Jump to content

Dropper båtførersertifikat


TIB

Recommended Posts

Meget sannsynlig Lasse. :cheers: Ja til opplæring,nei til båtfører sertifikat :smiley: I år gleder jeg meg over at Styrmannen fatter ny interesse for reking i fjæra med jolla påmontert gamle motoren til Kotnes skaffet tilveie via Suzuku :smiley: Beste opplæringen som finnes tror jeg. Hun er litt trekt fordi gamlingen aldri syntes å kunne innfinne seg i kongeriket,men det er en annen historie.

Link to post
Share on other sites

"Avdelingsdirektør Lasse Karlsen i Sjøfartsdirektoratet sier til Bergens Tidende "...... ulykkestallene. De viser for eksempel at 55 prosent av de omkomne i 2004 var menn over 40 år. Et båtførerbevis for unge og nye båtførere vil dermed ikke redusere antall ulykker», sier Karlsen"

 

Unge og nye båtførere blir vel forhåpentligvis også over 40 en gang...(dårlig argumentasjon med kort horisont).

 

Det undrer meg stadig at man, i vårt ellers meget regulerte samfunn, ganske uten opplæring kan suse avsted i mange 10-talls knop og med 100-vis av HK mellom hendene.

 

(Til sammenligning: Jegerprøven ble innført uten store problemer for noen (jegere som allerede stod i registeret ble fritatt for prøve), og jeg er sikker på at jegerkurset bidrar til enda større naturopplevelser!)

 

Erfaring kan aldri erstattes av teori, men vi kan alle ha behov for litt bevisstgjøring og faktakunnskap!

Link to post
Share on other sites

Du har ikke skjønt det Kaptein. Spør deg selv hvorfor menn i 40-årene drukner mye oftere enn folk flest. Hvis det var manglende kunnskaper burde det vel ha gått galt veldig mange år tidligere? Flaks at de klarte å overleve til de var i 40-årene :smiley:

 

Til alle dere som vil ha praktisk opplæring, må jeg bare spørre: Hvilken planet lever dere på? Det finnes et hav av forskjellige båter og båtstørrelser. Det finnes minst like mange forskjellige båtførere som det finnes båter.

 

Hvis jeg skal ha meg en Princess49? Har jeg da praktisk opplæring i en 14 fot jolle eller i en Bavaria 34?. Hva hvis jeg skal ha en 20 fot skjærgårdsjeep? Hvillken båt får jeg opplæring på da? Skal vi da innføre Båtførerbevis klasse 1, kloasse 2, klasse 4 og klasse 7? Litt avhenging av hva du har fått av praktisk opplæring under båtførerprøven? Har du fått praktisk opplæring i en skjærgårdsjeep, står det da stempler: Gjelder bare skjærdgårdsjeep under 22 fot i båtførerbeviset?

 

Og hva med kostnader? Praktisk opplæring koster. 700 kroner timen for instruktøren og 700 kroner timen for leie av båt?

 

Hva er egentig problemet? Ikke ferdigheter i alle fall. Statistikken sier jo at så og si ingen av de 400.000 fritidsbåtene kræsjer med hverandre.

 

Litt om statistikken for i fjor:

Hvis man med litt godvilje favner rundhåndet, omkom 51 mennesker i det man kan kalle fritidsbåtrelaterte ulykker.

 

Over 90% av de omkomne var menn.

Halvparten av de omkomne var mellom 40 og 60 år.

Nesten 40% av ulykkene skjedde fra små åpne motorbåter.

Over 75% av de som druknet hadde ikke redningsvest på.

Om lag 50% var påvirket av alkohol.

De aller fleste av ulykkene skjedde i godt vær, innaskjærs i sommerhalvåret.

 

Og hva viser dette?

Jo at manglende opplæring, både praktisk og teoretisk, har fint liten effekt på ulykkene.

Navigasjonskunnskaper spiller absolutt ingen rolle.

Stor effekt på ulykkene vil holdningsskapende arbeide ha.

 

Konklusjonen:

Hvis menn mellom 40 og 60 år brukte redningsvest og lot båten ligge fortøyd når de hadde drukket, ville ulykkene reduseres med 80% uten at man behøvde å tenke på hverken praktisk eller teoretisk opplæring.

 

Kanskje derfor både direktoratet og et flertall på Stortinget sier nei. Vanskelig å argumentere for innføring når statistikken til de grader taler dem i mot.

 

 

Lotus

 

PS: 240.000 har båtførerprøven. 6.000 nye tar den hvert år - frivillig.

PS igjen: Det man snakker om å innføre er et obligatorisk teorikurs. Det teorikurset EU tenker å innføre inneholder betydelig mindre enn dagens båtførerprøve i Norge.

PS for tredje gang: Vil du betale for å stå i det obligatoriske båtførerregisteret eller vil du at Staten betaler? Hva tror du Staten vil?

 

Siste PS: Har noen tenkt tanken på at noen av de omkomne kanskje ikke var båtførere?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finnes et hav av forskjellige båter og båtstørrelser. Det finnes minst like mange forskjellige båtførere som det finnes båter.

Ja, og hva så? Det finnes et utall forskjellige biler også. Du har det samme sertifikatet enten du kjører en 7,5 tonn varebil eller en Think. Skal du ha motorsykkel eller lastebil må du ha et eget sertifikat. Jeg har ikke hørt noen sutring over den ordningen.

 

Hva er egentig problemet? Ikke ferdigheter i alle fall. Statistikken sier jo at så og si ingen av de 400.000 fritidsbåtene kræsjer med hverandre.

Javel, og derfor trenger vi ikke opplæring? Skal opplæringen kun ta sikte på å hindre sammenstøt? Ingenting annet? Dessuten, hvilken statistikk er det du leser? Jeg vet om flere sammenstøt/nesten sammenstøt mellom fritidsbåter i fjor. Men de finnes kanskje ikke i statistikken din.

 

Litt om statistikken for i fjor:

Hvis man med litt godvilje favner rundhåndet, omkom 51 mennesker i det man kan kalle fritidsbåtrelaterte ulykker.

Hvis man ikke omkommer er det ikke noe å snakke om. Det at en tulling ødelegger resten av ferien din fordi han braser inn i sida på deg er ikke så farlig. Det er sånn du må regne med når du har båt!(?)

 

Har noen tenkt tanken på at noen av de omkomne kanskje ikke var båtførere?

<{POST_SNAPBACK}>

Passasjeren omkom, men ikke sjåføren. Altså trenger vi ikke bilsertifikat. Hallo? Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Du har ikke skjønt det Kaptein. Spør deg selv hvorfor menn i 40-årene drukner mye oftere enn folk flest. Hvis det var manglende kunnskaper burde det vel ha gått galt veldig mange år tidligere? Flaks at de klarte å overleve til de var i 40-årene  :smiley:

de overlevde vel så lenge fordi de ikke fikk seg båt før nå, tenker eg...

 

barx

Link to post
Share on other sites

(Til sammenligning: Jegerprøven ble innført uten store problemer for noen (jegere som allerede stod i registeret ble fritatt for prøve), og jeg er sikker på at jegerkurset bidrar til enda større naturopplevelser!)

 

Erfaring kan aldri erstattes av teori, men vi kan alle ha behov for litt bevisstgjøring og faktakunnskap!

<{POST_SNAPBACK}>

At folk uten erfaring fra sjøen uten videre kan kjøpe og ta i bruk store og raske båter, utgjør en utrivelig risiko for oss alle sammen. Jeg er derfor enig med 'kapptein', og synes at sammenligningen med jegerprøven er god.

 

Om det innføres et obligatorisk båtførersertifikat, så kan det gjøres til et tiltak som begrenses til nye båtførere. Erfarne båtbrukere kan skrive under (på ære og samvittighet, evt. sammen med et troverdig vitne :yesnod: ) på at de har brukt egen båt i minst et år uten større uhell. Båter under 30' eller med topphastighet under f.eks. 10 knop bør dessuten unntas fra ordningen.

 

En slik ordning vil selvsagt ikke løse alle kjente problemer i forbindelse med bruk av fritidsbåter. Men bedre kunnskaper og ferdigheter blant de helt ferske er vel en tilstrekkelig begrunnelse for en sertifikatordning?

 

JoK

Link to post
Share on other sites

At folk uten erfaring fra sjøen uten videre kan kjøpe og ta i bruk store og raske båter, utgjør en utrivelig risiko for oss alle sammen. Jeg er derfor enig med 'kapptein', og synes at sammenligningen med jegerprøven er god.

:yesnod:

 

Og dette har ikke så langt vært lagt noen vekt hos dem som leser druknigsstatistikk.

Link to post
Share on other sites

At folk uten erfaring fra sjøen uten videre kan kjøpe og ta i bruk store og raske båter, utgjør en utrivelig risiko for oss alle sammen. Jeg er derfor enig med 'kapptein', og synes at sammenligningen med jegerprøven er god.

Utgjør det en reell risiko eller tror du bare at det utgjør en utrivelig risiko?

Grunnen til at jeg spør er følgende faktum:

For 2003 hadde vi grunnstøtninger for ca 50 millioner ihht forsikringsbransjens egne tall. (ref. http://forbruker.no/bil/baat/article896698.ece ) Hver skade kostet i snitt ca. 30.000 kroner. Kollisjoner fritidsbåter i mellom er nærmest ikke eksisterende. 1600 grunnstøtinger på omlag 380.000 fritidsbåter i året. Halvparten av fritidsbåtførerene har også båtførerprøven. Om de grunnstøter mer eller mindre av den grunn, sier statistikken intet om. En 30.000 kroners skade er en skade der det i hovedsak er båten som er skadet, ikke personen. Men ikke alltid. Å kjøre på grunn er ingen spøk.

 

I veitrafikken har vi over 50.000 skadde i året. En meget stor andel er bilførere som kolliderer med hverandre. I båtverdenen er det nesten ingen som kolliderer med hverandre i følge statistikken fra forsikringsbransjen. De gangene det skjer er det ofte alkohol med i spillet. Ikke manglende praktiske ferdigheter. Det gjelder forøvring sikkert mange grunnstøtinger også.

 

Så den risikoen du prater om er nærmest ikke eksisterende.

 

Poenget er at skal man gjøre et slikt inngrep som å pålegge folk obligatorisk båtførersertifikat, bør det gi en gevinst. For en kostnad har det. En kostnad som skal dekkes av en gevinst. Statistikken sier at det faktisk ikke finnes en klar sammenheng. Dette er statistikken ang drukning og skadestatistikken. Faktisk er det å være i båt det tryggeste stedet man kan være både ut fra muligheten for skade og muligheten for død.

 

Det kunne vært kjekt at folk dokumenterer hvorfor de mener det ene eller det andre med henvisning til forskning og statistikk. Alt annet blir jo bare synsing.

 

Halvparten av btførerene har båtførerprøven. Ikke glem nå det. 6000 nye tar den hvert år.

Det hjelper lite hvis man ikke har vett og holdninger.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Etter det jeg forstår er de fleste i mot obligatorisk båtførerbevis, en 16åring kan gå bort å kjøpe en båt intill 50 fot og frese utover fjorden uten noe form for opplæring

 

Det undrer meg stadig at man, i vårt ellers meget regulerte samfunn, ganske uten opplæring kan suse avsted i mange 10-talls knop og med 100-vis av HK mellom hendene.

 

Dette er jo ikke riktig. Alderen i seg selv er ikke nok. I tillegg må man ha tilstrekkelig kompetanse. Det står i forskriften, det: Fører av fartøy som nevnt i § 1 skal være fylt 16 år, og ha nødvendig ferdighet i bruk av båt. Skremmebildet av kvisete hormonbomber i pappas 49-foter er det neppe grunnlag for. Heller ikke skremmebildet av de "nye båtfolk" som helt uten forstand pløyer rundt og lager dækelskap for alle andre. For dersom det var slik, ville det vel vært vesentlig flere ulykker??

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...