Jump to content

Kuleledd til styresylinder


TTGJ

Recommended Posts

Du, jeg har det samme problemet på min skarpnes 30. I kraftig fjord med høye bølger og vind slo roret mitt i bunn. Det resulterte i at det plast/nylon festet som sitter festet inn på kula på hydraulik sylinderen ble knust. Fabrikat av styresystemet er av typen Vetus. Har forsøkt og få tak i delen, men har ikke klart det. Derfor har jeg laget til et eget system som er like godt (har holdt til nå i 3 sesonger). Skal ta boen bilder som viser hva jeg har gjort. Legger dem ut senere i dag.

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Da har jeg lagt ut bilde av hvordan jeg har gjort det.

 

Det som er viktig er at sylinder er plassert der den til vanlig sitter festet/fastlåst i kula/plastbiten.

 

Du ser tre klemmer som sitter på rad på sylinder. Disse er type med gummiforing. Disse bør være hakket mindre i diameter enn sylinder så man får skrudd skikkelig til og får godt feste. Denne klemma er festet med en gjennomgående skrue med mutter på bakside. For å bygge opp til riktig høyde, og for at man skal få litt glideflate så har jeg brukt skiver med fett mellom. De neste to klemmene må man ha for å holde klemme 1 på plass så den ikke sklir eller beveger seg frem og tilbake.

 

Dette var en nødløsning, men har holdt i lang tid, så derfor har jeg ikke gjort noe med det.

Alt må være rent for olje og fett mellom sylinder og gummi/klemmer.

 

Om noen vet hvor jeg får tak i dette plastfeste til mitt Vetus styresystem så er jeg intressert i å vite hvor.

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei, Fant dette bildet av det jeg tror er den samme styresylinderen som jeg har i min båt. Jeg finner ingen modellbetegnelse på sylinderen min og lurer på om du kjenner modellnummer (skal undersøke om det finnes pakningssett ennå til denne). Samtidig ville jeg gjerne høre hvilken type olje du bruker på denne? Takknemlig for tilbakemelding. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...