Jump to content

Risør 27 AC - Vann siger inn, hvor kommer det ifra ?


Jomes

Recommended Posts

Hei.

 

Den siste tiden har vi merket det siger inn vann, spesiellt under motor, og har montert el pumpe med flotør. Det hører med at da vi fikk båten å rigget til vår første tur, skulle kjerringa fylle vanntanken, hun fyllte og fyllte , det blei da aldri fullt fordi det var ingen tank . Dermed fyllte hun hele bunnen på båten med ferskvann. Og vi mener vi tømte båten for dette. Det rant vann noen dager frem fra her og der, så var det bra en 14 dagers tid.

 

Nå har dette tatt seg opp igjen, det siger inn. virker som det kommer underifra. Under motoren er det sement, virker som det siger opp og frem til under proppelakselen. Er det slik at vannet har gjemt seg i kroker og kriker ? eller kan vi ha hull ?

 

Smakt på vannet, og det virker ikke som rent saltvann, smaker mer ferskvann, med en bismak av salt. Par ting til som hører med også, vi tok ibruk varmtvannstanken, og kjøpte ny vannpumpe med trykkvann . Starter når trykket i kranenblir borte. Kan ikke se det renner eller er lekkasjer fra den heller igrunn.

 

Og det siste er vi lå ute ved en holme en natt, der blåste det opp til 22 sekundmeter. Men uten vi har merket det kan vi ikke huske å ha gått på fjell etc, men stållisten som er skrudd i spissen på båten, og under løsnet. Fra bauen og litt ned under vannlinjen løsnet denne, og jeg tok den av, uten å ha montert ny. De skruehullene etter den listen, kan disse suge inn vann ? Er ikke den listen kun for å beskytte skroget ? . Et dillemme for oss dette nå, bør vi ta opp båten , eller er det noen som har noen gode råd og tips. Håper på svar. Jørn

Redigert av jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post

Dersom det er forsvarlig, og du klarer det, burde du finne lekkasjen før du tar opp. Vanskeligere å finne denne på land om den kommer utenfra.

 

Saltvann kan smake ferskere enn man forventer.

 

Jeg ville begynt med å undersøke pakkboksen, roret, akselhylsen, gjennomføringen til stevlageret og tilkoblingen mellom stevnlager og akselhylsen. Samt alle gjennomføringer i skroget; kjølevann, toalett etc.

 

Du sa det var bra i ca 14 dager etter første opptørk; Kjørte du i mellomtiden?

-I så fall kan det høres ut som noe i tilknytning til aksel eller ror. Jeg har selv hatt lekkasje bak, og mistenker det var der akselhylsen satt fast i stevnlageret. Merket at det kom vann inn, men klarte ikke å se hvor! Selv om det var en del, så kan være vanskelig å oppdage. Jeg tok opp og tok ut hele akselen og stevnlageret (som egentlig så ganske bra ut). Imidlertid hadde akselhylsen skrudd seg litt løs fra stevnlageret. Satt på gjengetape og strammet godt. Alt var fint etter dette.

 

Ang. stevnjernet som du fjernet kommer vann inn i de minste hull, så her ville jeg uansett utbedret. Om ikke det er lekkasje, kan du få plastpest på litt sikt.

Link to post

Hei , og takk for svar. ja jeg var på farten de to ukene etter opptørk, og da var det helt tørt, bortimot da. Da er jeg så dum her , at jeg må spørre om hva stevnlageret er ?? Er det der jeg mener , virker det som skroget er mye dypere. Der har satt en lensepumpe, med flotør, så der blir det tømt ved et visst nivå. Det er jo halvannen til to meter , derifra og til under motor. Virker som det er der det siger opp, under sementen. Under motoren. ja jeg har sjekket kjølevann under drift, sjekket impellerhus, og under motor ved drift. ingenting der. Har også sjekket alle slanger etc. Vet det drypper // renner litt av propellakselen under drift, men det skal fylle seg mye vann der før nivået blir så høyt at det renner i karene under motor.

Redigert av jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post

Stevnlageret er den gjennomføringen helt akter hvor akselen går ut til propellen. Tilkoblet i stevnlageret, på innsiden, vanligvis skrudd på, er det en hylse hvor akselen går inne i. Inne i denne hylsen er det vann, og der akselen går ut mot motoren sitter pakkboksen som hindrer vannet i å lekke inn.

 

Altså kan det oppstå lekkasje i selve gjennomføringen (stevnlageret), i koblingen mellom hylse og stevnlageret, eller i pakkboksen. Dårlige pakninger og gjenger kan løsne eller skru seg opp.

 

Om du har dyp bunn kan det nok være vanskelig å se vil jeg tro. Er skummelt å tukle for mye på dette uten å henge i kran fall noe skulle skje.

 

Dersom du ikke finner noen årsak til lekkasjen bør du kontakte en marina eller få noen til å kikke på det! Jeg ville nok fått dette sjekket grundig. Selv om lekkasjen er liten nå, kan den fort bli stor.

Link to post

Ok, da vet jeg . Men en liten ting ang der propellenakselen går inn i ei hylse, der har jeg sett at i begynnelsen av hylsen er det gjenger, stemmer det ? der sitter det nemlig en mutter, og den er kun skrudd bare kanskje en turn eller to, skal ikke den mutteren skrues helt inn ? kanskje det er den du mener som har skrudd seg løs. Har også prøvd med akselfett , en turn der også til hver tur. Men blir ikke bedre av den grunn.

Mulig den mutteren skal skrues helt inn, det er ca 20 gjenger til å gå på, og jeg har lurt på hvorfor hvorfor den mutteren ikke skal skrues helt inn, og hvilken misjon har den ved å bare være skrudd til på et par gjenger i begynnelsen på hylsen ? håper jeg tenker rett og du forstår hva jeg mener.

Redigert av jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post

Hei.

Kjøpte samme båt i fjor. Har hatt samme problem, i mitt tilfelle var det nr. 1, lekkasje av ferskvann fra en pumpe, det drypper bare men i løpet av en uke kan det bli en del, nr. 2. I motorrommet bak der propellakselen kommer inn mot motoren sitter det en liten smørekopp som skal fylles med grease til akslinger, denne skal egentlig skrus til noen runder etter tur, følger man ikke dette opp går den tom for grease, (skal etterfylles og sjekkes litt ofte), resultatet vil da være om man ikke følger dette opp at vannet kommer inn der, drypper inn og det fylles opp ganske mye i løpet av 6-7 dager.

 

Båten er megasolid og det skal veldig mye til at det kommer inn vann, selv om du er borti land.

 

Har for øvrig gjort tabben selv med å fylle ferskvann og ventet og ventet på at tanken skulle bli full og så rant det inn i motorrommet da tanken var full.

Nå åpner alltid det forreste lokket over motoren så ser du når det begynner å renne ned.

 

For øvrig en herlig båt.

Link to post

Mener du på motorsiden av hylsen?

 

-Der sitter det i så fall en pakkboks. Er vanligvis en gummislange festet mellom hylsen og pakkboksen (vanligvis av messing). På toppen av denne er det en greasekopp til å stramme inn. (Ser ut som liten boks med gjenger, ca 3-4 cm i diameter). Det skal være grease i denne, og strammes lett (bare til den gjør motstand). Denne klemmer grease inn i hylsen slik at det ikke kommer vann inn i motorrommet. Man tar jevnlig noen tørn på denne for å unngå lekkasje. Men ikke stram for mye. Da ødelegges gummipakningene inne i pakkboksen. Greaset skal bare lage en vanntett hinne ikke sprenge.

 

Vanligvis er dette lett tilgjengelig og man ser fort om lekkasjen kommer derifra.

 

Om du mener på propellsiden av hylsen

-Der er nok hylsen skrudd fast i stevnlageret. Muligens sitter det også en stoppeskrue der. Dette skal være stramt. Er ikke denne skrudd godt nok fast, kommer det vann inn.

Link to post

Mente på motorsiden av hylsen, glemte faktis å fylle med grease der etter noen turer og skrudde av greasekoppen for å fylle på for noen dager siden, da jeg tok av denne kom vanne inn i en liten strøm, etter å ha fylt på en gang med grease og dro den noen omganger rundt tok jeg den av igjen for å se hva som skjedde, da kom det ikke vann lenger.

Før jeg gjorde dette kom det mye vann inn i løpet av noen dager, det drypte ned fra propellakselen, nå er problemet borte selv og jeg har litt tilstrømning, men ikke nok til å pumpe ut mer enn noen få liter i uka. (uke, fordi jeg er nede hver helg for å kose meg på sjøen.)

Link to post

Den store mutteren du beskriver kalles gland, den presser på talgpakningene som skal gjøre hylsa tett. Det er viktig å ikke stramme denne for mye, det skal dryppe et par drypp i minuttet under gange for kjølingens del. men i ditt tilfelle kan det høres ut som om det er på tide å stramme den litt. Stram kun f.eks en halv tørn om rgangen, og kjenn etter at akslingen går lett og at pakkboksen ikke blir unormalt varm under gange. Husk at er pakningene som skal tette, ikke greasen! Ikke smør for ofte, en halv tørn på greasekoppen 4-5 ganger i året holder plenty! Om du presser inn grease for ofte vil dette føre til at hele hylsa fylles opp med grease, og vannkanalene tettes slik at du mister kjølingen på hylsa. I så fall må akslingen ut for rengjøring av hylsa, og det er en stor jobb....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ja mener propellsiden av hylsen, det er vel den som dere mener kalles "gland" , men det som er så rart, at under pakkningene der det drypper , har jeg jo som fortallt her en flotør og ei pumpe som starter ved et visst nivå. Vannet rekker jo ikke komme seg på det nivået at det skulle renne bakover til midten av skroget, og til under motor. Det er jo en viss høydeforskjell fra bunnen på skroget under pakkningene til "karet " under motoren. Det er jo noen grader helling fra motor , slik at vannet renner forut og ned under pakkningene. Begriper ikke alltså. Men når vi har overfyllt skroget med vann, da var det utrolig mye vann nede i der, finnes det kanaler og andre hullrom der vannet har gjemt seg for så renne frem sånn litt etterhvert.

 

Eller er det bare slik at vannet fra propellaksel siger andre steder i skroget enn rett under aksel og pakkningene, for det blir jo aldri fult der. Men er det slik jeg skal prøve turne litt på denne som kalles "gland" ? Skal ikke skrues helt inn, men bare ei runde eller to ? Eller skal denne helt inn.

Takk for mange flotte svar :-)


Det fyller seg så veldig fort. 1 døgn uten vannpumpe, ligger vannet oppunder motor. KRISE !!!

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post

Sjekk også alle sjøvannsinntaket, kanskje er er det en kuleventil eller tilsvarende som er problemet. Du har kanskje septik inntak som ligger under vannlinja, samme for tømming av septik. Seward har vel nevnt dette

Dersom du tror det kan være fra da man fylte opp vann, tørk opp i mest mulig grad for så å vugge på båten så mye man klarer og se etter tilkomst av vann. Men så lenge etter burde ikke dette være ett problem.

 

Lykke til videre.

Redigert av blyrompa999 (see edit history)
Link to post
Om du mener på propellsiden av hylsen

-Der er nok hylsen skrudd fast i stevnlageret. Muligens sitter det også en stoppeskrue der. Dette skal være stramt. Er ikke denne skrudd godt nok fast, kommer det vann inn.

 

Bare så ikke det misforståes så mente ikke jeg gland når jeg snakket om feste mellom stevnlager og hylse.

 

Propellhylsen din er ant. gjenget og skrues inn i stevnlageret. Her kan det bli lekkasje. Det er mulig det også sitter en stoppeskrue der. (Gjør det ikke på min da).

Redigert av Seaward (see edit history)
Link to post

Hei igjen. Så vidt jeg har sett, mener jeg det kun sitter en mutter , for å forklare hvordan den er skrudd pr idag, si det er 20 gjenger der, denne mutteren er kun skrudd // eller sitter kun i de to -tre første gjengene. Kan denne skru seg ut ? Mange flotte svar her, og jeg skal ut å sjekke i morgen bitti. Er det beste evnt å stramme denne når akselen går rundt under drift, eller skal jeg stramme denne når akselen står stille ? Takk for mange svar :-)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post

Det er nok en låsemutter der. Det skal det i alle fall være. Stram mens den står stille, og kjenn etter at akslingen ikke blir for stram. Ikke stram for mye om gangen. Denne skal strammes etter hvert som pakningene slites, men det tar maange år før du har brukt opp gjengene. Når du ikke har flere gjenger å stramme på, er det på tide med nye pakninger. Siden din er såpass langt ute har den enten ganske nye pakninger eller så har den skrudd seg løs.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

For å sjekke om det er ferskvann eller saltvann du har så tar du opp en liten halvliter eller så i en bøtte og heller på en kork eller to med grønnsåpe. Blir den melkehvit er det saltvann. Sjekk dette først, da vet du iallefall med sikkerhet om du har med ferskvann eller saltvann å gjøre mht vanninnsiget.

 

Stevnjernet ditt som er løsnet kan jo selvsagt vært skrudd med gjennlmgående skruer av en t-ulling som kanskje hadde båten før. Eller skruer som var "litt for lange". Da vil du potensielt ha en lekkasje der som sikkert er vanskelig å finne ut av.

 

Er innsiget blitt værre nå? Er det mye innsig også når du ikke bruker båten?

Link to post

Jaja, da måtte jeg ut å sjekke, samt ta grønnsåpetesten. Såpen blei desverre melkehvit. Da har jeg alltså med saltvann å gjøre. :/

Det er nok like mye innsig når båten står stille. Tittet på akselen nå nettopp, der drypper det ikke faktisk, akkurat nå iallefall. Uansett rett under der akselen går inn i hylsen, der har jeg pumpe og flotør, der rekker det aldri bli fylt opp. Det er ca 1,5 meter derifra til samlekar under motor, det fyller seg i samlekar under motor, deretter renner det over i et kar til, så tilslutt ned til pumpen. Men litt bak motorfester, der ser jeg det er "kanaler" på hver side og innover i båten på hver side. Der så jeg det skvulpet vann, litt sånn frem og tilbake. Kan feks vann fylle seg i alle kroker og kriker , for så renne frem etter en tid ? Det må jo være mettet. Nå tappet jeg kar under motor , lot litt bli igjen, fyllte med grønnsåpe. Så skal jeg ut imorgen, for å se om grønnsåpevannet har forsvunnet , samt blitt erstattet med nytt. Jeg regner med evnt nytt vann pga innsiget vil presse grønnsåpevannet ned til pumpen. Regner med jeg tar med kamera i morgen, så jeg får tatt bilder å lagt ut her.

 

Jeg vet også vi hadde lekk i septikktank på toppen, og at denne har vært "overfull" hele veien. Da denne med sikkerhet har vært den mest brukte båtdoen i østfold, regner jeg med det kan ha blitt presset ut vann også derifra. Men synes det er litt for mye vann. Denne er demontert nå, tatt hjem for bedringer. Men etter å ha fjernet deler av stevnjernet fra bauen og ca en 0,5 m under båten, hvor mye vann kan lekke via disse skruehullene ? er det faktisk mulig ? Og hvis det faktisk renner vann under drift fra pakkboks til akselen der jeg har pumpen, det er vel en umulighet at derifra skal det renne under motorgulv, for så skape et innsig under motor ? begriper ikke dette :-)


Jaja, da måtte jeg ut å sjekke, samt ta grønnsåpetesten. Såpen blei desverre melkehvit. Da har jeg alltså med saltvann å gjøre. :/

Det er nok like mye innsig når båten står stille. Tittet på akselen nå nettopp, der drypper det ikke faktisk, akkurat nå iallefall. Uansett rett under der akselen går inn i hylsen, der har jeg pumpe og flotør, der rekker det aldri bli fylt opp. Det er ca 1,5 meter derifra til samlekar under motor, det fyller seg i samlekar under motor, deretter renner det over i et kar til, så tilslutt ned til pumpen. Men litt bak motorfester, der ser jeg det er "kanaler" på hver side og innover i båten på hver side. Der så jeg det skvulpet vann, litt sånn frem og tilbake. Kan feks vann fylle seg i alle kroker og kriker , for så renne frem etter en tid ? Det må jo være mettet. Nå tappet jeg kar under motor , lot litt bli igjen, fyllte med grønnsåpe. Så skal jeg ut imorgen, for å se om grønnsåpevannet har forsvunnet , samt blitt erstattet med nytt. Jeg regner med evnt nytt vann pga innsiget vil presse grønnsåpevannet ned til pumpen. Regner med jeg tar med kamera i morgen, så jeg får tatt bilder å lagt ut her.

 

Jeg vet også vi hadde lekk i septikktank på toppen, og at denne har vært "overfull" hele veien. Da denne med sikkerhet har vært den mest brukte båtdoen i østfold, regner jeg med det kan ha blitt presset ut vann også derifra. Men synes det er litt for mye vann. Denne er demontert nå, tatt hjem for bedringer. Men etter å ha fjernet deler av stevnjernet fra bauen og ca en 0,5 m under båten, hvor mye vann kan lekke via disse skruehullene ? er det faktisk mulig ? Og hvis det faktisk renner vann under drift fra pakkboks til akselen der jeg har pumpen, det er vel en umulighet at derifra skal det renne under motorgulv, for så skape et innsig under motor ? begriper ikke dette :-)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post

Jeg tviler vel på at de hullene etter stevnjernet er å bekymre seg for. Det blir nok ikke så mye vann så fort antagelig. Men du kan kanskje også sjekke eksosanlegget ditt. Det kan være en slakk i en slangeklemme eller et lite hull i en rustsveis. Andre tips som er nevnt i denne tråden er å sjekke spesielt godt rundt sjøvannsinntaket etter lekkasje. Eller inntak for sjøvann til toalett samt utløp etc.

Link to post

takk til dere alle. da har jeg tilbrakt dagen i båten. Åpnet akter cabinen, under sengen, titter på festet til roret, vet ikke om det er festet gjennom skroget, men i alle fall var ikke dette skrudd ordentlig til (se bilde ) festet var løst , men var ikke antydning til fukt. Fyllte også fett til roret, dette var da tomt.

Legger ut bilder fra under motor , samt fra proppellaxelen. Eksosslangen er sjekket, og faktisk av en bit. De forrige eierene har brukt en slange på 2,5 meter, som utgjorde at slangen blei liggende oppe på proppellaxelen, tenkte dette blei en belastning for axelen under drift. Håper ikke eksosslangen skulle være så lang ? Nå ligger den stødt og rolig, og for seg selv. Sjekket sjøvannsinntaket til kjøling og toalett. Men har funnet små hull i bunnen, og på toppen av septikktanken, denne er nå hjemme for lapping.

Tappet masse vann i hele dag, selv om septikktanken er ute lukter det fortsatt kloakk av vannet, så er ikke i tvil om at "noe" vann har kommet fra den.

Når det gjelder den mutteren og stevnelagret som tidligere er diskutert her , turnet jeg den 1,5 runder, denne var løs, faktisk så sitter det også en mutter innerst også. (Se bilde ) Fant også ut, at karet under der det dryppet fra axelen, der kan det renne vann i skroget under motor, først trudde jeg dette rommet var avskilt, og for seg selv. Da tenker jeg evnt at når dette er mettet og overfyllt , suger sementen under motor opp dette vannet, pluss det faktisk er ikke tett mellom skrog og sement på sidene av kassen. Så nå trur jeg faktisk det kan være fra proppellaxelen.

La også merke til en svart boks på siden av skroget i motorrom , på lokket står det AIRMAR Pat Pending ( se bilde ) hva er dette , ser ut som det er noe slags justeringer på den. Noen som vet ? bilde

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...