jolleali Startet 9.August.2013 Del på Facebook Startet 9.August.2013 Hei folkens :)Jeg kjøpte en Evinrude 9.9 men vet ikke hvilket årsmodell den har.Sånn ser den ut: Kommentar fra moderator: Flott om man bruker baatplassens bildeopplasting, da unngår man at tråder som denne helt eller delvis mister verdi fordi bilder som ligger eksternt blir slettet, flyttet etc.Leser man gamle emner er det omtrent bare bilder som er lastet opp til baatplassen som fremdeles finnes. Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 14.August.2013 Del på Facebook Svart 14.August.2013 (redigert) Har du et bilde av motoren? Da bildet vises ikke i innlegget. Redigert 14.August.2013 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jolleali Svart 14.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2013 Fant ut av årsmodell, det er en 1979 Evinrude. Som jeg fikk for 500 kroner :smiley: :smiley: Sviver også med kjøling osv. :smiley: Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 14.August.2013 Del på Facebook Svart 14.August.2013 (redigert) Høres bra ut det, har selv hatt en johnson 9,9 i fra 1979 og gt 10 fra 1991 som er samme motoren bare nyere. Nå har jeg en Evinrude XP 10 1989mod som sviver fint og kjøler bra. Redigert 14.August.2013 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jolleali Svart 17.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2013 Du vet tilfeldig problemet på 1979'ern at: Når jeg har kjørt et kvarter eller en halvtime så stopper motoren og sviver ganske treigt, kan kjølingen være defekt? Skal bytte plugger idag for de var ikke like de. og oljete var de også etter bensinblandingen av foreieren. Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 (redigert) Fikk ikke brukt den så mye, da tenningsplaten gikk an å flytte på mens den gikk. Så den gikk ikke skikkelig. Tannhjulene på gasshåndtaket var slitt og ble byttet, da det ikke virket som det skulle. Tenningen ble flyttet over på GT 91modellen da tenningen på GT-en var gåen.Er det kontrollstråle på kjølevannet? Kan være en av coilene som er defekt ved at det er sprekk i den slik at når motoren blir varm, utvides coilen og den slutter å virke. Slik at den bare vil gå på en sylinder og stopper? Har egentlig ikke vært borti det problemet med akkurat denne motoren, men har en Evinrude 6hk som har sprekk i ene coilen og begynner å gå på en sylinder når den blir varm (oppnådd riktig driftstemperatur) for så og stoppe. Vet ikke om dette er problemet, men ville sjekket coilene for sprekker uansett. Her er en side som kan være til stor nytte for deg: http://www.leeroysramblings.com/Outboard%20Motor%20Related/OMC%20outboard%20related%20articles.html Lykke til med motoren Er gode motorer når de går som de skal. Redigert 18.August.2013 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 19.August.2013 Del på Facebook Svart 19.August.2013 På disse sitter det en gummi-overgang mellom impellerhuset og kjølerøret. Den har det med og sprekke og da blir det redusert kjøling. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
jolleali Svart 15.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2013 har kjøpt ny impeller da den gamle var litt sprø. så har jeg renset alle gjennomganger, spylt med høytrykkspyler i kobberrøret, da kom det masse gjørme ut. Skal også bestille nye tetningsringer/pakker siden det lekker litt ut av de. da bygger jeg den sammen og håper på at den sviver pent med kjøling. har også spurt tildligere eier om blandingsforhold, han brukte 1:100, men leste gjennom nettet at de kunne skjært seg så bruker først 1:50 så etter hvert 1:75. har fått tenntpugger, 2 like. Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 Jeg har en Evinrude 9.9 hp fra 1977, den første utgaven med elektronisk tenning. Motoren er altså snart 40 år gammel, men går fremdeles som en drøm. Den har aldri blitt plukket fra hverandre. Den har gått mye hvert eneste år, og for å kompensere litt for dårligere kompresjon, kjører jeg den på 3% oljeblanding. Jeg skal ikke banne på at den fremdeles yter 9.9 hp, men når det gjelder holdbarhet, tror jeg det er få motorer som kan måle seg med disse oldtimerne fra OMC. Sitér dette innlegget Link to post
jolleali Svart 29.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2013 Sånn ser motoren ut, det bilde oppe er etter puss og det nede før. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.