke være mye i båt for å forstå at det hos mange er stor mangel på kunnskap om hvordan man bør ferdes i båt og hvordan man skal ta hensyn til andre på sjøen. Jeg tyder flere av innleggene slik at de er imot innføring av obligatorisk båtførersertifikat. Jeg håper ikke dette er ensbetydende med at de ikke ser viktigheten av å få økt kunnskap blant båtfolket!

 

Det er en mengde folk som kjøper store, raske og dyre båter uten å ha erfaring med båtlivet. Det er et under at mange av situasjonene man ser ender godt. Folk ser ut til å være vant med å kjøre bil og når de kommer i båten så fører de denne på samme måte som om det var en bil.

 

Folkens, vi bør være positive til en heving av kunnskapsnivået. Dette vil redusere antall ulykker, antall skader og ikke minst gjøre livet triveligere for alle på og nær sjøen. Hvis ikke folk frivillig tilegner seg kunnskap og tar mer hensyn, så mener jeg at vi ikke bør være negative til en eller annen form for obligatorisk opplegg for båtførere. Om dette skal være i form av nevnte båtførersertifikat skal jeg ikke slå fast, men i hvert fall et eller annet opplegg som får folk til å ta ansvar.

 

kah

Link to post
Share on other sites

Trodde dette temaet var utdebattert i den forrige tråden ... for min del registrerer jeg med stor glede og velbehag at smågnomene i formynderstatens byråkrati for en gang skyld, om enn midlertidig, har tatt til fornuften og avstått fra å tre påbud ned over hodet på oss. Men la det være sagt at jeg er ikke imot opplæring og ansvarsfull ferdsel på sjøen, tvertimot.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på en liten ting. Mangler en drøss båtførere kunnskaper eller mangler de holdninger siden de oppfører seg som de gjør?

 

Har de allerede basiskunnskapene som et båtførerbevis gir, blir det jo ingen gevinst i det hele tatt. De mangler fortsatt holdninger og oppfører seg som de vil. Kanskje obligatorisk holdningsopplæring er bedre enn obligatorisk båtføreropplæring? :smiley:

 

Noen og enhver bør tenke på hvorfor en del båtførere oppfører seg som de gjør.

Jeg tror de fleste som lager hekksjø er fullstendig klar over hva de gjør, men de driter i det.

Jeg tror de fleste som råkjører er fullstendig klar over at det finnes fartsgrenser, men de driter i dem.

 

Og drukningsulykker? Blir neppe mindre av et obligatorisk båtførersertifikat, men kanskje mindre ved aktivt holdningsskapende arbeide.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Helt enig, Lotus. Et r..holl blir ikke mindre r..holl bare fordi han får båtførerbevis. Tvertimot er vel risikoen betydelig for at han blir enda mer r..holl straks han har papir på at han har kunnskaper. Om han bruker kunnskapene, se det er en helt annen sak. Det hjelper lite å ha papir på at man kan noe, så lenge kunnskapen ikke viser seg i form av faktisk korrekt/ønskelig atferd.

 

Tipper at 99% av de som druknet med smekken åpen og promille i blodet, visste om at det er lettere å drukne når man er påvirket. Men den kunnskapen hjalp jo ikke ... det samme gjelder dem som er ute i småbåt uten redningsvest, i dårlig vær, uten nødutstyr, uten kart, etc. etc. etc. ....

 

En idiot blir ikke mindre idiot fordi om han har et offenrtlig kompetansebevis. Tyve minutter på det bergenske veinett beviser den teorien. Nemlig!!

 

Men fortsatt er jeg altså tilhenger av opplæring og kompetanse, jeg vil bare ikke ha det tred nedover hodet. Med mindre jeg trer det ned selv. Basta! :smash:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Enig! Har båtførerbevis jeg, uten at jeg kan påstå at det hadde særlig innvirkning på min oppførsel på vannet. Folkeskikk lærer man hjemme, ellers er det ikke håp. Jeg oppfører meg stort sett eksemplarisk på vannet, men er nok fortsatt i faresonen for å bli funnet med smekken åpen uten redningsvest med 3 øl i promille og ett smil rundt munnen en varm sommerkveld. Men det er vel egentlig mitt eget problem! :lol:

Link to post
Share on other sites

Er både enig og uenig i mange synspunkt her. Jeg foretrekker å sveve i den villfarelsen at små snutter på TV ala slik det blir gjort med sunt fjellvett i påsken kan ha virkning. Det kan få "den bøllete småbåtfører" til å kjenne seg igjen og tenke etter litt. Eller enda bedre,barn og barnebarn og koner/venniner ser snuttene og kommenterer den bolde kapteins framferd på vannet. Slike små kommentarer fra de små håpefulle kan være svært virkningsfulle tror jeg.

Holdningsendring og holdningsskapning tar tid men er ikke umulig.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

For min del så trur ikke jeg at "fyllekjøring" til sjøs forsvinner med å innføre obligatorisk båtførerbevis.

 

Uavhengig av fyllekjøring eller ikke så bør vi i Norge innføre en form for førerkort med opplæring. Da må dette arrangeres slik at distriktene har muligheter til å bli med på dette, dvs ikke bare gjennomføre kurs/skole i østlandsområdet.

:eek:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Uavhengig av fyllekjøring eller ikke så bør vi i Norge innføre en form for førerkort med opplæring. Da må dette arrangeres slik at distriktene har muligheter til å bli med på dette, dvs ikke bare gjennomføre kurs/skole i østlandsområdet.

:eek:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Eller for og gjøre det mere intressant for folk flest og ta lappen, så bør det kunne gjøres på nett!

Skjønner ikke hvorfor slike ting skal være så tungrodd.

 

Tror det er mange som ikke gidder og dra på kveldskurs et par dager i uka!

jeg gidder ikke det :rolleyes: og ikke nok med det, Friundervisningen kjører jo ikke kurs dersom antall påmeldte ikke er høyt nok.

 

Ønsker lappen velkommen men det må gjøres enklere! Hvorfor skal terskelen være så høy :confused:

 

Med en tidsbegrenset test på nettet så rekker man ikke lete opp svarene i boka uten og ha lest gjennom den først. Og har man lest igjennom så har man jo fått med seg en hel del :yesnod: la heller boka fungere som oppslagsverk(hjelp) i båten!

 

Vhf kan like gjerne også kunne tas online, så slipper man alle som ikke er sertifisert.

 

 

Hva er problemet :confused:

Link to post
Share on other sites

Eller for og gjøre det mere intressant for folk flest og ta lappen, så bør det kunne gjøres på nett!

Dersom det skulle innføres et obligatorisk sertifikat, må det omlegging til i fht dagens pensum. Det som idag er totalt fraværende - og som er det viktigste, er praktisk opplæring i hvordan man håndterer en båt, og da særlig en hurtggående båt.

 

Den teoretiske delen kunne man sikkert ta på nettet, men du lærer ikke å føre båt ved å sitte bak en PC.

 

Lurer på hvor mange slike bilder vi får se i avisene i år ?

 

Bilde

 

Artikkel: http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article363942

Link to post
Share on other sites

Her er det jo kanskje snakk om fyllekøring, så da hjelper det ikke om han har lappen på båt!

 

Kjøreopplæring på båt er en god tanke!

Men det blir nok ikke noen realitet tror jeg!

 

Nei, la oss heller få masse Politi på sjøen! Jeg mener det har en mere prevantiv effekt for fyllekjøring og annen idioti på sjøen!

Husker ikke sist jeg så Politi på sjøen jeg men....

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er det jo kanskje snakk om fyllekøring, så da hjelper det ikke om han har lappen på båt!

 

Kjøreopplæring på båt er en god tanke!

Men det blir nok ikke noen realitet tror jeg!

Har ikke sett noe forslag til hva som skulle inngått i pensum dersom obligatorsik opplæring skulle vært innført, men jeg tar det som en selvfølge at "kjøreopplæring" ville vært en del av det. Det har vært en forutsetning fra min side når jeg har støttet forslaget til obligatorsik opplæring.

Link to post
Share on other sites

Enig med deg, Lasse. Praktisk oplæring er ikke-eksisterende i dag, enten det dreier seg om båtførerprøven eller Fritidsbåtskipper. Og praktisk opplæring trenger en, uansett båttype av noen størrelse. Jeg kan lovlig seile båter opp til 50 bruttotonn ove hele verden, men har ikke hatt en time med praktisk opplæring i håndtering av båt. Det har jeg lært meg selv gjennom prøving og feiling - som sikkert de fleste andre har gjort. Langt fra noen perfekt løsning spør du meg.

 

Jeg er også enig i at deler av teorien nok godt kan tas over internett/som selvstudie. Men en viktig del er etter min mening fortsatt "gammeldags" navigasjon, men da gjerne modernisert med supplerende bruk av GPS, kartplotter o.l. hjelpemidler, slik mange rent faktisk bruker i dag. Denne delen - navigasjonsdelen - mener jeg fortsatt fungerer best i klasseromsundervisning med en dyktig instruktør. Å hevde at man ikke har tid eller ikke gidder gå på kurs holder ikke etter min mening. Det er et spm om prioritering spør du meg. Og skal man drive med båt er man forpliktet til å tilegne seg et minimum av kunnskap.

 

Og så skal man ikke glemme den positive sosiale delen av slike kurs.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Har ikke sett noe forslag til hva som skulle inngått i pensum dersom obligatorsik opplæring skulle vært innført, men jeg tar det som en selvfølge at "kjøreopplæring" ville vært en del av det. Det har vært en forutsetning fra min side når jeg har støttet forslaget til obligatorsik opplæring.

<{POST_SNAPBACK}>

Som sagt en god tanke, men jeg har mine tvil!

 

Må jo bli flere klasser på "lappen" da det er flere båttyper størrelser o.l

blir som bil,traktor,mc, buss osv....

 

Dyrt og få lappen ville det også blitt.

 

Nei, mere politi på sjøen vil nok hindre en del galskap!

Men det finnes jo ikke ressurser i den etaten.

 

Kanskje det burde være en oppgave for de forskjellige vaktselskap, men det er egentlig en like stor oppgave for oss andre og melde ifra.

Vi ser jo mye rart, men når vi holder tett om det kan vi heller ikke forvente noe annet :sad:

Link to post
Share on other sites

Jeg deltok som tilskuer i et det opplegget poseidon kjørte her på baatplassen i vinter, og mitt intrykk var at det fungerte bra for dem som gjennomførte hele pakken.

 

Det besto av en kombinasjon:

 

- Selvstudium veiledning og diksusjon på baatplassen

- Repetisjon i form av klasseromsundervisning i Stavanger

- Tur på sjøen der alle fikk anledning til både å manøvrere og navigere.

- Masse sosialt :smiley:

Link to post
Share on other sites

instruktør. Å hevde at man ikke har tid eller ikke gidder gå på kurs holder ikke etter min mening. Det er et spm om prioritering spør du meg. Og skal man drive med båt er man forpliktet til å tilegne seg et minimum av kunnskap.

 

Og så skal man ikke glemme den positive sosiale delen av slike kurs.

<{POST_SNAPBACK}>

Bare for og nevne det så har jeg tatt nettkurs her på baatplassen.no

Har ikke avlagt prøve enda!

Har også en del bøker om båt og sjøliv fordi jeg ønsker og lære meg det meste!

 

Hvis man ønsker at folk skal tillegge seg kunnskap bør det legges til rette for det, og ikke legge ned kurs fordi man ikke har nok deltagere!

 

Videre så kunne godt båtforeninger vært bedre på og holde kurs, jeg foreslo dette for min forening i fjor! Da sendte jeg inn skriftelig forslag om båtførerkurs og vhf kurs, men jeg har ikke hørt noe og jeg har heller ikke sett at det har vært nevt i årsmøte referat.

Link to post
Share on other sites

Bare for og nevne det så har jeg tatt nettkurs her på baatplassen.no Har ikke avlagt prøve enda!

Og det viser kanskje at det ikke er nok med bare nettkurs og bøker? Alle som gjennomførte hele pakken fikk lappen på stedet, og etter de tilbakemeldingene Poseidon har gitt, var besvarelsene til eksamen noe av det beste han hadde sett.

Link to post
Share on other sites

Og det viser kanskje at det ikke er nok med bare nettkurs og bøker? Alle som gjennomførte hele pakken fikk lappen på stedet, og etter de tilbakemeldingene Poseidon har gitt, var besvarelsene til eksamen noe av det beste han hadde sett.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg hadde ikke mulighet for og ta turen til Stavanger, men jeg består nok selv om jeg ikke får meg en tur på sjøen.

Praktiserer det jeg leser på sjøen uansett men det er kanskje ikke alle som gjør det.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ikke mulighet for og ta turen til Stavanger, men jeg består nok selv om jeg ikke får meg en tur på sjøen.

Praktiserer det jeg leser på sjøen uansett men det er kanskje ikke alle som gjør det.

Jeg betviler ikke dine evner eller kunnskaper når det gjelder båter, bastard30000 selv om du ikke har "lappen" :wink:

 

Men .... Det er ikke umulig at det blir nytt kurs etter samme modell til neste år. Kanskje du kunne hatt mulighet til å ta en tur til Stavanger da?

Link to post
Share on other sites

Jeg betviler ikke dine evner eller kunnskaper når det gjelder båter, bastard30000 selv om du ikke har "lappen"  :wink:

 

Men .... Det er ikke umulig at det blir nytt kurs etter samme modell til neste år. Kanskje du kunne hatt mulighet til å ta en tur til Stavanger da?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er godt du ikke betviler kunnskapene mine :smiley:

 

Ja, kan godt tenke meg en tur til Stavanger neste år jeg. Selv om jeg allerede kanskje har rota meg til og ta prøven på både båtførerbeviset og vhf.

Link to post
Share on other sites

Etter det jeg forstår er de fleste i mot obligatorisk båtførerbevis, en 16åring kan gå bort å kjøpe en båt intill 50 fot og frese utover fjorden uten noe form for opplæring,det er greit men prøv å få kjøpt en VHF uten "lappen" det kan du bare drite i hos de fleste forhandlere.........og nåde deg hvis du forteller at du har kjøpt en privat og bruker den ..... .......... :nono: :nono: :nono: skjønn det den som kan....

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...