Jump to content

Evinrude 9.9 Hvilket årsmodell?

jolleali

Recommended Posts

Hei folkens :)

Jeg kjøpte en Evinrude 9.9 men vet ikke hvilket årsmodell den har.
Sånn ser den ut:
bilde

Kommentar fra moderator: Flott om man bruker baatplassens bildeopplasting, da unngår man at tråder som denne helt eller delvis mister verdi fordi bilder som ligger eksternt blir slettet, flyttet etc.
Leser man gamle emner er det omtrent bare bilder som er lastet opp til baatplassen som fremdeles finnes.

Fikk ikke brukt den så mye, da tenningsplaten gikk an å flytte på mens den gikk. Så den gikk ikke skikkelig. Tannhjulene på gasshåndtaket var slitt og ble byttet, da det ikke virket som det skulle. Tenningen ble flyttet over på GT 91modellen da tenningen på GT-en var gåen.
Er det kontrollstråle på kjølevannet?

Kan være en av coilene som er defekt ved at det er sprekk i den slik at når motoren blir varm, utvides coilen og den slutter å virke. Slik at den bare vil gå på en sylinder og stopper?

Har egentlig ikke vært borti det problemet med akkurat denne motoren, men har en Evinrude 6hk som har sprekk i ene coilen og begynner å gå på en sylinder når den blir varm (oppnådd riktig driftstemperatur)

for så og stoppe. Vet ikke om dette er problemet, men ville sjekket coilene for sprekker uansett.

Her er en side som kan være til stor nytte for deg: http://www.leeroysramblings.com/Outboard%20Motor%20Related/OMC%20outboard%20related%20articles.html

Lykke til med motoren :smiley:

Er gode motorer når de går som de skal.

Redigert av Diddn (see edit history)
  • 4 uker senere...

har kjøpt ny impeller da den gamle var litt sprø. så har jeg renset alle gjennomganger, spylt med høytrykkspyler i kobberrøret, da kom det masse gjørme ut. Skal også bestille nye tetningsringer/pakker siden det lekker litt ut av de. da bygger jeg den sammen og håper på at den sviver pent med kjøling. har også spurt tildligere eier om blandingsforhold, han brukte 1:100, men leste gjennom nettet at de kunne skjært seg så bruker først 1:50 så etter hvert 1:75. har fått tenntpugger, 2 like.

Jeg har en Evinrude 9.9 hp fra 1977, den første utgaven med elektronisk tenning. Motoren er altså snart 40 år gammel, men går fremdeles som en drøm. Den har aldri blitt plukket fra hverandre. Den har gått mye hvert eneste år, og for å kompensere litt for dårligere kompresjon, kjører jeg den på 3% oljeblanding. Jeg skal ikke banne på at den fremdeles yter 9.9 hp, men når det gjelder holdbarhet, tror jeg det er få motorer som kan måle seg med disse oldtimerne fra OMC.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...