svenn-m Startet 5.August.2013 Link til dette innlegget Startet 5.August.2013 Er litt usikker på hvilke solcellepannel jeg skal kjøpe. Ser de fleste vinkler solcellepannelene med fast ramme for og få best mulig utnyttelse av de. Vil ikke solen da bare treffe det riktig i en kort periode om dagen? Eventuelt ikke treffe det riktig i det heletatt hvis båten ligger feil vei? Ser for meg at et fleksibelt pannel limt på taket med en svak bue vil kunne produsere like mye strøm, eller er jeg helt på bærtur da? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 5.August.2013 Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 Det beste er nok et panel i ramme som kan rettes mot solen. Det mest praktsike er å legge det flatt på båtens tak. Selv ligger jeg med hekken mot syd og panelet tilter lett mot syd. Det du også bør tenke over er at ting som skygger for deler av panelet reduserer ladestrømmen betydelig. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 5.August.2013 Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 Satser en på noe el. selvforsyning bør panel kunne justeres en viss grad etter sola. Det er mange måter å gjøre det på Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 5.August.2013 Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 Vurdert vindgenerator? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.August.2013 Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 Ser i noen annonser at de leverer strøm uansett? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Allan E Svart 5.August.2013 Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 seasea tror jeg har gode priser på faste paneler nå. Jeg kjøpte ett på 50W til 800,- Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 5.August.2013 Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 (redigert) Ser i noen annonser at de leverer strøm uansett? Joda, "dagslys" er i seg selv nok til at panelene leverer strøm, så det blir uttelling også i overskyet vær og i skyggen - men for å få ut spesifisert maksimaleffekt må panelet vinkles rett mot sola. Altså, har man mye paneler ifht batterier, så vil batteriene alltid være toppladet når båten har stått ei arbeidsuke i marinaen og man skal ut på helgetur, selv om de er er vinklet noe feil - men mens man ligger på svai i ei uthavn eller slører lengre distanser uten motorbruk er det en stor fordel å kunne vinkle panelene rett mot sola. seasea tror jeg har gode priser på faste paneler nå. Jeg kjøpte ett på 50W til 800,- Takk for tipset. 50W til 800 NOK fant jeg ikke, men jeg bestilte 80W for NOK 1100 + frakt. Jeg så en annen båt som hadde festet solcellepanel vertikalt langs rekka. Jeg har et 30W semifleksibelt panel som jeg bestilte fra Maritim for kanskje tre år siden, det er synlig utslitte ledere på innsiden av panelet, og det leverer bare halv effekt selv om man vinkler det rett mot sola. Disse greiene har vel forventet levetid på mer enn fem år, slik at jeg kan hevde det som en garantisak? Det kostet jo flere tusen da jeg kjøpte det ... Det semifleksible har jeg ikke fått installert etter at jeg byttet båt, men jeg har det stående løst i cockpit. Er litt usikker på hvilke solcellepannel jeg skal kjøpe. Ser de fleste vinkler solcellepannelene med fast ramme for og få best mulig utnyttelse av de. Vil ikke solen da bare treffe det riktig i en kort periode om dagen? Eventuelt ikke treffe det riktig i det heletatt hvis båten ligger feil vei? Ser for meg at et fleksibelt pannel limt på taket med en svak bue vil kunne produsere like mye strøm, eller er jeg helt på bærtur da? Det er egentlig ikke vinkelen i seg selv, men fluks som er signifikant. Dersom man bøyer panelet, blir det "effektive" arealet mindre, og man får mindre strøm. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Flux_diagram.png (eller den norske wikipediaartikkelen om fluks) beskriver situasjonen greit - dersom det er lite med sol blir fluksen mindre, dersom vinkelen er feil blir fluksen mindre, og dersom man har et mindre areal blir fluksen mindre. Situasjonen er jo litt mer komplekst enn som så, for i tillegg til "solstrålene" har man også dagslyset - reflektert sollys - som kommer fra alle kanter. Dagslyset utgjør imidlertid lite (kanskje 10%?) av energien man får ut fra panelet. Redigert 5.August.2013 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
svenn-m Svart 5.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 Vurdert vindgenerator? Vindgenerator er ikke aktuelt pga størrelse og bråk. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 5.August.2013 Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 I dag er det møller på markede som nærmest er lydløse. En kombinasjon av mølle og solceller gir lett selvforsyning ved fornuftig strømforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 5.August.2013 Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 Solas vinker betyr mye, tid på dagen også, helst burde man ha en tracker. Jeg har en kurve som viser dette: http://home.online.no/~wsaa/Maritim/Tips-og-triks/index.html Litt trist, man tenker liksom maks effekt hele tiden. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
svenn-m Svart 5.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 Tracker er uaktuelt, hvor stor er forskjellen på et fleksibelt pannel limt på taket kontra et med fast ramme som er vinklet? Sitér dette innlegget Link to post
Saga32 Svart 5.August.2013 Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 Jeg kjøpte, og monterte et fleksibelt panel på 100w fra Alternativ Energi i Grimstad i sommer. Er montert på taket som buer svakt. Er godt fornøyd så langt, har sett at det gir 4,2amp på det meste. Syntes det var greit å bare kunne lime det fast på taket. Panelet, regulator, og kabler kom på ca. 4000,-. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 5.August.2013 Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 Hei Hva mener dere om å ha ett fleksibelt panel av passende størrelse som en kan henge på rekka el. Når en er i uthavn, og plugge rett i sigarettenneren uten regulator. Og ha det liggende innendørs når det ikke er i bruk? Vil dette kunne virke , eller for mye styr og for lite Ampere larss Sitér dette innlegget Link to post
svenn-m Svart 5.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 Jeg kjøpte, og monterte et fleksibelt panel på 100w fra Alternativ Energi i Grimstad i sommer. Er montert på taket som buer svakt. Er godt fornøyd så langt, har sett at det gir 4,2amp på det meste. Syntes det var greit å bare kunne lime det fast på taket. Panelet, regulator, og kabler kom på ca. 4000,-. Er vel det samme jeg har sett på. Meningen er og ha dette til vedlikeholdsladning når båten ikke er i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 5.August.2013 Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 Når båten ikke er i bruk ligger den i havn med landstrøm så batteriene er fulladet når turen starter. Solcellepanel for oss er for å ligge lengre i uthavn uten å måtte tenke på strøm. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 5.August.2013 Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 Hva mener dere om å ha ett fleksibelt panel av passende størrelse som en kan henge på rekka el. Når en er i uthavn, og plugge rett i sigarettenneren uten regulator. Og ha det liggende innendørs når det ikke er i bruk? Vil dette kunne virke , eller for mye styr og for lite Ampere Det vil virke - men du må ha et relativt stort panel og relativt tykke kabler - det er nok en fordel å ha en sigarettennerplugg i cockpit for dette formålet slik at du slipper å snuble i kablingen. Du bør også ha et brukbart oppbevaringssted. Selvfølgelig avhengig av forbruket ditt, men dersom du har en del duppedingster som trenger strøm, så er det meningsløst å ha noe panel med mindre enn 50W spesifisert effekt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
larss Svart 5.August.2013 Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 Hei tobixen Har ikke så mye duppedingser egentlig uten lading av tlf. Men kjøleskapet er jo en forbruker som bruker litt strømm. larss Sitér dette innlegget Link to post
svenn-m Svart 5.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 Når båten ikke er i bruk ligger den i havn med landstrøm så batteriene er fulladet når turen starter. Solcellepanel for oss er for å ligge lengre i uthavn uten å måtte tenke på strøm. Er ikke alle som har slik luksus;) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 5.August.2013 Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 Men hvorfor ta så mye hensyn til bråket fra vindmølle når dere ikke er tilstede. Ligger det hus etc. i nærheten av båtplassen? Sitér dette innlegget Link to post
svenn-m Svart 5.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 Men hvorfor ta så mye hensyn til bråket fra vindmølle når dere ikke er tilstede. Ligger det hus etc. i nærheten av båtplassen? Lyden av en mølle når man er i båten er irriterende. Samt at denne tar plass jeg ikke har. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 10.August.2013 Link til dette innlegget Svart 10.August.2013 (redigert) Lyden av en mølle når man er i båten er irriterende. Samt at denne tar plass jeg ikke har. Mja, da er det vel på tide å kommentere litt vindmølletemaet. På "BåtWiki" står forresten også uforandret en slik subjektiv og lite gjennomtenkt kommentar, som utelukker brukererfaringer og andres oppfatninger.. Plass er en annen ting, selv om jeg mener at det i så fall dreier seg mer om utseende. Generatorene selv tar ikke mye plass fordi slik står på stolpe, som også kan brukes for annet samtidig. Og ser man det riktig da får man montert det t.o.m. på minste "joller". Det finnes mange eksempel også for det. Så klart, eier man noe billig-mølle (produksjonspris) da hyler, vibrerer og maser også bladene. De fleste bråker t.o.m.enormt senest når den egentlig kan produsere strøm når vindenergien er der. Men slik sammenlikner man helst ikke fordi dette er bortkastet tid. Men "Støy" er meget relativ og ikke minst subjektiv. Nettopp derfor liker jeg ikke slike innkast som "bråker" "mas" etc. Som med alt utstyr må man jo vurdere hva man bruker det til. Ellers kunne man jo si at man heller ikke trenger 500hk for å bevege et 50ft. båt til neste kaffebasen, 30 hester ville også være nok og bråker mindre. Slik uttalelse ville være like lite gjennomtenkt. Praktisk sett er gode vindmøller enkelt sagt genial. Det man må glemme er å tenke "maksimal strøm" som med en landstrømlader. Det er mange som forutsetter slik, men det er like feil som å forutsette regelmessig maks effekt av solceller. Realiteten er at ikke alle trenger vindmøller, men de som har har så rart praktisk "alltid" fulle batterier. Og det, forsiktig sagt, nesten uansett hvor mange duppedingser som er i bruk på båtene. Har man begge deler, dvs. solceller og vindenergi, da er dette nesten garantert. Forskjellen er enkelt matematikk. 3 - 4A/50W med solceller x effektiv 5 - 8h = 250 - 400Wh. Ganske fint, men så er det slutt for denne dagen. Med vindgenerator (forutsetter at noe blåser) kan dette gå døgnet rund. = forutsatt det samme 50W x 24h 1200Wh. Men også med bare halve effekten ville vind være nesten dobbelt så effektiv. Og har man begge to kilder da har man gode strømkilder, enkelt fordi det er sjelden at det finnes verken det ene eller andre energi. Seglere kan glede seg dobbelt. Velger man ikke bare kurs med vinden, de fleste unngår jo dette, da finnes det vanligvis også tilstrekkelig vind for å drive vindgeneratoren. Og det ved både bra og dårlig vær, og om natten. Hva er mer gøy enn å ha fortsatt ladete batterier når man legger til et sted etter en lang dag under seil? Og det på tross av kjøleskap og autopilot? Så ang. støy. Har man vind, og da blir det riktig effektiv, da er det vanligvis litt av lagrene man hører inne i båten. Det betyr at lagrene "synger", og dette kan forplante seg inn i båten. Men det kan tas hånd om og dempes meget hvis man installerer ordentlig, fordi det finnes flere knep. Men denne syngingen oppfattes av de fleste ikke som mas i det hele tatt, ikke minst fordi dette betyr strøm. Men blir det virkelig for mye, f.eks. om natten og hvis båten er bygget tynn som en gitar, da kan man ganske så enkelt trykke på stoppknappen så er det ro. Det man egentlig skulle si om støy er selve vanligste hovedkilden av støyet. Det som du og de fleste andre mener med "bråk" resulterer vanligvis av bladene, Myke, eller dårlig formete kunststoffblader bøyer og vrier seg, svinger, og vibrerer veldig. Hyling og andre lyder som vi ofte hører fra båter/vindmøller oppstår hovedsakelig hvis luften ikke strømmer jevnt over bladene og senere bladkantene. Dette resulterer gjerne også i harde vibrasjoner, som økes videre med stigende turtall og / eller økende vindlast. Nøyaktig det samme skjer forresten også på mange andre deler av seilbåtriggene. Heller skal man ikke glemme at små og dårlig utformete bladspisser gjør at lufthastigheter kan havne på lydhastighet akkurat der. Knallydene av jetfly er ikke noe annet. Gode generatorer hører man også, fordi med unntak av f.eks. ugler finnes det ikke mye igjen i naturen som kan bevege seg nærmest lydløs gjennom luften. Men gode generatorer er laget ganske bevisst om og for å møte akkurat slike problemer. Så finnes det en rekke gode løsninger som minimaliserer danning av støy, forandrer enormt på både utforming og oppfatning av støy, og som maksimaliserer nytten man får. Heller ingen av de beste generatorene samler alle fordeler, og det finnes ingen vindgenerator som man ikke hører i det hele tatt. Men disse få svakpunktene som fortsatt finnes også på gode generatorer er i grunn blitt så få av at man både kan og burde høre på dette meget rasjonelt. Men så klart, noen som irriterer seg på også minste lyder får et problem. Kan vel sammenliknes med noen som ikke får sove hvis det tikker en vekkeklokke? Bare at det ble sagt, nå videre med solceller som er trådens utgangspunkt. Jørg Redigert 10.August.2013 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hanto1 Svart 10.August.2013 Link til dette innlegget Svart 10.August.2013 Altenativ energi har nå 100W bøyelig tynt panel med regulator til ca 3000,- Kjøpet 85 w i fast ramme påv Maritim i fjor, da var de fleksible nesten dobbelt så dyre. Hadde uten tvil valgt et fleksibelt panel. De gjør nesten ingenting av seg kontra store rammer. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 10.August.2013 Link til dette innlegget Svart 10.August.2013 Uten å ha sett på dataene, men vanligvis blir det en vanvittig forskjell senest når solarpanelene blir varm. Praktisk sett kan den bli glovarme og da er det mye bedre med panel som har kjølende luft bak. Bortsett av dette er det også en stor forskjell mellom flatmonterte og på ramme som er rettet mot solen.Svenn-m spurte om det, svaret blir trolig noe forskjell i effekt mellom sikker 30 og 80% avhengig vinkel?Bøyet på dekk er vel også bare maks 10° på en side og står helt sikkert nesten alltid i feil retning ellers, i norden kanskje untatt kl. 14.30 mitt om sommern? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hanto1 Svart 10.August.2013 Link til dette innlegget Svart 10.August.2013 Om panelet ligger fast i ramme eller flatt på dekk, treffer solen bare vekselvis 100%. både solen og båten flytter deg hver dag vi er på tur. Varme er selvfølgelig et moment, jo varmere jo mindre effekt. Ellers et moment, ser ikke at fast ramme og stativ er noe + for utseendet til båten. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 10.August.2013 Link til dette innlegget Svart 10.August.2013 Men da er det jo enda bedre med flyttbare panel, hanto1.Da kan man henge dem opp et sted når man ligger fast og ferdig.Med motorbåt trenger man ikke solar mens motoren går,og mens man seiler står solen alltid på feil side. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.