Jump to content

Har Edholmen marina på Hvaler blitt et fristed for folk i båt?

Uff forsiktig

Recommended Posts

Ja jeg setter det nok litt på spissen Pinkvin. Enig med deg i at der det ikke er stilt etter kl 23 eller 24 så bør det opplyses om det.

Men det er jo også slik at et lite søk på nettet så kommer det vel ganske fort frem at de 3 nevnte havner er partyhavner. Mellom Strømstad og Smøgen er det minst 10 andre havner som dekker det behovet du sikter til

Men tror nok at mange i uthavn også vil ha ro og fred, så problemstillingen er nok den samme her. En god regel om man ønsker å spille høy musikk eller kjøre jolle er å finne en ensom plass, og så informere folk etterhvert som de kommer.

Det som jeg ofte synes er et problem er at mange ser seg selv og sine egne behov, og har høy toleranse for disse, men mindre for andres.

Tønsberg Gjestehavn er et godt eksempel på hvordan det kan gjøres. Vil du ha fest og spetakkel; legg deg foran utestedene. Vi andre ligger i familiehavna. Det forekommer nok litt festing der også, men vi har aldri opplevd å bli forstyrret om natta der.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

men sånn generelt så bør vel de som skal ha bråkete fester dra til uthavner hvor det er lite/ingen andre folk.

Om folk ikke har en festehavn i nærheten og ønsker seg en fest så syns jeg de skal oppsøke en uthavn som det ikke er noen andre i.

Det med å få folk til å feste i uthavner synes jeg er et svært dårlig forslag! Å finne en plass i uthavn hvor en kan ligge for seg selv i Oslofjorden, er ihvertfall omtrent umulig. Og det er nettopp i uthavner vi som vil ha fred og tro tilbringer tiden vår.

Da tenker jeg tråden er kommet akkurat så langt at vi begynner å se at man ser sitt eget behov og ikke er så mottagelig for hva andre måtte mene. Det som er helt sikkert er at uansett hvilken leir man er i så må man ta hensyn til hverandre.

Gjennom ett kvart århundre har jeg sett noen uoverensstemmelser (Uten at jeg selv har latt meg irritere), fordi noen krever sin rett høyere enn andre. Ett av de verste eksemplene jeg har sett. var en pappa som på formiddagen dro opp sine og alle andres barn i nærheten, på knebrett med en gummijolle med 9,9 Hk motor til stor glede for alle, bortsett fra et par eldre ektepar som skjelte ut denne pappaen for støy og bølger. Det ble litt murring blant barnefamiliene, men de aksepterte at dette var litt støyende, ikke minst alle barne som ropte hylte av fryd, så pappaen parkerte jolla.

De som hadde klaget festet og skrålte til kl. 03.30 neste natt og ble snakket til flere ganger, men ga bare blaffen,at unger ikke fikk sove var ikke deres problem. Og da skjønte vi jo hvorfor jollekjøringen var et problem. De trengte jo å sove på formiddagen.

Nå finnes det sikkert mange slike historier. Poenget mitt er at like barn leker best og derfor er det bedre at man aksepterer litt forskjellige ting i både inn og uthavner så får alle oppsøke det miljøet man trives best i.

det er vist folk som truer andre med ting å tang ute på ED holmen. å det er til folk som ikke har noe med musikken eller noe å gjøre der ute. så dette bør straffes hardt.... en vakker dag tviler jeg ikke på at det kommer til å ende opp i krig der ute med noen parter!

for dette er ikke voksen av folk å legge ut sånn!!!

for dette er ikke voksen av folk å legge ut sånn!!!

Er det ikke på sin plass å opplyse at noen forbryter seg mot almenne regler i en havn og at denne havnen derfor har blitt lite attraktiv ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Er vel ingen som har truet noen med noe her vel flipper? Hva som har skjedd av trusler der ute mellom parter vet jeg fint lite om, jeg har iallefall ikke truet noen med noe som helst, ikke har jeg interesse av å konfrontere eller true noen heller, for det blir det bare kvalme av. Henstiller heller folk til å vise hensyn til hverandre.

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Litt folkeskikk og et snev av sosiale antenner er alt som skal til.

Fatter ikke at det skal være så vanskelig og oppføre seg.

Alle liker vi vel en fest i ny og ne, men da på en egnet arena hvor man ikke plager andre. Jeg hadde hvertfall følt meg rimelig flau om jeg holdt et 50-talls båter våkne halve natta.

Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

Mvh. SAP

Guest Avmønstret#

Veldig enig :yesnod:

Og enig igjen. Tenkte ikke på det. Men sånn ellers utover i Oslofjorden og resten av kysten er det vel mulig å finne en tom uthavn?

En kan kanskje da oppfordre noen gjestehavner i Oslofjorden til å endre profil mot å bli mer party/konsert steder fremfor familiesteder? Evt. om det er praktisk mulig å dele gjestehavna inn i avdelinger. Gjestehavn med "dans på brygga" hver fredag og lørdag i sommersesongen ville sikkert blitt populært det :-)

Grebbestad har merket gjestehavna med forskjellige soner. Nytt av året. Utenfor de mest bråkete stedene er det merket med rødt på brygga, flytebrygga lengst ut samt moloen er merket grønt, og for de som vil ha noe av hvert, er resten av havna merket med blått. Fungerer sånn nesten brukbart ihvertfall.

• 2 år senere...

Siste nytt om Edholmen er at bryggeanlegget er solgt til lokale krefter, og at planen er å ruste det opp. I første omgang med elektrisitet i kablene og ferskvann i kranene, og på sikt reetablering av marinaen med kiosk og salg av drivstoff. Det er gode nyheter for oss som gjerne tilbringer noen sommerdager derute, men som synes det har blitt litt for "rufsete" de siste årene.

• 9 måneder senere...

Berusede folk med store sinte hunder er ikke en ønskesituasjon i båthavner.Da er det bare å lukke kalesjen og ta på Bose quiet Comfort 35 og nyte Evert Taube og et glass vin. Jeg har gardiner som jeg kan trekke for slik at jeg slipper å se showet.

Ja, man har stadig to valg, hvorav det ene er å la seg irritere. :fishing:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

• 3 måneder senere...
espenchr skrev On 5/19/2016 at 9.38:

Siste nytt om Edholmen er at bryggeanlegget er solgt til lokale krefter, og at planen er å ruste det opp. I første omgang med elektrisitet i kablene og ferskvann i kranene, og på sikt reetablering av marinaen med kiosk og salg av drivstoff. Det er gode nyheter for oss som gjerne tilbringer noen sommerdager derute, men som synes det har blitt litt for "rufsete" de siste årene.

Hva er status på Edholmen nå? Har opprustingen kommet i gang eller er det fremdeles "rufsete"?

Det er fremdeles noe rufsete, men en ser klart at man er på gang. Når jeg snakket med ny drifter av anlegget, som også har eid anlegget hele tiden, men leid det ut, så sa han at det hele har et 3 års perspektiv til det er ferdig rehabilitert. Mulig kiosk og drivstoff blir tilgjengelig innen det. Årsaken til at det relativt lange tidsperspektivet på 3 år skyldes noe formalia og juss i forhold til de forrige som skulle drive der. Noen feilsøknader og etc. Så på Edholmen er de godt i gang. Jeg har forresten vært der noen ganger i det siste, og der var det rolig og fint mhp denne tråden her, som har satt lyset på at det har vært en del støy der; det var ikke det de gangene jeg har bvært der i år. :-)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Så har vi de da som legger seg helt ytterst sånn at døm må gå forbi absolutt alle som har rigget seg til på brygga for kveldskosen og kanskje samlet seg til en hyggelig liten gjeng.

Mange av dem har kanskje en hund som er nyskjerrig og jeg har ofte sett misforstått reaksjon fra forbipasserende når bikkja er søkende og vil hilse. Klart man skal respektere at noen er redde for hund men når vedkommende har gått forbi den 6. gangen regner man jo med at det går greit. Det finnes de som ikke tolerer at folk ler og tar et glass sammen etter klokka 11 og da mener jeg de bør finne seg en uthavn. Høy musikk i uthavn og dritings ungdom med nødbluss og flaskeknusing i ren forlystelse har jeg derimot opplevd på bællen 2-3 ganger og ikke så mye til overs for.

Viking28-79 skrev 51 minutes ago:

Så har vi de da som legger seg helt ytterst sånn at døm må gå forbi absolutt alle som har rigget seg til på brygga for kveldskosen og kanskje samlet seg til en hyggelig liten gjeng.

Mange av dem har kanskje en hund som er nyskjerrig og jeg har ofte sett misforstått reaksjon fra forbipasserende når bikkja er søkende og vil hilse. Klart man skal respektere at noen er redde for hund men når vedkommende har gått forbi den 6. gangen regner man jo med at det går greit. 

Enkelte mennesker er redde for hunder, ikke bare den første gangen de treffer en hund, men hver gang. Frykt er både en veldig logisk og ulogisk følelse på en gang, og de som er redde for noe kan ikke alltid kontrollere denne frykten. Bare se på de som er redde for f.eks. edderkopper, de er like redde hver gang, og størrelse og utseende på edderkoppen kan være helt uvesentlig for frykten.

Men hvem er egentlig problemet i det skisserte scenariet ditt, de som legger til ytterst på brygga og må gå forbi, eller de som setter opp bord og stoler og innsnevrer passasjen for de som vil forbi? Det virker som om du mener de som går forbi er problemet, men jeg kan jo misforstå.

Selv mener jeg at de som rigger seg til på brygga må gjøre dette på en måte så folk kan komme seg forbi på en enkel måte. Dessverre har jeg sett mange tilfeller av at man bruker hele bryggas bredde og gjør det nesten umulig å komme seg forbi. Det står varme griller, kjølevesker, stoler osv på brygga, og jo lenger ut på kvelden man kommer, jo mer høylydt og mer plass tar man. Jeg har ei datter som ikke liker å gå alene forbi fremmede "bryggecampere" når det blir trangt på brygga, og da får hun veldig begrenset aksjonsradius hvis ikke mor eller far er med.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...