vivvi Startet 14.August.2013 Link til dette innlegget Startet 14.August.2013 Hei! Endelig kommer det et bilde av den skjønne damen som nå er blitt hyppig etterspurt! Herlighet vi fortøyd i Tressvika på Hvaler Her ligger vi longside i Tesebukta på Hvaler! Jeg har mye historie på båten da den har vært i slekten siden 1994, men den kan komme senere! Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
baatsman Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Grattis med flott skøyte! Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bodehode Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Nydelig skute Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
index Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Flott båt! Bedre med en hel båt på sjøen enn en halv på land... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Framtia Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 vakker båt, gratulerer. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Øya Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Så flott, gratulerer Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Asch Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Lekkert. Venter spent på flere bilder og historie. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Svein Freitag Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Gratulerer så mye med en nydelig skøyte. Det er noe med linjene på Risørskøytene som en må bare like. Flott båt Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 14.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Index: jeg er helt enig? Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Pettern1972 Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 den var det noe kjent med....har den liggi i Horneskilen? Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Janniz Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Som vi sier her oppe i Trondheim å omegn: " Nei....sjååå der da....!!" Viktig att man drar lenge på "Sjåå"...... For og understreke att man virkelig setter pris på det man ser..... :-)) Gratulerer så mye flott båt Vivvi.....ser fram i mot prosjektråd å mye bilder. :-)) Mvh Jan-Roger. Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 16.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2014 Hei på dere! Lenge siden jeg lovte historie og oppdateringer, så det er kanskje på tide å skrive litt... Båten ligger nå godt under presenningene sine og får en skikkelig skjønnhetspleie. Dessverre har jeg ikke noen bilder av denne jobben nå, men det kan vi komme tilbake til senere. Det som er vinterens store prosjekter er å gi båten et skikkelig løft utvendig, og alt treverk fra dekket og opp skal skrapes rent og slipes før det påføres ny lakk og olje. I tillegg trenger ho en ny skansekledning, men denne kommer ikke på plass før våren, da vi kan ta av presenningene igjen, og da vil jeg også bytte et par rekkestøtter som er dårlige. Det er relativt stor overgang å holde på med en båt av denne størrelsen, da man faktisk ikke forstår hvor stor båten er før man begynner. Er ganske fornøyd med førerposisjonen. Her har man alt man trenger av utstyr pluss litt til! En fremtidig oppdatering av utstyret vil være ny autopilot og AIS mottaker, men mulig VHF har denne innebygget. Fordelen med en stor førerplass er at man slipper å avvise barna som har lyst til å lære å lese kart underveis, og sitte på fanget o.l. Her er det faktisk plass til alle tre i førersetet om jeg står ved siden av Som man ser av bildet trenger hun en skikkelig finish utvendig, men det er viktig å være moderat da båten i seg selv er ganske grov, og man kan ikke tenke at det alltid skal være like blankt og flott som en liten snekke. Det skal være pent og vedlikeholdt! Så litt historie... Båten ble bygget ved Moen båtbyggeri i Risør, og sjøsatt første gang 8.august 1931, så dette er en gammel dame. Hun var da bygget til rekefiske og skulle gå utenfor Arendal med hjemmehavn på Hisøy. Den gang gikk hun under navnet "Vera". Hun var i drift som reketråler frem til 70-tallet da hun ble bygget om til lystbåt. I denne prosessen fikk hun også ny motor i 1977, en Perkins 4.236 med hele 77hk. Denne har påmontert et Nogva hydraulisk gir som sørger for pålitelig og god fremdrift. I 1990 var båten inne hos Risør trebåtbyggeri og fikk bygd nytt og fint styrhus. Det er dette som er i dag. Det ble også skiftet forstavn, og en del bord forskips. I 1993 ble båten kjøpt av min onkel, og den kom hit til Sarpsborg. Siden den gang har båten vært i hans eie, og fått årlig stell og den kjærligheten en slik båt fortjener. Det som er gjort i perioden fra 1993 og frem til i dag er masse arbeid. Det gamle lasterommet var enkelt innredet, og fikk en god og bruksvennlig innredning. Det ble sveiset og montert nye vanntanker, septiktank og trykkvannssystem. Nytt dekk, ny stormast, nytt ror er ting som er byttet for å nevne noe. Båten vant pris for beste restaurerte og vedlikeholdte båt i klassen for skøyter under trebåtfestivalen i Halden 1994. Våren 2013 ble jeg forespurt om jeg kunne være interessert i å kjøpe "Risøy", og jeg brukte laaaaang tid på å ta avgjørelsen, og 1. juli 2013 var vi de lykkelige eiere av Risøy, en 40' risørskøyte med mye skjel! Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
P. K. Svart 17.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2014 Stilig! Sitér dette innlegget Link to post
phanthom18 Svart 14.August.2014 Link til dette innlegget Svart 14.August.2014 Gratulerer med skøyta Du får nok mange flotte år med den!! Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 For en flott båt! Gratulerer! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Mille II Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Den dama var det jaggu flotte linjer på. Ligge der du ligger på bildet i Tessebukta må være en perfekt plass til en slik dame. Kort vei til strand inne i vika og ypperlig plass for mange vindretninger. Gratulerer, håper Mille ser den liggende der og andre steder i fremtiden på Hvalerkysten :-) Sitér dette innlegget Link to post
Ocean Queen Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Gratulerer med flott båt Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 19.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 Takker! Bildet er tatt i Tesebukta på nordre Sandøy, Hvaler ja! Flott plass for både store og små. Gamle Risøy blir å se på Hvaler i mange år fremover[emoji2] Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.