Jump to content

Totalrestaurering/ombygging av en Skorgenes 24 fots trebåt.


Granberg

Recommended Posts

Her er mitt vinterprosjekt! Og dette blir en slags "blogg" underveis :)

 

bilde

 

Rorhuset, pliktene/dørken og motorkassen er pillråtten! Dette skal uansett bort.

Båten skal få selvlensende dekk, større rorhus, endel nye bord i skroget + + + :)

Motoren er en Sabb 2G, og den virker ok.

 

bilde

 

Innvendig før riving, ikke det verste jeg har sett..

 

bilde

 

Og slik så det ut etter riving.

 

Fremdriften nå er da først og fremst skroget, her er alle spantene greie. Men det blir byttet endel bord, er faktisk inne på tanken om å bytte alle. Men det får vi nå se på, kanskje like greit da jeg ville endt opp med en "ny" båt :D

Link to post
Share on other sites

Er du en brukelig håndverker og har lappet på trebåt før, får du sikkert båt ut av den, selv om utgangspunktet ikke ser for lovende ut. Du har høyt ambisjonsnivå, og det er uproblematisk om du besitter de nødvendige ferdighetene. Om ikke, står du sannsynligvis overfor mer enn et vinterprosjekt. Men det er i alle fall mange gammelbåtentusiaster her på Båtplassen som vil vente i spenning på hver framdriftsrapport og heie deg frem. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Velkommen til båtplassen!

 

Som gon sier - vi heier på prosjekter!

Selv har jeg hatt stor glede av støtte og innspill fra dette forumet på mine oppgaver og prosjekter!

 

 

For meg så ser det du har vist av bilder av skroget ut som om båten skriker etter olje og fettstoffer. Det ser i grunn ikke ut som om du har et råteprobem?

 

Naglene er rustne, og flere her inne er eksperter på å beskrive hvordan du sjekker tilstanden på disse (blant annet gjennom å vurdere lyden de gir ved å slå på naglene). Disse rådene kommer rett rundt hjørnet, for her inne er folk generøse med å dele sin erfaring og kunnskap. Moralen er at det du kan hjelpe andre med nå, får du helt sikkert igjen fra et annet hold senere - alltid!

 

Skorgenes skrogene har alltid tiltalt meg - de er flotte sjøbåter.

 

Kan du beskrive/vise bilder av hvorfor du ønsker å skifte ut alle bordgangene? Det høres litt drastisk ut...

 

Lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for velkomsten! :smiley:

 

Er håndtverker av yrke, og har vokst opp med trebåter. Så i utgangspunktet skal jeg nok få det til, om det stemmer i praksis gjenstår å se.. :pray:

 

Utgangspunktet er nok mer lovende enn bildene viser, er mye bra treverk i denne skuta. Selv om det finnes båter som er bedre... :yesnod:

 

Når det kommer til klinken/naglene vil jeg nok bytte en del av dem, lydtesten var noe av det første som ble gjort. Både på treverk og klink.

 

Jeg har ikke tenkt å bytte alle bordene, var enn vill tanke! :lol: Blir å bytte 3-5 bord, skal ha gamlingen innunder båten for å se om det blir 3 eller 5..

 

Båten skriker høyt etter smøring, og den er innkjøpt.. Men ligger enda bak i bilen.. I helgen blir det nok intrukket i tjære, og det trengs..

Link to post
Share on other sites

Så er det jo også fint med ett forum, der man kan utveksle ideer og få tips og råd.

 

Derfor skal jeg starte nå med første spørsmål, å håpe at noen med litt peiling orker å svare :smiley:

 

Først anngående bordskifte.. Det er etpar bord som ser slik ut, og disse vil jeg bytte da de ser særdeles shabby ut.. Resten skal pusses ned, så får vi se hvor mange millimeter bord det er igjen når treet ser ferskt ut..

 

bilde

 

 

Når det kommer til det selvlensende dekket, trenger jeg noen råd og vink..

 

bilde

 

Skal jeg legge dekker ved øverste bord, slik at jeg får 2,5 bord over vannlinja. Eller skal jeg fjerne det øverste bordet, å få 1,5 bord?

 

Noen som har innspill her? Selv tenker jeg litt på at båten kan bli topptung, da rorhuset naturlig nok blir høyere ved ett høyere dekk..

 

Tilslutt, det er mer enn genialt å finne slike forum som dette. Her har jeg allerede plukket om en hel masse gode tips :wink:

Link to post
Share on other sites

Oppdatering!

 

Rorhus og lugar er revet. Nå starter jobben med å rense opp skroget innvendig, før det skal mettes med mønje (Tjære, linolje og terpentin).

 

Rorhuset DATT av! :giggle:

bilde

 

Så ble resten revet, det meste var såpass røtent at det bare ble fliser igjen.

 

bilde

 

Nå er neste steg utskifting av bord, ser ut som det blir 5 stykker.

 

I tillegg viser det seg at stilken ved roret er temmelig råtten, så denne må nok også fornyes. Men det går fremover, sjøsetting til våren :clap:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Det er godt du har ambisjoner og entusiasme for det kreves da man skal få på et slikt prosjekt som du gjør nå. Jeg er selv en av de som har gitt meg etter mange år på samme prosjekt, og jeg håper at du skal få det til.

 

Du har helt klart kommer til rett båtplass for å søke råd og støtte, men samtidig er det viktig å ikke la seg vippe av pinnen når det kommer negativitet og uvitenhet.

 

Gleder meg til å følge prosjektet ditt!

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Forslag. Hva med å lage en åpen båt i første omgang? Dropp hele overbygget. Kanskje bortsett fra bakken i baugen som du må ha uansett når styrhuset kommer etterhvert. På denne måten kommer du deg fortere på havet. Er vel der du egentlig vil være? Så kan styrhus være neste vinters prosjekt. Eller vinteren etter der. :-)

 

Hvis du leser her inne så finnes det veldig mange oppgitte prosjekter, Jeg tror det kan være lurt å ta litt av gangen.

 

Ellers så har du jo kobbersaum så den bør vel være bra. Husk å fortsette med samme type saum.

 

Bord med større sprekker freser du bare bort sprekken med f.eks. et 8 millimeter fresestål og banker inn en list som passer akkurat. Denne limer du med noe lurt lurium.

 

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...