Jump to content

Er det flere som har Spjærøykrysser

Svein Freitag

Recommended Posts

Er det flere som har Spjærøykrysser. Synes det er en fin båt. Her kan vi få mange tips av hverandre, de bygde jo litt spesielt.

Byggeriet på Spjærøy, Kjellvika, er jo nedlagt og det blir ikke bygd flere båter.

Synes det er viktig at de båtene som er i live blir tatt vare på og det er moro å følge båtene. Kanskje vi kunne laget en innteresseforening.

Har forøvrig laget en side på Facebook for å prøve å spore opp flere der og.

Legg gjerne inn bilder av din båt. Alt av trebåter er jo så fine så det er og plass til fler.

bilde

Nydelig spjærøykrysser du har der :yesnod:

Har selv drevet med restaurering av en 30' spjærøykrysser bygd hos brødrene olsen i 1965.

Dessverre ble aldri denne ferdigstilt av meg, da det var mangel på tid!

Er noen av de mest smekre linjene på trebåter i den klassen på disse skrogene, og jeg syntes du har tatt et godt initiativ.

PS: Det henger et 30' spjærøykrysser skrog oppe under taket hos SeaKing Fredrikstad :wink:

Bare det er verdt butikken et besøk!

Håper du får god respons på tråden din, og jeg skal iallefall følge med!

Vivvi

Jeg kan heldigvis si at det ikke står på verken lyst eller interesse i fht å gjøre ferdig båten. Det handler rett og slett om tid og prioriteringer. Når man har en jobb som krever 110% og gjerne litt til, samt en familie med 3 barn blir det å bygge båt på det nivået litt i overkant. Kan forøvrig si at jeg ikke har forlatt trebåtens verden da jeg kjøpte en 40' risørskøyte i stedet:) Er også mye jobb, men man kan kombinere det med kvalitetstid sammen med familien:)

Vivvi

Hei Celceron. Nei det er ikke godt å si, men jeg synes den hadde litt mye løft i rompa. Et bilde i mer profil hadde gjort seg. Du kan også se innvendig på spantene om du kan se om den er naglet med einernagler. Det gjorde de i hvertfall på den tiden. Ellers så er jeg enig det er mye Spjær i den. Så er det en annen ting, det var flere båtbyggerier på Spjærøy den gangen. Så du skal ikke utelukke at det er en Spjærøykrysser. Selv hadde jeg en gang en båt som ligner litt på den du har, men den var bygd på et byggeri i Glomma. Men sammenlign rompa og se også etter naglene så er du litt nærmere. Forøvrig så har du en flott båt, det er godt å se at disse båtene blir tatt vare på og får et liv som gleder små og store. Kos deg videre med båten.

Se forøvrig en trå som heter Morild 32 fot, historien om da vi kjøpte vår båt tilbake.

Kos deg og fortsatt god sommer

En liten tillegsopplysning, de bygde også slettbygde båter på Kjellvika, så det kan forsatt være en Spjær, men er ikke sikker.

Spjærøykrysserne som ble laget hos Brødrene Olsen, det vil si de båtene som ble laget etter 1960, fikk plugger av furu. Disse ble smurt inn med grisefett for at de skulle sette seg.

Man kan se om de er furu eller einerplugger innvendig i båten, da det er satt en sprengkile i einerpluggen.

Vivvi

Ja, G-sabb, jeg og synes og den er fin. Når en hadde ungdomstiden på 70 tallet på en Risørskøyte så måtte det jo bli trebåt og da synes jeg Spjær'n var fin og denne ble det. Hadde den frem til 2001 og angret når jeg solgte, fikk kjøpt tilbake i år. Den historien har sønn min skrevet om her i en trå som heter : Morild 32 fot spjærøykrysser.

Så over til skjermsnekkene. Må si meg helt enig, her er det mye flott å velge på. De hadde sans for linjene mange av de som bygde disse båtene, det er bare så synd at det blir færre og færre som bygger samtidig så mener flertallet at det er så mye lettere med plast og da forsvinner disse flotte båtene. Så det er bare å takke de som fortsatt holder interessen for båtene oppe. Det er godt det er noen av oss. Vi hadde forøvrig selv en skjermsnekke, tTengelsen skjekte, jo de er fine de skjermsnekkene.

Ja det hadde vært flott med en samling, da f.eks i Kjellvika. John Olsen bor rett over byggeriet og han hadde nok satt pris på å sett noen av båtene igjen. Det gjelder bare å spore opp flest mulig. Så hvis vi kjenner noen som har Spjær så si fra. Takkfor tilbakemeldingen.

Så over til Vesla flott eksemplar av arten, nydelig båt. Det er ikke noe rart en blir glad i de. Kos deg videre i sommer på vannet.

Noen har lurt på om ikke jeg kunne legge ut noen fler bilder, utv. Og innv. Innvendig kommer i morgen

bilde

bilde

Så er det ønsket noen data om båten:

Lengde 32 fot,(9,8 m lang)

Motor er en Perkins 4-154 på rundt 56 hk og vi masjer på stive 7 knop.

Vekt på båten våt er ca7,5 tonn og den stikker 110 cm dypt.

Dekkene er av ubehandlet Teak, innredning er Mahogny, og bilder innvendig blir postet i morgen. De var dårlig de jeg hadde.

Redigert av Svein Freitag (see edit history)

Her kommer noen bilder inne. Burde hatt noen før vi slipte og pusset etter vi hadde fått båten hjem, men det glapp.

https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52349/spjaer_054.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52349/spjaer_022.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52349/spjaer_058.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52349/spjaer_046.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52349/spjaer_062.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52349/spjaer_018.jpg

Nå skal hele båten ute og inne, slipes ned til vinteren så kommer tilbake med litt dokumentasjon ved den prosessen.

Redigert av Svein Freitag (see edit history)
  • 2 uker senere...

Det var flott bilde med båt inne på byggeriet. Det ser ut som en nydelig båt. Har du fler bilder, regner med at det er gjort litt mer med båten etter dette. Dette er jo da det siste John gjorde før han ga seg. Gleder meg til flere bilder. Hvor stor er den, ser ut som hardt opp mot 30. Synes det og var et spennende overbygg på båten. Flott

båten er bygget av faren(til John) til han John bror. denne er bygget i 1971. den er 25fot med en 2syl. sabb.

Jeg holder på med å lakke opp alt igjen nå etter John hadde pusset den ned. Glerder meg til sjøsetting da, blir det tur til kjellvika og besøke John.

https://baatplassen.no/bildearkiv/48/48700/img_1564.jpg

Redigert av løsta (see edit history)

Nok et nydelig eksemplar av en ekte Spjær. Nok et eksemplar som har havnet i Sogn. Vi hentet vår hjem igjen fra Sogn, det kan du lese om i en annen trå her på forumet.

Har du fler bilder. Hvordan motor har du.

Ellers så lurer jeg på om jeg skal bygge badetrapp og platform bak på Morild men jeg tror det vil ødelegge hekken på båten, har du noe sånt så hadde vært ok med et bilde som viser hvordan det hadde sett ut.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...